Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

4 hours ago, ops2 said:

Et av argumentene i Kevin-saken, var at "Så små barn i Norge hadde jo drept et barn. Altså kunne disse to brødrene også drept et barn". For Kevin-saken kom fire år etterpå.

Ingen andre har tilstått eller blitt dømt i Kevin-saken. En barnemorder går fri, takket være politiets tunnellsyn.

 

I Kevinsaken tror de nå at det sannsynligvis var en ulykke som ikke involverte noen andre. Så forhåpentligvis er det ingen skynde som går rundt fri... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ops2 skrev (På 18.11.2021 den 13.35):

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken

Jeg har sett alle 4 episodene på NRK Brennpunkt, og sitter igjen med en ubehagelig følelse.

Her er en skriftlig sammenfatning av serien: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

Jeg hadde helt glemt saken, sikkert fordi den ble avsluttet på rekordtid. Lørdag ble Silje (5 år) funnet død i en akebakke utenfor Trondheim. Søndag kveld avsluttet politiet saken ved å annonsere at det var 3 jevnaldrende kamerater som hadde drept henne.

Ingen andre spor ble fulgt, og selv at voksne hadde observert andre i området på samme tid, så ble det ikke fulgt opp. Barna var for unge til å dømmes i en rettsak, men de som fikk ansvaret for de var Barnevernet, som sendte to av de til fosterhjem. Den tredje, som utpekte de to andre, ville ikke delta i Brennpunkt, så man vet ikke hva som skjedde med han. Han var bare 4 år når han utpekte to andre barn som "gjerningsmenn".

Moren til 4-åringen kom til politiet mandag og fortalte at gutten hadde navngitt en ungdom med sykkel, men da hadde politiet allerede avsluttet saken. Dette stemmer med hva 5-åringen og 6-åringen forklarte først, at ungdommer slo og mishandlet Silje. Det var altså minst en annen til stede, ikke bare småungene.

 

Jeg tenker at ingen av de som var der vet sannheten. Barn kan være slemme med hverandre,men jeg vet ikke for og være ærlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, cas12 said:

jeg mener bare de som var der vet sannheten

Problemet er vel: Hvem var der?

Politiet sa at saken var avgjort litt mer enn et døgn etter at Silje ble funnet død. De hadde ikke engang sjekket fysiske bevis på klærne eller avhørt voksne vitner.

Det var skremmende lettvint. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

Asbjørn Rachlev sier at det sviktet på alle punkter.

Quote

– Hvis vi skal se på det store bildet, i hvilken grad har det norske rettsstaten ivaretatt barnas rettssikkerhet i denne saken, så har jeg konkludert i rapporten min med at de ble sviktet av politiet.  

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å se dokumentaren. Men jeg har lest hele denne artikkelen, om saken. Det var tungt nok.

Jeg blir litt glad å vite at vi er nå 30 år senere, at avhørsmetodikk har endret seg enormt på siste 30 år. At de nå skjønner at slik kan man ikke snakke med barna. Men jeg har selv nå en fireåring og en seksåring. Derfor forstår jeg ikke helt. Disse politimenn, hadde de ikke barn? Alle som har barn vet jo så enkelt det er å plante feilinformasjon hos barna, hvor lett det er å stille spørsmål feil - og du garantert får feil svar. 

Jeg opplever det med mine på daglig basis omtrent jo. Om helt banale ting, hva har dere spist i barnehagen, har dere gått på tur. Det er bare å spørre "Har dere ikke gått på tur i dag?" Så får du : nei, vi kunne ikke gå, fordi det ikke var mange nok voksne, så vi måtte leke inne en hel dag (og med fult beskrivelse). Men jeg ser bilder fra dagen og joda de har vært på tur 😅 Viser bilder til ungen og spør igjen, da sier ungen "åh ja, vi har gått på tur men ikke så langt" 😂

Altså, dette er så åpenbart og basic, det har ikke endret seg på 30 år. 

Og jeg har full forståelse at da 4, 5 og 6 åring ikke klarer å huske noe nå. Hukommelse hos barna er en veldig kuriøs ting, de husker noe men ikke andre ting, og noe husker de totalt feil, fordi de har overbevist seg selv at sånn var det. 🙈

Endret av RedFox81
Typo
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser dokumentaren nå. Blir sint, frustrert og får et veldig behov for å gripe inn. De små stakkars gutta. Og den lille jenta 💔😭😭

Jeg var nettopp fylt 18 når dette skjedde, men kan ikke huske saken. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke norsk politi er noe særlig bedre i dag.

I saker som får mye oppmerksomhet er det viktigste for politiet å få noen dømt. Det kommer forran enn å finne de skyldige. Da blir avhør og all etterforskning styrt mot den politiet har bestemt seg for. Beviser blir tilpasset eller holdt unna for å styrke politiet sin sak.

Kommer der tilsvarende sak i dag, ville politiet gjort akkurat det samme.

 Vi trenger bedre politi enn det vi har i dag.  Lengre utdanning og bedre opptak til utdanning er en start.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (På 18.11.2021 den 16.23):

Hvem var det da som drepte henne?

Det kan hende at det var de ungdommene som ble beskrevet av barna, og det var flere voksne vitner som hadde sett ungdommene i det aktuelle tidspunktet. 

Jeg mistenker at noen i politiet, eller andre som er venn med politiet, prøver å beskytte ungdommene, og at det er bedre å legge skylda på barna siden de ikke kunne straffes uansett. 

Dessuten ville barna husket det om de hadde slått og sparket henne. Tviler på at disse tre guttene på 4, 5 og 6 år klikket i vinkel og begynte å oppføre seg sånn... 

Endret av Bølle
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min husker mye mer enn meg, og han sier at i en av tilståelsene beskriver en av barna hvordan en av lekekameratene hoppet opp i luften og sparket Silje i brystet. Jeg prøvde å forestille meg en liten barnehageunge i vinterdress og cherrox "jumpkick" en jevnaldrende i Bruce Lee-stil - er det i det hele tatt mulig å bevege seg sånn i vinterdress?

Mens en tenåring som har mer kroppskontroll og er mye større, kan lett sparke en 5-åring i brystet. Uff, det er forferdelig å tenke på.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (38 minutter siden):

Mannen min husker mye mer enn meg, og han sier at i en av tilståelsene beskriver en av barna hvordan en av lekekameratene hoppet opp i luften og sparket Silje i brystet. Jeg prøvde å forestille meg en liten barnehageunge i vinterdress og cherrox "jumpkick" en jevnaldrende i Bruce Lee-stil - er det i det hele tatt mulig å bevege seg sånn i vinterdress?

Mens en tenåring som har mer kroppskontroll og er mye større, kan lett sparke en 5-åring i brystet. Uff, det er forferdelig å tenke på.

Jepp. Det skal ha vært et jumpkick. Helt usannsynlig og total fantasi fra en presset liten gutt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dokumentaren om drapet i akebakken på brennpunkt, og jeg lurer på om politiet beskytter ungdommene, eller om noen har fått politiet til å beskytte ungdommene. 

Er jo lett å skylde på barn. Barn blir sjelden trodd eller tatt seriøst, og de vil ikke bli dømt uansett og går fri. 

Barna sa at det var ungdommer som drepte jenta, og flere vitner så ungdommer ved drapsstedet på det aktuelle tidspunktet. Navnet på den ene ungdommen ble skrevet i rapporten, men ingen avhørte han eller de andre vitnene. 

Jeg tviler sterkt på at en 4, 5 og 6 åring plutselig skulle klikke og begynne å kle av jenta og og sparke henne til døde. Jeg har vært barn selv, og jeg husker hvor skumle og voldsomme tenåringsgutter kunne være. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet skal være så mye bedre i dag sies det, men... 

Quote

For når dei mistenkte barna møter politiet for avhøyr, skjer det i motsetning til barn som er fornærma i straffesaker som regel på politihuset der styrkeforholdet er ubalansert, fortel Asbjørn Rachlew.

... 

Etterforskingsleiar Sigrid Buseth i Kripos, har også nyleg skrive om rettssikkerheita til mistenkte barn.

«Sjølv om Noreg er komme langt i utviklinga av avhøyrsmetodikk, er mistenkte barn oversett, og Noreg lever framleis ikkje opp til internasjonale forpliktingar», skriv ho i ein kronikk på Politiforum.

Seriøst?? Jeg trodde virkelig at også mistenkte barn i dag ble avhørt på barnehuset? 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MalloryK skrev (På 18.11.2021 den 18.43):

 

Endret av SjiraffenLaffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alle episodene nå, og kjenner meg rystet. Hva er dette? Håper saken blir tatt opp igjen, og at guttene får en klekkelig oppreisning. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (23 timer siden):

Det kan hende at det var de ungdommene som ble beskrevet av barna, og det var flere voksne vitner som hadde sett ungdommene i det aktuelle tidspunktet. 

Jeg mistenker at noen i politiet, eller andre som er venn med politiet, prøver å beskytte ungdommene, og at det er bedre å legge skylda på barna siden de ikke kunne straffes uansett. 

Dessuten ville barna husket det om de hadde slått og sparket henne. Tviler på at disse tre guttene på 4, 5 og 6 år klikket i vinkel og begynte å oppføre seg sånn... 

…. Og de ville husket det. Jeg er helt overbevist om at i alle fall seksåringen ville ha husket det om han hadde vært med på å utøve så alvorlig vold. 
Det var også barnepsykologen som uttalte seg i programmet klar på. 
Nittitallet var en rar tid, i så måte. Det var flust med folk som mente seg utsatt for både det ene og det andre, og det var gjengs enighet om at disse minnene kunne vekkes til live fex under terapi. 
 

I dag vet vi at det ikke stemmer. Det er snarere et problem at man husker for mye, av traumatiske opplevelser. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest blåbærpike
Bølle skrev (23 timer siden):

Jeg har sett dokumentaren om drapet i akebakken på brennpunkt, og jeg lurer på om politiet beskytter ungdommene, eller om noen har fått politiet til å beskytte ungdommene. 

Er jo lett å skylde på barn. Barn blir sjelden trodd eller tatt seriøst, og de vil ikke bli dømt uansett og går fri. 

Barna sa at det var ungdommer som drepte jenta, og flere vitner så ungdommer ved drapsstedet på det aktuelle tidspunktet. Navnet på den ene ungdommen ble skrevet i rapporten, men ingen avhørte han eller de andre vitnene. 

Jeg tviler sterkt på at en 4, 5 og 6 åring plutselig skulle klikke og begynne å kle av jenta og og sparke henne til døde. Jeg har vært barn selv, og jeg husker hvor skumle og voldsomme tenåringsgutter kunne være. 

 

 

Det var min tanke etter siste episode også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåbærpike skrev (Akkurat nå):

Det var min tanke etter siste episode også. 

Ja, navnet til den ene ungdommen var nevnt i rapporten, men de hadde ikke avhørt han... 

Jeg lagde en tråd her hvor jeg belyste dette problemet, men den tråden ble borte... Tror jeg kalte trådens Beskyttrt politiet ungdommene i akebakken. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...