Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

Definitivt. Det er gjort så mye feil i denne saken atte hjelp. 

Når jeg så dokumentaren på Nrk.. jeg har hatt 3 sönner, alle over 5år. Aldri i verden om noen av de har kunnet hoppe OG sparke så hardt at de hadde knust brystkassa til ett annet barn. Ett barn på 5 år har stort sett ikke den motoriske kontrollen. Nå er ikke dette noe konkret bevis.. men hele opplegget politiet har drevet med her er helt ute. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gasellen skrev (På 12.12.2021 den 12.59):


Hvem er egentlig dere som fremdeles tror tre barnehagebarn stod bak dette? Å banke opp en venninne de hadde lekt sammen med hver dag hele livet?
 

De to eldste barna leverte omtrent samme forklaring de første gangene. De var for små til å være skarpe nok til å samekjøre forklaringene sine. Hadde de vært 10 år kunne jeg trodd det. Men de var 5 og 6.

Mye tyder på at barn nr 4 ikke så noe som helst. Faren hentet han i tidsrommet Silje skal ha blitt drept og han oppførte seg som normalt. en ekspert leser utav dokumentene at det virker som han bare dikter. Hadde din fireåring oppført seg likegyldig hvis han så kompisene banke opp og rive klærne av en venninne?

Minner om at to naboer observerte og beskrev de samme ungdommene, som 6 og 5 åringen så. De løp fra stedet i det aktuelle tidsrommet. De fortalte til og med avisene om det. 

På bildene av liket ser man fotavtrykk av store sko med forskjellig mønster bla knotter. Sheroxer har ikke knotter - fotballsko har knotter og jenta ble angrepet på fotballbanen. 
 

Det påstås at det bare var fotavtrykk fra barn i snøen rundt kroppen - dette stemte ikke. Det var mange voksne til stede, bla som prøvde igjenoppliving og ingen fotavtrykk ble sikret pga været. Bare de fra barna.
 

Barna ble utsatt for avhørsmetoder som gang på gang har vist at selv voksne mennesker tilstår handlinger de ikke har gjort. De har åpenbart sagt det politiet har villet høre for å fjerne seg fra situasjonen. De hadde ingen i rommet som trodde på det de fortalte. Ikke en gang mødrene sine.
 

Barn kommer ikke på å kle av hverandre og dra hverandre ut i søledammer for å gjøre hverandre kalde. Ikke når de er så små. 

Barn har ekstremt høy terskel for å utøve vold på denne måten. Det har ikke ungdommer i samme grad. Ungdommer er så korttenkte at de filmer at de voldtar i fylla og sloss på skolen og deler på feks TikTok. Det er mye mer sansynlig at de banker og kjøler ned jenta og innser at de har gått for lang og løper sin vei.

Mora til Silje uttalte i en podcast for noen år siden at Silje ikke var redd for "storungene" og var typen som sa ifra. 
Det er ikke usansynlig at barna feks har lekt på fotballbanen og at ungdommene har kommet og hun har sagt "her leker vi" feks og "provosert" ungdommene. 
 

Ett av barna (jeg husker ikke hvilket) skal ha namedroppet en av ungdommene. Han visste hvem vedkommede var. Politiet kalte aldri vedkommede inn til avhør.
 

Politiet lukket denne saken før obduksjonsrapport, intervjuer av nøkkelvitner og tekniske bevis var i havn og fikk tunellsyn. Hele etterforskningen er en så stor skandale at det er forferdelig å tenke på. De virker påvirket av saken i england noen år tidligere hvor noen tiåringer drepte en toåring. 
 

Jeg HÅPER de greier å gjøre det skikkelig denne gangen. Potensielt har fire familier blitt ødelagt og det kan gå to eller flere gjerningsmenn løse der ute. Kanskje har de skadet flere mennesker i ettertid. 

 

Men fikk vi se de fottavtrykkene på kroppen i dokumentaren? Det husker jeg ikke.

Denne saken er så guffen. Jo, jeg tror nok barn kan gjøre ting med hverandre under lek, som kan få fatalt utfall. Det var slik jeg oppfattet saken når den gikk også, at fex guttene hadde fått Silje til å kle av seg… ikke seksuelt motivert men mer som at de lekte «hus» og nå var Silje barnet og skulle legge seg. Så glemmer de hele greia og Silje fryser ihjel. Men det forklarer ikke at hun er hoppa på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Men fikk vi se de fottavtrykkene på kroppen i dokumentaren? Det husker jeg ikke.

Denne saken er så guffen. Jo, jeg tror nok barn kan gjøre ting med hverandre under lek, som kan få fatalt utfall. Det var slik jeg oppfattet saken når den gikk også, at fex guttene hadde fått Silje til å kle av seg… ikke seksuelt motivert men mer som at de lekte «hus» og nå var Silje barnet og skulle legge seg. Så glemmer de hele greia og Silje fryser ihjel. Men det forklarer ikke at hun er hoppa på. 

Se dokumentaren ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (Akkurat nå):

Se dokumentaren ;)

Ja, må se den igjen. Ang støvelmerkene husker jeg bare en samtale mellom de to rettsmedisinere, der de ble snakket om. De nevnte vel knotter, og så hørte vi ikke mer om det…. Litt rart. 
For om man har merker på kroppen som kommer fra fotballsko, har man bevis på at andre enn småbarna har påført jenta skadene…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relatert til denne saken, men bare om vitnekvalitet av 4-5 åringer. Jeg kom på en historie. Da min eldste var i storbarn-avdeling i barnehagen, hadde de en hendelse der en av pedagoger skadet seg. Den kvelden gjenfortalte sønnen min det slik at hun datt i trappa, tok salto, og det var masse blod, og hun fikk veldig vondt i beinet og hun måtte få hjelp av legen. Det hørtes ganske dramatisk ut. Jeg spurte ansatte dagen etter om hva som skjedde, og det som egentlig skjedde - hun snublet i trappa, forstuet ankelen og dro til legevakten. Det var lite dramatikk og null blod involvert i hendelsen, hun var tilbake på jobb etter et par timer også. Men min unge var visst ikke eneste som kom hjem med groteske beskrivelser som hadde lite med virkeligheten å gjøre. De fikk spørsmål fra mange bekymrete foreldre. 🤷

Det jeg prøver å si, er at 4-5 åringer kan ikke nødvendigvis skille så godt mellom sannhet, fantasi, og noe de husker fra å ha sett på tv, eller hørt fra andre. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bag skrev (1 time siden):

Hvilket motiv kan eldre barn/andre ha for å drepe henne?

Jeg vet ikke. Noen mennesker begår drap fordi de har lyst til å drepe noen.

"Den 15-årige jenta som ble drept i Skaun, ble drept fordi hun var den som til slutt ble med 18-åringen i bilen. 18-åringen hadde lyst til å drepe noen, og hun ble et tilfeldig offer for et planlagt drap."

"18-åringen har erkjent at han hadde et ønske om å se noen død."
https://www.nrk.no/trondelag/--hadde-lyst-til-a-drepe-1.6866362

Endret av AnonymBræker
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (På 19.11.2021 den 16.23):

Et av argumentene i Kevin-saken, var at "Så små barn i Norge hadde jo drept et barn. Altså kunne disse to brødrene også drept et barn". For Kevin-saken kom fire år etterpå.

Ingen andre har tilstått eller blitt dømt i Kevin-saken. En barnemorder går fri, takket være politiets tunnellsyn.

 

I Kevin-saken mener dem faktisk at det ikke har skjedd noe kriminelt i det hele tatt: gutten har rett og slett falt i vannet og drukna.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (På 9.1.2022 den 11.35):

Hvilket motiv kan eldre barn/andre ha for å drepe henne?

Det er ikke sikkert de mente å drepe henne. 
Moren til Silje sa i ett intervju at Silje ikke var redd større barn og kunne finne på å irettesette dem. Dersom hun har provosert dem (kanskje uten at lekekameratene fikk det med seg) kan de ha banket henne. 
Og ja - ungdommer gjør og gjorde sånt. De har lavere terskel for sånt enn så små barn som de Silje lekte med. 
 

Jan Helge Andersen var også bare ungdom når han voldtok og drepte i Baneheia. Av og til gjør ungdommer fæle ting. 

Bacteria skrev (På 9.1.2022 den 10.31):

Men fikk vi se de fottavtrykkene på kroppen i dokumentaren? Det husker jeg ikke.

 

De viste ikke bilder av liket nei. Men de filmer to rettsmedisinere som studerer bildene og prater seg i mellom. De kommenterer bla knottene og at avtrykkene er store og at det ser ut som avtrykk med forskjellig mønster. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattie16 skrev (På 18.11.2021 den 16.24):

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Var ikke langt fra der de bodde, og var der de brukte leke! Tror involverte har hatt nok om de ikke skal høre dette også!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Slik var det på denne tiden: Politiet levde med myten om at de, og da gjerne forbeholdt de med erfaring, hadde opparbeidet seg en sjette sans. Myten tilsa at deres unike erfaring gav dem innsikter ingen andre hadde, en innsikt som skulle sette oss i stand til å «lese» andres tanker; skille sannhet fra løgn gjennom tolkning av kroppsspråk, sier Asbjørn Rachlew.

– At politietterforskere levde i den tro at de faktisk hadde denne unike evnen har vært en sentral og direkte årsak til at uskyldige mistenkte har blitt dømt for forbrytelser de ikke har begått – også i Norge, sier Rachlew.
 

:overrasket: 
 

herregud, så flaut! 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøddel skrev (7 minutter siden):

 Slik var det på denne tiden: Politiet levde med myten om at de, og da gjerne forbeholdt de med erfaring, hadde opparbeidet seg en sjette sans. Myten tilsa at deres unike erfaring gav dem innsikter ingen andre hadde, en innsikt som skulle sette oss i stand til å «lese» andres tanker; skille sannhet fra løgn gjennom tolkning av kroppsspråk, sier Asbjørn Rachlew.

– At politietterforskere levde i den tro at de faktisk hadde denne unike evnen har vært en sentral og direkte årsak til at uskyldige mistenkte har blitt dømt for forbrytelser de ikke har begått – også i Norge, sier Rachlew.
 

:overrasket: 
 

herregud, så flaut! 

Rachlew har vel selv gjort seg skyldig i liknende oppførsel da han var ung og lovende, men han har også hatt ryggrad til å stå for dette i ettertid. All ære til Rachlew (m.fl.) for den innsatsen som er gjort for å forandre systemet fra innsiden. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rachlew var vel med i Trengs saken som relativt nyutdannet og når fetteren i lagmannsretten ble frifunnet og tilståelsen knust. Fikk han seg en vekker og undersøkte hva som var kjent om avhørstekniker. Han lærte altså av sine feil istedet for å bare fortsette.

 

Håper noen av de orginale vitnene har skrevet ned hva de viste som de ikke fikk forklart seg om når politiet avsluttet.

Særlig den eldre damen som er død nå. Samt at jeg håper at moren til 4 åringen ikke har "glemt" navnet hun gikk til politiet med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gasellen skrev (1 time siden):

Du ser ut til å ha fulgt denne saken litt. Er det egentlig noe nytt og melde utover nye vitneintervjuer?

Jeg har egentlig ikke så mye innsikt i saken, annet enn at jeg så Brennpunkt-dokumentaren og har fulgt med på den etter det. Det har vært svært lite nytt i saken gjennom media. 

Grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg husker saken veldig godt, da jeg for det første hadde yngre slektninger i samme aldersgruppe og at det var helt vanlig på den tiden at barn lekte ute sammen uten voksne tilstede i slike omgivelser som i denne saken.

Videre ble jo såkalt "videovold" koblet inn, da etterforskerne trodde det hadde startet med en lek inspirert av Ninja Turtles og Power Rangers som hadde eskalert og endt i tragedie.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny artikkel fra NRK i dag:

Politiledelsen bestemte at femåring ikke trengte advokat – NRK Dokumentar

Politiet påstår at moren til en av ungene som ble anklaget for mordet var til stede under møter hos politiet, og moren skal visstnok ha vært enig i at fem-åringen aldri trengte noen advokat. 

Moren påstår på sin side at hun aldri var til stede i det hele tatt, og politiet aldri spurte henne om de faktisk ønsket seg advokat eller ikke. :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...