Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

Det er reint forvitneleg at Sigurd Klomsæt har vore forsvarsadvokat i alle dei tre justismorda som har vore oppe det siste halvåret. Me treng fleire advokatar som vågar å gå sine eigne vegar og ikkje bryr seg om kva kollegaer og pressa tykkjer.

Endret av Nattens rytter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gira97 skrev (På 21.11.2021 den 15.10):

amatørmessig politi vi har i norge. Nå denne saken, Birgitte tengs og baneheia. de har trolig feil gjerningsmenn i alle sakene. Hvorfor legger de bort viktige spor ??! slik som i birgitte saken der mange har sett en grønn opel.....

Du fikk rett ... tre barn har fått ødelagt sine liv av rettstaten Norge som Viggo i Baneheia og Fetteren til Birgitte... hvor mange flere er det som vi ikke vet om? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA de ble frikjent guttene. Som jeg trodde hele veien at dette har de ikke gjort. Og igjen er vi vitne til ett justismord og folk som har fått ødelagt sine liv av rettsstaten Norge. Gratulerer. 

Nå håper jeg guttene får seg en klekkelig erstatning slik Viggo har fått. Barnevernet bør også stilles til veggs her. 

Nå begynner jeg å tenke på hvor mange flere sitter inne for ting de ikke har gjort?

Og ja jeg har aldri stolt 100% på rettsikkerheten til folk i dette landet nå har vi jo sett tre eksempler på kort tid at den ikke er sikker. Tragisk bare. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mr X said:

Jeg minnes at det på 90 tallet var stor fokus blant politiledelsen i å spare penger. Det er godt mulig at jeg er på veldig tynn is nå, men jeg tror en mulig forklaring på en rekke uheldige politietterforskninger kan være at når man hadde en mistenkt med «tilståelse» var det godt nok og saken stanses og masse penger spart. Urettferdig og på trynet, ja i høyeste grad!

Det handler antakelig en del om avhørsmetoder også. Flere tilståelsesdommer har vært resultatet av at de som har tilstått til slutt bare har sagt ja for å  komme ut av situasjonen. Det samme skjedde til dels i denne saken også. Det tok ikke mange minuttene å knekke småbarna. Sikkert en salig blanding av confirmation bias og skyldig til det motsatte er bevist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (12 timer siden):

Jeg minnes at det på 90 tallet var stor fokus blant politiledelsen i å spare penger. Det er godt mulig at jeg er på veldig tynn is nå, men jeg tror en mulig forklaring på en rekke uheldige politietterforskninger kan være at når man hadde en mistenkt med «tilståelse» var det godt nok og saken stanses og masse penger spart. Urettferdig og på trynet, ja i høyeste grad!

 

Velvia skrev (9 timer siden):

Det handler antakelig en del om avhørsmetoder også. Flere tilståelsesdommer har vært resultatet av at de som har tilstått til slutt bare har sagt ja for å  komme ut av situasjonen. Det samme skjedde til dels i denne saken også. Det tok ikke mange minuttene å knekke småbarna. Sikkert en salig blanding av confirmation bias og skyldig til det motsatte er bevist.

 

Birgitte Tengs, Baneheia og denne saken er jo høyt profilerte saker, sammen med Fritz og Liland sakene. En kan jo da begynne å tenke på mindre profilerte saker av mindre alvorlig karakter, som feks vinningskriminalitet, har det blitt gjort like slett politi og lov arbeid der? og hvor mange har blitt feilmessig dømt ? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er de egentlig renvasket? Renvasket betyr vel at de er utelukket som gjerningsmann. I  birgitte tengssaken fant de dna fra en annen mann og kunne derfor utelukke fetteren. 

Er ikke  denne saken bare henlagt pga elendig etterforskning i 94🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Er de egentlig renvasket? Renvasket betyr vel at de er utelukket som gjerningsmann. I  birgitte tengssaken fant de dna fra en annen mann og kunne derfor utelukke fetteren. 

Er ikke  denne saken bare henlagt pga elendig etterforskning i 94🤷‍♀️

Med mindre politiet faktisk har beviser på at noen er skyldige, så er man per definisjon uskyldige ja!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer-damen skrev (16 timer siden):

Slik jeg forstod det så har de ingen teorier og ingen beviser å gå etter. Ingen spor, hverken DNA, hårstrå, klesbiter osv, spytt, fingeravtrykk osv ble tatt fra hverken offeret eller åstedet. Det er så hårreisende at det finnes ikke ord.

Guttene blir ansett som uskyldige i dag og har ikke noen status som mistenkt eller noenting.

Og nå er saken henlagt. 

Det at polititet aldri snakket med vitnet som så en ungdom i rød og svart jakke som leide en liten jente samme dag på samme sted, og som såg ungdommer komme løpende fra akebakken, det er bare helt… utrolig.

Jeg begynte å tenke på. Er det ikke mulig å ta en stor intervjurunde, gå gjennom klassebilder, fotografier, osv fra ungdomsmiljø på den tiden? Jeg kan f eks huske enkelte klær jeg hadde fra min barndom, og som venninnene mine har. Og beskrivelsene kom vel ut i media på den tiden? Det må jo være noen som enten visste noe eller mistenkte noe. Jeg nekter å tro at det ikke finnes noe spor eller tråd å nøste opp i.

Hva godt skal en slik stor intervjurunde føre til når en

1. Ikke kan stole 100% på folks minne verken kort eller lang tid etter en hendelse

2. Det ikke finnes ett fnugg av materiale å sjekke evt opplysninger opp imot

3. Det ikke vil resultere i å finne den/de skyldige

En virkelig tragisk sak der alle sitter igjen som tapere. De etterlatte får aldri svar på hva som skjedde og de som dengang ble funnet skyldig mistet oppveksten sammen med foreldrene, samtidig som det ikke finnes noe bevis som kan renvaske de 100% så selv om saken nå har blitt henlagt vil folk diskutere mulige vinklinger på saken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/handle/11250/2833034

Avhørsrapportene og sakens spesielle karakter reiste flere spørsmål som jeg valgte å dele med riksadvokaten. Med denne bakgrunn fikk jeg høsten 2021 permisjon fra Oslo politidistrikt for å arbeide som seniorrådgiver hos riksadvokaten. Oppdraget hos riksadvokaten var todelt: (1) Å gjennomføre en analyse av Silje-saken og (2) med utgangspunkt i analysen, skrive en rapport som kunne tjene som et grunnlagsdokument for det pågående utviklingsarbeidet med politiets avhør av mistenkte barn. Senere samme høst ble jeg ansatt ved Politihøgskolen hvor jeg ferdigstilte rapporten...(se fullstendig sammedrag i rapporten).

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Ymreymre said:

Ok, ikke hovedteorien, da. Men hvilke mest plausibel teorier verserer? 

Ingen plausible teorier. Guttene forklarte seg jo umiddelbart om en ungdom i svart og rød jakke, og et vitne har også beskrevet dette, men mer enn det vet man ikke. Det er konsekvensen av ræva politiarbeid, de har ødelagt bevisene fullstendig (vitneutsagn) og det er vanskelig å gjøre noe med nå. 

21 hours ago, Bacteria said:

Men er det bevist at de IKKE gjorde det?

Nei, det er vel ikke bevist at du ikke gjorde det heller? 

19 hours ago, Pipaluk said:

Så med andre ord er saken henlagt?

Ja. 

19 hours ago, Loboto said:

Så egentlig bør vi løslate alle som ikke har innrømmet noe som soner langtidsdommer.? Etter dagens standard mangler det nemlig bevis i de fleste sakene. 

Jaha? Hvilke fleste saker er uten både tilståelse og bevis? Hvis du har rett bør de selvfølgelig løslates, men hvordan har de blitt dømt uten noe som helst bevis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer-damen
Mt3 skrev (4 timer siden):

Hva godt skal en slik stor intervjurunde føre til når en

1. Ikke kan stole 100% på folks minne verken kort eller lang tid etter en hendelse

2. Det ikke finnes ett fnugg av materiale å sjekke evt opplysninger opp imot

3. Det ikke vil resultere i å finne den/de skyldige

En virkelig tragisk sak der alle sitter igjen som tapere. De etterlatte får aldri svar på hva som skjedde og de som dengang ble funnet skyldig mistet oppveksten sammen med foreldrene, samtidig som det ikke finnes noe bevis som kan renvaske de 100% så selv om saken nå har blitt henlagt vil folk diskutere mulige vinklinger på saken.

Det er noe med det å snu alle steiner. Bare tenker utifra meg selv, jeg husker mye fra den tiden, da var jeg selv barn. Husker ungdommer, ting som skjedde, tvilsomme ungdommer osv. Hendelser som satte støkk i meg. Jeg nekter å tro at ingen enten vet noe, eller har hørt rykter eller kan tenke seg hvem det kunne være. Det bare sier seg selv. Men jeg er enig i at det blir vanskelig med bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer-damen skrev (2 timer siden):

Det er noe med det å snu alle steiner. Bare tenker utifra meg selv, jeg husker mye fra den tiden, da var jeg selv barn. Husker ungdommer, ting som skjedde, tvilsomme ungdommer osv. Hendelser som satte støkk i meg. Jeg nekter å tro at ingen enten vet noe, eller har hørt rykter eller kan tenke seg hvem det kunne være. Det bare sier seg selv. Men jeg er enig i at det blir vanskelig med bevis.

Det er dét jeg også tenker. Har dette vært ungdommer, så er det max 1-2 sånne pilråtne epler i et lokalsamfunn. "Alle" vet jo hvem som ikke er helt riktig skrudd sammen. Blir nok vanskelig å skulle bevise noe i en rettssak, og kanskje var gjerningsmann under kriminell lavalder. Men folk i dette lokalsamfunnet har nok sine idéer... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mistenkelig at dette sporet med ungdommer aldri ble fulgt opp, heller ikke denne gangen. Begynner jo å lure på om noen ikke har interesse av at dette sporet følges. Eller at det er andre grunner til at dette unngås. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ymreymre said:

Veldig mistenkelig at dette sporet med ungdommer aldri ble fulgt opp, heller ikke denne gangen. Begynner jo å lure på om noen ikke har interesse av at dette sporet følges. Eller at det er andre grunner til at dette unngås. 

Vet du at det ikke er fulgt opp denne gangen? Saken er henlagt på bevisets stilling, det betyr at de ikke greier å skaffe mer bevis. Det betyr ikke at de ikke har forsøkt. Saken har jo vært åpen i hele 2022, de har ikke akkurat sitti på rumpa og klødd seg i hodet... :klo:

Quote

Trøndelag politidistrikt, som igjen fikk ansvar for saken, har gjennomført tekniske undersøkelser og innhentet ny sakkyndig vurdering basert på obduksjonsrapporten fra 1994.

Politiet har vært i kontakt med rundt 40 vitner, blant dem flere vitner som ikke har vært involvert i saken tidligere, ifølge NTB.

Hvorvidt det kan finnes andre gjerningspersoner var blant hypotesene politiet har jobbet ut fra. Under de opprinnelige avhørene av guttene fortalte både seksåringen og femåringen om tre ungdommer som de hevdet hadde vært slemme mot venninnen, ifølge NRK.

https://www.vg.no/nyheter/i/dwqQqj/silje-saken-i-dag-kommer-avgjoerelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (På 17.2.2023 den 13.06):

Dette er det tredje justismordet som har vorte stadfesta sidan oktober! Det verkar som snart alle dei mest prominente kriminalsakene dei siste tiåra er justismord, kva då med alle sakene me aldri høyrer om? 
 

https://www.nrk.no/trondelag/guttene-i-silje-saken-renvasket-etter-28-ar-1.16301507

Kunne ikke vært mer enig. En kan begynne å lure på hvor mange flere som sitter uskyldig i fengsel. Og hvor trygg er egentlig vi vanlige borgere for rettssikkerheten i Norge? Sånt skal ikke skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

yamask skrev (På 17.2.2023 den 16.07):

Glad jeg ikke var i nærheten av et drap på 90-tallet. Virker som politiet har skyti fra hofta og siktet helt feil personer i en haug med drapssaker på den tida? 

En liten digresjon - ikke for å undeminere innlegget ditt, jeg er helt enig, men for å dra det videre; ikke bare på/frem til 90-tallet (selv om det virker som det var verst da, og vi får inderlig håpe at det har bedret seg).

Monika-saken (riktignok fra 2011), der drapet på en 8-åring i første omgang ble feilaktig henlagt som selvmord (!), vitner om ekstremt slett politiarbeid.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Monika-saken
 

Vil si det samme angående kidnappingssaken Petter Slengesol og  gallerieier Reidar Osen i Bergen, der saken ble henlagt frem til ofrene rett og slett startet sin egen etterforskning (kort fortalt). Nå gjaldt ikke den saken drap, men kidnapping og brutal vold som lett kunne endt i drap, er alvorlig nok det også. Linkene er ikke representative for hele bildet av at ofrene selv, og spesielt sistnevnte, måtte bedrive egen etterforskning, men de gir en oppsummering.
 

https://www.nrk.no/vestland/kidnappingen-av-reidar-osen_-politiet-innrommer-at-osen-press-pavirket-etterforskningen-1.15203553

https://www.nrk.no/nyheter/bortforingen-av-reidar-osen-1.14404856
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg kun bestående av lenke og brudd på opphavsrett.

Den er i tillegg slått sammen med tilsvarende emne.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana skrev (På 19.2.2023 den 7.43):

En liten digresjon - ikke for å undeminere innlegget ditt, jeg er helt enig, men for å dra det videre; ikke bare på/frem til 90-tallet (selv om det virker som det var verst da, og vi får inderlig håpe at det har bedret seg).

Monika-saken (riktignok fra 2011), der drapet på en 8-åring i første omgang ble feilaktig henlagt som selvmord (!), vitner om ekstremt slett politiarbeid.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Monika-saken
 

Vil si det samme angående kidnappingssaken Petter Slengesol og  gallerieier Reidar Osen i Bergen, der saken ble henlagt frem til ofrene rett og slett startet sin egen etterforskning (kort fortalt). Nå gjaldt ikke den saken drap, men kidnapping og brutal vold som lett kunne endt i drap, er alvorlig nok det også. Linkene er ikke representative for hele bildet av at ofrene selv, og spesielt sistnevnte, måtte bedrive egen etterforskning, men de gir en oppsummering.
 

https://www.nrk.no/vestland/kidnappingen-av-reidar-osen_-politiet-innrommer-at-osen-press-pavirket-etterforskningen-1.15203553

https://www.nrk.no/nyheter/bortforingen-av-reidar-osen-1.14404856
 

Og Christoffer saken, hvor politiet konkluderte med at åtteåringen hadde slengt seg i veggen og slik fikk brudd på hodeskallen! Og i tillegg hadde han dyttet papir i nese og svelg slik at han kvalte seg selv!!! 

I den saken hadde de heller ikke åstedsbefaring før etter en tid, og da var rommet til Christoffer vasket ned og senga og madrassen var brent. Neida, ikke mistenkelig i det hele tatt! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...