Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Absolutt ikke, vet ikke hvem de er. Men for meg holder det med et par måltider om dagen og det er uten dessert. Skjønner ikke hvordan folk kan bli sulten igjen 4-6 timer etter sist de har spist😱

Anonymkode: 393d2...752

Kommer vel an på hvor mye en hiver i seg 🙂

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tidsklemma og endrede spisevaner selvfølgelig. Det er ikke så mange som  har en husmor hjemme lenger.

Anonymkode: 955d0...2df

En kan og fikse det ved å ha matplaner og å lage opp stort så en har retter klar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trodde det var normalen, men tydeligvis ikke... 🤷‍♀️

Anonymkode: 7fef4...c23

Tar du det som en selvfølge? Tar du som en selvfølge at alle har jobb, trener, har råd til å reise til syden også eller? 

Anonymkode: f2c25...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

En kan og fikse det ved å ha matplaner og å lage opp stort så en har retter klar

treretters hver dag? ser ikke helt poenget. Synes egentlig spørsmålet var dumt.....

Anonymkode: 955d0...2df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg bryr meg ikke så mye om dessert, men det kan jo være godt til et spesielt måltid. Husker en gang vi fikk noen flamberte bær med is på restaurant. 
I barndomshjemmet hadde vi ofte dessert på søndager. Fruktgrøt, gelé, pudding osv. Jeg var vanligvis for mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

treretters hver dag? ser ikke helt poenget. Synes egentlig spørsmålet var dumt.....

Anonymkode: 955d0...2df

Ja, er ikke så vanskelig og er ikke store retter. Vi har stort sett suppe/kamskjell til forrett. Vi har og ofte yougurt naturell med bær eller solbærsuppe til dessert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Folk spiser ikke dessert, men de må ha mellommåltider 3 ganger per dag. 

Anonymkode: a0818...c0c

eh nei de fleste spiser vel tre ganger per dag, uten mellommåltider.

Anonymkode: d80aa...2f6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser dessert på søndager etter søndagsmiddag. Det er en tradisjon jeg har holdt på siden barndommen. 

Anonymkode: 14427...37d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Spiser dessert når jeg er på besøk og spiser middag der. Hos foreldrene mine, søsken, venner, eller andre. 

Og selvfølgelig julaften, nyttårsaften, påske osv.

Spiser ikke dessert hver dag nei, og lager aldri noe dessert hjemme hos meg selv😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan du kunne tro at det var normalen med dessert hver dag? Det er mange år siden det var normalen i Norge.

Anonymkode: b63ca...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjører vi nok 3-retters så å si hver dag. Og ingen hjemmeværende husmor her, nei. 
 

Vi spiser som oftest salat eller supp først, så en hovedrett og en liten dessert til slutt. 

Anonymkode: bde74...8a6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør ikke det, med mindre jeg blir invitert, eller inviteter på middag. Da serverer jeg stort sett kake eller fruktsalat, med is til. 

Mine eldre slektninger 70+ spiser dessert nesten hver dag. Jeg er selv oppvokst med at man skulle ha dessert hver dag, bortsett fra når middagen var grøt eller kjøttsuppe. De forskjellige dessertene var: is, sjokoladepudding, eplekake, eplegrøt med kanel, blåbær - eller sviskegrøt, makaronisuppe, blåbærsuppe, rabarbragrøt, multekrem, multegrøt, risengrynsuppe med rosiner, gelé. Bortsett fra is og gelé med vaniljesaus var alt hjemmelaget.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dessert da? Jeg og mannen drikker kaffe etter middag og spiser dessert, hvis fex en liten konfektbit regnes med. I dag ble det noen skumnisser vi hadde igjen fra jul også. Vi kan også spise en småkake eller annen bakst hvis vi har det, eller litt smågodt. Litt er stikkordet. 
Hvis vi skal ha dessert-dessert, blir det gjerne iskrem, men det kan vi jo ikke spise hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg vet det her ikke er representativt for norges befolkning så er jeg litt forbauset over at ikke flere har dessert i helga. Det har nok med kultur og tradisjon , by og land osv å gjøre vil jeg tro. 

Anonymkode: 5dd6d...43e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Folk spiser ikke dessert, men de må ha mellommåltider 3 ganger per dag. 

Anonymkode: a0818...c0c

Nei,

Spiser bare to måltider. Lunsj og middag. Ingen mellommåltider.

Anonymkode: ebabe...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonebelinda skrev (10 timer siden):

Jeg spiser 4 måltider, frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Aldri noe etter middag.

Men dere har 2 måltider etter middag, regner med dere da har middag tidlig? Vi har middag på det tidligste 1800, det er 2 dager i uka, ellers blir den fort 19-20 før middag, pga trening et par dager i uka. Og fredag og lørdag liker vi å spise sen middag. 

For meg høres DET slitsomt ut. Vi spiser middag mellom 15 og 16 litt avhengig av når vi er hjemme fra jobb. 

Anonymkode: 8878d...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dessert hver dag var vanlig til på 70-tallet ca. Og forsvant utover 80-tallet. På 90-tallet var det vel de færreste som fortsatt hadde det.

Anonymkode: df7f2...a49

Kommer nok an på hvor man er fra. Mine foreldre, onkler og tanter har alltid hatt det. Og de er ikke overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vetatjegikkevet

Ikke fast dessert, men ofte en kopp te, et eple (hvis liten middag) eller kaffe og en stripe mørk sjokolade.

Lager vi ordentlig middag sammen i helgen har vi gjerne is, panna cotta, creme brulee eller lignende til dessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...