Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

altflyter skrev (1 minutt siden):

Jeg håper inderlig det er kompott du mener. Visste sykehjem var ille, men det får da være grenser for hva vi skal utsette de eldre for😅

Åhh det er kompott ? :) har alltid sagt kompost siden jeg var på leirskole på Fagerhøy på 2000 tallet en gang så sa de andre at vi skulle få Eplekompost til dessert :) da er det kompott :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva har mellommåltid med dessert å gjøre?

Anonymkode: 4698c...abb

Poenget er at folk er inntar mer kalorier nå enn før fordi de spiser dagen lang (mellommåltider) selv om de ikke spiser dessert.

Da jeg var liten fantes det ikke mellommåltider. Det var frokost, formiddagsmat, middag (med dessert) og noen ganger kvelds. Nå spiser folk frokost, mellommåltider, lunsj, mellommåltid, middag, mellommåltid og kveldsmat.

Anonymkode: a0818...c0c

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (19 minutter siden):

Åhh det er kompott ? :) har alltid sagt kompost siden jeg var på leirskole på Fagerhøy på 2000 tallet en gang så sa de andre at vi skulle få Eplekompost til dessert :) da er det kompott :) 

Det er nok kompott ja 😅 kompost er råtne matrester😝

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg er en dessertelsker og har spist det hver dag i flere år. Er 33 år gammel. Men prøver å spuse "sunne" desserter, som smoothie bowls, yoghurt med frukt etc. Av og til blir det litt mer usunt 😅

Må alltid ha noe søtt etter middagen 🙂

Anonymkode: c814a...bab

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er at folk er inntar mer kalorier nå enn før fordi de spiser dagen lang (mellommåltider) selv om de ikke spiser dessert.

Da jeg var liten fantes det ikke mellommåltider. Det var frokost, formiddagsmat, middag (med dessert) og noen ganger kvelds. Nå spiser folk frokost, mellommåltider, lunsj, mellommåltid, middag, mellommåltid og kveldsmat.

Anonymkode: a0818...c0c

Vi spise på en vanlig dag

-Frokost

-Lunsj

-Middag

-Noons/kvelds

-Kvelds

Ingen mellommåltid 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei. Spiser aldri dessert. Noen ganger når jeg spiser middag ute og tar meg råd til det. Eller har plass i magen. 

Er dog glad i is 😬 Ørten bokser med ulike istyper i fryseboksen 😋 Så kan fint få akutt lyst på is tolv om natta😬(nattugle) 🙃 Men ikke lagt opp slik at det går under dessert nei. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Nei tror ikke folk spiser dessert hver dag  det er dessert hver dag  på sykehjemmet der min far bor men dette er stort sett folk som er ved livets endestasjon åssen skulle befolkningen sett ut om de spiste dessert hver dag ? nei sånt hadde vi kun på søndager hjemme :)  

 

Dessert på sykehjem 

Eplekompost med fløte 

Sviskekompost med fløte 

Fruktsalat med krem 

Eplekake med Krem 

Sjokoladekake 

Gele med vaniljesaus 

Is 

 

Rett og slett god dessert og middag  :)

Befolkningen var veldig mye tynnere den gangen man spiste en liten porsjon dessert hver dag i stedet for masse snop hele dagen hver dag slik mange gjør nå.

Anonymkode: df7f2...a49

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Befolkningen var veldig mye tynnere den gangen man spiste en liten porsjon dessert hver dag i stedet for masse snop hele dagen hver dag slik mange gjør nå.

Anonymkode: df7f2...a49

Ja de var tynnere før  men pappa er født i 1945 og de spiste ikke dessert hver dag selv om bestemor var husmor og hjemmeværende samt lagde all mat selv brød kaker etc jeg vokste opp på 1990 tallet var bare dessert på søndag  men mulig det var annerledes hos andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ja de var tynnere før  men pappa er født i 1945 og de spiste ikke dessert hver dag selv om bestemor var husmor og hjemmeværende samt lagde all mat selv brød kaker etc jeg vokste opp på 1990 tallet var bare dessert på søndag  men mulig det var annerledes hos andre :) 

Dessert hver dag var vanlig til på 70-tallet ca. Og forsvant utover 80-tallet. På 90-tallet var det vel de færreste som fortsatt hadde det.

Anonymkode: df7f2...a49

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Ja de var tynnere før  men pappa er født i 1945 og de spiste ikke dessert hver dag selv om bestemor var husmor og hjemmeværende samt lagde all mat selv brød kaker etc jeg vokste opp på 1990 tallet var bare dessert på søndag  men mulig det var annerledes hos andre :) 

Mamma er født i 1961, fikk de is til dessert så var det stormende jubel. Var ikke noe de fikk ofte. Ikke kaker og slik heller. Der sto det mer på økonomien hjemme hos dem. Mamma har ikke hatt skole siden 9 klasse og jobba fast fra hun var 12 år gammel. Det er ganske sykt og tenke på. Var ikke som avisbud, hun fikk jobb på et hotell. Var med i oppvask og rydd, etterhvert med alderen ble hun servitør. 😊😊 Se bort fra alder, så var det så mye enklere og få seg jobb den gang enn den dag idag. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessert hver dag var vanlig til på 70-tallet ca. Og forsvant utover 80-tallet. På 90-tallet var det vel de færreste som fortsatt hadde det.

Anonymkode: df7f2...a49

Ja da er det nok derfor er født i 1988 så :) men desserten var sikkert sunnere på 1970 tallet enn idag :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men! Vi hadde dessert hos oss på vanlig søndager, ikke hver søndag, men når mamma hadde råd og da hadde lyst og overraske oss hjemme 🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor? Er stort sett mett etter middag.

Anonymkode: 4698c...abb

Jeg synes også det er rart at mange har lyst på dessert eller noe mer mat i det hele tatt like etter de har spist middag. For meg må det gå 1-2 timer før jeg kan noe særlig ha lyst på dessert, frukt, en sjokladebit e.l. Har jo nettopp spist meg mett.

Anonymkode: 31ea9...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessert etter hver eneste middag?  Ikke rart at folk blir feitere i dette landet. Yikes.

Anonymkode: 8b98b...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å skulle ha for vane å spise dessert. Spiser en god middag hver dag, og da er jeg som regel fornøyd ut ettermiddagen/kvelden.

Av og til hender det at jeg tar meg en frukt eller noe annet på kvelden, men det blir i så fall ganske mange timer etter middag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Ikke i høytider en gang. Eneste unntaket er om svigers er gjester, da de har denne vanen. 

Spiser heller ikke godteri og slikt på kvelden. En god, hjemmelaget middag i 19-tiden hver dag, så er vi fornøyd. 

Anonymkode: 7ec9a...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort det. Spiser bare dessert etter middag på julaften og nyttårsaften

Anonymkode: 2420c...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...