Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Altså, hvem hadde ikke blitt sykt skuffet hvis noen sa det blir dessert og så mener de at man skal spise et eple eller en yoghurt to timer etter middag 😂 

Det går helt klart under mellommåltid i min bok.

Anonymkode: 6938d...703

Det kommer jo helt an på hva man er vant til. Hos oss er det «dessert». Ingen blir skuffet. 
Jeg synes det er verre at folk spiser Go’morgen yoghurt og Rislunsj og kaller det «mellommåltid» eller «lunsj». 

Anonymkode: 06f35...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Trodde det var normalen, men tydeligvis ikke... 🤷‍♀️

Anonymkode: 7fef4...c23

Typ julaften kanskje. Aldri til hverdags.

Anonymkode: 02e9b...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva man er vant til. Hos oss er det «dessert». Ingen blir skuffet. 
Jeg synes det er verre at folk spiser Go’morgen yoghurt og Rislunsj og kaller det «mellommåltid» eller «lunsj». 

Anonymkode: 06f35...662

Hvorfor er det verre? Desserten din er jo et mellommåltid uansett hvordan du vrir og vender på det. Eventuelt kveldsmat, siden du spiser det noen timer etter middag. 

I så måte kan jo de som spiser det som lunsj eller mellommåltid bare kalle det dessert, om det høres bedre ut for deg.

Anonymkode: a4a1e...04f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (7 timer siden):

Hvorfor må man det?

Vet ikke, får alltid søtlyst etter fiskemåltider av en eller annen grunn 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke hverdag, men av og til må jeg unne meg litt sånt etter middag😜image.png.7a8ee196977a4fd69aea30f6c5ba49fa.png

Anonymkode: 2a82b...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare til jul egentlig. Jeg er ikke oppvokst med at dessert er hverdagslig, men mannen er det. Han har et mye mer anstrengt forhold til mat enn meg, så vi kommer til å følge min oppvekst (matmessig) for vårt fremtidige barn. 

Anonymkode: 32598...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til dessert i helgene. Og på sommeren er det jo nydelig med jordbær til dessert 🍓

Og dessert må til når man spiser ute på restaurant. Nå spiser ikke jeg ute så ofte at den desserten utgjør noen helserisiko. 
 

Etter middag hverdager tar jeg ofte en frukt. Men kaller det ikke nødvendigvis dessert om jeg tar en appelsin. 

Anonymkode: cc1b0...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det verre? Desserten din er jo et mellommåltid uansett hvordan du vrir og vender på det. Eventuelt kveldsmat, siden du spiser det noen timer etter middag. 

I så måte kan jo de som spiser det som lunsj eller mellommåltid bare kalle det dessert, om det høres bedre ut for deg.

Anonymkode: a4a1e...04f

Den type dessertprodukter er usunne uansett hva du kaller dem og når du spiser dem. De bør ikke erstatte en næringsrik lunsj. Dessert spiser man i tillegg til de vanlige måltidene. Da har man, forhåpentligvis, allerede dekket det daglige behovet for proteiner, vitaminer, mineraler etc. 

Du må gjerne kalle desserten min for mellommåltid, det har jeg jo selv åpnet for lenger oppe i tråden. 

Anonymkode: 06f35...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert er kun til jul og nyttår her. Vokste opp på 70 tallet med dessert på søndager i tillegg, men det har ikke blitt med til min generasjon. 

Unntaket er sommer og jordbær på tilbud i butikken, da blir det jordbær og fløte dessert nå og da om sommeren :) 

Anonymkode: 26ba2...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dessert  2 til 4 ganger i uka. Selvplukket blåbær / multer eller egendyrket jordbær. Selvfølgelig med kremfløte. Blir en og annen is fra Isbilen også. 

Spiser ikke noe særlig med potetgull, sjokolade eller annet snop/godteri. 

Anonymkode: 0cf59...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Poenget er at folk er inntar mer kalorier nå enn før fordi de spiser dagen lang (mellommåltider) selv om de ikke spiser dessert.

Da jeg var liten fantes det ikke mellommåltider. Det var frokost, formiddagsmat, middag (med dessert) og noen ganger kvelds. Nå spiser folk frokost, mellommåltider, lunsj, mellommåltid, middag, mellommåltid og kveldsmat.

Anonymkode: a0818...c0c

Åja du er en sånn som tror at alle måltider handler om kalorier og at folk ikke spiser dessert pga at det inneholder for mye kalorier? 

 

Skjønner. God bedring. 

Anonymkode: 4698c...abb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag hadde me moltekrem med krumkaker. Eg kan ikkje tenkja meg middag utan dessert. Som regel har me òg ein lett forrett (i dag landa me på fjellaure med ertepuré, men oftast er det suppe). Kva er det som gjer at de ikkje lagar dessert? Tidsknipe, trong økonomi, aversjon mot søte smakar? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (2 minutter siden):

I dag hadde me moltekrem med krumkaker. Eg kan ikkje tenkja meg middag utan dessert. Som regel har me òg ein lett forrett (i dag landa me på fjellaure med ertepuré, men oftast er det suppe). Kva er det som gjer at de ikkje lagar dessert? Tidsknipe, trong økonomi, aversjon mot søte smakar? 

tidsklemma og endrede spisevaner selvfølgelig. Det er ikke så mange som  har en husmor hjemme lenger.

Anonymkode: 955d0...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (52 minutter siden):

I dag hadde me moltekrem med krumkaker. Eg kan ikkje tenkja meg middag utan dessert. Som regel har me òg ein lett forrett (i dag landa me på fjellaure med ertepuré, men oftast er det suppe). Kva er det som gjer at de ikkje lagar dessert? Tidsknipe, trong økonomi, aversjon mot søte smakar? 

For min del er det at jeg er mett etter middag, jeg er ikke så glad i søtt, og jeg har ikke lyst til å bruke mer tid enn nødvendig på matlaging. 

Anonymkode: 6938d...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer jo helt an på hva man er vant til. Hos oss er det «dessert». Ingen blir skuffet. 
Jeg synes det er verre at folk spiser Go’morgen yoghurt og Rislunsj og kaller det «mellommåltid» eller «lunsj». 

Anonymkode: 06f35...662

Jaja, dere får jo kalle det hva dere vil...

Hvis dere inviterer gjester med det premisset så kan jeg faktisk garantere deg at noen er skuffet men tør ikke si noe.

Yoghurt er yoghurt uansett om du kaller det lunsj, mellommåltid eller dessert altså. Og du burde kanskje ikke si noe hvis dere spiser sånt hver eneste dag?

Anonymkode: 6938d...703

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Trodde det var normalen, men tydeligvis ikke... 🤷‍♀️

Anonymkode: 7fef4...c23

Spiser kun dessert hvis jeg er middagsbesøk til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonebelinda skrev (9 timer siden):

Jeg spiser 4 måltider, frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Aldri noe etter middag.

Men dere har 2 måltider etter middag, regner med dere da har middag tidlig? Vi har middag på det tidligste 1800, det er 2 dager i uka, ellers blir den fort 19-20 før middag, pga trening et par dager i uka. Og fredag og lørdag liker vi å spise sen middag. 

Frokost 05:30

Lunsj 11:30

Middag 16:00

Noons/Kvelds 18:30

Kvelds 21:00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (5 timer siden):

Hva er det? Et måltid mellom middag og kveldsmat? Aldri hørt det navnet på det.

Noons er kanskje noe vestlandsk da, uansett gjør det at alle sitter ved bordet når de minste skal ha sin kvelds 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...