Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er født midt på 60-tallet, og jeg er ikke vokst opp med dessert. Var kun høytid og festdager vi fikk dessert. 

Mannen min, som også er født på 60-taller, er vokst opp med dessert hver søndag. Men ikke ellers i uka. 

Anonymkode: 22fa1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg gjør så godt som aldri det. Unntaket må vel være julaften. EN dag i året. Spiser aldri dessert ellers.

Hvorfor skal man på død og liv ha i seg noe søtt og usunt etter middag? Det spises nok usunne ting ellers. Folk spiser jo "lørdagsgodteriet" både fredag, lørdag OG søndag nå for tiden. Halve uka det. Og så kanskje noe snacks på vei hjem fra jobben eller noe i ukedagene.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 70 tallet, og vi hadde dessert på søndager og høytider. Her har vi bare dessert ved høytider, eller ved middagsbesøk som er i helgene.

Anonymkode: 27f88...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn mine besteforeldre på 80 + gjør 😅 Jeg gjør det ikke og ei heller mine foreldre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg gjør så godt som aldri det. Unntaket må vel være julaften. EN dag i året. Aldri ellers.

Hvorfor skal man på død og liv ha i seg noe søtt og usunt etter middag? Det spises nok usunne ting i dagens moderne samfunn. 

På død og liv? :fnise: 

Nei altså, jeg antar skikken med dessert hver dag hang sammen med at folk brukte opp bær og frukt fra egen hage, rett og slett. Eller brukte opp gammelt brød til å lage ting som brødpudding med rød saus, som var billig og drøyet måltidet, slik at man kunne spare på dyrere ingredienser som fisk og kjøtt.

Jeg abonnerer på økologisk frukt og grønt, og jeg skjønner fullstendig greia med å lage dessert for å bruke opp frukt og bær som ikke alltid egner seg til eller frister å spise som det er. Da er diverse desserter veldig lurt. Nå har vi jo i tillegg den geniale oppfinnelsen fryser, men før det var vanlig hermetiserte man, laget kompott og fruktgrøt osv. Så skifter dessertene med sesongene - man lager rabarbragrøt på forsommeren, rips med vanlijesaus om sommeren, eplekake om høsten osv.

Dessuten frisker dessert opp munnen etter hovedretten. Den inneholder jo ofte ikke bare sukker, men noe syrlig og friskt også, som særlig er godt etter at man har spist fisk (slik noen nevnte tidligere i tråden). Jeg husker en eldgammel episode av Fjernsynskjøkkenet, der Jahn Otto Johansen var gjest hos Ingrid Espelid og laget bacalao, som han var ekspert på. Da sa han tilslutt at man alltid måtte spise dessert etter bacalao, for å få en friskere smak i munnen. I det minste burde man ta en skje eplegelé, om man ikke hadde dessert klar. :ler: 

Anonymkode: c76ea...5b2

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og PS: Man kan lage dessert NETTOPP i stedet for å spise noe virkelig meningsløst, som industrielt, ultraprosessert smågodt. Jeg spiser dessert hver helg, ofte både fredag, lørdag og søndag, men jeg har ikke spist smågodt på sikkert 30 år.

Hjemmelaget dessert av frukt og bær er tusen ganger bedre, av alle grunnene jeg har nevnt over, og noen til. Ja det inneholder sukker, men i tillegg masse andre gode næringsstoffer som man trenger. Og det kan bidra til å hindre matsvinn, slik det gjorde før i tiden.

Anonymkode: c76ea...5b2

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som barn var dessert fast takst på søndager, og selvfølgelig høytidsdager. Hjemme spiser jeg det sjelden (det blir heller noe til ettermiddagskaffen (som også er noe som henger med fra barndommen og er et begrep selv om jeg bare drikker te :fnise: )), men spiser jeg ute hører det med. Besteforeldrene mine hadde alltid dessert, jeg tror morfar anså en middag uten dessert som usivilisert :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser "dessert" ofte. Vil gjerne ha noe søtt etter maten. Blir litt smågodt, en liten brownie, kjeks eller litt frukt. Men jeg står ikke å lager noen spesiell dessert og det er ikke noe som blir servert. 

Anonymkode: c50cc...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Folk spiser ikke dessert, men de må ha mellommåltider 3 ganger per dag. 

Anonymkode: a0818...c0c

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Befolkningen var veldig mye tynnere den gangen man spiste en liten porsjon dessert hver dag i stedet for masse snop hele dagen hver dag slik mange gjør nå.

Anonymkode: df7f2...a49

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På død og liv? :fnise: 

Nei altså, jeg antar skikken med dessert hver dag hang sammen med at folk brukte opp bær og frukt fra egen hage, rett og slett. Eller brukte opp gammelt brød til å lage ting som brødpudding med rød saus, som var billig og drøyet måltidet, slik at man kunne spare på dyrere ingredienser som fisk og kjøtt.

Jeg abonnerer på økologisk frukt og grønt, og jeg skjønner fullstendig greia med å lage dessert for å bruke opp frukt og bær som ikke alltid egner seg til eller frister å spise som det er. Da er diverse desserter veldig lurt. Nå har vi jo i tillegg den geniale oppfinnelsen fryser, men før det var vanlig hermetiserte man, laget kompott og fruktgrøt osv. Så skifter dessertene med sesongene - man lager rabarbragrøt på forsommeren, rips med vanlijesaus om sommeren, eplekake om høsten osv.

Dessuten frisker dessert opp munnen etter hovedretten. Den inneholder jo ofte ikke bare sukker, men noe syrlig og friskt også, som særlig er godt etter at man har spist fisk (slik noen nevnte tidligere i tråden). Jeg husker en eldgammel episode av Fjernsynskjøkkenet, der Jahn Otto Johansen var gjest hos Ingrid Espelid og laget bacalao, som han var ekspert på. Da sa han tilslutt at man alltid måtte spise dessert etter bacalao, for å få en friskere smak i munnen. I det minste burde man ta en skje eplegelé, om man ikke hadde dessert klar. :ler: 

Anonymkode: c76ea...5b2

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

... og PS: Man kan lage dessert NETTOPP i stedet for å spise noe virkelig meningsløst, som industrielt, ultraprosessert smågodt. Jeg spiser dessert hver helg, ofte både fredag, lørdag og søndag, men jeg har ikke spist smågodt på sikkert 30 år.

Hjemmelaget dessert av frukt og bær er tusen ganger bedre, av alle grunnene jeg har nevnt over, og noen til. Ja det inneholder sukker, men i tillegg masse andre gode næringsstoffer som man trenger. Og det kan bidra til å hindre matsvinn, slik det gjorde før i tiden.

Anonymkode: c76ea...5b2

veldig enig med disse poengene. Dessert hadde en funksjon i gamle dager, som vi har mistet litt av syne i det moderne spisemønsteret. Jeg tror gjerne på at det er fordeler med gamle dagers enkle hverdagsdesserter for å redusere matsvinn, ha litt frukt i kostholdet,  dempe søtsug og kutte mellommåltider. Jeg er ikke vokst opp med hverdagsdessert selv, men husker godt mormors hjemmelagde rødgrøt som hun laget av det hun hadde for hånden av frukt- og syltetøyrester.

Vi har begynt med is til dessert på mandager, for å få en hyggelig start på uken. Da velger vi is av god kvalitet, som regel Møvenpick, og vi opplever at det er en vane som har noen fordeler, som er litt uventede. Det ene er at barna maser mindre om is i hverdagen, når de vet at det er fast på mandager, og totalt sett spiser de mindre is nå enn før, det er jeg ganske sikker på. For min egen del opplever jeg at isen er med å gjøre det måltidet mer mettende, slik at jeg spiser mindre av hovedretten, og mindre til kvelds på mandager. Det hjelper meg og med å kontrollere søtsug, når jeg vet at jeg har denne faste desserten. Innimellom lager vi "nicecream" av overmodne, fryste bananer, og da har vi en ekstra dessertdag. Jeg ser bare fordeler med det.

Jeg har og, i tråd med Marit Kolbys råd, droppet alle mellommåltider, og legger all frukt jeg spiser på slutten av de andre måltidene, som en dessert.

Endret av Lucille
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke dessert når vi spiser godteri og drikker vin hele uka.

Anonymkode: db790...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (9 timer siden):

Foreldrene mine spiser dessert hver eneste dag. De nærmer seg 80 år:)

Det gjør mine også og vi hadde det i oppveksten også, ikke slike desserter som på søndag og jul, men noe lettvint og enkelt. De voksne drakk kaffe og da måtte det være noe ved siden av, for eksempel noen kjeks eller et kakestykke type formkake.

Anonymkode: 2ede2...5df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det gjer vi ikkje. Kun om det er noko spesielt.

Fekk dessert når eg var på sjukehuset da, kvar dag faktisk.

Anonymkode: ec2a0...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten alltid en frukt etter middag, godt å avslutte med noe friskt :jepp:

Spiser det på slutten av andre måltid og, når jeg tenker meg om :nikke:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På død og liv? :fnise: 

Nei altså, jeg antar skikken med dessert hver dag hang sammen med at folk brukte opp bær og frukt fra egen hage, rett og slett. Eller brukte opp gammelt brød til å lage ting som brødpudding med rød saus, som var billig og drøyet måltidet, slik at man kunne spare på dyrere ingredienser som fisk og kjøtt.

Jeg abonnerer på økologisk frukt og grønt, og jeg skjønner fullstendig greia med å lage dessert for å bruke opp frukt og bær som ikke alltid egner seg til eller frister å spise som det er. Da er diverse desserter veldig lurt. Nå har vi jo i tillegg den geniale oppfinnelsen fryser, men før det var vanlig hermetiserte man, laget kompott og fruktgrøt osv. Så skifter dessertene med sesongene - man lager rabarbragrøt på forsommeren, rips med vanlijesaus om sommeren, eplekake om høsten osv.

Dessuten frisker dessert opp munnen etter hovedretten. Den inneholder jo ofte ikke bare sukker, men noe syrlig og friskt også, som særlig er godt etter at man har spist fisk (slik noen nevnte tidligere i tråden). Jeg husker en eldgammel episode av Fjernsynskjøkkenet, der Jahn Otto Johansen var gjest hos Ingrid Espelid og laget bacalao, som han var ekspert på. Da sa han tilslutt at man alltid måtte spise dessert etter bacalao, for å få en friskere smak i munnen. I det minste burde man ta en skje eplegelé, om man ikke hadde dessert klar. :ler: 

Anonymkode: c76ea...5b2

Du er inne på det sosiale aspektet i å inkludere søtsaker som en del av måltidet. Søtsaker var det ikke overflod av, og når det ble tilberedt og servert som et måltid hadde det også en samlende funksjon. Det var en kosestund etter middag. De voksne leste aviser og barna så barne-TV. Alle samlet i stua med kaffe og dessert. Før Tvens tilsvar forlenget det middagmåltidet. I dag er daglige søtsaker noe man rasker med seg fra kiosk eller kafé og spiser som mellommåltid, gjerne alene og med en bismak av dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 2ede2...5df

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lucille skrev (33 minutter siden):

Vi har begynt med is til dessert på mandager, for å få en hyggelig start på uken. Da velger vi is av god kvalitet, som regel Møvenpick, og vi opplever at det er en vane som har noen fordeler, som er litt uventede. Det ene er at barna maser mindre om is i hverdagen, når de vet at det er fast på mandager, og totalt sett spiser de mindre is nå enn før, det er jeg ganske sikker på. For min egen del opplever jeg at isen er med å gjøre det måltidet mer mettende, slik at jeg spiser mindre av hovedretten, og mindre til kvelds på mandager. Det hjelper meg og med å kontrollere søtsug, når jeg vet at jeg har denne faste desserten. Innimellom lager vi "nicecream" av overmodne, fryste bananer, og da har vi en ekstra dessertdag. Jeg ser bare fordeler med det.

Jeg har og, i tråd med Marit Kolbys råd, droppet alle mellommåltider, og legger all frukt jeg spiser på slutten av de andre måltidene, som en dessert.

hvor har du det fra at dette er en "is av god kvalitet"? 😎 den eneste issen av "god kvalitet" er i så fall den du selv lager uten tilsetningsstoffer.. 

Anonymkode: f7167...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født tidlig på 80-tallet og vi hadde dessert flere ganger i uka da jeg var liten. På hverdagene var det yoghurt, frukt, puffet ris med melk og syltetøy, makaronisuppe, semulepudding, saftsuppe, rabarbrasuppe eller fruktgrøter. I helgene og hvis vi hadde gjester var det fruktsalat, bær med vaniljesaus, sjokoladepudding, karamellpudding eller is.

Jeg har ikke tatt med meg dessertvanene etter at jeg flyttet hjemmefra. Liker heller å kose meg med kjeks eller frukt på kvelden hvis jeg blir fysen. Rett etter middag er det gjerne travelt, unger skal ut på aktiviteter og det er fullt kjør i huset.  Dessert er det bare hvis vi har gjester, er ute på restaurant eller hvis vi spiser hos foreldrene mine som fortsatt serverer dessert. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (34 minutter siden):

Vi har begynt med is til dessert på mandager, for å få en hyggelig start på uken. Da velger vi is av god kvalitet, som regel Møvenpick, og vi opplever at det er en vane som har noen fordeler, som er litt uventede. Det ene er at barna maser mindre om is i hverdagen, når de vet at det er fast på mandager, og totalt sett spiser de mindre is nå enn før, det er jeg ganske sikker på. For min egen del opplever jeg at isen er med å gjøre det måltidet mer mettende, slik at jeg spiser mindre av hovedretten, og mindre til kvelds på mandager. Det hjelper meg og med å kontrollere søtsug, når jeg vet at jeg har denne faste desserten. Innimellom lager vi "nicecream" av overmodne, fryste bananer, og da har vi en ekstra dessertdag. Jeg ser bare fordeler med det.

Jeg har og, i tråd med Marit Kolbys råd, droppet alle mellommåltider, og legger all frukt jeg spiser på slutten av de andre måltidene, som en dessert.

hvor har du det fra at dette er en "is av god kvalitet"? 😎 den eneste issen av "god kvalitet" er i så fall den du selv lager uten tilsetningsstoffer.. 

Legger til: dersom du spiser mindre sunn mat fordi du spiser IS til dessert er det neppe en ernæringsmessig god ting.. 

Anonymkode: f7167...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Trenger jo ikke dessert når vi spiser godteri og drikker vin hele uka.

Anonymkode: db790...2eb

Spiser vi godteri og drikker vin hele uka?

Jeg kjenner ingen som drikker vin hele uka. 

Anonymkode: 22fa1...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...