Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dessert etter hver eneste middag?  Ikke rart at folk blir feitere i dette landet. Yikes.

Anonymkode: 8b98b...fd2

Det er mengden kalorier (evt medisiner) som gjør en feit ikke desserten. 
Jeg har høy BMI pga medisiner, resten i heimen har normal/lav bmi så selv med 5 måltider for dagen (4 for de minste).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes også det er rart at mange har lyst på dessert eller noe mer mat i det hele tatt like etter de har spist middag. For meg må det gå 1-2 timer før jeg kan noe særlig ha lyst på dessert, frukt, en sjokladebit e.l. Har jo nettopp spist meg mett.

Anonymkode: 31ea9...0a1

Jeg spiser meg ikke mett til middag. Jeg spiser til jeg ikke er sulten lenger. Da er det plass til litt dessert. Forresten så tar vi ofte «dessert» en time eller to etter middag. Vi kunne sikkert like gjerne kalt det «mellommåltid», særlig når det bare er en frukt eller en kopp med yoghurt. 

Anonymkode: 06f35...662

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser faktisk dessert hver dag. Bær eller frukt med yogurt på og et lite glass brus (uten sukker) til dessert etter desserten. Ser ikke noe veldig negativt ved det 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessert etter hver eneste middag?  Ikke rart at folk blir feitere i dette landet. Yikes.

Anonymkode: 8b98b...fd2

I Frankrike har det alltid vært vanlig med dessert ikke bare etter middag hver dag, men etter den varme lunsjen hver dag også. I tillegg har man også forrett til både lunsj og middag, hver eneste dag.

Franskmenn er ikke særlig feite, så det går helt fint. Det er bare en annen måte å strukturere måltidet på, der det man spiser serveres i mindre porsjoner/retter hver for seg og etter hverandre, i stedet for alt i en haug på en diger tallerken som nordmenn kaller middag.

Anonymkode: c76ea...5b2

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (7 timer siden):

Man må ha ha en is etter fisk! 

Hvorfor må man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser noe søtt til ettermiddagskaffen i helgene. Og så spiser vi ikke noe snop som mange andre gjør så det går nok opp i opp. 

Anonymkode: 5dd6d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altflyter skrev (6 timer siden):

Jeg håper inderlig det er kompott du mener. Visste sykehjem var ille, men det får da være grenser for hva vi skal utsette de eldre for😅

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert daglig, nei. Da hadde vi blitt overvektige. Har dessert hele jula, og ellers når vi har middagsgjester.

Anonymkode: 4964d...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (7 timer siden):

Er ikke det noe folk spiser kun på veldig høytidsdager? Og hvis man vil lage treretters hjemme. Trodde også at dessert kun var på søndager før i tiden. 

Hos besteforeldrene mine var det dessert hver eneste dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser dessert etter middag i helgene, hjemmelaget fra bunnen av bær eller frukt (skrev nylig om det i en annen tråd om desserter). Da er desserten tilpasset hovedretten, slik man gjør i Frankrike. Etter en lett hovedrett av bare fisk og grønnsaker (som jeg ofte spiser i helgene faktisk) kan jeg ha en litt mer mettende dessert, som en porsjon smuldrepai med frukt/bær og is. Etter en tyngre hovedrett, som feks en kjøttgryte med potetmos, kun en kule sorbet feks.

Hvis jeg blir bedt på middag eller spiser ute med jobben uten å få en liten dessert etter et godt måltid synes jeg det er litt sørgelig. Men til hverdags blir det som regel ikke noe.

Anonymkode: c76ea...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser ikke dessert og spiser heller ikke såkallede mellommåltider, frukt og grønt spiser jeg til maten ellers og søtsaker i form av dessert kan jeg nok telle på en hånd gjennom året rett og slett fordi jeg spiser meg passelig mett og ferdig med det.. Har heller omtrent aldri forrett om vi spiser ute, jeg har ikke plass til all denne maten i magen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre er vant med dessert hver dag. Feks kompott med krem, fruktsalat med krem eller appelsin med litt sukker på osv. Ikke noe voldsomme greier, men noe søtt hver dag.  De nærmer meg 100 

Mine foreldre på 70 er vokst opp med det, men de videreførte det ikke til oss

Jeg er 40 og ikke vant med det. Mine barn er ikke vant med det, men både de og vi fikk/får søtt i form av feks skive med nugatti, frokostblandinger på en hverdag. Ikke fast rutine hver dag slik mine besteforeldre hadde, da.

Anonymkode: 1d77c...50e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trodde det var normalen, men tydeligvis ikke... 🤷‍♀️

Anonymkode: 7fef4...c23

Hjemme har vi dessert om vi har gjester på middag. Også har vi dessert i jula. 

Spiser og dessert de få gangene vi spiser middag ute. 

Så blir ikke mange dessertene i løpet av et år på oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er så opptatt av måltider som dogmer at jeg blir nesten skremt. 😅  Om man spiser dessert eller ikke sier ekstremt lite om kostholdet ditt på et generelt plan. Kommer helt an på hva du legger i ordet dessert og hva man spiser ellers.

Her i huset spiser vi ikke dessert til vanlig, og knapt nok i helg, med mindre vi er eller har gjester. Er bare ikke en vane vi har, og passer ikke helt med den hverdagsrytmen vi har. 

Hender ofte at jeg og mannen lager oss litt frukt, ost/kjeks eller annen snacks på kvelden etter at barna er lagt. Ikke en supersunn vane, men vil påstå at vi porsjonerer det slik at det ikke er verdens undergang. Lørdager eller fredager ser vi film i sofaen med barna og koser oss med noe godt. Ikke den sunneste vanen vi kunne hatt, men noe vi unner oss fordi vi synes det er koselig. ☺️ 

Anonymkode: 8f264...e31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert? Julaften, nyttårsaften og noen ganger på restaurant. Ellers sparer jeg de kaloriene eller fyller på med litt ekstra middag 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten på 70/80-tallet var det dessert i form av puffet ris/havre med syltetøy om man hadde lyst på, eller kompott, eller hermetisk frukt (djevelens verk), og sjokolade/karamellpudding en og annen helg (de i trekanter). Vi har slanke gener så det gikk greit. Var vel generelt mye halvfabrikata, moren min har aldri vært veldig glad i å lage mat.

Vi har ikke fast dessert hjemme nå lenger, men har vi lyst på noe søtt og vi f.eks. har is så tar vi en skål. Vi er slanke alle sammen enn så lenge. Jeg tenker også at det er totalen som teller. Vi er ikke spesielt storspiste og det er sjelden vi spiser frokost noen av oss. Jeg gikk litt amok i desember med mye hjemmekontor og  julegodter så nå kjører jeg periodisk faste en stund for å komme inn i jeansene igjen 😄 Har ikke vekt, men har noen bukser som er ubehagelig trange.

Anonymkode: 56156...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Vi spise på en vanlig dag

-Frokost

-Lunsj

-Middag

-Noons/kvelds

-Kvelds

Ingen mellommåltid 

Jeg spiser 4 måltider, frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Aldri noe etter middag.

Men dere har 2 måltider etter middag, regner med dere da har middag tidlig? Vi har middag på det tidligste 1800, det er 2 dager i uka, ellers blir den fort 19-20 før middag, pga trening et par dager i uka. Og fredag og lørdag liker vi å spise sen middag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha nei. Spiser dessert på julaften og nyttårsaften. Ellers aldri.

Anonymkode: 4698c...abb

Samme her.

Anonymkode: 00127...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (7 timer siden):

Foreldrene mine spiser dessert hver eneste dag. De nærmer seg 80 år:)

I denne alderen kan man spise hva som helst 😅

Anonymkode: 9d033...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessert etter hver eneste middag?  Ikke rart at folk blir feitere i dette landet. Yikes.

Anonymkode: 8b98b...fd2

HVis du ser svarene i tråden, er det svært få som spiser dessert. Så det er nok ikke derfor vi er tykkere nå

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...