Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MyMichelle skrev (På 7.2.2023 den 19.51):

Jeg gjør ikke det, med mindre jeg blir invitert, eller inviteter på middag. Da serverer jeg stort sett kake eller fruktsalat, med is til. 

Mine eldre slektninger 70+ spiser dessert nesten hver dag. Jeg er selv oppvokst med at man skulle ha dessert hver dag, bortsett fra når middagen var grøt eller kjøttsuppe. De forskjellige dessertene var: is, sjokoladepudding, eplekake, eplegrøt med kanel, blåbær - eller sviskegrøt, makaronisuppe, blåbærsuppe, rabarbragrøt, multekrem, multegrøt, risengrynsuppe med rosiner, gelé. Bortsett fra is og gelé med vaniljesaus var alt hjemmelaget.

Her var det mye godt som jeg savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser dessert noen ganger i uka. Men da frukt som regel.av og til bare litt oppkuttet banan med melk på, noen ganger yoghurt og hvis ikke dessert ett eller annet til kaffen.

spiser ingen mellommåltider. 

Anonymkode: 275ad...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller spise meg skikkelig mett på god middag og gode råvarer; og gjøre jeg det har jeg ikke lyst på noe mer etterpå. Så da er dessert helt unødvendig bruk av tid og penger, samt helsa har godt av det. Kan en sjelden gang ta meg noen ruter mørk sjokolade eller litt frukt en time eller to senere om jeg har lyst.

Dessert passer rett og slett dårlig inn i livsstilen slik jeg er vandt med (og trives med). Vil jeg ha en is, tar jeg den NÅR jeg vil, og ikke rett etter middag

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg vet om som bor hjemme og spiser dessert er besteforeldrene mine som er 90. 
Eneste andre er personer sykehjem. 
Jeg spiser dessert på julaften. 

Anonymkode: 0c285...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De eneste jeg vet om som bor hjemme og spiser dessert er besteforeldrene mine som er 90. 
Eneste andre er personer sykehjem. 
Jeg spiser dessert på julaften. 

Anonymkode: 0c285...ae6

stusselig. Bra de gamle har det bedre, da.

Anonymkode: 955d0...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

stusselig. Bra de gamle har det bedre, da.

Anonymkode: 955d0...2df

Om det kun er mat som gjør det lykkelig kabskje. Det synes jeg høres trist ut.

Anonymkode: 0c285...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har dessert hver søndag. Gotteri er lørdagsgotteri og hver fredag har vi 80-talls pizza. 
Jeg kjører samme stil som mamma på 70-80tallet👌🏻😊

Anonymkode: f76bc...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er den beste! 🤤 

Anonymkode: 14427...37d

Ja den er det :) ble 2 Banan twist også det er snikkert og twist :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser dessert til høytider/spesielle anledninger, de fleste søndager (fordi vi har middagsgjester da) og andre dager vi har gjester eller bare fordi vi har lyst på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangene vi har dessert, er på julaften og nyttårsaften. 

Ellers har vi heller kaker og kaffe et par timer etter søndagsmiddagen. Mye lurere å ikke ha det rett etter middagen, da orker man mer ;)

Anonymkode: 6f908...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de alltid hadde dessert da mamma vokste opp pga det ikke ble nok middag til at alle kunne spise seg helt mette. Da ble det en enkel dessert for å fylle på, tror det var vanlig

Anonymkode: f5bab...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på fhs så fikk vi dessert etter søndagsmiddagen, men hjemme så har vi ikke dessert etter middagen. Det har vi aldri hatt, med unntak av julemiddag, påskemiddag og nyttårsaften middag. 

Anonymkode: c0cc4...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalen? Tro ikke jeg kjenner en eneste en som spiser dessert etter hver middag.

Anonymkode: 71db2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi sjokolademousse med vaniljesaus til dessert🤤 

Anonymkode: 14427...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte behov for noe søtt etter middag, det er en ganske normal reaksjon fra kroppens side der den gjerne vil ha et lite energikick for å sparke igang fordøyelsen på høygir. Jeg har ADHD så for min del handler det også om seratonin. 
Det blir som regel bare noen biter søtt, litt sjokolade ellee vingummi ikke en dessert.

Etter ekstra kraftige måltid med mye fiber og protein blir jeg også ofte uvel, da er det bare noe søtt som hjelper på. Det har vist noe med insulin å gjøre, nesten det motsatte av diabetes fikk jeg forklart en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da mer enn nok å rekke å planlegge, lage og spise middag om man ikke skal ha dessert også🤪

Anonymkode: b716d...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...