Gå til innhold

Vent litt... Spiser ikke folk dessert etter middagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jaja, dere får jo kalle det hva dere vil...

Hvis dere inviterer gjester med det premisset så kan jeg faktisk garantere deg at noen er skuffet men tør ikke si noe.

Yoghurt er yoghurt uansett om du kaller det lunsj, mellommåltid eller dessert altså. Og du burde kanskje ikke si noe hvis dere spiser sånt hver eneste dag?

Anonymkode: 6938d...703

Det er snakk om hverdagsdessert i familien. Inviterer vi noen serverer vi selvfølgelig noe annet til dessert (is og bær, for eksempel). Jeg deler ikke ut et yoghurtbeger til hver 🙃
Vi spiser yoghurt til dessert 2-3 ganger i uken, i tillegg til sunn mat laget fra bunnen. Vi får i oss de næringsstoffene vi skal, og er alle i nedre del av normal bmi, så jeg ser ikke noe galt med det. Spiser du yoghurt, rislunsj og lignende som lunsj får du i deg mye fett og sukker i stedet for viktig næring. 
 

Anonymkode: 06f35...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

eh nei de fleste spiser vel tre ganger per dag, uten mellommåltider.

Anonymkode: d80aa...2f6

dette er bare synsing. Faktum er at industrien satser stort på mellommåltider som industri og vi spiser stadig mer mat på farten. Eksempel: https://www.tinehandel.no/produkter/mellommaltid.html

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/mellommaltidet-er-er-det-nye-maltidet

Anonymkode: 955d0...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dette er bare synsing. Faktum er at industrien satser stort på mellommåltider som industri og vi spiser stadig mer mat på farten. Eksempel: https://www.tinehandel.no/produkter/mellommaltid.html

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/mellommaltidet-er-er-det-nye-maltidet

Anonymkode: 955d0...2df

Det var før Marit Kolby 

Anonymkode: 2ede2...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var før Marit Kolby 

Anonymkode: 2ede2...5df

Alle følger ikke den _ene_ personen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg vokste opp hadde vi stort sett bare dessert på lørdager eller søndager. Is, pudding eller gele av forskjellige slag eller annet "rask" dessert. Tror det var mest fordi pappa var vant med det fra bestemor, og er glad i søtt generelt. Bestemor er av typen som alltid ordner noe søtt etter middag. Kompott, fruktsuppe eller omså bare et par skjeer med syltetøy og fløte. Selv lager jeg ikke noe dessert etter middag annet enn lørdagsgodt. Drar vi på søndagsmiddag hos partners familie er det ofte en liten dessert etter middag og så kaffe og kaker etter det igjen hvis det er en spesiell anledning. Jeg skylder på at det er der kjæreste-kiloene kom fra 😂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (9 timer siden):

Jeg bryr meg ikke så mye om dessert, men det kan jo være godt til et spesielt måltid. Husker en gang vi fikk noen flamberte bær med is på restaurant. 
I barndomshjemmet hadde vi ofte dessert på søndager. Fruktgrøt, gelé, pudding osv. Jeg var vanligvis for mett.

Har du ikke hørt om dessertmage?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (9 timer siden):

Jeg gjør ikke det, med mindre jeg blir invitert, eller inviteter på middag. Da serverer jeg stort sett kake eller fruktsalat, med is til. 

Mine eldre slektninger 70+ spiser dessert nesten hver dag. Jeg er selv oppvokst med at man skulle ha dessert hver dag, bortsett fra når middagen var grøt eller kjøttsuppe. De forskjellige dessertene var: is, sjokoladepudding, eplekake, eplegrøt med kanel, blåbær - eller sviskegrøt, makaronisuppe, blåbærsuppe, rabarbragrøt, multekrem, multegrøt, risengrynsuppe med rosiner, gelé. Bortsett fra is og gelé med vaniljesaus var alt hjemmelaget.

Hva er multegrøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser aldri dessert hjemme bortsett fra i juletiden, da vi noen dager spiser hjemmelaget riskrem. Spiser også sjelden dessert når vi er på restarant, men det hender jo.

Go'Morgen yoghurt som mellommåltid hender dog innimellom, om det f.eks blir lenge mellom lunsj og middag. Den inneholder dog ikke sukker og relativt lite kalorier.

Spiser aldri noe etter middag, det er dagens siste måltid. Orker ikke å legge meg på full mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt bær og fløte eller melk eller vaniljesaus i bærsesongen kan vanke is om det er varmt. Foreldrene har dessert på søndag.

Besteforeldrene hadde dessert hver dag untatt når det var suppe til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spiser du yoghurt, rislunsj og lignende som lunsj får du i deg mye fett og sukker i stedet for viktig næring. 
 

Anonymkode: 06f35...662

Det går fint an å spise det som lunch viss en spiser næringsrik frokost og/eller middag samt kvelds. Du spiser jo yogurt du og, og får i deg tilsvarende fett og sukker. Forskjellen er at du spiser den etter middag, mens andre tar det som en liten lunch/mellom måltid. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (2 timer siden):

Det går fint an å spise det som lunch viss en spiser næringsrik frokost og/eller middag samt kvelds. Du spiser jo yogurt du og, og får i deg tilsvarende fett og sukker. Forskjellen er at du spiser den etter middag, mens andre tar det som en liten lunch/mellom måltid. 

Forskjellen er at jeg ikke erstatter en næringsrik lunsj med et dessertprodukt. 
Noen vil kanskje klare å sette sammen frokost og middag slik at de får oppfylt sitt daglige behov for næring med kun disse to måltidene. Folk flest, særlig dem som velger dessertprodukter til lunsj, klarer det stort sett ikke. 

Anonymkode: 06f35...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er at jeg ikke erstatter en næringsrik lunsj med et dessertprodukt. 
Noen vil kanskje klare å sette sammen frokost og middag slik at de får oppfylt sitt daglige behov for næring med kun disse to måltidene. Folk flest, særlig dem som velger dessertprodukter til lunsj, klarer det stort sett ikke. 

Anonymkode: 06f35...662

Tull

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Forskjellen er at jeg ikke erstatter en næringsrik lunsj med et dessertprodukt. 
Noen vil kanskje klare å sette sammen frokost og middag slik at de får oppfylt sitt daglige behov for næring med kun disse to måltidene. Folk flest, særlig dem som velger dessertprodukter til lunsj, klarer det stort sett ikke. 

Anonymkode: 06f35...662

Disse spises som regel som mellommåltid. Lunsj er ikke et mellommåltid. Ofte spiser jeg frokost i 4-tiden, lunsj i 11-tiden og middag i 18-tiden. Mellom frokost og lunsj klarer jeg meg fint, men mellom lunsj og middag hender det jeg føler behov for noe ekstra. Da går det gjerne enten i en Go'morgen yoghurt (uten sukker) eller en pære + en banan for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forskjellen er at jeg ikke erstatter en næringsrik lunsj med et dessertprodukt. 
Noen vil kanskje klare å sette sammen frokost og middag slik at de får oppfylt sitt daglige behov for næring med kun disse to måltidene. Folk flest, særlig dem som velger dessertprodukter til lunsj, klarer det stort sett ikke. 

Anonymkode: 06f35...662

Tenker at de som må spise dessert hver dag ikke er noe bedre i hvert fall. 

Anonymkode: 6938d...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at de som må spise dessert hver dag ikke er noe bedre i hvert fall. 

Anonymkode: 6938d...703

Det er ikke noe galt i å spise dessert som tillegg til et sunt kosthold. Å spise yoghurt eller rislunsj i stedet for en næringsrik lunsj, er noe helt annet. Vi får i oss de næringsstoffene vi skal og er langt fra overvektige. Er det da så galt å unne seg litt dessert? 

Anonymkode: 06f35...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser egentlig kun dessert i høytider, i selskap, middagsbesøk og når vi går ut og spiser. En sjelden gang i blant så spiser vi dessert etter middag utenom dette. Jeg kan ikke huske at mine foreldre hadde dessert etter middag når vi vokste opp. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe galt i å spise dessert som tillegg til et sunt kosthold. Å spise yoghurt eller rislunsj i stedet for en næringsrik lunsj, er noe helt annet. Vi får i oss de næringsstoffene vi skal og er langt fra overvektige. Er det da så galt å unne seg litt dessert? 

Anonymkode: 06f35...662

Sier ikke at det er noe galt i å spise dessert, men det oppleves som at du kaster stein i glasshus her, når du ser ned på andre som spiser det samme bare på et annet tidspunkt enn deg.

Det er ingenting i veien for å få i seg viktige næringsstoffer i frokost, middag og evt andre måltider, og velge å spise en yoghurt til lunsj.

Anonymkode: 6938d...703

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (15 timer siden):

Tror det blir Banan twist etter middagen idag :) 

Det er den beste! 🤤 

Anonymkode: 14427...37d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...