Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så i denne barnegruppen hvor man krever at de ansatte skal kunne følge opp dette barnet med spesielle behov når støttepedagogen ikke er tilstede, hvor kanskje denne ene ansatte må bruke hele sin oppmerksomhet på dette ene barnet - hva syntes foreldrene til de 13 (småbarn) - 23 (store barn) andre barna om dette? 

At deres barn ikke får oppmerksomhet/blir passet på/får SINE behov dekket på morningen/ettermiddagen for at dette barnet med spesielle behov trenger ALL oppmerksomhet for at foreldrene skal kunne komme og gå når de vil??

Hvis deres barn skader seg? Trenger trøst? Trenger å bli fulgt på do? Trenger å få bæsjebleien skiftet? 
Hva tenker foreldrene til disse 13/23 andre barna da? 

Er det slik at alle disse barna er mindre viktig enn dette ene barnet med spesielle behov som får sine behov dekket på normaltiden, har foreldre som krever at de ansatte sette vekk behovet til disse andre barna kun til fordel for sitt barn i perioder på dagen?

Anonymkode: 09be7...642

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så i denne barnegruppen hvor man krever at de ansatte skal kunne følge opp dette barnet med spesielle behov når støttepedagogen ikke er tilstede, hvor kanskje denne ene ansatte må bruke hele sin oppmerksomhet på dette ene barnet - hva syntes foreldrene til de 13 (småbarn) - 23 (store barn) andre barna om dette? 

At deres barn ikke får oppmerksomhet/blir passet på/får SINE behov dekket på morningen/ettermiddagen for at dette barnet med spesielle behov trenger ALL oppmerksomhet for at foreldrene skal kunne komme og gå når de vil??

Hvis deres barn skader seg? Trenger trøst? Trenger å bli fulgt på do? Trenger å få bæsjebleien skiftet? 
Hva tenker foreldrene til disse 13/23 andre barna da? 

Er det slik at alle disse barna er mindre viktig enn dette ene barnet med spesielle behov som får sine behov dekket på normaltiden, har foreldre som krever at de ansatte sette vekk behovet til disse andre barna kun til fordel for sitt barn i perioder på dagen?

Anonymkode: 09be7...642

Som mor.. ikke enig .jeg har også jobba i barnehage i mange år og vet at du blir alene ofte fra 1530/1600 til 1630/1645

Da kan det sitte igjen en voksen ned 8 barn eller mer...oh da kan ikke ts få denne ansatte til å bare passe på sitt barn.  Eller når tidlige vakten går hjem og etter 1400 er det bare 2 på jobb..men kanskje 18 barn...da kan ikke ts få en som bare passer på hennes barn.

Så da må hun ha 2 assistenter fra hun levere til hun henter..eller 1 assistent med planlagte tiner og at en av foreldrene slutter litt tidligere...om barnet er så sykt at den ikke kan være med vanlige ansatte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det mangler 1.5 timer på hele barnehagens åpningstid.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Ja, det kan bety mye det. 

Anonymkode: 30948...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men er det riktig at det skal være to assistenter i tilfelle man vil levere før eller hente senere en dag? Ingen barn bør vel være i barnehagen i 10 timer hver dag??

Anonymkode: 8b0e7...dc6

For noen familier er det nødvendig av ulike årsaker, ingen krise det. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 11.24):

Livet er dessverre urettferdig og denne gang var det du og din mann som ble rammet. Når man får barn med så store spesielle behov at det får 100% dekning i barnehagen så må man som foreldre også ta hensyn.

Dere må tilpasse arbeidstiden deres. Sånn er det bare. En av dere kan søke om pleiepenger f.eks en time om dagen slik at barnet kan være i barnehagen 7,5 time og dere kan jobbe 7 timer. Dette går dessverre utover deres karriere. Mest sannsynlig er dette det beste for barnet også. 

Det er vanskelig å uttale seg når du ikke gir hint om hvilke utfordringer barnet har. Barnet må ha store spesielle behov (F.eks utagerende, i fare for å stikke av, skade seg selv eller andre, store hjelpebehov (hjerneskade, oksygen), og evt i tillegg eller ha en medisinsk tilstand som må overvåkes 100% som gjør at barnehagen ikke kan ta ansvar for barnet uten ressurs. Barnehagen sier ikke dette for å være slem. Det er umulig å være igjen med 10 barn (som alle krever sitt) når man har et barn som må overvåkes 100%. 

Livet er urettferdig og dere må dessverre tilpasse livet deres. På generell basis er det synd at folk ikke reflekterer nok rundt dette før de får barn. Å få et barn med spesielle behov er Max uflaks, men man kan ikke forvente at livet og karrieren i alle tilfeller kan fortsette som før når man får barn. Dette gjelder alle som får barn. Barn forandrer livet.

Man kan jo også søke om avlastning, BPA, osv. Dere burde søkt om pleiepenger for å kompensere noen timer arbeid i uken.

Lykke til.  

Anonymkode: 1a923...4be

Hva slags holdning er dette? Livet er urettferdig ja, men det betyr virkelig ikke at vi ikke skal ta vare på de som trenger ekstra. Heldigvis har vi et samfunn bygget på andre verdier enn det du skisserer. Jeg tror foreldre med barn med spesielle behov, inkl meg selv, tilpasser livene våre hele tiden, i en sånn grad andre ikke kan forestille seg. Selvsagt skal man kunne bruke barnehagen som andre. Det nevnes mange ulike støtteordninger og avlastning man kan få i tråden. I realiteten får man virkelig ikke i nærheten av behovet. Og en ting er foreldre og deres behov for å være en del av samfunnet, men ikke minst friske søsken. Fortjener ikke de mest mulig normalitet?

Anonymkode: 643ff...29c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen familier er det nødvendig av ulike årsaker, ingen krise det. 

Anonymkode: 30948...bac

Jo det er krise dor barnet om det er 10 t i bhg hver dag

Anonymkode: d48bd...580

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det kan bety mye det. 

Anonymkode: 30948...bac

så du mener 10 timers dag er innafor for et barn i barnehage? her et med spesiellebehov til og med .

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dårligERE. 

Anonymkode: 30948...bac

Det er det ikke. Fordi de fleste foreldre har vett til å ikke ha barna i barnehagen så lenge. Dessuten. Ikke alle barnehager er åpen så lenge. Vår er bare åpen 9 timer for dagen. Det er da en fulltidsplass for det om

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 13.25):

Har en kid som har utfordringer og har et tilrettelagt tilbud i barnehagen med egen assistent.

Vi er begge i full jobb og har faste tider i barnehagen men vi ønsker lenger opphold og barnehagen setter seg på bakbeina. Vi betaler for plassen på lik linje som alle andre og burde på lik linje få benytte tilbudet i barnehagens åpningstid. Blir så frustrert er så sliten og stressa konstant. Hvordan gå frem får å få samme tilbud som alle andre?

 

 

 

 

Anonymkode: 8b0e7...dc6

barn med spesielle behov skal alltid få maks tid selv når det er korona og stengt for andre.

Anonymkode: d2d92...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 11.16):

Det er dårligERE. 

Anonymkode: 30948...bac

Jeg oppfatter det ikke som vanlig å ha lengre dager enn 8,5 timer om dagen på fast basis. Ergo mener jeg ikke dette tilbudet er dårligere enn hva andre familier har, med unntak av at andre familier kan velge å ha barnet i bhg 9 timer om de ønsker. Men barnets behov bør også telle her, og med mindre man er aleneforelder eller veldig spesielle arbeidsforhold, syns jeg det er rart å legge opp til så lange dager. Spesielt for et barn med spesielle behov.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags holdning er dette? Livet er urettferdig ja, men det betyr virkelig ikke at vi ikke skal ta vare på de som trenger ekstra. Heldigvis har vi et samfunn bygget på andre verdier enn det du skisserer. Jeg tror foreldre med barn med spesielle behov, inkl meg selv, tilpasser livene våre hele tiden, i en sånn grad andre ikke kan forestille seg. Selvsagt skal man kunne bruke barnehagen som andre. Det nevnes mange ulike støtteordninger og avlastning man kan få i tråden. I realiteten får man virkelig ikke i nærheten av behovet. Og en ting er foreldre og deres behov for å være en del av samfunnet, men ikke minst friske søsken. Fortjener ikke de mest mulig normalitet?

Anonymkode: 643ff...29c

Altså, dette barnet her får jo all hjelp den har krav på mtp på 1-1! 

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

barn med spesielle behov skal alltid få maks tid selv når det er korona og stengt for andre.

Anonymkode: d2d92...fb4

Feil. I covid og stengt for de uten behov hadde disse ikke krav på plass de første ukene. Og det er det god grunn til! Får man barn må man regne med å ta ansvar for dem også. Utover diagnoser og hva barnehage kan tilby. 

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det normalitet og ha disse sårbare barna 10 timer i en barnehagehverdag??? Eller friske barn for den sakens skyld.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Les innlegget jeg svarte på. Jeg har aldri skrevet om 10 timers dager. Det var noen som mente at foreldre til barn med spesielle behov må ofre mer. Det er foreldre (og søsken) som må ofre enormt mye. Det var foreslått å jobbe 7 timer per dag i innlegget (redusert) for at barnet skal ha 7,5 timers dag. I innlegget jeg siterte og svarte på, aldri vært diskutert 10 timer.

Jeg synes foreldre til barn med spesielle behov må ofre sinnsykt mye allerede. Om de har kapasitet til å jobbe 100 %, så synes jeg man skal støtte opp om det. Kanskje man trenger det av økonomiske grunner (selv om man kan få en liten sum i hjelpestønad, så kan det også være betydelige økte kostnader) og kanskje man trenger å få delta i samfunnet på lik linje som foreldre til funksjonsfriske barn 

Anonymkode: 643ff...29c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså, dette barnet her får jo all hjelp den har krav på mtp på 1-1! 

Anonymkode: 1a923...4be

Les svaret mitt rett over 

Anonymkode: 643ff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo det er krise dor barnet om det er 10 t i bhg hver dag

Anonymkode: d48bd...580

Nei, det er ikke krise, for noen familier er det det beste. Jeg fatter ikke folk som hisser seg sånn opp over at noen barn har lange dager i barnehagen, det er da utrolig mange andre ting som barn utsettes for, som er mye mer skadelig, men her på KG er det dødssynd nr. 1. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

så du mener 10 timers dag er innafor for et barn i barnehage? her et med spesiellebehov til og med .

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Ja det er innafor. Kanskje spesielt for en familie med et barn med spesielle behov. Ts sier jo selv dere barnet har 100% assistent. Tenk deg hvor slitne foreldrene er da! At familien bruker barnehagen mest mulig tenker jeg er lurt og smart, for at man skal henge sammen som foreldre og familie. Kanskje har ts andre barn også? I barnehagen er barnet trygt, det er kjente omgivelser og rutiner. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 11.09):

Men du. Det er faktisk ikke så vanlig å ha barna i barnehage i mer enn 8,5 time… selv med barn uten spesielle behov… det er en veldig lang arbeidsdag for barnet. Normalt leverer en foreldre og en annen henter sånn ar barna ikle får så sinnsykt lange dager. Det gjelder barn uten spesielle behov. I vår barnehage er det nesten ingen barn når vi leverer kl 8 og nesten ingen igjen når vi henter kl 16….

Anonymkode: 5954f...26a

Jo, det er faktisk helt vanlig å ha barna i barnehage i 8,5-9 timer hver dag. Det er mange mennesker som jobber fulltid (8 timer) og må i tillegg bruke noe tid på å kjøre.

Anonymkode: 29ca4...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, det er faktisk helt vanlig å ha barna i barnehage i 8,5-9 timer hver dag. Det er mange mennesker som jobber fulltid (8 timer) og må i tillegg bruke noe tid på å kjøre.

Anonymkode: 29ca4...7b6

Nå har ts barnet i banehagen 8,5 time hver dag. Det er ikke synd på henne for akkurat dette. 

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det som grusomt når det er jule og sommerferie for da har ikke de fleste barna ressurs. Altså ressursen dekker skoleruta, de har ressurs 46 timer i året eller noe. De fleste barn med spesielle behov har selvsagt kun tre uker ferie i løpet av et år. Planleggingsdagene utgjør den fjerde uka. Fire uker obligatorisk ferie. Det er ekstremt krevende for personalet! 

TS er ekstremt heldig. Jeg synes det står respekt av barnehagen å si fra om sine forventinger og behov. Mange barnehager tør ikke si fra. Det kan faktisk være farlig å ha en fysisk utagerende fireåring i barnehagen uten mulighet for å følge tett opp. Plutselig går det utover en stakkars ettåring. 

(vet ikke hvilken utfordring ts sitt barn har.) Det er også en utfordring hvis barnet er en "løper". Hvordan ville du reagert Ts om barnet ditt stakk av fra barnehagen kl 16.30? Fordi seinvakten står igjen alene med syv barn og ikke har mulighet til å fotfølge ditt barn. Eller at barnet har en sykdom, f.eks diabetes som krever 100% oppsyn og plutselig får føling? Eller epilepsianfall? 

Jeg forstår absolutt at det føles urettferdig, TS - men du må forstå at sikkerhet er viktigst. Tenk konsekvensene hvis noe skulle skjedd. I verste fall dødsfall eller alvorlig skade!

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har ts barnet i banehagen 8,5 time hver dag. Det er ikke synd på henne for akkurat dette. 

Anonymkode: 5954f...26a

Men det kan hende at på grunn av jobbsituasjonen til foreldrene så må barnet være i barnehage enda lenger. Det er ikke alle som er så priviligerte som kan bare velge jobber i nærheten av hjemmet, og så ha fleksitid eller til og med jobbe redusert. Altså det er fint at mange kan det, men realiteten er at ikke alle kan.

Anonymkode: 29ca4...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...