Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

likevell betaler jeg det samme som alle andre men må forholde meg til bestemte tider :(

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Og heldig er du som slipper å betale mer. Hva hvis du måtte betalt det det faktisk koster? Vi skal være takknemlig for hvor mye rettigheter vi faktisk har her i landet. 
 

barnehagen kan bare ha assistenten der så lenge de får betalt fra kommunen for det. Dersom det er et vedtak og de forholder seg til det så må du ta dette opp med kommunen ikke barnehagen. Kravet ditt kunne gjort at barnehagen gikk konkurs hvis de skulle dekket det selv. Så barnehagen er ikke rett instans her. 

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det hørtes ut som en merkelig praksis. Da må sønnen din har veldig spesifikke behov som barnehagen ikke mestrer når «assistenten» ikke er der forstår jeg. Hvor mange timer i uken har han? 
 

Jeg jobber som Utfører av spesialpedagogisk arbeid med barn i barnehage. Jeg har barn med tilretteleggingstimer og barn med sakkyndig vurdering. De timene jeg ikke er der, er det barnehagen som har ansvar for. 

Anonymkode: 6a04a...97b

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flere barn med spesielle behov i barnehagen. Nå har vi et barn som har et visst antall timer med spes.ped og assistent. Men barnet får jo være i barnehagen hele åpningstiden, selv om spes.ped bare kommer to dager i uka. De timene han ikke har assistent, eller assistent er syk, så må bare barnehagen håndtere han selv. Om det er helt umulig for dem, så må de jo bare søke om flere timer med assistent /spes.ped. 

Du har rett til å ha barnet ditt i barnehagen like mange timer som alle andre. 

Anonymkode: de9d2...bd5

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og heldig er du som slipper å betale mer. Hva hvis du måtte betalt det det faktisk koster? Vi skal være takknemlig for hvor mye rettigheter vi faktisk har her i landet. 
 

barnehagen kan bare ha assistenten der så lenge de får betalt fra kommunen for det. Dersom det er et vedtak og de forholder seg til det så må du ta dette opp med kommunen ikke barnehagen. Kravet ditt kunne gjort at barnehagen gikk konkurs hvis de skulle dekket det selv. Så barnehagen er ikke rett instans her. 

Anonymkode: 5954f...26a

Barnehagen kan ikke nekte barnet å være i barnehagen på fulltid når barnet har fulltidsplass. 

Hadde det var greit for deg at barnet ditt bare fikk gå i barnehagen 2 dager i uka, selv om du betaler for 5, siden vi har så flotte rettigheter her i landet? 

Anonymkode: de9d2...bd5

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må barnet ditt ha assistanse fra det blir levert om morgenen til dere henter? Vil ikke de ansatte i barnehagen klare noe timer med barnet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnehagen kan ikke nekte barnet å være i barnehagen på fulltid når barnet har fulltidsplass. 

Hadde det var greit for deg at barnet ditt bare fikk gå i barnehagen 2 dager i uka, selv om du betaler for 5, siden vi har så flotte rettigheter her i landet? 

Anonymkode: de9d2...bd5

Det er jo en elendig sammenligning. Barnet får jo gå 5 dager i uken. Fulle dager.
 

Dette er egentlig veldig enkelt, dersom barnet kan være i barnehagen uten assistenten og TS er ok med det. Så må jo barnet få være der så mye behovet er og det kan nok ikke barnehagen si noe på.
 

dersom det er vedtatt at barnet ikke kan være i barnehagen uten assistenten så må TS søke om mer. Ikke ta det med barnehagen. Barnehagen har ikke råd til å dekke dette uten tilskudd. 

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en kid som har utfordringer og har et tilrettelagt tilbud i barnehagen med egen assistent.

Vi er begge i full jobb og har faste tider i barnehagen men vi ønsker lenger opphold og barnehagen setter seg på bakbeina. Vi betaler for plassen på lik linje som alle andre og burde på lik linje få benytte tilbudet i barnehagens åpningstid. Blir så frustrert er så sliten og stressa konstant. Hvordan gå frem får å få samme tilbud som alle andre?

 

 

 

 

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Barnet må få 120% assistent så det dekker hele åpningstiden. Det er det vanlige. Dere må klage! 
jobber selv i barnehage og det er vanlig med 120% for de som trenger en til en hele åpningstiden. 
 

Anonymkode: 24350...82e

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er jo en elendig sammenligning. Barnet får jo gå 5 dager i uken. Fulle dager.
 

Dette er egentlig veldig enkelt, dersom barnet kan være i barnehagen uten assistenten og TS er ok med det. Så må jo barnet få være der så mye behovet er og det kan nok ikke barnehagen si noe på.
 

dersom det er vedtatt at barnet ikke kan være i barnehagen uten assistenten så må TS søke om mer. Ikke ta det med barnehagen. Barnehagen har ikke råd til å dekke dette uten tilskudd. 

Anonymkode: 5954f...26a

Vår barnehage er åpen 40 timer i uka. Har man full plass, kan barnet være i barnehagen 40 timer i uka. 

Dersom et barn har fått assistent 20 timer i uka, betyr det at han kan være i barnehagen uten assistent resten av tida. 

Dersom han ikke kunne vært i barnehagen uten assistent, så hadde han jo fått flere timer med assistent. 

Dette er barnehagens problem. Om ikke de takler barnet uten assistent, må de søke om ekstra ressurser. Barnet har rett til å være fulltid i barnehagen. 

 

Anonymkode: de9d2...bd5

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det hørtes ut som en merkelig praksis. Da må sønnen din har veldig spesifikke behov som barnehagen ikke mestrer når «assistenten» ikke er der forstår jeg. Hvor mange timer i uken har han? 
 

Jeg jobber som Utfører av spesialpedagogisk arbeid med barn i barnehage. Jeg har barn med tilretteleggingstimer og barn med sakkyndig vurdering. De timene jeg ikke er der, er det barnehagen som har ansvar for. 

Anonymkode: 6a04a...97b

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt flere barn med spesielle behov i barnehagen. Nå har vi et barn som har et visst antall timer med spes.ped og assistent. Men barnet får jo være i barnehagen hele åpningstiden, selv om spes.ped bare kommer to dager i uka. De timene han ikke har assistent, eller assistent er syk, så må bare barnehagen håndtere han selv. Om det er helt umulig for dem, så må de jo bare søke om flere timer med assistent /spes.ped. 

Du har rett til å ha barnet ditt i barnehagen like mange timer som alle andre. 

Anonymkode: de9d2...bd5

Dette ☝️

Det står vel på hjemme siden til bhg hva som er maxtid for en fulltids plass i uken. Det er det du skal forholde deg til. 

Har selv hatt barn i bhg som trengte en voksen 100%, men som fikk 50-60%. Selvfølgelig var det slitsomt for oss andre som måtte ta en av de faste voksne vekk fra resten, og bare ha ansvar for dette barnet. Men kunne aldri funnet på å nekte foreldrene å bruke bhg for det. Kan love deg at vi hadde stor forståelse for foreldrene her, og det hadde de for oss også. Så vi gjorde alt vi kunne for å hjelpe hverandre for å gjøre det beste ut av det. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som spesialpedagogisk assistent, og det skal i utgangspunktet ikke være begrensninger på hvor lenge barn med spesielle behov får lov å være i barnehagen. Når det er sagt er det ikke spesielt lurt å la disse barna være i barnehagen mer enn nødvendig. De blir ofte mer slitne enn andre, selv om de har egen assistent og får tilrettelegging. Av erfaring blir barna ofte mer utagerende både i barnehagen og hjemme hvis de har for lange dager på barnehagen. 

Anonymkode: 384cc...be7

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det hørtes ut som en merkelig praksis. Da må sønnen din har veldig spesifikke behov som barnehagen ikke mestrer når «assistenten» ikke er der forstår jeg. Hvor mange timer i uken har han? 
 

Jeg jobber som Utfører av spesialpedagogisk arbeid med barn i barnehage. Jeg har barn med tilretteleggingstimer og barn med sakkyndig vurdering. De timene jeg ikke er der, er det barnehagen som har ansvar for. 

Anonymkode: 6a04a...97b

Hun er der 8.5 timer hver da da 42.5 timer i uken og trenger 1 til 1 hele tiden har å spess ped ca 6 timer i uka resten er det assistenten som står for.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (16 timer siden):

Må barnet ditt ha assistanse fra det blir levert om morgenen til dere henter? Vil ikke de ansatte i barnehagen klare noe timer med barnet ditt?

Ja barnet må passes på 100% de sier at de ikke har kapasitet etter at mellomvakt har gått da er det en ansatt på resten av barna som da må passe alt fra 10-15 barn pluss mitt alene.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (15 timer siden):

 

Dette ☝️

Det står vel på hjemme siden til bhg hva som er maxtid for en fulltids plass i uken. Det er det du skal forholde deg til. 

Har selv hatt barn i bhg som trengte en voksen 100%, men som fikk 50-60%. Selvfølgelig var det slitsomt for oss andre som måtte ta en av de faste voksne vekk fra resten, og bare ha ansvar for dette barnet. Men kunne aldri funnet på å nekte foreldrene å bruke bhg for det. Kan love deg at vi hadde stor forståelse for foreldrene her, og det hadde de for oss også. Så vi gjorde alt vi kunne for å hjelpe hverandre for å gjøre det beste ut av det. 

Hva når det bare er senvakten igjen alene? eller bare tidligvakten på jobb?

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barnet må få 120% assistent så det dekker hele åpningstiden. Det er det vanlige. Dere må klage! 
jobber selv i barnehage og det er vanlig med 120% for de som trenger en til en hele åpningstiden. 
 

Anonymkode: 24350...82e

Hvor finner jeg dokomentasjon på dette?

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun er der 8.5 timer hver da da 42.5 timer i uken og trenger 1 til 1 hele tiden har å spess ped ca 6 timer i uka resten er det assistenten som står for.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Men du. Det er faktisk ikke så vanlig å ha barna i barnehage i mer enn 8,5 time… selv med barn uten spesielle behov… det er en veldig lang arbeidsdag for barnet. Normalt leverer en foreldre og en annen henter sånn ar barna ikle får så sinnsykt lange dager. Det gjelder barn uten spesielle behov. I vår barnehage er det nesten ingen barn når vi leverer kl 8 og nesten ingen igjen når vi henter kl 16….

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er dessverre urettferdig og denne gang var det du og din mann som ble rammet. Når man får barn med så store spesielle behov at det får 100% dekning i barnehagen så må man som foreldre også ta hensyn.

Dere må tilpasse arbeidstiden deres. Sånn er det bare. En av dere kan søke om pleiepenger f.eks en time om dagen slik at barnet kan være i barnehagen 7,5 time og dere kan jobbe 7 timer. Dette går dessverre utover deres karriere. Mest sannsynlig er dette det beste for barnet også. 

Det er vanskelig å uttale seg når du ikke gir hint om hvilke utfordringer barnet har. Barnet må ha store spesielle behov (F.eks utagerende, i fare for å stikke av, skade seg selv eller andre, store hjelpebehov (hjerneskade, oksygen), og evt i tillegg eller ha en medisinsk tilstand som må overvåkes 100% som gjør at barnehagen ikke kan ta ansvar for barnet uten ressurs. Barnehagen sier ikke dette for å være slem. Det er umulig å være igjen med 10 barn (som alle krever sitt) når man har et barn som må overvåkes 100%. 

Livet er urettferdig og dere må dessverre tilpasse livet deres. På generell basis er det synd at folk ikke reflekterer nok rundt dette før de får barn. Å få et barn med spesielle behov er Max uflaks, men man kan ikke forvente at livet og karrieren i alle tilfeller kan fortsette som før når man får barn. Dette gjelder alle som får barn. Barn forandrer livet.

Man kan jo også søke om avlastning, BPA, osv. Dere burde søkt om pleiepenger for å kompensere noen timer arbeid i uken.

Lykke til.  

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

likevell betaler jeg det samme som alle andre men må forholde meg til bestemte tider :(

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Det er vel ingen som ber deg om å hente sønnen din når assistenten drar hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som ber deg om å hente sønnen din når assistenten drar hjem?

Jo må hente når denne går eller vi har sagt når vi kan hente og assistenten jobber etter disse tidene men vi trenger og kunne hente senere noen ganger og levere før noen ganger. Livet stopper ikke fordi at barnehagen tror det.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo noen muligheter. 
Kan diagnosen hans utløse pleiepenger eller omsorgslønn slik at en av dere kan gå ned i stilling? 
Klarer barnet å være i barnehagen utover assistentens tilstedeværelse? 
 

Jeg har et barn som etter mye kamp fikk innvilget 16t assistent i uka. Det blir fordelt på 4 timer 4 dager i uka. Barnet mitt kan absolutt være i barnehagen utover dette, men må holdes i liten gruppe pga immunsvikt. Vi skal gå i dialog med barnehagen nå for å se på løsninger for hvordan vi kan løse det slik så barnet mitt føler at han er en hel dag i barnehagen. Nå gråter han hver dag når jeg henter han fordi han ikke vil dra. Kjenner veldig godt igjen frustrasjonen man får når barnehagen ikke bare kan «fikse det», men når et barn trenger tilrettelegging må man kanskje forholde seg til det. Og så må man ha møter. Ta gjerne med sykepleier eller noen som kan uttale seg om barnets behov slik så barnehagen får et større bilde over hva de kan klare selv. 

Anonymkode: e64fe...e48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo må hente når denne går eller vi har sagt når vi kan hente og assistenten jobber etter disse tidene men vi trenger og kunne hente senere noen ganger og levere før noen ganger. Livet stopper ikke fordi at barnehagen tror det.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Så dere får ikke lov å ha barnet i bhg når assistenten ikke er der? Da må dere jo få redusert pris eller forlange at bhg ordner med en som kan ta de resterende timene. Dersom dere SELV har valgt å ikke ha barnet i bhg når assistenten ikke er der får dere ta det på egen kappe. Men de kan ikke be dere hente barnet "bare" fordi assistenten ikke er der og likevel be dere betale full pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...