Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men om ungen ikke kan være der uten assistent så er det vel ganske logisk at ungen ikke kan være der uten assistent. 

Det er andre barn i barnehagen og de kan jo ikke være uten tilsyn fordi din må passes på som en hauk. De har også betalt for å bli passet på. 

Dette er noe du må ta med kommunen om å få mer midler til assistent. 

Anonymkode: 227f7...125

  • Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på årsaken til at barnet har assistent også, hvor enkelt det er for de andre å ha ham sammen med resten uten assistent.

De fleste stedene jeg har jobbet hvor dette har vært en problemstilling, så har vi alltid fått det til så lenge foreldrene har gitt tilbakemelding om når de skal levere og hente. Da har vi visst når barnet er der uten assistent, og har kunnet tilpasse det i 19 av 20 tilfeller.

Akkurat det juridiske rundt dette kan jeg ikke, men jeg reagerer på at barnehagen er helt firkantet.

Anonymkode: 29fea...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 16.46):

likevell betaler jeg det samme som alle andre men må forholde meg til bestemte tider :(

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Hva er tidene? 

Anonymkode: ea2e9...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har jo noen muligheter. 
Kan diagnosen hans utløse pleiepenger eller omsorgslønn slik at en av dere kan gå ned i stilling? 
Klarer barnet å være i barnehagen utover assistentens tilstedeværelse? 
 

Jeg har et barn som etter mye kamp fikk innvilget 16t assistent i uka. Det blir fordelt på 4 timer 4 dager i uka. Barnet mitt kan absolutt være i barnehagen utover dette, men må holdes i liten gruppe pga immunsvikt. Vi skal gå i dialog med barnehagen nå for å se på løsninger for hvordan vi kan løse det slik så barnet mitt føler at han er en hel dag i barnehagen. Nå gråter han hver dag når jeg henter han fordi han ikke vil dra. Kjenner veldig godt igjen frustrasjonen man får når barnehagen ikke bare kan «fikse det», men når et barn trenger tilrettelegging må man kanskje forholde seg til det. Og så må man ha møter. Ta gjerne med sykepleier eller noen som kan uttale seg om barnets behov slik så barnehagen får et større bilde over hva de kan klare selv. 

Anonymkode: e64fe...e48

Problemet er jo dessverre at det er kommunen som bevilger pengene. Barnehagen kan søke og søke så mye de vil, men ikke få. Det hjelper ikke ta med sykepleier til barnehagen. Det må man ta med PPT/BUP (nedsatt funksjonevne) og evt direkte til tildelingskontoret når det gjelder sykdom. Sykdom skal i utgangspunktet utløse 100% assistent uten annet enn diagnose som bevis (f.eks diabetes, cystisk fibrose). Dette tror jeg faktisk det er fastlegen eller spesialist på sykehuset som tar seg av. Vet også at helsestasjon har ansvar for dette hvis det er noe medfødt. Da søkes man i barnehagen med krav på ekstra ressurs og øverst på lista - altså man har krav på plass.

Endret av shab
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så utslitt og barnet såpass pleietrengende som det virker så har du jo rett til pleiepenger? Du trenger ikke ta 100% men om du tar en mindre del slik at du kan jobbe kortere dager og dermed rekker noe annet før du henter i barnehagen?

Kommunen er ikke kjent for å diske opp med assistenter, de tilrettelegger litt men ikke mer enn de må. Så det er ikke barnehagens ansvar men kommunen, mulig dere kan få inn ekstra timer med assistent om du SAMARBEIDER med barnehagen slik at de også kan uttrykke behov for flere timer.

Anonymkode: 85e04...05f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 14.18):

I og med at du har et barn med spesielle behov så skal du ha fått et vedtak på hvor mange timer barnet skal ha assistent og ev spesialpedagog. Det er disse timene barnehagen har å forholde seg til. Om dere trenger fler timer enn hva dere har vedtak på må dere søke om det til kommunen. Får dere innvilget fler timer vil barnehagen få mer midler til å sørge for økt bemanning for barnet deres. 

Anonymkode: 2757f...525

Ja, det er faktisk slik det fungerer. 
 

Men barnet kan vel være lengre i barnehagen, men da får ikke barnet ekstra oppfølgning. 

Anonymkode: 36b03...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun er der 8.5 timer hver da da 42.5 timer i uken og trenger 1 til 1 hele tiden har å spess ped ca 6 timer i uka resten er det assistenten som står for.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

42,5 timer i uka er en utrolig lang arbeidsuke for et barnehagebarn!

Anonymkode: 7d283...fbf

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 13.31):

Da må de vel bare ansette 1 til da, ikke mitt problem vel?

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Du burde være ganske ydmyk og taknemmelig for at du får hjelp i utgangspunktet. Ikke mange som får det og ungen lommer til å være en byrde i både barnehage og skole i mange år framover. 

Anonymkode: c3d35...f11

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det hadde vært bedre å søke kommunen om avlastning, istedenfor en ekstra time i barnehagen i uka? Det kan jo fort bli veldig slitsomt for barn flest å være i barnehagen så lenge, og sannsynligvis ekstra for et barn med så store hjelpebehov som barnet ditt. Det er gjerne litt mer ro for barnet på avlastning. 

Anonymkode: 36b03...44b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke helt. Dere har tilbud 42,5 timer i uka og dette holder ikke? Hvor mye jobber dere egentlig? Det finnes ikke en kommune som invilger midler til å dekke opp hele åpningstiden med assistent til et barn. At dere har fått dekt opp 42,5 timer i uka er intet mindre enn et mirakel.Barnehagen skal dessuten primært være et pedagogisk tilbud til det beste for barnet. Det er INGEN barns beste å ha 42,5 ++timer i uka i barnehagen og aller minst et barn med spesielle behov. Prøv å se at dette faktisk ikke handler om deg, men pm hva barnet ditt trenger. 

Anonymkode: e0e4d...ee0

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 13.31):

Da må de vel bare ansette 1 til da, ikke mitt problem vel?

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Nei, det kan de ikke. Du er heldig som har fått et vedtak på 7,5 t per dag, det gjør de aller færreste. Så det er ditt problem.

Anonymkode: 06f7e...416

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (1 minutt siden):

Tror du skjønner hva jeg mener når jeg sier fullpris. Vær glad du ikke har et alvorlig sykt barn da, om du ser på det som en så stor byrde. 

Hva vet du om det? Jeg har et kronisk sykt barn som koster staten sinnsykt mye penger i medisiner. Jeg er bare sinnsykt takknemmelig for at jeg bor i Norge hvor dette faktisk dekkes. Det bør ts og være

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vet du om det? Jeg har et kronisk sykt barn som koster staten sinnsykt mye penger i medisiner. Jeg er bare sinnsykt takknemmelig for at jeg bor i Norge hvor dette faktisk dekkes. Det bør ts og være

Anonymkode: 5954f...26a

Men da vet du vel også at ikke det hadde vært så lett å tape masse penger fordi du måtte betale for et barnehagetilbud du ikke fikk benytte deg av og du måtte være hjemme ulønnet? 

Som skrevet tidligere, jeg kan ikke regelverket. Dette er bare synsing og mine erfaringer fra å jobbe i barnehage. Jeg har aldri opplevd at et barn ikke får være i barnehagen innenfor hele åpningstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å lure på om ts har misforstått noe her 🤔

Har de sagt konkret at du kun kan benytte dere av tilbudet innenfor de 7,5 timene barnet har assistent?

Anonymkode: 0052b...952

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (13 minutter siden):

Men da vet du vel også at ikke det hadde vært så lett å tape masse penger fordi du måtte betale for et barnehagetilbud du ikke fikk benytte deg av og du måtte være hjemme ulønnet? 

Som skrevet tidligere, jeg kan ikke regelverket. Dette er bare synsing og mine erfaringer fra å jobbe i barnehage. Jeg har aldri opplevd at et barn ikke får være i barnehagen innenfor hele åpningstiden. 

Men det som da skjer, er at ts sitt barn får 0 ekstra oppfølging før/etter ressursen til barnet er på jobb 

Og alt ettersom hva barnet feiler, kan det være ok eller ikke greit. 

Anonymkode: 59494...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det som da skjer, er at ts sitt barn får 0 ekstra oppfølging før/etter ressursen til barnet er på jobb 

Og alt ettersom hva barnet feiler, kan det være ok eller ikke greit. 

Anonymkode: 59494...d3b

Ts har jo ikke sagt noe om hva som feiler barnet, men dersom det er noe alvorlig (noe vi må gå utifra ettersom det allerede er innvilget så mange timer) har barnet krav på den hjelpen det trenger uansett hvilken tid det er i barnehagen innafor åpningstidene. Og det er det jeg ikke skjønner. Man betaler jo for full plass eller halv plass av en grunn. Enten betaler man for full plass og får det tilbudet. Ellers får man redusert betaling, sånn som mange har opplevd nå rundt corona hvor det rett og slett ikke er personale nok på jobb. Da betaler jo ikke foreldrene full pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hottentått skrev (22 minutter siden):

Ts har jo ikke sagt noe om hva som feiler barnet, men dersom det er noe alvorlig (noe vi må gå utifra ettersom det allerede er innvilget så mange timer) har barnet krav på den hjelpen det trenger uansett hvilken tid det er i barnehagen innafor åpningstidene. Og det er det jeg ikke skjønner. Man betaler jo for full plass eller halv plass av en grunn. Enten betaler man for full plass og får det tilbudet. Ellers får man redusert betaling, sånn som mange har opplevd nå rundt corona hvor det rett og slett ikke er personale nok på jobb. Da betaler jo ikke foreldrene full pris. 

Om hun betaler full plass er det ikke for en ekstra assistanse i full dag. Full dag er for "vanlig/ ikke syke barn," 

Dessverre er det ikke barnehagen som bestemmer dette med assistanse,det er det kommunen. Men om ts eks går ned til halv plass slik at dette passer med assistanse så passer jo det bedre.

Men hun kan ikke betale halv plass og få full plass

Anonymkode: d95cf...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om hun betaler full plass er det ikke for en ekstra assistanse i full dag. Full dag er for "vanlig/ ikke syke barn," 

Dessverre er det ikke barnehagen som bestemmer dette med assistanse,det er det kommunen. Men om ts eks går ned til halv plass slik at dette passer med assistanse så passer jo det bedre.

Men hun kan ikke betale halv plass og få full plass

Anonymkode: d95cf...3fc

Nei, full plass er full plass uavhengig av sykdom. Barnehagetilbudet er ikke kun for friske barn. Om ts kun har tilbud fra feks 7:30-16 så skal hun ikke måtte betale fra 06:30-17 eller hva nå enn åpningstiden er. 

Endret av Hottentått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (1 minutt siden):

Nei, full plass er full plass uavhengig av sykdom. Barnehagetilbudet er ikke kun for friske barn. Om ts kun har tilbud fra feks 7:30-16 så skal hun ikke måtte betale fra 06:30-17 eller hva nå enn åpningstiden er. 

Det er jo ikke akkurat slik at barnehagen kan ta inn et ekstra barn de timene ts ikke har barnet sitt der da… 

Det hadde jo blitt utrolig vanskelig for barnehagene hvis foreldre skulle begynt å betale timepris for når barna var i barnehagen. I vår barnehage er det bare fulltidsplasser. Selv om barnet mitt kun kan være der når det er tildelt assistent (som er 16t pr uke) må jo vi betale full pris. Det er mange foreldre som for en eller annen grunn bare har barna i bhg i kjernetid f.eks. Man ser jo ikke de hyle etter redusert betaling. 
Jeg forstår frustrasjonen til ts, det føles rigid noen ganger å måtte forholde seg til satte tidspunktet uten å kunne være fleksibel, men det er nå slik det er. Assistenten må jo ha en fast arbeidstid også. 

Anonymkode: e64fe...e48

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke akkurat slik at barnehagen kan ta inn et ekstra barn de timene ts ikke har barnet sitt der da… 

Det hadde jo blitt utrolig vanskelig for barnehagene hvis foreldre skulle begynt å betale timepris for når barna var i barnehagen. I vår barnehage er det bare fulltidsplasser. Selv om barnet mitt kun kan være der når det er tildelt assistent (som er 16t pr uke) må jo vi betale full pris. Det er mange foreldre som for en eller annen grunn bare har barna i bhg i kjernetid f.eks. Man ser jo ikke de hyle etter redusert betaling. 
Jeg forstår frustrasjonen til ts, det føles rigid noen ganger å måtte forholde seg til satte tidspunktet uten å kunne være fleksibel, men det er nå slik det er. Assistenten må jo ha en fast arbeidstid også. 

Anonymkode: e64fe...e48

Du må ikke misforstå meg med vilje. Det er ikke snakk om å betale timepris. Jeg henter tidlig og leverer sent ofte, fordi jeg ønsker det. Men om jeg måtte dra to timer tidligere fra jobb fordi barnet mitt ikke får være i barnehagen er det jo barnehagen som setter en stopper. Om jeg ikke kan være på jobb i arbeidstiden fordi barnet mitt ikke har tilbud i bhg...nå var det en som skrev at ts har assistent til barnet hele hennes arbeidstid, noe jeg ikke hadde fått med meg. Så da høres det ut som de får nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...