Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

vedtaket sier 8.5 timer pr dag vi har satt opp tider etter dette, problemet er om vi vil levere før en dag  eller hente senere en dag, da etter 16 det er da det blir problemer fordi da er det kun 1 ansatt på jobb. 

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Mener du at barnehagen skal legge til side alle andre barns behov for å komme deres behov i møte? Det er jo det som skjer hvis de skal tilrettelegge utover de timene barnet deres er tildelt.
Jeg blir litt sjokkert over holdningen. 8,5 timer per dag er en oppdekningsgrad som sier at barnet har omfattende spesielle behov. Og 8,5 timer per dag er lange dager. I tillegg mener du at barnehagen skal omorganisere slik at det passer dere de dagene dere ønsker? 

Da får du be om et møte med barnehagen og ppt for å høre om barnet kan få flere timer tildelt. 

Anonymkode: 38b5d...c36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

vedtaket sier 8.5 timer pr dag vi har satt opp tider etter dette, problemet er om vi vil levere før en dag  eller hente senere en dag, da etter 16 det er da det blir problemer fordi da er det kun 1 ansatt på jobb. 

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Kan ikke du å mannen din bytte på henting eller levering...eller noe besteforeldre eller tanter? Dermed kan dere ha barnet der...de 8,5 timene assistent har til rådighet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (23 timer siden):

Kan ikke du å mannen din bytte på henting eller levering...eller noe besteforeldre eller tanter? Dermed kan dere ha barnet der...de 8,5 timene assistent har til rådighet 

Betaler for barnehage og skal bruke den max før jeg evt spør andre.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 19.20):

Kanskje dere skal søke bv om avlastningshjem. Tydelig at dere ikke mestrer dette. Ikke vanlig å ha barn i bhg så mange timer hver dag i utgangspunktet. 

Anonymkode: bbb1c...c0d

For avlastningshjem er så lett å få tenker du? Det er bare å søke om så får man det? Det er stor manko på avlastningshjem, og bare de aller heldigste får bittelitt avlasting. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 21.01):

Typisk spesialpedagog svar - siden du har vært støttepedagog regner jeg med du var ansatt i den enkelte barnehage og lojal mot dine medarbeidere som måtte håndtere utagering kl 16.40 med syv andre barn til stede. Spesialpedagog sitter ofte i samarbeid og ansvarsgruppemøter sammen med foreldre og andre instanser å kaster all skyld om stagnering av eller mangel på positiv utvikling tilbake til barnehagen og dens arbeid. 

Mener du virkelig at barn med slike utfordringer har bra av å være i barnehagen 10 timer om dagen? Jeg forstår argumentene dine, MEN - jeg er uenig. Kjempefint at barnet får 100%. Det sier nok litt om alvorlighetsgraden av utfordringene siden man får 100% i tillegg til spesialpedagog i disse innsparingstider. 

Jeg sier det igjen: Det er krevende å ha barn. Livet er urettferdig. De som trenger ekstra i samfunnet får det meste de trenger i dagens samfunn. Mye mer enn alle andre land i hele verden.      

Anonymkode: 1a923...4be

Nei, jeg var ansatt i et fagteam i bydelen, ikke i barnehagen, jeg jobbet «på gulvet», og satt nesten aldri i møter, så jeg vet hva jeg snakker om.  Barnehagen gjorde en kjempejobb da jeg ikke var der, de fikk det til å funke på et vis. Slik er det faktisk vi i Norge har valgt å organisere både skole og barnehager, de inkluderer alle barn ikke bare de med en forventet utvikling. 
 

Jeg mener at familien totalt sett kan ha godt av det, og at det ikke er noen automatikk i at barnet tar skade av det. 
 

Disse familiene får ikke i nærheten av det de trenger! 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 9.34):

Jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen, uten at man har vært der. Barn med den type vansker kan være svært levende, også for foreldre og søsken. Fint at foreldre får så mye hjelp som mulig og at foreldre og søsken kan få leve mest mulig normalt. For det blir ofte langt fra normalen likevel. Har selv et barn med diagnose og stort strev, og vi andre, inkl søsken, må ofre enormt mye likevel. Avlastning fra kommunen er en dråpe i havet, tildelt lite tid og man må vente på plass på avlastning. Ikke fått støttekontakt. Når man kontakter kommunen for å få mer hjelp, henvises man barnevernstjenesten, da de kan sette inn mer. Og gjett hva første tiltak er? Hjelp til å skaffe barnehage plass, med maks oppholdstid hvis barnet tåler det.

Anonymkode: 643ff...29c

Dette! Det er jo nettopp det å bruke barnehagen mest mulig de faktisk blir anbefalt, og så blir de shamet for å faktisk gjøre det🙄

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, jeg var ansatt i et fagteam i bydelen, ikke i barnehagen, jeg jobbet «på gulvet», og satt nesten aldri i møter, så jeg vet hva jeg snakker om.  Barnehagen gjorde en kjempejobb da jeg ikke var der, de fikk det til å funke på et vis. Slik er det faktisk vi i Norge har valgt å organisere både skole og barnehager, de inkluderer alle barn ikke bare de med en forventet utvikling. 
 

Jeg mener at familien totalt sett kan ha godt av det, og at det ikke er noen automatikk i at barnet tar skade av det. 
 

Disse familiene får ikke i nærheten av det de trenger! 

Anonymkode: 30948...bac

Det var meg du svarte og jeg skjønner godt argumentene dine - men det er lettere å ta hensyn i enkelttilfeller og jeg er uenig med deg.

Det er helt sant at man faktisk har krav på å bruke barnehagen i hele åpningstiden. Foruten 3 uker ferie (har til og med hørt om barnehager som ikke krever at barna avvikler ferie!!!!!) kan barna være der 5 dager i uken 49 dager i året. Heldigvis for barna er ikke barnehagen åpen kveld, natt, helg og helligdag. 

At barna til (enkelte) aleneforeldre og ressurssvake for at de skal kunne klare å beholde omsorgen for barnet sitt har det bedre i barnehagen 10 timer daglig er til en viss grad ok og forståelig! I dette tilfellet tråden handler om tenker jeg at enkelte alarmklokker burde ringe da jeg tolker det som om at mor og far har felles ansvar for barnet, jobber 100% og på papiret fremstår ressursterke. Sett bort i fra holdningen ovenfor barnehagen da både i form av barnehagens bidrag til deres barn utvikling og trygghet, samt økonomiske synspunkter ift hva de faktisk får for 3200 Ish kr i måneden. Grusomt. Mulig mor har egne problemer som bør oppsøkes hjelp for.

Hvis barn med - det som på papiret er - to ressurssterke foreldre har behov for å bruke barnehage 10 timer daglig så spørs det egentlig hvor egnet de er til å være foreldre. Barn er i småbarnsalderen kun ett par år i løpet av livet. De fleste liv er lange. Dette må man faktisk ta hensyn til når man blir foreldre. Småbarnsfasen og dens tilrettelegging er bare midlertidlig. De aller fleste oppegående foreldre forstår dette og gjør mye for å få tilbringe tid med sine barn. Uansett hvilke utfordringer og evt diagnoser enkeltbarn har må det faktisk kunne kreves at foreldre dekker primærbehovene selv. 

Det blir vanskelig å uttale seg uten mer info vedrørende barnets utfordringer evt diagnoser - men ut i fra gitte opplysninger og egne tolkninger oppleves dette som atferdsvansker. 

De fleste styrere nikker og nikker med foreldrene og vil aldri innrømme hvor mye fravær og mangel på personell som faktisk er. Synet deres er at foreldre alltid rett fordi de er betalende kunder og ikke minst er vi i barnehagen godt opplært til å skjule sannheten ovenfor foreldre. Dette gjelder også hvis utslitte barn eller barn som føler seg tilsidesatt av foreldre som er hjemmeværende er i barnehagen 7-17 49 uker i året. Eller om det ukentlig/daglig står en 19år gammel vikar igjen klokken halv fem med 10 barn med ulike utfordringer. Jeg synes det er fint at barnehagen setter grenser og krav. Det vitner om en bra barnehage og en styrer som setter trygghet og ansattes arbeidsmiljø i fokus. 

Om mor endrer synet sitt og samarbeider med barnehagen kan man nok finne en løsning. 

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS og til ettertanke.

Vi kommer bare til å få flere barn med utfordringer av ulikt slag i fremtiden. Jeg venter i spenning på rapporten om konsekvensen for den psykiske helsen til de barna som begynte i barnehagen da "alle" ettåringer begynte, når disse er i midten av 20 årene. Disse barna er vel 15-20 år nå. 

Det er faktisk på tide at man evner å se hva som skjer når barn begynner i barnehage i en alder av 9-12 mnd og ikke kan gå. Bemmaningen kommer ikke til å øke!!! Åpningstiden blir nok ikke kortere. Jeg tipper vi snart ser flere døgnåpne barnehager. 

Økt skjermbruk, barneoppdragelse, selvsentrerte foreldre, innvandring, fokus på materielle saker. Samfunnet har forandret seg. Foreldre er generelt mer slitne og takler dårlig ha ansvar for to små barn samtidig enn generasjonen før oss. Det er naturlig fordi samfunnet krever mye av oss!!! 

Den norske barnehagen er god. De aller fleste ansatte er omsorgsfulle og vil være der. Det er mye kunnskap og kompetanse i den norske barnehagen.

Jeg mener at er bra for barn å gå i barnehage. Å begynne i barnehage når man er 9mnd er trygt og foreldre skal ikke ha samvittighet for dette. Det er selvsagt bedre å begynne i barnehagen når barnet har lært seg å gå, men det er ikke alltid dette er mulig. Jeg opplever også at det kan være godt for barna å være nærmere 1,5 år enn 1 år når de begynner. Men det er ikke alltid så lett å få til. 

MEN: Det er viktig å tenke over at det er vi som velger å få barn som har hovedansvaret for egne barn. Uansett utfordringer. Barnehagen er en trygg og god arena for barnet, men barnehagen er ikke likestilt med foreldre. Barna trenger å være mest mulig sammen med egne foreldre. Dette er selvsagt 100 % bevist. 

Å være småbarnsforeldre krever mye av oss. Vi kan ikke forvente å oppdra trygge barn hvis vi henter dem i barnehagen kl 17 og tilbringer resten av tiden før leggetid med skjerm. Vi kan ikke forvente at barn utvikler tålmodighet, empati og en god psykisk helse hvis de ikke må bruke egen fantasi for å løse "kjedelige" øyeblikk og muligheten til å bare være barn.

Vi kan heller ikke forvente at livet før og etter barn skal være det samme. Dette gjelder også økonomi. Vi må faktisk godta at vi i en periode må jobbe og tjene litt mindre, samt at barnet beste må være i fokus. 

Vi kan ikke forvente at barna vokser opp til å bli trygge voksne hvis de hver dag må stresse fra omsorgsperson til omsorgsperson. Vi kan ikke forvente trygge, tillitsfulle og friske ungdommer hvis de ikke får oppleve omsorg, stabilitet og ro i barndommen. Barn trenger tid med mamma, pappa og søsken. 

Jeg er 100% overbevist om at barn som er 7-8 timer i barnehagen har det bedre enn de barna som er der 10 timer hver dag og aldri har fri bortsett fra når de må pga barnehagens retningslinjer og helligdager. 

At noen barn må være i barnehagen 9 timer hver dag går bra det også - så lenge disse barna får noen fridager en gang i mellom. Jeg vet om mange barn som må være i barnehagen 9 timer hver dag, men de har ofte jule/vinter/høst/påskeferie for å få et avbrekk i den hektiske barnehagehverdagen. Noen foreldre har mulighet til å ha mye fri sammen med egne barn, men mange finner andre løsninger for å gi barna sine fri. 

Tenk at å bare tilbringe tid med barna sine når de er små kan gjøre at de får et bedre liv. Dette gjelder også barn med spesielle behov. 

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 9.27):

Det var meg du svarte og jeg skjønner godt argumentene dine - men det er lettere å ta hensyn i enkelttilfeller og jeg er uenig med deg.

Det er helt sant at man faktisk har krav på å bruke barnehagen i hele åpningstiden. Foruten 3 uker ferie (har til og med hørt om barnehager som ikke krever at barna avvikler ferie!!!!!) kan barna være der 5 dager i uken 49 dager i året. Heldigvis for barna er ikke barnehagen åpen kveld, natt, helg og helligdag. 

At barna til (enkelte) aleneforeldre og ressurssvake for at de skal kunne klare å beholde omsorgen for barnet sitt har det bedre i barnehagen 10 timer daglig er til en viss grad ok og forståelig! I dette tilfellet tråden handler om tenker jeg at enkelte alarmklokker burde ringe da jeg tolker det som om at mor og far har felles ansvar for barnet, jobber 100% og på papiret fremstår ressursterke. Sett bort i fra holdningen ovenfor barnehagen da både i form av barnehagens bidrag til deres barn utvikling og trygghet, samt økonomiske synspunkter ift hva de faktisk får for 3200 Ish kr i måneden. Grusomt. Mulig mor har egne problemer som bør oppsøkes hjelp for.

Hvis barn med - det som på papiret er - to ressurssterke foreldre har behov for å bruke barnehage 10 timer daglig så spørs det egentlig hvor egnet de er til å være foreldre. Barn er i småbarnsalderen kun ett par år i løpet av livet. De fleste liv er lange. Dette må man faktisk ta hensyn til når man blir foreldre. Småbarnsfasen og dens tilrettelegging er bare midlertidlig. De aller fleste oppegående foreldre forstår dette og gjør mye for å få tilbringe tid med sine barn. Uansett hvilke utfordringer og evt diagnoser enkeltbarn har må det faktisk kunne kreves at foreldre dekker primærbehovene selv. 

Det blir vanskelig å uttale seg uten mer info vedrørende barnets utfordringer evt diagnoser - men ut i fra gitte opplysninger og egne tolkninger oppleves dette som atferdsvansker. 

De fleste styrere nikker og nikker med foreldrene og vil aldri innrømme hvor mye fravær og mangel på personell som faktisk er. Synet deres er at foreldre alltid rett fordi de er betalende kunder og ikke minst er vi i barnehagen godt opplært til å skjule sannheten ovenfor foreldre. Dette gjelder også hvis utslitte barn eller barn som føler seg tilsidesatt av foreldre som er hjemmeværende er i barnehagen 7-17 49 uker i året. Eller om det ukentlig/daglig står en 19år gammel vikar igjen klokken halv fem med 10 barn med ulike utfordringer. Jeg synes det er fint at barnehagen setter grenser og krav. Det vitner om en bra barnehage og en styrer som setter trygghet og ansattes arbeidsmiljø i fokus. 

Om mor endrer synet sitt og samarbeider med barnehagen kan man nok finne en løsning. 

Anonymkode: 1a923...4be

Da tolker vi det HELT forskjellig. Det å ha et barn med spesielle behov er en ekstremsport for familien. TS har ikke sagt mye om utfordringene, men 100% assistent sier sitt. Jeg har jobbet med barn som trengte 50-70% assistent og var så utslitt som jeg aldri har kjent på hverken før eller siden, det var rett og slett et blodslit. Dette skal disse foreldrene stå i de resterende 16-14 timene i døgnet i tillegg til 100% jobb (hvem vet om de har andre barn?)🥵 selv om de er to, selv om de ikke er resurssvake, så er det krevende på et nivå de færreste kan fatte. 
 

Hvem i all verden er det!? Hvem «passer» til å være foreldre til et barn med så store utfordringer at barnet må ha en til en hele dagen? Jeg kjenner i alle fall ingen. Mange klarer det/greier seg, og de fleste kommer seg igjennom fordi de må, fordi de ikke har noe alternativ. Det betyr ikke at man ikke er uendelig glad i barna sine, men å dømme dem for å ikke fult ut utnytte den avlastningen de kan få er bare. 
 

Og bare så du vet det er mange av disse foreldrene småbarnsforeldre HELE livet sitt, for deres barn vokser ikke opp som andre barn. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep, spekulasjon, avsporinger og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 29.1.2023 den 10.26):

Selfølgelig har hun rett til å ha barnet i barnehagen hele dagen...men slik jeg har forstått dette så vil hun derimot ha en assistent fra barnehagen åpner til de stenger...og det er her problemer et.

At barnehagen ikke kan gjøre dette da de ikke får 2 assistenter fra kommunen til å dekke hennes hel dag...dermed vil de at barnet skal bli hentet tidligere og dermed ikke kunne få full dag .. nettopp pga de ansatte ikke kan dekke 1:1 på dette barnet 

Riktig at hun ikke kommer til å få en ekstra assistent nei, men da må avd legge til rette  for at barnet kan være på avdelingen sammen med de ansatte som er i grunnbemanningen. Dette skjer i utallige barnehager og skoler. Bra for barnet? Usikkert. Bra for de andre barna? Trolig ikke. Men sånn er den norske barnehagen/skolen lagt opp til å være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 10.44):

Problemet er jo at barnet ikke kan være der uten egen assistent vedtaket er på 8.5 timer hver dag dvs det mangler første del og siste del av dagen da det bare er en på jobb. Hvordan løser du det i din barnehage? Som du sier siste timen ?

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Da må faktisk barnet bare være sammen med de i grunnbemanningen. Det er nok ikke det beste for hverken det barnet eller de andre barna (som trolig da får veldig lite oppmerksomhet). Men sånn er dessverre norsk barnehage og skole lagt opp. Lite ressurser, lange åpningstider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (4 timer siden):

Riktig at hun ikke kommer til å få en ekstra assistent nei, men da må avd legge til rette  for at barnet kan være på avdelingen sammen med de ansatte som er i grunnbemanningen. Dette skjer i utallige barnehager og skoler. Bra for barnet? Usikkert. Bra for de andre barna? Trolig ikke. Men sånn er den norske barnehagen/skolen lagt opp til å være. 

med de ansatte ? Det er bare en ansatt  før og etter.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 19.20):

Kanskje dere skal søke bv om avlastningshjem. Tydelig at dere ikke mestrer dette. Ikke vanlig å ha barn i bhg så mange timer hver dag i utgangspunktet. 

Anonymkode: bbb1c...c0d

Hva gjør foreldre som jobber fra 8 til 16 da med reisevei til og fra jobb ? Jo de har barna sine i barnehagen i 8.5 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (15 minutter siden):

Hva gjør foreldre som jobber fra 8 til 16 da med reisevei til og fra jobb ? Jo de har barna sine i barnehagen i 8.5 time.

Det er mange som har nettverk (besteforeldre/tanter/onkler/har alliert seg med en annen familie i barnehagen og bytter barnevaktstjenester) eller at hvertfall en av foreldrene har gått inn for å skaffe seg arbeid med fleksitid før barnet begynte i barnehagen. Jeg vet også om mange som har byttet jobb til fleksitid når de opplevde, etter barnehageoppstart, at rigide arbeidsbetingelser ikke var ideelt for familien akkurat nå.

Med andre ord har foreldrene selv tatt ansvar for familien sin og rammene rundt livet de lever.

Anonymkode: 3173d...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som en god del her ikke helt forstår hvordan kommunen og tjenester er lagt opp. 

Om man søker avlastning blir man møtt med "hvorfor er ikke barnet ditt i barnehagen hele åpningstiden" mens i barnehagen har de så og si aldri nok ressurser til å ha barnet der 10 timer, og det er sjeldent til det beste for noen barn. Om ts "frivillig" eller på "kommando" av barnehagen bruker mindre enn barnehagens åpningstid slår det ut negativt i avlastning og andre tjenester. 

 

Juridisk sett kan du ha barnet ditt i bhg så lenge du vil ts. Du kan ikke forvente assistent lenger enn vedtaket, men bhg plikter å ivareta barnet ditt hele åpningstiden.

Anonymkode: baf8b...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 8.10):

med de ansatte ? Det er bare en ansatt  før og etter.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Ja, og det er faktisk noe barnehagen må gjøre noe med. De er åpne til 17 og om ts behøver å bruke hele åpningstiden så må bhg legge til rette for det. Som forelder til barn med såpass store behov kan man ikke ta ansvar for at barnehagen ikke takler å bemanne opp 

Anonymkode: baf8b...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, og det er faktisk noe barnehagen må gjøre noe med. De er åpne til 17 og om ts behøver å bruke hele åpningstiden så må bhg legge til rette for det. Som forelder til barn med såpass store behov kan man ikke ta ansvar for at barnehagen ikke takler å bemanne opp 

Anonymkode: baf8b...8d7

Dette, ts og andre med barn med spesielle behov har mer enn nok å styre med om ikke de skulle på ta seg dette også. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, og det er faktisk noe barnehagen må gjøre noe med. De er åpne til 17 og om ts behøver å bruke hele åpningstiden så må bhg legge til rette for det. Som forelder til barn med såpass store behov kan man ikke ta ansvar for at barnehagen ikke takler å bemanne opp 

Anonymkode: baf8b...8d7

Men da går barnehagen konkurs da? Eller så så må de nekte å ha ts sitt barn der? En kan ikke hente penger til en ekstra ansatt fra ingenstedsfra. Regnskapet skal gå opp. Inntekter- kostnader må nesten være pluss. De færreste har overskudd nok til en ekstra ansatt. 

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...