Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts, selvfølgelig skal du kunne bruke barnehagen på lik linje med alle andre. Barnehagen har plikt til å tilrettelegge utifra barnets behov. Det skal være forsvarlig, gis gode utviklingsvilkår osv, (Husker ikke paragrafene i farta.)  hadde villet prata med styrer. Gi beskjed om oppholdstiden dere kommer til og ha, og be om en plan eller oversikt hvor det fremkommer hvem som er "på" barnet til enhver tid. Gjerne snakk med PPT om barnehagen er vanskelig.

Vi hadde 2 stk assistenter og 1 spesped som vekslet på å gå på han. Hadde vedtak fra sakkyndig vurdering på 120% ressurser. Barnehagen kan ikke sno seg unna slikt.. Selv om de desverre ofte prøver. 

Anonymkode: 4b88b...750

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 13.46):

Barnet trenger en voksen alene så de må jo klare å skaffe en person til dette er min mening, Assistenten jobber bare 7.5 timer inkl pause. 

Anonymkode: 8b0e7...dc6

 

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 14.00):

jeg trenger fler timer og jeg betaler for full plass skjønner ikke at det skal være så vanskelig  at jeg vil benytte meg av hva jeg betaler for. Har jo forsøk og snakke med dem de nekter. Derfor

Anonymkode: 8b0e7...dc6

 

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 14.18):

I og med at du har et barn med spesielle behov så skal du ha fått et vedtak på hvor mange timer barnet skal ha assistent og ev spesialpedagog. Det er disse timene barnehagen har å forholde seg til. Om dere trenger fler timer enn hva dere har vedtak på må dere søke om det til kommunen. Får dere innvilget fler timer vil barnehagen få mer midler til å sørge for økt bemanning for barnet deres. 

Anonymkode: 2757f...525

 

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun er der 8.5 timer hver da da 42.5 timer i uken og trenger 1 til 1 hele tiden har å spess ped ca 6 timer i uka resten er det assistenten som står for.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo må hente når denne går eller vi har sagt når vi kan hente og assistenten jobber etter disse tidene men vi trenger og kunne hente senere noen ganger og levere før noen ganger. Livet stopper ikke fordi at barnehagen tror det.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

 

Å nei, det er ikke sånn verden funker.

Dere har et barn med spesielle behov nå. Et barn med åpenbart store hjelpebehov.

Da er ikke den fleksibiliteten tilgjengelig for dere som det er for barn flest, som kan klare seg med litt tilsyn av en hvilken som helst voksen.

Barnehagen har selvfølgelig ikke mulighet til å ha en ekstra assistent på jobb, dedikert til kun ditt barn, i hele barnehagens åpningstid - fordi kanskje det hadde vært praktisk å levere/hente litt tidligere/senere en dag.

Du er nødt til å omstille deg totalt her. Livet går videre ja. Men livet ditt blir aldri det samme igjen.

Så lenge barnet bor hjemme vil ditt liv bli begrenset av kommunale vedtak og assistenters arbeidstider.

Du har absolutt alt å tjene på å sammarbeide med barnehagen. De er ikke din motstander i dette. Det er det kommunale budsjetter som er.

Du bør også tenke på at tilbudet om barnehage skal være til barnets beste. Ikke et oppbevaringssted så dere kan fortsette karrierer som før.

Høyst sannsynlig er dette for lange dager i barnehagen for et barn med så stort behov for hjelp at det trengs en til en med egen voksen.

Du har fokus feil sted.

Dere som familie er nødt til å vurdere hvilke tilpasninger i livet dere kan gjøre for at barnet deres skal få det best mulig. Det innebærer også et liv innenfor stenge, forhåndsdefinerte rammer og klokkeslett.

Ønsker du fleksibilitet så er det stort sett slutt på det nå.

Men det finnes noen løsninger som delvis pleiepenger, BPA el.l som kan hjelpe litt.

Skjønner frustrasjonen du uttrykker, men regner med det er først nå virkeligheten dere står i virkelig begynner å gå opp for dere.

Barnehagen er på din side altså, ikke krangle med dem - du trenger at de kan uttale seg til støtte for dere om dere skal klage til kommunen.

 

 

Anonymkode: 43d93...161

  • Liker 19
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (36 minutter siden):

Nei, full plass er full plass uavhengig av sykdom. Barnehagetilbudet er ikke kun for friske barn. Om ts kun har tilbud fra feks 7:30-16 så skal hun ikke måtte betale fra 06:30-17 eller hva nå enn åpningstiden er. 

Fulltidsplass i barnehagen er alt over 41 timer... Ts har ungen der 42,5. Hun har fulltidsplass allerede. 

Anonymkode: 227f7...125

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fulltidsplass i barnehagen er alt over 41 timer... Ts har ungen der 42,5. Hun har fulltidsplass allerede. 

Anonymkode: 227f7...125

Jeg så etterpå at ts har fått assistent hele sin egen arbeidsdag ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fulltidsplass i barnehagen er alt over 41 timer... Ts har ungen der 42,5. Hun har fulltidsplass allerede. 

Anonymkode: 227f7...125


Ja, jeg skjønner det som at TS ønsker seg fleksibiliteten som andre har, med å ikke måtte avtale på forhånd når barnet leveres og hentes.

Men TS må ha respekt for arbeidstiden til den assistenten som er ansatt for å jobbe kun med deres barn.

Ikke mulig en ekstra person der i hele barnehagens åpningstid på stand by, i tilfelle TS fikk lyst til å levere ekstra tidlig en dag, uten å gidde å avtale på forhånd.

 

Anonymkode: 43d93...161

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (Akkurat nå):

Jeg så etterpå at ts har fått assistent hele sin egen arbeidsdag ☺️

Samme her.. Da blir det noe annet. Men likevel, barnehagen kan ikke nekte Ts å bruke plassen men de må jo vite på forhånd når barnet skal være der pga bemanning. Så å impulsivt hente litt senere en dag funker jo ikke. Her må det være forutsigbart begge veier. 

Anonymkode: 4b88b...750

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):


Ja, jeg skjønner det som at TS ønsker seg fleksibiliteten som andre har, med å ikke måtte avtale på forhånd når barnet leveres og hentes.

Men TS må ha respekt for arbeidstiden til den assistenten som er ansatt for å jobbe kun med deres barn.

Ikke mulig en ekstra person der i hele barnehagens åpningstid på stand by, i tilfelle TS fikk lyst til å levere ekstra tidlig en dag, uten å gidde å avtale på forhånd.

 

Anonymkode: 43d93...161


Altså, det er hverken realistisk - eller noe kommunen bør betale for.

 

Anonymkode: 43d93...161

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her.. Da blir det noe annet. Men likevel, barnehagen kan ikke nekte Ts å bruke plassen men de må jo vite på forhånd når barnet skal være der pga bemanning. Så å impulsivt hente litt senere en dag funker jo ikke. Her må det være forutsigbart begge veier. 

Anonymkode: 4b88b...750

Ja enig. Det var utydelig hva ts egentlig hadde og hva hun ønsket seg. God kommunikasjon er alfa omega og man kommer lengst med å være tydelig og forutsigbar selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva når det bare er senvakten igjen alene? eller bare tidligvakten på jobb?

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Vi slo oss samme med nabo avdelingen om morgenen, og på ettermiddagen flyttet vi på mellom vakten. Vi fikk alltid vite når h*n skulle komme og bli hentet uken før, sånn at vi kunne planlegge vaktene.  De dagene h*n hadde lengre dager gikk mellom vakt overtid om vi var mange barn igjen. 

Forstår det litt som at TS plutselig bare en dag vil levere tidligere og hente senere, men det er veldig vanskelig om barnet trenger 1:1. For det krever jo planlegging fra bhg side også. De kan som andre sier ikke bare ansette en ekstra person, dette er penger som kommer fra ett annet budsjett fra kommunen. Bhg har kun råd til de faste ansatte på avdelingen desverre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (9 timer siden):

Vi slo oss samme med nabo avdelingen om morgenen, og på ettermiddagen flyttet vi på mellom vakten. Vi fikk alltid vite når h*n skulle komme og bli hentet uken før, sånn at vi kunne planlegge vaktene.  De dagene h*n hadde lengre dager gikk mellom vakt overtid om vi var mange barn igjen. 

Forstår det litt som at TS plutselig bare en dag vil levere tidligere og hente senere, men det er veldig vanskelig om barnet trenger 1:1. For det krever jo planlegging fra bhg side også. De kan som andre sier ikke bare ansette en ekstra person, dette er penger som kommer fra ett annet budsjett fra kommunen. Bhg har kun råd til de faste ansatte på avdelingen desverre. 

Sånn at dere var 25-30 unger om morgenen på da 1 voksen som skal ta i mot og passe de andre mens assistenten tar seg av den ene? 

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pedagogisk leder i barnehage forstår jeg barnehagen godt og foreldrene. Det er sjelden at et barn får vedtak om 100% støtte i barnehagen, og mer enn det skjer så og si aldri. Og når barnet som trenger 1 til 1 er i barnehagen utenom arbeidstiden til den ekstra voksne finnes rett og slett ikke personale nok. Så avtalen om opphold i arbeidstid til assistent er for å kunne yte et forsvarlig tilbud til både dette barnet og resten av barnegruppa med sine behov. 
 

Barnehagen er oppe i 50 timer i uka som vi skal bemanne med 3 fast ansatte pluss assistent på dette barnet; hvor 1 fast pluss assistent jobber 37,5 timer og 2 pedagoger jobber 33,5 timer på avdeling i uka. Regnestykket går ikke opp. 
 

Så ikke skyld på barnehagen, du må gå til eier og PPT for å høre om muligheter til mer støtte, men min erfaring er at det får dere ikke. 

Anonymkode: 5979e...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, dere har krav på å bruke de noe over 40 timene per uke, som alle andre 

Anonymkode: 47711...f62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, dere har krav på å bruke de noe over 40 timene per uke, som alle andre 

Anonymkode: 47711...f62

Eventuelt må dere få BPA eller lignende avlastning fra kommunen som kan hente/levere barnet og ha det til dere er ferdig 

Anonymkode: 47711...f62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg forstår TS, så har barnet 42,5 timer med krav på egen assistent pr.uke.

En vanlig arbeidsuke for en assistent i en barnehage er 37,5 timer pr.uke. Dette betyr at det er 5 timer med 1-1 assistent som ikke blir dekket opp. Disse 5 timene må det øvrige personalet ta ansvaret for TS sitt barn, i tillegg til de andre barna på avdelingen.

Om TS sitt barn er ekstremt krevende, noe jeg vil anta på bakgrunn av antallet timer denne har fått vedtak på, så sier det seg selv at det er umulig for senvakten f.eks å ha ansvar for TS sitt barn i tillegg til kanskje 10-15 andre barn alene. Derfor må TS ha faste tider hvor hun leverer og henter, så man i hvertfall er garantert at mellomvakten fortsatt er der. Grunnbemanningen pr avdeling i barnehagen er på 3 voksne. Da blir det vanskelig når ett barn skal legge beslag på en voksen.

Anonymkode: fe901...3b6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som pedagogisk leder i barnehage forstår jeg barnehagen godt og foreldrene. Det er sjelden at et barn får vedtak om 100% støtte i barnehagen, og mer enn det skjer så og si aldri. Og når barnet som trenger 1 til 1 er i barnehagen utenom arbeidstiden til den ekstra voksne finnes rett og slett ikke personale nok. Så avtalen om opphold i arbeidstid til assistent er for å kunne yte et forsvarlig tilbud til både dette barnet og resten av barnegruppa med sine behov. 
 

Barnehagen er oppe i 50 timer i uka som vi skal bemanne med 3 fast ansatte pluss assistent på dette barnet; hvor 1 fast pluss assistent jobber 37,5 timer og 2 pedagoger jobber 33,5 timer på avdeling i uka. Regnestykket går ikke opp. 
 

Så ikke skyld på barnehagen, du må gå til eier og PPT for å høre om muligheter til mer støtte, men min erfaring er at det får dere ikke. 

Anonymkode: 5979e...b49


Kommunen vil aldri gå med på - og det bør de ikke heller - å betale for assistent til barnet i de timene på morgen og ettermiddag barnet ikke er i barnehagen. 

Bare fordi foreldre ønsker fleksibiliteten med å kunne hente senere en dag, uten å ha sagt fra på forhånd.

De har en egen ansatt til sitt barn.

Det minste samfunnet kan forvente av foreldrene er at de avtaler med barnehagen på forhånd når skal benytte tilbudet, så det er mulig å planlegge at assistenten er til stede.

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eventuelt må dere få BPA eller lignende avlastning fra kommunen som kan hente/levere barnet og ha det til dere er ferdig 

Anonymkode: 47711...f62


TS vil jo få samme problem med en BPA.

Foreldrene er arbeidsgiver, og BPA’en har krav på forutsigbar arbeidshverdag.

De må avtale arbeidstider på forhånd, og forholde seg til dem.

Som foreldre til et barn med så store spesielle behov vil du for alltid være bundet til arbeidstidene til de som skal hjelpe deg med å ivareta barnet.

Det er bare de harde realitetene.

 

Anonymkode: 43d93...161

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 14.00):

jeg trenger fler timer og jeg betaler for full plass skjønner ikke at det skal være så vanskelig  at jeg vil benytte meg av hva jeg betaler for. Har jo forsøk og snakke med dem de nekter. Derfor

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Du har rett til å bruke plassen, og det skjønner jeg godt dere trenger, men kan ikke forvente en assistent ut over de 7,5 timene. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har rett til å bruke plassen, og det skjønner jeg godt dere trenger, men kan ikke forvente en assistent ut over de 7,5 timene. 

Anonymkode: 30948...bac

Hvis ungen er en psykopat som skader andre barn, eller er helt rabiat og skader seg selv om den ikke har en-til-en, så kan den jo f.eks. ikke være der om assistenten ikke er der.

Anonymkode: 11168...e07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis ungen er en psykopat som skader andre barn, eller er helt rabiat og skader seg selv om den ikke har en-til-en, så kan den jo f.eks. ikke være der om assistenten ikke er der.

Anonymkode: 11168...e07

De har fremdeles rett til å bruke hele plassen. Jeg jobbet selv som assistent for et helt rabiat barn da jeg var student. Han var ekstremt voldelig og gikk til angrep på spesielt mindre barn. Ikke snakk om at man kunne neste foreldrene å bruke hele plassen. Da jeg ikke var der tror jeg de løste det med YouTube og at de satt av en av de ordinære ansatte. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må søke kommunen om mere midler, da dette er kommunens ansvar, ikke barnehagen sitt. Barnehagen skal tilrettelegge innenfor der ordinære tilbudet, dette betyr eks tilpasset aktiviteter, ikke 1:1. 

" Kommunens plikt til å tilrettelegge barnehagetilbudet gjelder der hvor tilretteleggingsbehovet er større enn det som barnehageeier kan gjøre innenfor det ordinære barnehagetilbudet. Ansvaret til barnehageeier er avgrenset til hva barnehagen kan gjøre innenfor det ordinære barnehagetilbudet " ( hentet fra Udir). 

Anonymkode: 129e3...63f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler dere for full plass i barnehage?

Da må barnehagen sørge for assistent i løpet av de timene barnet er i barnehage.

Hvis assistenten ikke gjør det og dere må ha barnet kortere enn full plass, så må dere betale mindre enn full plass også.

Har dere full plass, men kommunen ikke kan sørge for assistent i alle timer barnet er i barnehagen, så må kommunen innvilge avlastning på ettermiddagen tilsvarende timene dere ''taper''. Dra drar barnet til avlastning med transport typ skoleskyss/drosje fra barnehagen og dere henter barnet fra avlastning etter jobb.

Du må stå på for ditt barn ... Det er tøft men hvis dere, foreldre, ikke gjør det, er det ingen andre som gjør det for dere. I verdens ''beste'' land.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...