Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Hottentått skrev (21 timer siden):

Nei, full plass er full plass uavhengig av sykdom. Barnehagetilbudet er ikke kun for friske barn. Om ts kun har tilbud fra feks 7:30-16 så skal hun ikke måtte betale fra 06:30-17 eller hva nå enn åpningstiden er. 

Men det er vel ikke akkurat vanlig å ha barn i barnehagens fulle åpningstid, om den feks er åpen i 10 timer. Man kan jo ikke be om redusert betaling av den grunn. Jeg syns også det er merkelig poeng dette med at man betaler for full plass og da kan kreve full tilstedeværelse, som om vi er kunder og bhg yter en service på lik linje med andre serviceyrker. Bhg er subsidiert i massevis og et velferdsgode (som også kommer samfunnet til gode ved å ha en høy andel yrkesaktive kvinner).

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Betaler dere for full plass i barnehage?

Da må barnehagen sørge for assistent i løpet av de timene barnet er i barnehage.

Hvis assistenten ikke gjør det og dere må ha barnet kortere enn full plass, så må dere betale mindre enn full plass også.

Har dere full plass, men kommunen ikke kan sørge for assistent i alle timer barnet er i barnehagen, så må kommunen innvilge avlastning på ettermiddagen tilsvarende timene dere ''taper''. Dra drar barnet til avlastning med transport typ skoleskyss/drosje fra barnehagen og dere henter barnet fra avlastning etter jobb.

Du må stå på for ditt barn ... Det er tøft men hvis dere, foreldre, ikke gjør det, er det ingen andre som gjør det for dere. I verdens ''beste'' land.

 

Hun har barnet i barnehagen 8,5 timer dagen. Det bør holde. Vi andre uten barn med spesielle behov betaler for full plass og har barnet i like mange timer 

Anonymkode: 5954f...26a

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det litt uklart for meg om barnet har assistent 7,5 eller 8,5 per dag allerede, siden jeg så litt ulike ting. Men jeg er enig i mye som har blitt skrevet om at det ikke er bhg som må «tas» her, dersom barnet ikke kan være i bhg uten tilsyn av en egen voksen. Dere har vel jevnlig kontakt ned PPT og samarbeidsmøter, vil jeg tro? Det høres ut som dette temaet hører hjemme der, og ikke en diskusjon ned bhg. Så lenge dere er enige om at barnet faktisk trenger 100% assistent hele tiden det er i bhg.

Jeg tenker litt ulike ting rundt denne problemstillingen. På den ene siden bør det vel være et mål at foreldre over lengre tid kan jobbe fullt begge to, om de ønsker. Og da vil man trenge hjelp. Så er spørsmålet om det best løses ved lange dager i bhg, eller om dere kan få BPA eller avlastning, som flere har nevnt. Barn med spesielle behov blir ofte mer slitne enn andre barn og vil gjerne ha godt av heller kortere enn lengre dager. 

På den andre siden tenker jeg at det er en illusjon at livet skal være som alle andres (for å sette det litt på spissen) når man har barn med spesielle behov. Jeg kjenner igjen ts sitt ønske om mer fleksibilitet i hverdagen, slik andre foreldre kan ha uten å tenke spesielt over det. Jeg har selv et barn som krever spesiell oppfølging pga kronisk sykdom, som bl.a. innebærer at han ikke kan gå hjem fra skolen selv, være alene eller være med på en del ting. Han har heller ikke godt av lange dager med skole+Sfo. Han må hentes på visse tidspunkt, og da er det bare sånn, selv om det er upraktisk for oss foreldre å ikke ha noe fleks. (Han er noe på Sfo enkelte dager, men blir hentet to timer før Sfo stenger. Jeg tenker for øvrig ikke av den grunn at vi skal betale redusert pris selv om vi pga helsetilstanden må gå tidligere fra jobb.) Vi har løst denne situasjonen med å ha graderte pleiepenger og flekse der det går. Vi kunne nok bedt om mer fra skolens side, men tenker det er til hans beste å gjøre som vi gjør nå. Dette er selvsagt på ingen måte ideelt for våre yrkesliv, og det har en del å si for videre karrierer osv. Det er fravær fra jobb pga sykehusavtaler, samarbeidsmøter osv. Men sånn er det. En del av belastningen med å ha barn med spesielle behov må man ta selv (selvsagt). Samtidig som man så klart må kjenne rettighetene sine og søke på aktuelle tiltak.

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Betaler dere for full plass i barnehage?

Da må barnehagen sørge for assistent i løpet av de timene barnet er i barnehage.

Hvis assistenten ikke gjør det og dere må ha barnet kortere enn full plass, så må dere betale mindre enn full plass også.

Har dere full plass, men kommunen ikke kan sørge for assistent i alle timer barnet er i barnehagen, så må kommunen innvilge avlastning på ettermiddagen tilsvarende timene dere ''taper''. Dra drar barnet til avlastning med transport typ skoleskyss/drosje fra barnehagen og dere henter barnet fra avlastning etter jobb.

Du må stå på for ditt barn ... Det er tøft men hvis dere, foreldre, ikke gjør det, er det ingen andre som gjør det for dere. I verdens ''beste'' land.

 


De har barnet 42,5 time i barnehagen i uka alt.

’Konflikten’ går ikke på å få nok timer - mor ønsker bare å slippe å avtale på forhånd når barnet skal være i barnehagen.

Ingen med behov for tilrettelegging får tildelt mer timer enn nødvendig.

Ingen kommune vil - eller bør - betale for at en assistent som kun skal jobbe med ett enkelt barn skal være på stand by uten arbeidsoppgave, sånn i tilfelle foreldrene ønsker å levere tidligere/hente senere.

Det kommer ikke til å skje, og er totalt urealistisk.

Å forsøke å sloss for dette er ærlig talt kun bortkastet energi, som de kunne brukt mye bedre.

Da finnes det andre ordninger som kan gi familien litt mer å gå på, som de heller bør jobbe for.

Men ingen kommune vil betale for 50 timer med assistent, når barnet kun er 42,5 timer i barnehagen. (Som er full plass og vel så det.)

Skal det være en egen voksen på jobb kun for dette ene barnet - da må en faktisk kunne forvente av foreldre at de melder fra på forhånd når barnet skal være i barnehagen.

 

Anonymkode: 43d93...161

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff en au pair sier jeg bare. 

Karriere er vel viktigst? Barn skal vel bare henge på som en naturlig del av livet.

Anonymkode: 1a923...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun har barnet i barnehagen 8,5 timer dagen. Det bør holde. Vi andre uten barn med spesielle behov betaler for full plass og har barnet i like mange timer 

Anonymkode: 5954f...26a

Det hjelper ikke hvis assistenten er der bare 7.5t. Barnet taper 1t, foreldrene taper 1t arbeidstid. 

Så har du kjøring til og fra barnehagen til og fra jobb og hjemme også.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts jeg tror dere må gjøre om jobb situasjonen. Dette er ikke barnehage sitt problem at dere vil ha en på plass klokken 0700 om morgenen til 1700...dette vil tilsi at dere må 2 assistenter i løpet av dagen ..som skal jobbe med 1 barn. Det er mye.

Da føler jeg dere får heller prøve å korte ned dagene og være der 0700 og hente 1430. Dermed får dere de 7,5 timene 

Dere skriver at dere ikke vil betale full plass for at barnet ikke kan være der full plass, men min har full plass( ikke syk) og jeg levere 0815 og henter 1500. Hun var aldri fulle dager..men jeg kan ikke kreve at vi skal betale mindre for at jeg henter tidligere.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eh, dere har krav på å bruke de noe over 40 timene per uke, som alle andre 

Anonymkode: 47711...f62

De har 42.5 timer per uke med assistent + spesial pedagog, men vil ha mer...

Anonymkode: 78a4e...589

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på å benytte fulltid på lik linje med alle andre. Barnet ditt har dessverre bare krav på ekstra bemanning innenfor vedtaket sitt, så det blir kanskje ikke optimalt for barnet ditt tiden uten egen assistent. Noen veldig få barnehager er ekstra på tilbudssiden og dekker selv inn ekstra assistent i tillegg for at barn med spesielle behov får 1 til 1 hele dagen, men det er langt i mellom.  Dere kan prøve å få økt opp vedtakstimer, men det er ikke like lett alltid.  

Anonymkode: 2cec9...e39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2023 at 4:46 PM, AnonymBruker said:

likevell betaler jeg det samme som alle andre men må forholde meg til bestemte tider :(

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Ja, om ungene din krever såpass mye at de andre ansatte ikke kan ivareta enten ditt barn eller de andre barna på en forsvarlig måte når ikke assistenten er til stede... så må du faktisk det. Om dette ikke går må dere gå sammen med barnehagen og søke om mer midler til barnehagen. Eller så må dere søke om reduserte arbeidstider for å ivareta ungen. Eller avlastning/støttekontakt som kan enten hente eller levere i barnehagen innenfor avtalte tidspunkt. 

Hilsen spesialpedagog i førskoleteam. 

Anonymkode: 4d819...7b2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, det før de søke om, men uavhengig av om de får det eller ikke har de full rett til å bruke hele barnehagetiden om det passer familien best. Barnehagen har ikke lov til å si til ts at de må hente tidligere eller levere senere enn andre.

Anonymkode: 30948...bac


Det sier barnehagen heller ikke.

Men de ber TS melde fra på forhånd når barnet skal være i barnehagen. Som er åpenbart nødvendig fordi barnehagen må sørge for at assistent er på jobb den dagen og de timene.

Det TS ønsker å slippe - er å forholde seg til tidene de selv har meldt inn.

Men når barnehagen må ha en egen person på jobb kun for TS sitt barn, da er det rimelig at de må si fra på forhånd når barnet skal oppholde seg i barnehagen.

Assistent timene innvilges og betales av kommunen.

Hvor mange timer tilgjengelig TS har hver uke er ikke opp til barnehagen, men en ramme som settes av kommunen.

Ingen kommune vil tildele 50 timer 1:1 assistent, fordi TS kanskje får lyst til å hente senere i barnehagen en dag.

Det tilbudet og opplegget TS har til sitt barn er noe ganske annet enn en vanlig barnehageplass.

Anonymkode: 43d93...161

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt å ha barn med spesielle behov og at dere ikke får benyttet dere av hele bhg. åpningstid. Nå er der sånn  at ditt barn ikke kan ivaretas innenfor det ordinære tilbudet. Så hvis hen skal være ekstra i bhg. må dere få innvilget flere timer av kommunen. 

Det kan kommunen nekte hvis det er en urimelig byrde. Så her tror jeg ikke dere kommer noen vei, men dere kan jo prøve.

Økonomisk tror jeg dette tilsvarer en urimelig byrde for kommunen. Bhg må øke bemanningen i hele åpningstiden og evt. må ansette fler eller betale andre ansatte overtid for at dere skal få større fleksibilitet, gir ikke barnet ditt større utbytte av bhg. tilbudet. 

Alternativet er BPA, evt. avlastning I barnebolig, så dere kan jobbe ekstra lange dager når barnet er i bolig. 

Når det gjelder det å ergre seg over å betaling, kan det være nyttig å huske på at du betaler for full plass, men ikke betaler for tilbudet du faktisk får. Så du taper ikke på det du betaler til bhg. 

 

Anonymkode: 18a58...ec8

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 11.24):

Livet er dessverre urettferdig og denne gang var det du og din mann som ble rammet. Når man får barn med så store spesielle behov at det får 100% dekning i barnehagen så må man som foreldre også ta hensyn.

Dere må tilpasse arbeidstiden deres. Sånn er det bare. En av dere kan søke om pleiepenger f.eks en time om dagen slik at barnet kan være i barnehagen 7,5 time og dere kan jobbe 7 timer. Dette går dessverre utover deres karriere. Mest sannsynlig er dette det beste for barnet også. 

Det er vanskelig å uttale seg når du ikke gir hint om hvilke utfordringer barnet har. Barnet må ha store spesielle behov (F.eks utagerende, i fare for å stikke av, skade seg selv eller andre, store hjelpebehov (hjerneskade, oksygen), og evt i tillegg eller ha en medisinsk tilstand som må overvåkes 100% som gjør at barnehagen ikke kan ta ansvar for barnet uten ressurs. Barnehagen sier ikke dette for å være slem. Det er umulig å være igjen med 10 barn (som alle krever sitt) når man har et barn som må overvåkes 100%. 

Livet er urettferdig og dere må dessverre tilpasse livet deres. På generell basis er det synd at folk ikke reflekterer nok rundt dette før de får barn. Å få et barn med spesielle behov er Max uflaks, men man kan ikke forvente at livet og karrieren i alle tilfeller kan fortsette som før når man får barn. Dette gjelder alle som får barn. Barn forandrer livet.

Man kan jo også søke om avlastning, BPA, osv. Dere burde søkt om pleiepenger for å kompensere noen timer arbeid i uken.

Lykke til.  

Anonymkode: 1a923...4be

Ved pleiepenger er maks oppholdstid i barnehagen 30 timer per uke, og foreldre må ha minimum 20 % pleiepenger. Ergo en time kortere per dag avslås av nav

Anonymkode: 643ff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hva holdningen er hos de som mener som foreldre med handikappede barn må tåle dårligere behandling når det gjelder f.eks. abort når fosteret har Downs? De fleste mener jo at samfunnet skal være inkluderende, i hvert fall skal det ikke stå på støtte når man vurderer abort.

I realiteten ser man at det ikke stemmer. Plutselig er det helt greit at foreldrene må ta en støyt, barnet koster jo så mye allerede må vite.

Nei, Norge er kaldt likevel, det er bare tomme ord at man ikke skal lide fordi man har handikappet barn. Det er det absolutt nødvendige man får og tom da må man slåss. Søknader som blir avslått, støtte som ikke strekker til.

Jeg føler med deg ts, men det virker veldig som du har piggene ut, det hjelper sjeldent. Gå i dialog med kommunen, barnehage har visst bestemt seg allerede.

Anonymkode: e0a81...1bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg lurer på hva holdningen er hos de som mener som foreldre med handikappede barn må tåle dårligere behandling når det gjelder f.eks. abort når fosteret har Downs? De fleste mener jo at samfunnet skal være inkluderende, i hvert fall skal det ikke stå på støtte når man vurderer abort.

I realiteten ser man at det ikke stemmer. Plutselig er det helt greit at foreldrene må ta en støyt, barnet koster jo så mye allerede må vite.

Nei, Norge er kaldt likevel, det er bare tomme ord at man ikke skal lide fordi man har handikappet barn. Det er det absolutt nødvendige man får og tom da må man slåss. Søknader som blir avslått, støtte som ikke strekker til.

Jeg føler med deg ts, men det virker veldig som du har piggene ut, det hjelper sjeldent. Gå i dialog med kommunen, barnehage har visst bestemt seg allerede.

Anonymkode: e0a81...1bc

Hva mener du med dårligere behandling ? Barnet er 42,5 t i bhg i uken med egen assistent , det er da ikke dårlig

Anonymkode: d48bd...580

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med dårligere behandling ? Barnet er 42,5 t i bhg i uken med egen assistent , det er da ikke dårlig

Anonymkode: d48bd...580

Det er dårligERE. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva holdningen er hos de som mener som foreldre med handikappede barn må tåle dårligere behandling når det gjelder f.eks. abort når fosteret har Downs? De fleste mener jo at samfunnet skal være inkluderende, i hvert fall skal det ikke stå på støtte når man vurderer abort.

I realiteten ser man at det ikke stemmer. Plutselig er det helt greit at foreldrene må ta en støyt, barnet koster jo så mye allerede må vite.

Nei, Norge er kaldt likevel, det er bare tomme ord at man ikke skal lide fordi man har handikappet barn. Det er det absolutt nødvendige man får og tom da må man slåss. Søknader som blir avslått, støtte som ikke strekker til.

Jeg føler med deg ts, men det virker veldig som du har piggene ut, det hjelper sjeldent. Gå i dialog med kommunen, barnehage har visst bestemt seg allerede.

Anonymkode: e0a81...1bc

SÅ enig! 

Anonymkode: 30948...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dårligERE. 

Anonymkode: 30948...bac

det mangler 1.5 timer på hele barnehagens åpningstid.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke barnehage som gjør dette vanskelig...ts sier at de ikke har nok til at barnet skal ha 1:1 hele dagen..ala 2 assistenter på en hel dag..og jeg skjønner det er vanskelig for at dagen ikke blir som ts vil...

Men se det fra oss foreldre som har barn i barnehagen... vi har nesten ikke nok ansatte til en vanlig hverdag engang...der er så mye sykdommer etc i barnehagen at de som jobber der blir mye borte. 

Og slikt som kommunen ikke vil gi ts 2 assistenter..er også at barnehagen får ikke nok penger fra kommunen til å ansette vikarer mer en så og så mye.  

Dette bare for å vise at barnehagen har det vanskelig nok fra før med folk...og kommunene gjør det ikke lettere..for foreldre med syke barn..eller uten syke barn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (9 minutter siden):

Det er ikke barnehage som gjør dette vanskelig...ts sier at de ikke har nok til at barnet skal ha 1:1 hele dagen..ala 2 assistenter på en hel dag..og jeg skjønner det er vanskelig for at dagen ikke blir som ts vil...

Men se det fra oss foreldre som har barn i barnehagen... vi har nesten ikke nok ansatte til en vanlig hverdag engang...der er så mye sykdommer etc i barnehagen at de som jobber der blir mye borte. 

Og slikt som kommunen ikke vil gi ts 2 assistenter..er også at barnehagen får ikke nok penger fra kommunen til å ansette vikarer mer en så og så mye.  

Dette bare for å vise at barnehagen har det vanskelig nok fra før med folk...og kommunene gjør det ikke lettere..for foreldre med syke barn..eller uten syke barn 

Men er det riktig at det skal være to assistenter i tilfelle man vil levere før eller hente senere en dag? Ingen barn bør vel være i barnehagen i 10 timer hver dag??

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...