Gå til innhold

Oppholdstid i barnehage barn med spesielle behov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet kan ha 💯 plass og man kan fortsatt få pleiepenger. Jeg tolker ikke ts dit at hun ønsker pleiepenger, jeg tror ts reelt behøver å føle at hun har et liv utover å være mamma til et barn med nedsatt funksjonsevne. Det er noe med å ivareta seg selv i et kaos som dette og. Pleiepenger er ikke alltid løsningen.

Anonymkode: baf8b...8d7

Hvis det er tilfellet så må vel støttekontakt el være et alternativ? 

Anonymkode: 51a17...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et barn i vår bhg også med fast person på seg, samme problemstilling.

barnet kan ikke «bare være lenger» men uten 1 til 1, fordi det er fare for andre barns sikkerhet og trygghet. Så så enkelt er det ikke alltid (mange som foreslo det som en selvfølgelighet)

Anonymkode: 36847...8b6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har et barn i vår bhg også med fast person på seg, samme problemstilling.

barnet kan ikke «bare være lenger» men uten 1 til 1, fordi det er fare for andre barns sikkerhet og trygghet. Så så enkelt er det ikke alltid (mange som foreslo det som en selvfølgelighet)

Anonymkode: 36847...8b6

Av nysgjerrighet. Hva gjør dere da for å løse det? Innskrenker dere barnets oppholdstid?

Anonymkode: 5954f...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av nysgjerrighet. Hva gjør dere da for å løse det? Innskrenker dere barnets oppholdstid?

Anonymkode: 5954f...26a

Jeg er forelder til annet barn i barnehagen, men det har vært åpenhet om dette, og ja - barnet kan være der kun i arbeidstiden til denne faste personen. Mye annet ble prøvd først men det var uholdbart for resten av gruppa.

Anonymkode: 36847...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er tilfellet så må vel støttekontakt el være et alternativ? 

Anonymkode: 51a17...523

det er jo ikke poenget.

 

Jeg kan forsøke forklare dette utifra min egen situasjon. 

Jeg går hjemme på 100% pleiepenger, fordi barnet mitt er autist. Uten at dette er en korrekt gjetning, men jeg antar at ts sitt barn er autist også. Jeg ser at foreldre til autistiske barn ofte blir møtt med krav om tidlig henting/sen levering, mens mange av disse barna behøver så ekstremt harde rutiner at det ikke går.

Jeg syns ts bør bytte barnehage, for slik småsutring om henting og levering tærer på. 

Vi har 76,4% ekstraressurs, 15timer spesialpedagogisk og 7.5timer med spesial pedagog. Når vi søker avlastning fra kommunen KLIKKER de fordi vi kun benytter barnehagen fra 7-1530. Men det må vi, for ellers blir barnet vårt helt uttafor. Jeg hadde absolutt gjerne hentet senere om det fungerte. For i kommunen er det nemlig slik at barnehagen ansees som avlastning. Og det virker ikke som det fungerer sånn for ts. 

For å få f.eks omsorgslønn skal man helst ha hjelpestønad sats3, noe som er vanskelig å få. Pleiepenger gjør bare at ts ikke får jobbet som hun vil 

Barnehagen må være med på å løse hverdagen, ikke vanskeliggjøre den. 

Anonymkode: baf8b...8d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som nevnt tidligere i tråden, hva med pleiepenger? Søk minst om 20% barnet kan allikevel være mye i bhg.

Anonymkode: b0df9...6ff

Hva tror du det første spørsmålet deres er hvis du søker om pleiepenger? «Har du utbyttet de ressursene dere allerede har tilgjengelig?» altså bruker du plassen deres i barnehage fult ut? 

Anonymkode: 30948...bac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnet kan ha 💯 plass og man kan fortsatt få pleiepenger. Jeg tolker ikke ts dit at hun ønsker pleiepenger, jeg tror ts reelt behøver å føle at hun har et liv utover å være mamma til et barn med nedsatt funksjonsevne. Det er noe med å ivareta seg selv i et kaos som dette og. Pleiepenger er ikke alltid løsningen.

Anonymkode: baf8b...8d7

Hun kan være hjemme slappe av og forsatt få pleiepenger. Ikke lenge siden jeg fikk det selv da barnet trengte tilsyn om natten.

Anonymkode: b0df9...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kan være hjemme slappe av og forsatt få pleiepenger. Ikke lenge siden jeg fikk det selv da barnet trengte tilsyn om natten.

Anonymkode: b0df9...6ff

ja? Jeg sa ingenting annet, men ts ønsker jo å jobbe, ikke å være hjemme.

Anonymkode: baf8b...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at dette er en utfordring for barnehagen og for dere, men det er faktisk kommunen dere må ta den kampen med om barnet ikke kan være i barnehagen uten assistenten. Vi har barn som har tildelt timer pga ulike diagnoser som tilsier at de skal ha en voksen på seg store deler av barnehagedagen, så kommunen dekker de timene, de resterende må vi klare oss selv.

Spørs jo litt på mengden utfordringer? Er det så store vansker at barnet ikke kan være i bhg på lik linje med andre en time hver dag? Da må dere klage til kommunen på antall timer tildelt. Men de vil også forvente at mor og far samarbeider for å få det til å gå opp med jobb, at ene jobber sent og andre tidlig om det er mulig slik at barnet kun trenger "normal" oppholdstid i bhg - altså ca. 8 timer. 

Anonymkode: 66fc9...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

7-17 er helt ordinær åpningstid for kommunale barnehager. Det er veldig uvanlig at barnehager er kortere åpent enn dette.

Anonymkode: baf8b...8d7

Ingen barnehager i vår kommune eller i nabokommunen er åpne 7-17. 
 

Det er vanlig at barnehager opererer med maxtid, altså feks max 9 timer opphold per dag. 
 

Det er ikke verken vanlig eller anbefalt å sende barnet i barnehage i 10 timer per dag. 

Anonymkode: 38b5d...c36

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen barnehager i vår kommune eller i nabokommunen er åpne 7-17. 
 

Det er vanlig at barnehager opererer med maxtid, altså feks max 9 timer opphold per dag. 
 

Det er ikke verken vanlig eller anbefalt å sende barnet i barnehage i 10 timer per dag. 

Anonymkode: 38b5d...c36

Utrolig rart at i sånne tråder er halve kg fra et eller annet kjemperart sted hvor barnehagene har uordinære åpningstider.

Anonymkode: baf8b...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utrolig rart at i sånne tråder er halve kg fra et eller annet kjemperart sted hvor barnehagene har uordinære åpningstider.

Anonymkode: baf8b...8d7

Hva mener du er uordinære åpningstider? 
Jeg bor i en ganske stor kommune, og her er alle kommunale barnehager åpne fra 7.30-16.30. 

Anonymkode: 38b5d...c36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ok. Ts har rett til å bruke barnehagen i hele barnehagens åpningstid. Sånn er det bare. Er det til barnets beste? Sannsynligvis ikke, men de har neppe et valg 

Anonymkode: baf8b...8d7

Dette er feil til info. 

Anonymkode: 227f7...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En fulltidsplass ER hele åpningstiden. 

Anonymkode: 30948...bac

Nei det er 42 timer i uken

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har ikke lov til å si at ts sitt barn (som eneste i denne barnehagen) ikke får lov til å benytte seg av hele åpningstiden. Hvis det hadde vært en restriksjon for alle hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 30948...bac

Om dette barnet krever 1 til 1 så kan de det. 

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og BARNEHAGEN har plikt til å tilby ts sitt barn en plass på LIK LiNJE med ALLE ANDRE BARN! De kan ikke si at kun ts sitt barn ikke får bruke åpningstidene. 

Anonymkode: 30948...bac

Så lenge ts sitt barn krever 1 til 1 så kan de det. Kan ungen være 6/7 ti 1 så er det noe annet. 

Anonymkode: 227f7...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tror du det første spørsmålet deres er hvis du søker om pleiepenger? «Har du utbyttet de ressursene dere allerede har tilgjengelig?» altså bruker du plassen deres i barnehage fult ut? 

Anonymkode: 30948...bac

Det gjør ts med bruk av fulltid i bhg. 

Anonymkode: 227f7...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.03):

Alle barn som har fått 100% fulltidsplass i barnehagen har rett til å bruke hele åpningstiden, de kan ikke komme og si at ts sitt barn ikke kan det, når alle andre kan. Mange barn med spesielle behov har til og med fortrinnsrett og har rett på plassen FØR andre barn.

Anonymkode: 30948...bac

Alle andre bruker ikke barnehagen 7 -17 det er jo galskap å legge opp til et liv sånn. stakkars unger.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.48):

det er jo ikke poenget.

 

Jeg kan forsøke forklare dette utifra min egen situasjon. 

Jeg går hjemme på 100% pleiepenger, fordi barnet mitt er autist. Uten at dette er en korrekt gjetning, men jeg antar at ts sitt barn er autist også. Jeg ser at foreldre til autistiske barn ofte blir møtt med krav om tidlig henting/sen levering, mens mange av disse barna behøver så ekstremt harde rutiner at det ikke går.

Jeg syns ts bør bytte barnehage, for slik småsutring om henting og levering tærer på. 

Vi har 76,4% ekstraressurs, 15timer spesialpedagogisk og 7.5timer med spesial pedagog. Når vi søker avlastning fra kommunen KLIKKER de fordi vi kun benytter barnehagen fra 7-1530. Men det må vi, for ellers blir barnet vårt helt uttafor. Jeg hadde absolutt gjerne hentet senere om det fungerte. For i kommunen er det nemlig slik at barnehagen ansees som avlastning. Og det virker ikke som det fungerer sånn for ts. 

For å få f.eks omsorgslønn skal man helst ha hjelpestønad sats3, noe som er vanskelig å få. Pleiepenger gjør bare at ts ikke får jobbet som hun vil 

Barnehagen må være med på å løse hverdagen, ikke vanskeliggjøre den. 

Anonymkode: baf8b...8d7

av ren nysgjerrighet har barnet ditt godt av så lange dager i barnehagen? blir det ikke slitent av alle inntrykk og konstant summing?  blir jo overstimulert til tusen og er dagene gode? alt forplanter seg og ungen blir helt spinnvill både i barnehagen og hjemme

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alle andre bruker ikke barnehagen 7 -17 det er jo galskap å legge opp til et liv sånn. stakkars unger.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

Stakkars foreldre. Foreldre til barn med spesielle behov er virkelig superhelter, med mindre du har hatt et barn med spesielle behov selv så aner du ikke hva du snakker om. Dette barnet trenger 1-1 i barnehagen, bare prøv å se for deg hvor krevende dette barnet er resten av tiden. 

Anonymkode: 30948...bac

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars foreldre. Foreldre til barn med spesielle behov er virkelig superhelter, med mindre du har hatt et barn med spesielle behov selv så aner du ikke hva du snakker om. Dette barnet trenger 1-1 i barnehagen, bare prøv å se for deg hvor krevende dette barnet er resten av tiden. 

Anonymkode: 30948...bac

når man driver rovdrift på disse barna og har dem i 10 timer i barnehagen sier det seg selv at det gjør vondt verre og ungen blir ennå mer utfordrende og vansklig. Trøtt og slitne blir de også og slitne unger med eller uten diagnose, ja det vet du selv. Stakkars unge sier jeg.

Anonymkode: 8b0e7...dc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 21.24):

Feil. I covid og stengt for de uten behov hadde disse ikke krav på plass de første ukene. Og det er det god grunn til! Får man barn må man regne med å ta ansvar for dem også. Utover diagnoser og hva barnehage kan tilby. 

Anonymkode: 1a923...4be

Nei vårt barn med spesielle behov hadde full barnehage når 75 av alle de andre 80 barna måtte være hjemme.

Anonymkode: d2d92...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...