Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Så dere dokumentaren om omsorgssvikt på sykehjem? Jeg synes det er fryktelig at det skjer. Det MÅ skje en endring! Men overrasket er jeg ikke. I kommunen hvor jeg bor har både sykepleiere og lege varslet om lignende problemer. For få sykepleiere. Og vikarer som er dårlige i norsk, og noen ganger også dårlige i engelsk.

Har dere noen erfaringer dere vil dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eleusinskemysteri skrev (På 20.1.2023 den 12.56):

Ble overrasket over at pleierne åpenbart ikke har noen opplæring i hva det vil si å være dement. Å spørre demente om de vil ha mat eller drikke…? Det går bare ikke. Skulle gjerne sett at media også tok opp forholdene på institusjon for handikappede. 
 

Og finnes det ikke noen hjelemidler for å trygge de eldre? En bok med oversikt over ansikter eller en stor og tydelig kalender med tidspunkter eller et veggur som viser om det er dag eller natt osv.?

Dessverre så er det mye lavere fokus på handikappede siden ikke alle er eller kommer til å bli handikapped. Men alle vil bli eller håper å få oppleve å bli eldre. Dvs at handikappede er faktisk den minoritetsgruppen i norge som det går dårligst over.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Så dere dokumentaren om omsorgssvikt på sykehjem? Jeg synes det er fryktelig at det skjer. Det MÅ skje en endring! Men overrasket er jeg ikke. I kommunen hvor jeg bor har både sykepleiere og lege varslet om lignende problemer. For få sykepleiere. Og vikarer som er dårlige i norsk, og noen ganger også dårlige i engelsk.

Har dere noen erfaringer dere vil dele? 

Jeg er helsefagarbeider og jobber i hjemmesykepleien. Har også jobbet mange år på sykehjem.

Jeg ble ikke overrasket av episoden på sykehjem. Det er så underbemannet at det skulle ikke vært lov. De snakker om at pasienten i episoden hadde vedtak på medspising, men hva hjelper det når man er to pleiere på 5 andre som også skal ha medspising? I tillegg til servering av middag til de andre, kjøkkenrydding, plutselig en som skal på toalettet, medisiner. Det går jo ikke opp! 

Det er forøvrig ikke greit å legge en pasient kl 17. MEN jeg ble ikke overrasket. Ofte har man 10 andre "tunge" brukere som skal legge seg samtidig.

Det er så mye som er feil, men som i hovedsak skyldes underbemanning og stress, og for dårlig faglighet.

  • Liker 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så den og det er helt forferdelig. Men, hva gjør man da? Folk blir eldre og eldre og det er ikke nok unge mennesker til å stelle dem. Bedre lønninger innen omsorg og pleie yrkene kunne løst litt men, jeg tror fortsatt det bare ville vært å dempe symptomene. Skal vi ha noen sjanse til å møte eldrebølgen slik som vi vil så er vi helt avhengig av at nok folk velger å stå i yrket. I tillegg må vi kanskje begynne å se sannheten i øynene når det kommer til hvor et langt liv skal være. Er det virkelig noe poeng i å holde liv i mennesker som i utgangspunktet er så syke at de har null livskvalitet?? Jeg håper iallefall på at det blir innført aktiv dødshjelp innen jeg blir så gammel.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dokumentaren, og er dessverre ikke overrasket. Det er ca 3 år siden jeg jobbet i helsevesenet, og i mange år før jeg sluttet så fikk vi alltid beskjed om at det ikke ble leid inn vikarer ved sykdom i november og desember da budsjettet var brukt opp. Menneskene betyr ingenting for de som styrer. De bryr seg bare om penger. Godt at noen tør å stå fram om de grusomme forholdene.

Heldigvis så opplevde jeg ikke at noen kun fikk gå på do eller byttet innlegg 2 ganger i døgnet, eller at pasienter ikke ble stelt. Der jeg jobbet så sluttet de å skrive vedtak på dusj 1 gang i uken, for da er det ikke avvik når det ikke var tid til dusj. 

Dette er ikke personalet sin feil, men de som sitter å fordeler pengene. Personalet løper hele tiden og må mange ganger droppe pauser for å rekke at ihvertfal pasientene/ beboerne får stell. Det er ikke det minste rart at det er mye sykemelding blant helsepersonell. 

Blir spennende å se Debatten i morgen. Kjerkol er sikkert invitert, men har hun mot nok til å komme? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må iallfall alle huske her at de sa ikke at det er sånn som dette over hele linja det er veeeeeldig mange rundt omkring i norges land som har det bra og stortrives og får alt de har rett på og enda mer,
men med mye ufaglærte,
lite attraktive lønninger,
minimale kvelds og helgetillegg,
stor pleietyngde og mengde per ansatt,
at en prolaps regnes som forventet slitasje og ikke en skade
så blir det ikke lett å rekruttere dagens ungdommer for de velger yrker som gir skikkelig lønn og ikke går på helsa løs. 

Problemet her er 
FÅ FOLK
LAV KOMPETANSE


Løsning er
Å GJØRE HELSEVESENET ATTRAKTIVT FOR NORSK UNGDOM
ØKE KOMPETANSE
SETTE BEGRENSNING PÅ HVOR STOR PROSENT ANSATTE SOM KAN VÆRE "IKKE NORSK, SKANDINAVISK OG EUROPEISK" (pr i dag er det sikkert kun 1/8del som er norsk/skandinavisk/europeisk.. 

Det er mange som gjør en strålende jobb og det er mange eldre som har det fantastisk på sykehjem og legger seg med smil om munnen og føler seg trygg og at omsorgen kommer fra hjertet. Så disse episodene betyr ikke at sånn er det for alle men de betyr at nå er det på tide å ta tak og at det er enormt mye arbeid på hver ansatt. Når man arbeider med mennesker så burde det være tid overalt i helsevesenet til å bare være der med dem og for dem og tid til prat og latter og kos, spill og trilleturer og ikke bare spesifikke arbeidsoppgaver. Det er da en virkelig blir kjent og det er da en lærer hva som betyr noe for hver enkelt osv sånn at en kan bidra ti å gjøre de siste årene om det så er 1år eller 15år til noen gode år med masse fine stunder ❤️❤️ 

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg så den og det er helt forferdelig. Men, hva gjør man da? Folk blir eldre og eldre og det er ikke nok unge mennesker til å stelle dem. Bedre lønninger innen omsorg og pleie yrkene kunne løst litt men, jeg tror fortsatt det bare ville vært å dempe symptomene. Skal vi ha noen sjanse til å møte eldrebølgen slik som vi vil så er vi helt avhengig av at nok folk velger å stå i yrket. I tillegg må vi kanskje begynne å se sannheten i øynene når det kommer til hvor et langt liv skal være. Er det virkelig noe poeng i å holde liv i mennesker som i utgangspunktet er så syke at de har null livskvalitet?? Jeg håper iallefall på at det blir innført aktiv dødshjelp innen jeg blir så gammel.

Det trenger ikke engang å innføres aktiv dødshjelp, bare slutte å (over)behandle de eldre. Kun lindrende behandling, ikke kurerende. Får man kreft eller lungebetennelse når man er eldgammel eller pleiepasient, ja då er det kanskje på tide å dø. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på et sykehjem. Forferdelig trist å måtte si det, men ble ikke stort overrasket. Det at det er underbemanning kom ikke som et sjokk. Som nevnt over her.. ja hva gjør man når en trenger hjelp til å spise.. når en må plutselig på do, en trenger medisiner, et uhell skjer.. det går dessverre ikke opp. Vi trenger flere folk inn. Vi trenger kompetanse rundt personalet. Nye må få god nok opplæring… Men å bli lagt kl 17 er forferdelig… sånt skal det ikke være 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (18 minutter siden):

Så dere dokumentaren om omsorgssvikt på sykehjem? Jeg synes det er fryktelig at det skjer. Det MÅ skje en endring! Men overrasket er jeg ikke. I kommunen hvor jeg bor har både sykepleiere og lege varslet om lignende problemer. For få sykepleiere. Og vikarer som er dårlige i norsk, og noen ganger også dårlige i engelsk.

Har dere noen erfaringer dere vil dele? 

Har jobber 5 år på sykehjem, er ikke overasket nei. Jeg sluttet fordi jeg ikke orker mer. Orker i se eller være en del av det lenger. Avvik som ikke blir rapportert. Avik som blir raportert men hysjet bort. Medisiner som forsvinner (stjelt) men hysjet bort. Lista er lang. Jeg orket ikke mer. 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, så var det 4 stk som ringte inn syk i dag hos oss. Jeg jobber i hjemmesykepleien.

Ikke tar sjefen inn folk, og det ender med at man avlyser pasienter som "ikke er så viktig", og lar de ansatte løpe seg ihjel, og mest sannsynlig blir syk selv. Man har en liste man allerede er for sen på, og oppå der igjen så får man ekstra oppdrag pga syke kollegaer, og igjen er da sen til 5 ekstra pasienter

Man løper og løper, får kjeft når man gjør så godt man kan og for noe man ikke har noe med å gjøre (sykdom blant kollegaer, og sjef som ikke tar inn folk fordi det må SPARES.) 

Nei vettu hva, helse Norge er rett og slett på vei til å gå under. Jeg forstår godt at folk ikke orker stå i dette. Jeg vurderer selv å slutte.

Endret av Cuddlegirl
  • Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (34 minutter siden):

Har jobber 5 år på sykehjem, er ikke overasket nei. Jeg sluttet fordi jeg ikke orker mer. Orker i se eller være en del av det lenger. Avvik som ikke blir rapportert. Avik som blir raportert men hysjet bort. Medisiner som forsvinner (stjelt) men hysjet bort. Lista er lang. Jeg orket ikke mer. 

Har du noen tanker om hvordan man kan få flere ansatte? Bedre lønn? Mer penger til sykehjemmene? At regjeringen griper inn? Jeg skjønner godt at mange ikke vil ha et yrke som er så krevende. Selv kan jeg ikke se noe håp for framtiden.

Angående medisinstjeling. Etter at min far var død fikk jeg regning på morfin. Han fikk ikke morfin, det vet jeg fordi jeg satt hos han hele kvelden til han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (1 minutt siden):

Har du noen tanker om hvordan man kan få flere ansatte? Bedre lønn? Mer penger til sykehjemmene? At regjeringen griper inn? Jeg skjønner godt at mange ikke vil ha et yrke som er så krevende. Selv kan jeg ikke se noe håp for framtiden.

Angående medisinstjeling. Etter at min far var død fikk jeg regning på morfin. Han fikk ikke morfin, det vet jeg fordi jeg satt hos han hele kvelden til han døde.

Jeg tenker definitivt øke bemanningen! Mange trives jo med selve yrket, men ikke det evige rottereset og at ting ikke blir gjort skikkelig pga mangel på tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett andre episode. Den første saken i Larvik, den med hun veldig gamle kvinnen som døde, fikk meg til å tenke på en kommentar jeg har lest en gang;

»Kundegruppen» til sykehjemmene er stort sett eldre kvinner hvis kropper holder på å bryte sammen.» Når jeg ser bildene de pårørende har tatt, ser jeg en veldig syk nærmest døende kvinne. Hvorfor er det da så viktig å få tatt en kateterprøve med tvang? Feilvurdering de luxe. Her burde noen satt ned foten før de pårørende måtte gjøre det. 
Videre sitter jeg igjen med et inntrykk av at pårørende ikke var tilstrekkelig informert om tilstanden til mor. Mail og sms, hva er det for noe? Hvorfor fikk hun ikke tilstrekkelig stell? Motsatte hun seg det? Igjen, stell med tvang er ikke lov. 
Hun som satt alene på rommet er nok en som burde vært på skjermet avdeling, med mer personale og tilnærmet 1:1. 

Stor ros til trønderske kolleger som varslet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helsefagarbeider og har jobbet i eldreomsorgen i over 20 år. Jeg er ikke overrasket over det som kom frem i dagens episode, heller ikke over det som kom frem i forrige episode. Dette er ikke noe nytt, har vært sånn i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helseministeren og samtlige helseledere burde bli grillet av Fredrik Solvang på debatten!! Er det noen som vet om dette skal tas opp til debatt? Det burde det! 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (6 minutter siden):

Helseministeren og samtlige helseledere burde bli grillet av Fredrik Solvang på debatten!! Er det noen som vet om dette skal tas opp til debatt? Det burde det! 

Helt enig! Tror det skal gå ann å tipse nrk/debatten? Hvis mange gjør det så kanskje det blir noe av??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonobilis skrev (På 19.1.2023 den 21.25):

Ja... Hva skal man si? Er det slik at man som gammel i Norge er best tjent med å ta repern før det er for sent? 

Hjemmesykepleien. For en skjebne...

Selv om ''alle'' har kjent til dette, har det aldri før blitt vist på en så tydelig måte.

Det er uverdig å bli gammel i Norge.

Verdens ikke-rikeste land. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2023 at 1:11 PM, Ludovica- said:

Det er mye dritt i helsevesenet og mye rot i hjememsykepleien. Men det jobber også mange flinke folk som genuint gjør sitt beste med det de har. Hovedproblemet er på systemnivå. Det er for mange folk med for lite faglig kunnskap, og dette er for lite tid. Man løper fra bruker til bruker mot klokka. Det føles aldri godt. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var det alltids noen ansatte jeg lurte på hvordan hadde fått jobb, men også kjempe mange som var flinke og som jeg visste at brukerne også satte pris på. Disse tingene vises ikke på tv. Det er viktig også å huske. Ikke alle som jobber i hjemmesykepleien er fæle dårlige folk som ikke gjør noe bra. 

Men utover hvor lite tid man har til å utføre en god jobb, manglende kunnskap osv så syns jeg det er hårreisende av NRK og snikfilme folk. Hadde det vært meg hadde jeg lagd et lite helvete etterpå. Jeg ville følte et som ekstremt ubehagelig og all min tillit ville blitt borte. Det hadde skremt meg vekk fra den jobben. Ennå jeg vet at jeg gjorde en bra jobb. Kritiser gjerne systemet og ressursbruk osv, sett søkelys på bemanning, faglig kunnskap osv. Men ikke sett opp skjult kamera hos folk og snikfilm de..

 

Enig med veldig mye her. 

Det er den som bor i hjemmet som bestemmer dette. Så er du ansatt i hjemmetjenesten så kan du lovlig bli filmet med samtyke av den som bor i hjemmet du besøker. Journalistene har sikkert veid at dette er så viktig at det overgår hensynet til involverte pleiere. Som antagelig blir identifesert av kollegen sine, sikkert også av pårørende. Mulig visningen på tv ble godkjent av de involverte, fordi de mener å klart vise en systemsvikt..? 

Men jeg er enig. Forestill deg at din dårligste stund som pleier blir snikfilmet og vist til hele nasjonen som eksempet på dårlig omsorg. 


Da blir det vanskelig å gå på jobb. 


Også litt ironisk at folk som jobber i "helbredende" yrker blir satt i systemer hvor de blir syke. For det skal ingen tvile på at det er systemet som gjør folk syke. 


Det er helt klart en vanskelig problemstilling at så mange eldre skal få verdig omsorg med de begrensede ressursene samfunnet har. Men vi har også valgt de værste tenkelige verktøyene for jobben. Har ikke sett hele dokumentarten men svikene vi ser den hjemmeboende demente damen lever under er heller normen i NPM (new public management) systemet hvor ethvert minutt og hver eneste lille hjelp denne damen får er rigid knyttet om mot kostnadskalkyler -vedtak, tidsrammer knyttet til vedtak osv. Systemet kultiverer mennesker evne til å undertrykke medmennesklighet, det er også derfor vi ikke ser noen tar tak i problemstillingen rundt denne brukeren. 

Forvarere av dette systemet vet f"#"¤¤¤  ikke hva de snakker om, la det være soleklart!

Dessverre stikker dette så mye mye dypere en hjemmetjenestene og helsevesen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er systemet. Vi gir eldre alt for mye. Vi må skjønne når kroppen har fått nok og når man skal dø. Livsforlengende behandling til de eldre er ikke akseptabelt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...