Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Gjest Anonobilis

Ja... Hva skal man si? Er det slik at man som gammel i Norge er best tjent med å ta repern før det er for sent? 

Hjemmesykepleien. For en skjebne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så trist, og dessverre gir dette er riktig bilde av eldreomsorg i Norge.  Min bestemor fikk sist sommer plass på sykehjem etter mye mas fra de rundt henne.  Da var hun 98 år!! Hun hadde også en sånn medisinautomat som hun ikke forsto. Hadde besøk av hjemmetjenesten 4 ganger i døgnet, men sjelden samme person. De kom ofte for sent eller hoppet over et besøk, uten å gi henne beskjed. 

Hun ble etter hvert så utrygg og redd for å være alene.  Ofte falt hun og ble liggende til "noen" kom og hjalp henne opp. 

Fikk heldigvis plass på sykehjem etterhvert og nå kan vi stole på at hun blir ivaretatt. 

Skylder ikke på de ansatte i eldreomsorgen, men det systemet som er skapt. Det er altfor få ansatte og de har altfor mye å gjøre. 

Endret av tirben
  • Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (15 minutter siden):

Ja... Hva skal man si? Er det slik at man som gammel i Norge er best tjent med å ta repern før det er for sent? 

Hjemmesykepleien. For en skjebne...

Løsning er å la de gamle bosette seg med barna, da kan de ha mer kontroll

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (3 minutter siden):

Løsning er å la de gamle bosette seg med barna, da kan de ha mer kontroll

«Barna» er i arbeid. 

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (21 minutter siden):

Ja... Hva skal man si? Er det slik at man som gammel i Norge er best tjent med å ta repern før det er for sent? 

Hjemmesykepleien. For en skjebne...

Ja, det vil jeg si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentaren gjorde inntrykk på meg. Ble nesten litt rørt når Kari fikk sykehjemsplass. ❤️

Veldig trist at det skal være sånn. Gruer meg til jeg blir eldre...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Baxter

Sånn blir det når politikerne vil vi skal bo hjemme for enhver pris… 

Trist at det må skje noe eller ha «sterke» pårørende før man blir tildelt sykehjemsplass.

Pleiere m fagbakgrunn blir det mindre av, da mange omskolerer seg eller søker seg til mer behagelige stillinger…nesten ikke mulig å holde ut i sånn jobb til pensjonsalder.

Jobba fullt i 10år på sykehjem, noe lettere enn hj.spl, men jeg orket ikke innskrenkninger og mer krav. Ble delvis ufør og jobber i en roligere jobb et par dager i uka.

savner ikke sykepleie ansvaret en dag😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misselue skrev (15 timer siden):

«Barna» er i arbeid. 

Bedre å være alene frem til 16 enn døgnet rundt :)

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overrasket over at pleierne åpenbart ikke har noen opplæring i hva det vil si å være dement. Å spørre demente om de vil ha mat eller drikke…? Det går bare ikke. Skulle gjerne sett at media også tok opp forholdene på institusjon for handikappede. 
 

Og finnes det ikke noen hjelemidler for å trygge de eldre? En bok med oversikt over ansikter eller en stor og tydelig kalender med tidspunkter eller et veggur som viser om det er dag eller natt osv.?

Endret av Eleusinskemysteri
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeonoraI skrev (1 time siden):

Bedre å være alene frem til 16 enn døgnet rundt :)

Det er ikke bra å være uten tilsyn i så mange timer i løpet av dagen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misselue skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bra å være uten tilsyn i så mange timer i løpet av dagen. 

Selvfølgelig er det ikke det, men jeg synes det er rart å være såpass passiv som enkelte av de pårørende virket til å være. La nå de gamle flytte inn hos de i det minste mens man venter på sykehjemsplass.. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeonoraI skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det ikke det, men jeg synes det er rart å være såpass passiv som enkelte av de pårørende virket til å være. La nå de gamle flytte inn hos de i det minste mens man venter på sykehjemsplass.. 

Men de er på jobb. Du ser vel at det ikke er forsvarlig å la demente foreldre bo uten tilsyn i så mange timer? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misselue skrev (1 minutt siden):

Men de er på jobb. Du ser vel at det ikke er forsvarlig å la demente foreldre bo uten tilsyn i så mange timer? 

Ja, men sånn som det er nå er de jo alene døgnet rundt. Er ikke det bedre å ha noen i hus etter arbeidstid enn ikke i det hele tatt? Da får de i det minste spist frokost og stelt seg for dagen om ikke annet. Altså jeg mener selvfølgelig at de burde ha fått sykehjemsplass mye før, men samtidig er vi i en eldrebølge. Det er bare å stålsette seg for at pårørende må gjøre mer for sine kjære.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeonoraI skrev (1 minutt siden):

Ja, men sånn som det er nå er de jo alene døgnet rundt. Er ikke det bedre å ha noen i hus etter arbeidstid enn ikke i det hele tatt? Da får de i det minste spist frokost og stelt seg for dagen om ikke annet. Altså jeg mener selvfølgelig at de burde ha fått sykehjemsplass mye før, men samtidig er vi i en eldrebølge. Det er bare å stålsette seg for at pårørende må gjøre mer for sine kjære.

Hvis de flyttet inn hos barna sine er det sannsynligvis enda vanskeligere å få sykehjemsplass. Og så er det ikke så greit for demente å skifte omgivelser.

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeonoraI skrev (Akkurat nå):

Ja, men sånn som det er nå er de jo alene døgnet rundt. Er ikke det bedre å ha noen i hus etter arbeidstid enn ikke i det hele tatt? Da får de i det minste spist frokost og stelt seg for dagen om ikke annet. Altså jeg mener selvfølgelig at de burde ha fått sykehjemsplass mye før, men samtidig er vi i en eldrebølge. Det er bare å stålsette seg for at pårørende må gjøre mer for sine kjære.

Nei, samfunnet vårt er lagt opp til at det offentlige skal ivareta oss når vi blir gamle og ikke istand til å ivareta egne behov. Det er politikerene som svikter eldreomsorgen med kutt etter kutt.

Det er ikke mulig å være i full jobb samt pleie demente foreldre. 

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (Akkurat nå):

Hvis de flyttet inn hos barna sine er det sannsynligvis enda vanskeligere å få sykehjemsplass. Og så er det ikke så greit for demente å skifte omgivelser.

Det hadde vært perfekt for disse tafatte politikerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kvinneguide skrev (1 minutt siden):

Hvis de flyttet inn hos barna sine er det sannsynligvis enda vanskeligere å få sykehjemsplass. Og så er det ikke så greit for demente å skifte omgivelser.

Det er mulig, men så var ikke alle i denne dokumentaren demente heller da. Bl.a. hun som var så redd for å falle 😕

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleusinskemysteri skrev (5 timer siden):


Og finnes det ikke noen hjelemidler for å trygge de eldre? En bok med oversikt over ansikter eller en stor og tydelig kalender med tidspunkter eller et veggur som viser om det er dag eller natt eller dag.

Oversikt over ansikter hjelper ikke når det er forskjellige mennesker som kommer hele tiden. 

Om de fra hjemmetjenesten kommer en time for sent eller faktisk hopper over et besøk, så hjelper ikke veggur heller. 

Men  jo, det finnes klokke som viser om det er dag eller natt. Det fikk bestemoren min da hun var overbevist om at det var solformørkelse når det var mørkt kl 22. Hun trodde jo da det var morgen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleusinskemysteri skrev (5 timer siden):

Ble overrasket over at pleierne åpenbart ikke har noen opplæring i hva det vil si å være dement. Å spørre demente om de vil ha mat eller drikke…? Det går bare ikke. 

Det er forskjell på alle demente. Jeg jobber med demente, og de fleste klarer å svare på om de vil ha mat eller ikke.
 

Når det skal sies, så hadde pleierne elendig system mtp mat. Pleierne må jo snakke sammen og ha en oversikt over når hun får servert mat og ikke, hvis en pasient bestandig takker nei, er man nødt til å smøre på noen brødskiver og sette fram til slutt uansett. Men som hjemmesykepleier, er det et overtramp hvis en bruker takker nei til mat, da er det vanskelig for pleierne å å lage mat og overkjøre brukeren. Brukeren bestemmer i sitt eget hjem. Det er en vanskelig situasjon. 
 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misselue skrev (22 timer siden):

«Barna» er i arbeid. 

Jeg mente at da vil barna ha bedre kontroll på om hjemmesykepleie gjør bra jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...