Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Vera skrev (1 time siden):

 

Bruk egenmelding, sykemelding, det som må til for at staten skal forstå at sektoren er i krise. Og rapporter underbemanning - hver eneste gang! Ikke spring raskere for å rekke mer. 
Eller som mange andre - slutt, og finn en arbeidsplass som ikke utnytter deg og helsen din. 

Det å melde fra er jo da prøvd av mange i ganske mange år får jeg inntrykk av uten at det medfører store endringer.  

Enten har det stoppet opp fordi det faktisk ikke finnes penger til å ordne opp - ellers så tror ikke de som mottar meldingene på det som skrives.  Så ser man også at de som melder fra opplever at det går ut over deres egen jobb/arbeidsforhold og dermed slutter å rapportere - eller at de rett og slett slutter fordi det er jo ingen som tar tak i de uansett. 

Så veldig bra at dette nå kommer tydelig fram for alle - nå håper jeg de styrende må ta tak i dette og rett og slett omprioritere på pengebruken / bruke de mer effektivt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 hours ago, Utsiden said:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Som sagt enig. Å jobbe med eller under trusselen av slik overvåkning er ikke holdbart. Vi vet godt at det ødelegger mennesker som må jobbe under slike omstendigheter. 

Har ikke sett hele dokumentaren, tillegg skippet litt😟 men det virker som vanlig norsk risikofri journalistikk.  De  pirker i symptomene, kanskje innhenter en og annen "ekspert" som vagt antyder systemiske problemer, men i det store og hele er det arbeiderne som sitter igjen med svarteper. 

Norske helsearbeidere generelt gjør en formidabel innsats for mennesker tross at betalingen er dårlig og rammene i jobben ødeleggende. En hjelpepleier som blir sparket og spyttet  på daglig har ikke håp i helvete til å komme seg inn på for eksempel boligmarkedet mange steder. Kan også forvente en tidlig død.

Samtidig sitter det  mennesker og bokstavelig talt ødelegger livene til andre mennesker mens penngene flyter. 

Nei det er ikke greit.. 

 

De gjentok jo igjen og igjen at det var underbemanning og manglede kompetanse som var problemet, ikke enkeltpersoner. De gjør så godt de kan, men noen av de hadde for dårlig kompetanse.  Dette er noe politikerne må ordne opp i.

 

Enig i at de bør ha bedre lønn, men tror de hadde valgt høyere bemanning før høyere lønn. Ja takk begge deler

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev (1 minutt siden):

Det å melde fra er jo da prøvd av mange i ganske mange år får jeg inntrykk av uten at det medfører store endringer.  

Enten har det stoppet opp fordi det faktisk ikke finnes penger til å ordne opp - ellers så tror ikke de som mottar meldingene på det som skrives.  Så ser man også at de som melder fra opplever at det går ut over deres egen jobb/arbeidsforhold og dermed slutter å rapportere - eller at de rett og slett slutter fordi det er jo ingen som tar tak i de uansett. 

Så veldig bra at dette nå kommer tydelig fram for alle - nå håper jeg de styrende må ta tak i dette og rett og slett omprioritere på pengebruken / bruke de mer effektivt. 

Men programmet har jo vist at det nytter å rapportere/varsle? Det ble satt inn større bemanning.
Du så hvordan kommunaldirektørene prøvde å bruke hersketeknikk for å få pleierne til å tie stille? Det funket ikke - fordi det var Statsforvalteren som hadde det siste ordet. 
 

Så må kvinner lære seg å stå sammen - ofte er det slik at de som tør å si ifra blir motarbeidet, av sine egne! Og dette blir utnyttet av arbeidsgiver så til de grader..da kan man sette arbeiderne opp mot hverandre - og på den måten få varslerne til å tie stille. Å sette arbeidere opp mot hverandre er en velkjent hersketeknikk..det kom godt frem i dokumentaren.. «Jeg registrerer hva hun sier, men ingen av de andre sier det samme» «Dette er ikke rett måte å varsle på, dette vil bare føre til at yrket mister status» sa Kommunaldirektørene. Det er maktmisbruk og hersketeknikk. 
 

Når noen nå har vært så modige at de har stått frem med navn og ansikt i både avis og på TV - vil det forhåpentligvis føre til at flere tør å varsle, og melde i fra om avvik ved hver minste ting. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (På 19.1.2023 den 21.25):

Ja... Hva skal man si? Er det slik at man som gammel i Norge er best tjent med å ta repern før det er for sent? 

Hjemmesykepleien. For en skjebne...

Er så trist at folk ikke har sett hva som foregår før den brennpunkt episoden kom. Det har jeg sett lenge. Jeg treffer eldre daglig i mitt virke og jeg må si at jeg ønsker aktiv dødshjelp enn å leve som de gamle gjør i Norge. Det er en stor skam for ett av verdens rikeste land. Å behandle eldre som ikke er i stand til å uttrykke alt de ønsker. De er bare en pakke som blir sendt rundt i systemet. Tragisk. Men bra de sendte den episoden så folk får seg en wake up call. Men regner med om to tre uker er det glemt og folk er opptatt av noe annet😞

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Men programmet har jo vist at det nytter å rapportere/varsle?

Ja mulig vi da er enige og snakker litt rundt hverandre. 

Jeg oppfatter det slik at å varsle internt iht. vanlige rutiner fører som regel til at ikke noe skjer - man må enten gå til aviser , klage videre til statsforvalter eller som nå lage tv-program som viser faktiske forhold - først da begynner det å skje noe  - ikke via ordinær varsling. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i helsevesen. Dessverre skjer dette, kommune lederen fra Larvik prøvde virkelig å Skåne siden ansatte på sykehjemmet, det går ikke. Når en ser tvang på en dement person, pasient som har gått med samme bleie 24t, å det skjer, jeg vet å sett selv det skjer. Tragisk. Men di aller fleste heldigvis gir god behandling. Dette handler heller ikke bare om utdanning og kunnskap dette kan være eldre travere som har vært i tjenesten lenge som rett å slett er drittlei jobben sin. Utrolig flott å se sjult camera om man har mistanke om det, hadde gjort det selv med min familie om jeg hadde trodd noe var feil. Er dessverre mange i helsetj. Som ikke burdte jobbet der, som det er med mange arb. Plasser man ikke burdte jobbet. Man skal være veldig optatt av mennesker og man skal aldri la det skje det sol skjedde på brennpunkt. Er folk som ikke engang vet om diagnosen til pasientene dem jobber med, er jo helt utrolig. Da er man ikke mye interessert i jobben sin og pasientene sine. Å Norge…….. verdens rikeste land??? Værsåsnill da, ta bedre vare på eldre omsorgen, di har alle levd lenger enn oss, alle eldre skal kunne ha ett verdig, rikt liv. Di lever fremdeles. Di lever ja. Vi skal kunne ha plasser til alle syke og ensomme, er så fælt å la dem være alene hjemme uten å ha noen rundt seg dag inn og dag ut:( Jeg er så imot mye av dette selvom jeg jobber her selv. Dessverre er det kansje sånn med alle yrker at noen burdte ikke hatt den jobben

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

punkyB skrev (7 minutter siden):

Ja mulig vi da er enige og snakker litt rundt hverandre. 

Jeg oppfatter det slik at å varsle internt iht. vanlige rutiner fører som regel til at ikke noe skjer - man må enten gå til aviser , klage videre til statsforvalter eller som nå lage tv-program som viser faktiske forhold - først da begynner det å skje noe  - ikke via ordinær varsling. 

Å, ja da skjønner jeg hva du mener :) Ja, du har helt rett i at man må gå drastisk til verks for å bli hørt - og dette har politikere og byråkrati utnyttet selvsagt. Du ser jo i dokumentaren hvordan pleierne blir motarbeidet i hvert ledd oppover - det krever styrke å klare den stormen et slikt varsel gir. Du hørte også flere si at de ikke hadde guts til å melde i fra pga trusler om dårligere arbeidsmiljø om de gjorde det..det er så grovt at jeg blir kvalm. Ethvert menneske som jobber på norsk jord er beskyttet av arbeidsmiljøloven - man har rett på å gi beskjed når arbeidsmiljøet er skadelig..denne retten prøver feks kommunaldirektørene i dokumentaren å ta fra dem. Det er grovt! 
Jeg skjønner ikke hvorfor fagforeningen kjører hard sak i disse tilfellene - hvor arbeideren så til de grader blir overkjørt..

Man burde smi mens jernet er varmt i denne saken.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt i hjertet av de to episodene. Jeg tror all likevel at de fleste ansatte gjør så godt de kan, men at de ikke får gjort alt de skal pga for lav bemanning.

Det er mangel på ansatte som gjør at det blir sånn. Det trengs mer økonomiske midler så man kan ha flere ansatte per sykehjem, og i hjemme tjenesten. 

På 44 brukere burde man minst vært 3 pleiere, og ikke en som dokumenterer viser.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 minutter siden):

Får helt vondt i hjertet av de to episodene. Jeg tror all likevel at de fleste ansatte gjør så godt de kan, men at de ikke får gjort alt de skal pga for lav bemanning.

Det er mangel på ansatte som gjør at det blir sånn. Det trengs mer økonomiske midler så man kan ha flere ansatte per sykehjem, og i hjemme tjenesten. 

På 44 brukere burde man minst vært 3 pleiere, og ikke en som dokumenterer viser.

Man er jo mer enn 3 pleiere, men man er 1 sykepleier.  Avhengig av pasientene kan det være ok, eller altfor altfor lite 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tone83 said:

De gjentok jo igjen og igjen at det var underbemanning og manglede kompetanse som var problemet, ikke enkeltpersoner. De gjør så godt de kan, men noen av de hadde for dårlig kompetanse.  Dette er noe politikerne må ordne opp i.

Joda, det var et mantra gjennom dokumentaren.

Vet bemanning er et akutt problem mange steder men kun å fokusere på bemmanning, opplæring/utdanning  og mer penger vil ikke hjelpe en helsesektor som er i ferd med å gå til grunne under systemet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blomstre skrev (På 20.1.2023 den 20.43):

Min mor er ung dement, med en atypisk demens som ikke oppfører seg som de mer vanlige demensformene. Jeg er nærmeste pårørende og jeg må si at det er hjemmesykepleien som har gitt meg størst sorg. Jeg har en lang liste med punkter å klage på, men enkelte mennesker i hjemmesykepleien har vist sånne personlighetstrekk at jeg tør ikke klage inn til Statsforvalteren før de ikke lenger har omsorg for mamma. Nå er hun "heldigvis" straks klar for sykehjem.

Jeg ble ikke sjokkert av denne saken, for å si det sånn.

Jeg har hatt kontakt med flere sykepleiere. De virker mer opptatt av å snakke om seg selv, en noe annet. Og nekter å høre når man prøver å forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (På 20.1.2023 den 21.36):

Flere som føler at velferdsstaten vår er i ferd med å kollapse?

- Barnehagene er kanskje den eneste institusjonen vi har hvor jeg har inntrykk av at det er ganske velfungerende? (Har ikke barn selv, så mulig jeg tar feil).

- Lærerne har fått mer og mer krav til høyere utdannelse, men lønna følger ikke etter. Det er blitt et langt tøffere yrke enn tidligere og mange slutter.

- Samme med helsevesenet. Jeg har selv gått til private helsetjenester det siste året, noe som aldri var aktuelt før, bare for å få et minimum av hjelp.

Hvordan skal dette løses når det bare skal kuttes og kuttes i bemanning, enda befolkningen vår blir eldre og eldre?

Barnehagene er på randen til kollaps de også, mangler tusenvis av pedagoger, landets nest høyeste sykefravær og en bemanning som er altfor svak til å tilfredstille alle krav og forventninger. Mange barnehager driftes godt og de med lavt sykefravær er nok veldig gode, men mye rart her også. Jeg gikk over fra jobb i bhg til skole for to år siden og personlig er skolen bedre arbeidssted. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg jobbet noen år på sykehjem, og ett år i hjemmesykepleien for noen år siden. « fordelen med syke/ pleiehjem» er at der er det personalet som overtar etter hver vakt. Hadde mindre dårlig samvittighet fordi jeg tenkte: nå kommer snart dagvaktene, eller kveldsvaktene. Det var ett lite sykehjem, med koselig stemning og litt under 20 pasienter🥰 . Overgangen til hjemmesykepleie var ekstremt stor, og jeg var alene med pasientene i tilmålt tid: 5, 10 eller maksimalt en halvtime på dusjedagen🥹. Det var mange ensomme eldre. Ofte hadde jeg lyst til å sette meg ned å bli kjent med de. Snakke om familie, bilder av barnebarn osv( dette kunne jeg på sykehjemmet). Nei, du skal ta inn avisen og se at hen svelger medisin. Ble virkelig provosert over hun som hadde meg med på opplæring. Var inne hos en kvinne med angst. Jeg holdt henne i hånden og ba henne puste rolig, og fortelle hvorfor hun var redd. Da jeg kom ut i bilen fikk jeg kjeft fordi vi var 20 minutter etter ruta🥵

Endret av Luksusbia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (9 minutter siden):

Jeg jobbet noen år på sykehjem, og ett år i hjemmesykepleien for noen år siden. « fordelen med syke/ pleiehjem» er at der er det personalet som overtar etter hver vakt. Hadde mindre dårlig samvittighet fordi jeg tenkte: nå kommer snart dagvaktene, eller kveldsvaktene. Det var ett lite sykehjem, med koselig stemning og litt under 20 pasienter🥰 . Overgangen til hjemmesykepleie var ekstremt stor, og jeg var alene med pasientene i tilmålt tid: 5, 10 eller maksimalt en halvtime på dusjedagen🥹. Det var mange ensomme eldre. Ofte hadde jeg lyst til å sette meg ned å bli kjent med de. Snakke om familie, bilder av barnebarn osv( dette kunne jeg på sykehjemmet). Nei, du skal ta inn avisen og se at hen svelger medisin. Ble virkelig provosert over hun som hadde meg med på opplæring. Var inne hos en kvinne med angst. Jeg holdt henne i hånden og ba henne puste rolig, og fortelle hvorfor hun var redd. Da jeg kom ut i bilen fikk jeg kjeft fordi vi var 20 minutter etter ruta🥵

Men dette var jo ikke hun som hadde deg på opplæring sin skyld egentlig. Det er systemet. Det blir feil å gå etter enkeltindivider. Det er systemet som er ødelagt. Og de som jobber i dette ødelagte systemet er offer de også. Hver dag går de på akkord med egne idealer og ønsker om å gjøre en god jobb. Dokumentaren er god for å avdekke systemsvikten i helsevesenet, men det blir ikke riktig å bruke den til å «ta» enkelte pleiere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (Akkurat nå):

Men dette var jo ikke hun som hadde deg på opplæring sin skyld egentlig. Det er systemet. Det blir feil å gå etter enkeltindivider. Det er systemet som er ødelagt. Og de som jobber i dette ødelagte systemet er offer de også. Hver dag går de på akkord med egne idealer og ønsker om å gjøre en god jobb. Dokumentaren er god for å avdekke systemsvikten i helsevesenet, men det blir ikke riktig å bruke den til å «ta» enkelte pleiere. 

Jeg skjønner jo det, satt i kommunestyret to år etterpå, i helse/ sosial utvalg. Og mitt parti stemte for å øke bevilgningene i hjemmebaserte helsetjenester, og ble nedstemt av senter, arbeider og Fremskrittspartiet. Både venstre og høyresiden gir faen i folk over 90

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner jo det, satt i kommunestyret to år etterpå, i helse/ sosial utvalg. Og mitt parti stemte for å øke bevilgningene i hjemmebaserte helsetjenester, og ble nedstemt av senter, arbeider og Fremskrittspartiet. Både venstre og høyresiden gir faen i folk over 90

Ja det er helt forferdelig.. det har blitt verre og verre og fremtidsutsiktene er ikke akkurat lystige. I min enhet er det skrapet ned til «kun det nødvendigste». Men når alle pleiere kun skal gjøre det nødvendigste, hvem skal gjøre resten da? 😔 hvem skal se helheten i systemet og hos pasienten? Nei det er triste saker.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem skal sørge for gode pasientforløp når ingen vil ta ansvaret for hele pasienten.. 😔

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (2 timer siden):

Hvem skal sørge for gode pasientforløp når ingen vil ta ansvaret for hele pasienten.. 😔

De blir sendt hjem når de hadde trengt sykehjem😢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...