Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen som har opplevd hjemmesykepleie på nært hold er sjokkert av dette programmet. Jeg kan fortelle mye som er verre enn dette, f.eks en pleier heiv medisinposen i søpla i stedet for å gi den til bruker/pasient.

Og hvis du tror gamlemor er «reddet» når hun får sykehjemsplass (etter at pårørende har kontaktet media), ja da kommer det jammen an på hvor god ledelse hjemmet har, noen sitter mest på personalrommet og utfører, med ulyst, bare de mest nødvendige arbeidsoppgavene. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
velociraptor skrev (4 minutter siden):

?

Ombestemte meg litt på hva jeg skulle skrive. Nokså enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
Hareena skrev (4 minutter siden):

Ingen som har opplevd hjemmesykepleie på nært hold er sjokkert av dette programmet. Jeg kan fortelle mye som er verre enn dette, f.eks en pleier heiv medisinposen i søpla i stedet for å gi den til bruker/pasient.

Og hvis du tror gamlemor er «reddet» når hun får sykehjemsplass (etter at pårørende har kontaktet media), ja da kommer det jammen an på hvor god ledelse hjemmet har, noen sitter mest på personalrommet og utfører, med ulyst, bare de mest nødvendige arbeidsoppgavene. 

Nettopp. Det er jo bare å se på de som siterte meg. Da har man jammen ikke skjønt mye. Alle mener jo at eldreomsorgen må styrkes, men hva som faktisk kommer til å skje er jo det store spørsmålet. Derfor er set viktig at man som pårørende belager seg at man må følge opp en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ett helsesystem i krise, jeg jobber på korttidsavdeling på sykehjem, og av ca 20 sykepleier sluttet 11 siste året, vanskelig å få ansatt nye, så blir vernepleier også ansatt. For å få dekket ledige vakter, må de ta folk inn fra gata, folk uten noe som helst erfaring innen helse, barna til ansatte som er over 18, får jobb på dagen. Nå sliter de med å dekke ledige vakter, og man kvier seg for å ta telefonen når de ringer og maser om ekstravakter. Man vet man kommer til ett komplett kaos, og vi er enda fler som ser etter nye jobber utenfor helsevesenet, vet om minst 4 sykepleiere som kommer til å si opp før sommeren nå, og da er det bare nyansatte igjen, som ikke kommer til å holde ut de heller.

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

splstud skrev (1 time siden):

Opplever ett helsesystem i krise, jeg jobber på korttidsavdeling på sykehjem, og av ca 20 sykepleier sluttet 11 siste året, vanskelig å få ansatt nye, så blir vernepleier også ansatt. For å få dekket ledige vakter, må de ta folk inn fra gata, folk uten noe som helst erfaring innen helse, barna til ansatte som er over 18, får jobb på dagen. Nå sliter de med å dekke ledige vakter, og man kvier seg for å ta telefonen når de ringer og maser om ekstravakter. Man vet man kommer til ett komplett kaos, og vi er enda fler som ser etter nye jobber utenfor helsevesenet, vet om minst 4 sykepleiere som kommer til å si opp før sommeren nå, og da er det bare nyansatte igjen, som ikke kommer til å holde ut de heller.

Kjenner til den! Der jeg jobber måtte vaktmesteren til slutt ta vakter i pleien, for det var ingen andre å sette inn. Han hadde null erfaring, nektet å vaske pasientene nedentil, så pleierne måtte gå etter han for å vaske pasientene nedentil og skifte bleie. For et opplegg.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye dritt i helsevesenet og mye rot i hjememsykepleien. Men det jobber også mange flinke folk som genuint gjør sitt beste med det de har. Hovedproblemet er på systemnivå. Det er for mange folk med for lite faglig kunnskap, og dette er for lite tid. Man løper fra bruker til bruker mot klokka. Det føles aldri godt. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var det alltids noen ansatte jeg lurte på hvordan hadde fått jobb, men også kjempe mange som var flinke og som jeg visste at brukerne også satte pris på. Disse tingene vises ikke på tv. Det er viktig også å huske. Ikke alle som jobber i hjemmesykepleien er fæle dårlige folk som ikke gjør noe bra. 

Men utover hvor lite tid man har til å utføre en god jobb, manglende kunnskap osv så syns jeg det er hårreisende av NRK og snikfilme folk. Hadde det vært meg hadde jeg lagd et lite helvete etterpå. Jeg ville følte et som ekstremt ubehagelig og all min tillit ville blitt borte. Det hadde skremt meg vekk fra den jobben. Ennå jeg vet at jeg gjorde en bra jobb. Kritiser gjerne systemet og ressursbruk osv, sett søkelys på bemanning, faglig kunnskap osv. Men ikke sett opp skjult kamera hos folk og snikfilm de..

 

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/19/2023 at 9:45 PM, Misselue said:

«Barna» er i arbeid. 

For å betale skatt til Systemet. Som ikke fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et resultat av NPM, Blårusstyre, stoppeklokke omsorg og at alt skal lønne seg. Men gamle folk vil aldri lønne seg, på samme måte som å få et sprekt menneske i arbeidsdyktig alder tilbake til jobb, etter et benbrudd. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (På 20.1.2023 den 21.36):

Flere som føler at velferdsstaten vår er i ferd med å kollapse?

- Barnehagene er kanskje den eneste institusjonen vi har hvor jeg har inntrykk av at det er ganske velfungerende? (Har ikke barn selv, så mulig jeg tar feil).

- Lærerne har fått mer og mer krav til høyere utdannelse, men lønna følger ikke etter. Det er blitt et langt tøffere yrke enn tidligere og mange slutter.

- Samme med helsevesenet. Jeg har selv gått til private helsetjenester det siste året, noe som aldri var aktuelt før, bare for å få et minimum av hjelp.

Hvordan skal dette løses når det bare skal kuttes og kuttes i bemanning, enda befolkningen vår blir eldre og eldre?

Vel, dette er politikerne sin feil. De har kuttet i midler til helsesektor og skolesektor gjennom tiår, og det bare fortsetter. Kjerkol kutter enda mer i år, og ber personalet skjerpe seg å gjøre en god jobb. 
 

De fleste politikerne har ingen erfaring fra arbeidslivet, de har sittet på rævva siden de var tyve år gamle - de folkevalgte, si. Nei, det må en stor endring til - og det første, få alle på Stortinget ut, de som har vært der i over 7-10 år må ut nå. Det må rulleres på folkevalgte, og det burde være et karensår for tid inne på Stortinget. De lytter ikke til fagfolk, har ingen egen erfaring og de blir spist opp av lobbyvirksomhet i gangene. Nei, dette er en katastrofe - og de gjør absolutt ingenting, foruten å sette ned et utvalg som skal granske eller studere dette, for å kun få bekreftet det som alle allerede vet. Og det skjer vel om noen år, så får vi se - om helsesektoren overlever inntil videre. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissWoodville skrev (2 timer siden):

Ja selvfølgelig, det mener jo jeg og!! Men problemet er jo om det vil skje!

Det er derfor vi må ansvarliggjøre politikerne slik at tilbudet styrkes! Vi må presse på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kraftwerk said:

Vel, dette er politikerne sin feil. De har kuttet i midler til helsesektor og skolesektor gjennom tiår, og det bare fortsetter. Kjerkol kutter enda mer i år, og ber personalet skjerpe seg å gjøre en god jobb. 
 

De fleste politikerne har ingen erfaring fra arbeidslivet, de har sittet på rævva siden de var tyve år gamle - de folkevalgte, si. Nei, det må en stor endring til - og det første, få alle på Stortinget ut, de som har vært der i over 7-10 år må ut nå. Det må rulleres på folkevalgte, og det burde være et karensår for tid inne på Stortinget. De lytter ikke til fagfolk, har ingen egen erfaring og de blir spist opp av lobbyvirksomhet i gangene. Nei, dette er en katastrofe - og de gjør absolutt ingenting, foruten å sette ned et utvalg som skal granske eller studere dette, for å kun få bekreftet det som alle allerede vet. 

En ting er Stortingspolitikere, men en annen er inkompetente kommunepolitikere og legg til en god dose grådighet så har du Arendal kommune. Hva kunne man ikke gjort med de pengene i eldreomsorgen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/heisen-ble-et-mareritt-na-er-prislappen-over-90-millioner-kroner/s/12-95-3423996520

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kommunedirektor-fikk-avskjedsfester-for-300000-kroner-1/15435518/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 20.1.2023 den 20.17):

Jeg mente at da vil barna ha bedre kontroll på om hjemmesykepleie gjør bra jobb.

Spørs om de gamle beholder retten til hjemmesykepleie hvis de flytter inn med barna…?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulvplanke skrev (På 20.1.2023 den 21.36):

Flere som føler at velferdsstaten vår er i ferd med å kollapse?

- Barnehagene er kanskje den eneste institusjonen vi har hvor jeg har inntrykk av at det er ganske velfungerende? (Har ikke barn selv, så mulig jeg tar feil).

- Lærerne har fått mer og mer krav til høyere utdannelse, men lønna følger ikke etter. Det er blitt et langt tøffere yrke enn tidligere og mange slutter.

- Samme med helsevesenet. Jeg har selv gått til private helsetjenester det siste året, noe som aldri var aktuelt før, bare for å få et minimum av hjelp.

Hvordan skal dette løses når det bare skal kuttes og kuttes i bemanning, enda befolkningen vår blir eldre og eldre?

Den såkalte velferdsstaten er en forbanna vits. Og har vært det lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (På 20.1.2023 den 21.36):

Flere som føler at velferdsstaten vår er i ferd med å kollapse?

- Barnehagene er kanskje den eneste institusjonen vi har hvor jeg har inntrykk av at det er ganske velfungerende? (Har ikke barn selv, så mulig jeg tar feil).

- Lærerne har fått mer og mer krav til høyere utdannelse, men lønna følger ikke etter. Det er blitt et langt tøffere yrke enn tidligere og mange slutter.

- Samme med helsevesenet. Jeg har selv gått til private helsetjenester det siste året, noe som aldri var aktuelt før, bare for å få et minimum av hjelp.

Hvordan skal dette løses når det bare skal kuttes og kuttes i bemanning, enda befolkningen vår blir eldre og eldre?

Velferdsstaten er i ferd med å kollapse, absolutt. Demografi er selvsagt en av årsakene. 
Økt belastning pga innvandrere med behov for ytelser og helsehjelp er en annen, men også en del av en løsning. 
Samfunnsutvikling; exit nabokjerringer og hjemmearbeidende kvinner. Arbeidslinja.

Holdninger:

1. Holdning :. Når mamma nå er på sykehjem, skal pleierne dekke alle behov. Ikke bare mat, medisiner, stell og en prat, men også åndelige og sosiale behov. Det skal utarbeides aktivitetsplan. Og gjennomføres. I en hverdag der man har sin fulle hyre med å utføre det mer praktiske stellet. I teorien kan jeg drite i å besøke mamma, alt skal i ordnes av institusjonen.
Det er ikke noe rart folk forventer dette, helsepersonell lærer på skolen å utøve helhetlig pleie. Jobben blir dermed grenseløs, og slitsom. Det er alltid mer som kunne vært gjort når du går av vakt. 
 

2. Holdning: 

Helsevesenet generelt blir overbelastet av alt for mye byråkrati og ting som ikke er retta direkte mot primæroppgaver. Fastleger blir overbelasta med fex NAV-møter og slutter. Folk uten fastlege benytter seg da av legevakta til ting som ikke er akutte. I tillegg til alle de hjelpeløse folka som ringer om småting de enten kunne ordnet selv eller venta til fastlegen med. 
 

Noen tror helsevesenet er svaret på alt. Få «en pille mot alt som er ille.»

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man trenger aller mest og som er ekstremt viktig i samfunnet er sykepleiere, andre helsearbeidere, ansatte i barnehage osv. Det er en slitsom jobb og man vil også kunne være tilstede og støttende for de. Men med dårlig lønn og vilkår og lav status pga dette så blir det folk som slutter hele tiden. Og politikere vil spare så mye som mulig. Det som nytter er politikere som ikke vil kutte i helsetjenester, høyere lønn, og flere ansatte. Da blir det flere jobber også. Samfunnet er lagt opp til at vi er «slaver av staten» så da får staten hjelpe oss også. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissWoodville skrev (3 timer siden):

Herregud, folk er naive her inne! Selvfølgelig mener jo jeg og at eldreomsorgen bør styrkes, men det har vi skreket og ropt om i alle år! Derfor skrev jeg det jeg skrev! Ikke fordi jeg mente at det er den ideelle situasjonen så klart 😂

Nei, ingen er naive. Men vet du hvem andre enn folk i helse- og omsorgsyrker som er overbelasta og på bristepunktet? Pårørende. 

Pårørende gjør allerede mye, og dekker mange behov. Ikke minst, så er de pasienters og brukeres advokat, og leter fram i et system og flere systemer, hvor de som jobber med samme grupper knapt vet hva den andre holder på med. Pårørende bærer byrden allerede. 

Dette med et romantisk tilbakeblikk på "gamle dager" med en mer enn nedlatende antydning om at pårørende driter i alt og lesser alt over på helsevesenet, er en grov nedvurdering av alle som står på. Det er ikke alt pårørende kan gjøre engang. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissWoodville skrev (3 timer siden):

Ja selvfølgelig, det mener jo jeg og!! Men problemet er jo om det vil skje!

Man har regnet på dette. 1/4 av arbeidsstyrken må jobbe innen pleie og omsorg i nær fremtid om vi skal opprettholde samme standard(!) som i dag. 
Så nei, det kommer ikke til å skje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (38 minutter siden):

Vel, dette er politikerne sin feil. De har kuttet i midler til helsesektor og skolesektor gjennom tiår, og det bare fortsetter. Kjerkol kutter enda mer i år, og ber personalet skjerpe seg å gjøre en god jobb. 
 

De fleste politikerne har ingen erfaring fra arbeidslivet, de har sittet på rævva siden de var tyve år gamle - de folkevalgte, si. Nei, det må en stor endring til - og det første, få alle på Stortinget ut, de som har vært der i over 7-10 år må ut nå. Det må rulleres på folkevalgte, og det burde være et karensår for tid inne på Stortinget. De lytter ikke til fagfolk, har ingen egen erfaring og de blir spist opp av lobbyvirksomhet i gangene. Nei, dette er en katastrofe - og de gjør absolutt ingenting, foruten å sette ned et utvalg som skal granske eller studere dette, for å kun få bekreftet det som alle allerede vet. Og det skjer vel om noen år, så får vi se - om helsesektoren overlever inntil videre. 

De fleste politikere/ partier er alle like, men de later som de står for ting som betyr noe for oss når det er valgkamp. Så det er egentlig det samme hvilket parti man stemmer på. Men hvis man får inn et av de små partiene som ikke har fått slippe til ennå kan det hende det blir noe forandring. Aller helst et helt nytt parti av folk som aldri har jobbet i politikken før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 timer siden):

Demente og pleiepasienter lever jo for lenge. Til glede for hvem? Ikke for seg selv, ikke for de pårørende, og definitivt ikke for samfunnet. Man burde virkelig slutte å yte kurererende helsehjelp til (alvorlig) demente og til pleiepasienter, og kun gi lindrende behandling. Jeg håper noen har medmenneskelighet nok til å avlive meg hvis jeg noen gang ender opp sånn. 

Ellers har @rebella81 flere gode poeng her.

Uenig med biten om avliving, men enig i at man bør tenke seg godt om før man yter kurativ behandling til gamle pleiepasienter og alvorlig demens. 
Videre bør medisinbruk kuttes til et minimum. Det gir mindre mulighet for feilmedisinering (i fall ufaglærte må dele ut medisin) og også mindre bivirkninger. Gamle kan få en bedre avslutning på livet om de bare står på de medisinene de faktisk trenger. 
En del gamle står på så mange medikamenter at de må få medisiner mot bivirkninger…

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...