Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Politikernes svar? 
Pushe enda hardere for at eldre skal bo hjemme og klare seg selv («og de skal selvsagt få hjelp hjemme må vite..15 min med hjemmehjelp som snakker dårlig norsk»). Hurra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (39 minutter siden):

Politikernes svar? 
Pushe enda hardere for at eldre skal bo hjemme og klare seg selv («og de skal selvsagt få hjelp hjemme må vite..15 min med hjemmehjelp som snakker dårlig norsk»). Hurra.

Men det er akkurat det. Lønna må opp. Mye opp. Ansatte som snakker et språk de eldre forstår blir det selvfølgelig færre og færre av. Vi jobber rævva av oss til luselønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (Akkurat nå):

Men det er akkurat det. Lønna må opp. Mye opp. Ansatte som snakker et språk de eldre forstår blir det selvfølgelig færre og færre av. Vi jobber rævva av oss til luselønn.

Problemet er at sykepleiere og helsefagarbeidere finner seg i det. Dere vet at landet stopper fullstendig opp om dere streiker - allikevel er det politikere/byråkrati som pålegger dere tvungen lønnsnemd. Og dere gir etter. Så får dere ta til takke med klapping under krisesituasjoner. 
 

Jeg skjønner ikke hvordan en gruppe med i utgangspunktet så stor makt - ikke flasher makten sin når det er nødvendig..det hører ingen plass hjemme at noen av de tyngste og viktigste yrkene har så dårlig betaling. De aller fleste land lønner mennesker i disse yrkene høyere enn det Norge gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Problemet er at sykepleiere og helsefagarbeidere finner seg i det. Dere vet at landet stopper fullstendig opp om dere streiker - allikevel er det politikere/byråkrati som pålegger dere tvungen lønnsnemd. Og dere gir etter. Så får dere ta til takke med klapping under krisesituasjoner. 
 

Jeg skjønner ikke hvordan en gruppe med i utgangspunktet så stor makt - ikke flasher makten sin når det er nødvendig..det hører ingen plass hjemme at noen av de tyngste og viktigste yrkene har så dårlig betaling. De aller fleste land lønner mennesker i disse yrkene høyere enn det Norge gjør. 

Det er nitrist. Tenk om dette var et mannsdominert yrke. Ikke snakk om at de hadde funnet seg i det. Jeg har hvertfall levert min oppsigelse. Nok er nok.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (Akkurat nå):

Det er nitrist. Tenk om dette var et mannsdominert yrke. Ikke snakk om at de hadde funnet seg i det. Jeg har hvertfall levert min oppsigelse. Nok er nok.

Det samme gjorde jeg :) 

Ja, det hadde kanskje vært andre betingelser om yrket var mannsdominert - men samtidig ser vi samme ræva betingelser i type ambulansefag/politifag, og det er vel ikke typisk kvinnedominert. 
Problemet er at vi har blitt flasket opp av et visst byråkrati til å tenke at disse yrkene ikke har status - man får ikke status før man blir papirflytter/byråkrat virker det som..for der florerer det av penger og andre goder. Selv om man blir lønnet av samme kommune/fylkeskommune. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 time siden):

Ja, nettopp. Mange pårørende vil gjerne at Mor skal sitte oppe og se Nytt på nytt på fredagene fordi det likte hun så godt for 20 år siden. Det er bare det at Mor har ikke kognitiv kapasitet nå til annet enn å trygle om å få legge seg så tidlig som mulig. Tv og latter og flimring blir slitsomt støy. De har ikke det samme behovet for stimuli og folk og trall og sang på kvelden som før. Å få legge seg i et svalt soverom på en god madrass er mye bedre. 

Jeg er enig i at vedkommende pasient på det sykehjemmet som ble vist i dokumentaren ikke skulle vært lagt så tidlig i det gitte tilfellet der. Å legge seg kl 16 er selvfølgelig ikke ok uansett. Men fra kl 18 kan det absolutt være greit at noen får legge seg, rent faglig sett. 

Det er jo ikke problem å legge seg tidlig vis det kan forsvares og begrunes faglig, problemet oppstår når folk blir lagt tidlig pga, manglende bemanning og ressurser.  

Endret av Apis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsiden skrev (20 timer siden):

Enig med veldig mye her. 

Det er den som bor i hjemmet som bestemmer dette. Så er du ansatt i hjemmetjenesten så kan du lovlig bli filmet med samtyke av den som bor i hjemmet du besøker. Journalistene har sikkert veid at dette er så viktig at det overgår hensynet til involverte pleiere. Som antagelig blir identifesert av kollegen sine, sikkert også av pårørende. Mulig visningen på tv ble godkjent av de involverte, fordi de mener å klart vise en systemsvikt..? 

Men jeg er enig. Forestill deg at din dårligste stund som pleier blir snikfilmet og vist til hele nasjonen som eksempet på dårlig omsorg. 


Da blir det vanskelig å gå på jobb. 

 

Er du sikker på dette? 

Jeg vet at jeg ikke har gjort en dårlig jobb da jeg jobbet i hj.sykepleien. Jeg vil fortsatt ikke filmes. Ikke i noen jobb. 

Jeg vet og at jeg og andre sykepleiere/helsearbeidere jeg kjenner hadde sluttet i jobben dersom dette hadde skjedd. Denne dokumentaren hadde skremt meg vekk fra et ønske om å søke jobb i hjemmesykepleien. Både pga redselen og ubehaget av snikfilming og fordi det er en ekstremt utakknemlig jobb. Det er bare kritikk fra alle hold hele tiden ennå mange faktisk gjør en god jobb. Så mistenker at denne dokumentaren også bidrar til å tråkke ned en arbeidsplass som allerede sliter, samt gjøre det ennå mindre attraktivt. Hvem vil filmes og hele tiden få høre at man aldri settes pris på?

Igjen, jeg sier ikke folk der er feilfrie. Men en måte å løfte hjemmesykepleiens kvalitet på er blant annet å få folk til å føle at det de gjør blir satt pris på. At det har en verdi. 

 

Tror og en annen ting som ikke kommer frem er hvor mentalt belastende det kan være å jobbe i hjemmesykepleien alene i folks hjem. Man er veldig utsatt og alene i situasjoner. Dette er en av jobbene innen helse som har flest sykemeldinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på dette? 

Jeg vet at jeg ikke har gjort en dårlig jobb da jeg jobbet i hj.sykepleien. Jeg vil fortsatt ikke filmes. Ikke i noen jobb. 

Jeg vet og at jeg og andre sykepleiere/helsearbeidere jeg kjenner hadde sluttet i jobben dersom dette hadde skjedd. Denne dokumentaren hadde skremt meg vekk fra et ønske om å søke jobb i hjemmesykepleien. Både pga redselen og ubehaget av snikfilming og fordi det er en ekstremt utakknemlig jobb. Det er bare kritikk fra alle hold hele tiden ennå mange faktisk gjør en god jobb. Så mistenker at denne dokumentaren også bidrar til å tråkke ned en arbeidsplass som allerede sliter, samt gjøre det ennå mindre attraktivt. Hvem vil filmes og hele tiden få høre at man aldri settes pris på?

Igjen, jeg sier ikke folk der er feilfrie. Men en måte å løfte hjemmesykepleiens kvalitet på er blant annet å få folk til å føle at det de gjør blir satt pris på. At det har en verdi. 

 

Tror og en annen ting som ikke kommer frem er hvor mentalt belastende det kan være å jobbe i hjemmesykepleien alene i folks hjem. Man er veldig utsatt og alene i situasjoner. Dette er en av jobbene innen helse som har flest sykemeldinger. 

Det er lov å filme i skjul i eget hjem. Nrk har forholdt seg til vær varsom plakaten: https://www.nrk.no/dokumentar/derfor-brukte-nrk-brennpunkt-skjult-kamera-i-_omsorg-bak-lukkede-dorer_-1.16259895

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ludovica- said:

Er du sikker på dette? 

Jeg vet at jeg ikke har gjort en dårlig jobb da jeg jobbet i hj.sykepleien. Jeg vil fortsatt ikke filmes. Ikke i noen jobb. 

Jeg vet og at jeg og andre sykepleiere/helsearbeidere jeg kjenner hadde sluttet i jobben dersom dette hadde skjedd. Denne dokumentaren hadde skremt meg vekk fra et ønske om å søke jobb i hjemmesykepleien. Både pga redselen og ubehaget av snikfilming og fordi det er en ekstremt utakknemlig jobb. Det er bare kritikk fra alle hold hele tiden ennå mange faktisk gjør en god jobb. Så mistenker at denne dokumentaren også bidrar til å tråkke ned en arbeidsplass som allerede sliter, samt gjøre det ennå mindre attraktivt. Hvem vil filmes og hele tiden få høre at man aldri settes pris på?

Igjen, jeg sier ikke folk der er feilfrie. Men en måte å løfte hjemmesykepleiens kvalitet på er blant annet å få folk til å føle at det de gjør blir satt pris på. At det har en verdi. 

 

Tror og en annen ting som ikke kommer frem er hvor mentalt belastende det kan være å jobbe i hjemmesykepleien alene i folks hjem. Man er veldig utsatt og alene i situasjoner. Dette er en av jobbene innen helse som har flest sykemeldinger. 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Som sagt enig. Å jobbe med eller under trusselen av slik overvåkning er ikke holdbart. Vi vet godt at det ødelegger mennesker som må jobbe under slike omstendigheter. 

Har ikke sett hele dokumentaren, tillegg skippet litt😟 men det virker som vanlig norsk risikofri journalistikk.  De  pirker i symptomene, kanskje innhenter en og annen "ekspert" som vagt antyder systemiske problemer, men i det store og hele er det arbeiderne som sitter igjen med svarteper. 

Norske helsearbeidere generelt gjør en formidabel innsats for mennesker tross at betalingen er dårlig og rammene i jobben ødeleggende. En hjelpepleier som blir sparket og spyttet  på daglig har ikke håp i helvete til å komme seg inn på for eksempel boligmarkedet mange steder. Kan også forvente en tidlig død.

Samtidig sitter det  mennesker og bokstavelig talt ødelegger livene til andre mennesker mens penngene flyter. 

Nei det er ikke greit.. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (7 minutter siden):

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Som sagt enig. Å jobbe med eller under trusselen av slik overvåkning er ikke holdbart. Vi vet godt at det ødelegger mennesker som må jobbe under slike omstendigheter. 

Har ikke sett hele dokumentaren, tillegg skippet litt😟 men det virker som vanlig norsk risikofri journalistikk.  De  pirker i symptomene, kanskje innhenter en og annen "ekspert" som vagt antyder systemiske problemer, men i det store og hele er det arbeiderne som sitter igjen med svarteper. 

Norske helsearbeidere generelt gjør en formidabel innsats for mennesker tross at betalingen er dårlig og rammene i jobben ødeleggende. En hjelpepleier som blir sparket og spyttet  på daglig har ikke håp i helvete til å komme seg inn på for eksempel boligmarkedet mange steder. Kan også forvente en tidlig død.

Samtidig sitter det  mennesker og bokstavelig talt ødelegger livene til andre mennesker mens penngene flyter. 

Nei det er ikke greit.. 

 

Ja vi er nok enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (1 time siden):

Er du sikker på dette? 

Jeg vet at jeg ikke har gjort en dårlig jobb da jeg jobbet i hj.sykepleien. Jeg vil fortsatt ikke filmes. Ikke i noen jobb. 

Jeg vet og at jeg og andre sykepleiere/helsearbeidere jeg kjenner hadde sluttet i jobben dersom dette hadde skjedd. Denne dokumentaren hadde skremt meg vekk fra et ønske om å søke jobb i hjemmesykepleien. Både pga redselen og ubehaget av snikfilming og fordi det er en ekstremt utakknemlig jobb. Det er bare kritikk fra alle hold hele tiden ennå mange faktisk gjør en god jobb. Så mistenker at denne dokumentaren også bidrar til å tråkke ned en arbeidsplass som allerede sliter, samt gjøre det ennå mindre attraktivt. Hvem vil filmes og hele tiden få høre at man aldri settes pris på?

Igjen, jeg sier ikke folk der er feilfrie. Men en måte å løfte hjemmesykepleiens kvalitet på er blant annet å få folk til å føle at det de gjør blir satt pris på. At det har en verdi. 

 

Tror og en annen ting som ikke kommer frem er hvor mentalt belastende det kan være å jobbe i hjemmesykepleien alene i folks hjem. Man er veldig utsatt og alene i situasjoner. Dette er en av jobbene innen helse som har flest sykemeldinger. 

Veldig bra skrevet. Jeg er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå hva slags mennesker de er disse ansatte  som kom innom den demente dama som Bodde alene. Vil du ha mat? Altå, man behøver hverken master eller bachelor for å forstå at en del av oppgaven er å sette frem mat, servere litt oppskåret frukt og la det stå til brukeren kanskje finner på å spise det selv.

Vi kan snakke om ressurser og kompetanse, men det ser jo ut til at jeg kommer til å få de merkeligste figurer inn døra her om jeg skulle bli dement …..

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (8 timer siden):

Det er jo ikke problem å legge seg tidlig vis det kan forsvares og begrunes faglig, problemet oppstår når folk blir lagt tidlig pga, manglende bemanning og ressurser.  

Ja nettopp. Men når dette tematiseres i media blir konseptet «legge seg kl 17» fremstilt som om dette er feil uansett.

Når det er sagt, virket det ikke som hun gamle som ble «snikfilmet» var moden for senga. Jeg forsto heller ikke det der med at hun ble holdt på rommet. Hun kunne tydeligvis gå, og var ikke innestengt. Hun hadde nok oppsøkt fellesarealer når hun var oppe, hvis hun ville.  Det sier meg at det muligens var pasienten selv som ønsket å være mye på rommet. Kanskje for å ha mulighet til å skylle uønsket mat ned i toalettet? Man blir ikke dum fordi om man får demens…

Hvis man tenker på hva som er «lettvint» for personalet, er jo det at alle spiser sammen på stua.

Så ikke hverken dårlig behandling eller tvang på episode 2. 

Det var svikt i tannstell, riktignok. 
Og den tunge nattbleia folk hyler opp om… ser ikke problemet. Hvordan er bleiene til ungene om morgenen? 
Skal man unngå tung bleie på morgenen må man vekke pasientene på natt for å skifte. 
Hva skjer da? Jo, folk får avbrutt nattesøvnen sin. De klarer ikke å sovne igjen og får kanskje beroligende > trøtt og sover på dagen > våken på natta og så har du det gående. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alle streiker står det om liv og helse. Det er oppsigelsesgrunn. Men kvinner burde gjort det. Legg ned jobben og de gamle sulter ihjel og lever i tissebleiene sine. Da har de ikke noe jobb å gå til. Hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (5 timer siden):

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Som sagt enig. Å jobbe med eller under trusselen av slik overvåkning er ikke holdbart. Vi vet godt at det ødelegger mennesker som må jobbe under slike omstendigheter. 

Har ikke sett hele dokumentaren, tillegg skippet litt😟 men det virker som vanlig norsk risikofri journalistikk.  De  pirker i symptomene, kanskje innhenter en og annen "ekspert" som vagt antyder systemiske problemer, men i det store og hele er det arbeiderne som sitter igjen med svarteper. 

Norske helsearbeidere generelt gjør en formidabel innsats for mennesker tross at betalingen er dårlig og rammene i jobben ødeleggende. En hjelpepleier som blir sparket og spyttet  på daglig har ikke håp i helvete til å komme seg inn på for eksempel boligmarkedet mange steder. Kan også forvente en tidlig død.

Samtidig sitter det  mennesker og bokstavelig talt ødelegger livene til andre mennesker mens penngene flyter. 

Nei det er ikke greit.. 

 

Akkurat. 
Det er som ei påpekte forskjell på å oppføre seg ordentlig og å tilpasse atferd til mindsettet til de som skal se opptakene. Har pårørende all innsikt til å vurdere hva som er faglig forsvarlig?

Dessuten får ofte en pleier og beboer som kjenner hverandre godt en spesiell tone. Noe er på kanten, noe er (sort) humor. Prøv å stelle en gammel sjøulk uten svart og litt på kanten humor. Det går ikke. 
Den tonen som gjør seg på Dagsnytt er den du må bruke på en fin gammel frue. 
Hvis du tar lydopptak av meg som steller gamle kaptein Hansen fex, og tar ting som blir sagt ut av sammenheng høres det ikke bra ut, men det er det som skal til for å tune seg inn på ham. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (4 timer siden):

Hvis alle streiker står det om liv og helse. Det er oppsigelsesgrunn. Men kvinner burde gjort det. Legg ned jobben og de gamle sulter ihjel og lever i tissebleiene sine. Da har de ikke noe jobb å gå til. Hva gjør man da?

Spot on. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ludovica- skrev (16 timer siden):

Er du sikker på dette? 

Jeg vet at jeg ikke har gjort en dårlig jobb da jeg jobbet i hj.sykepleien. Jeg vil fortsatt ikke filmes. Ikke i noen jobb. 

Jeg vet og at jeg og andre sykepleiere/helsearbeidere jeg kjenner hadde sluttet i jobben dersom dette hadde skjedd. Denne dokumentaren hadde skremt meg vekk fra et ønske om å søke jobb i hjemmesykepleien. Både pga redselen og ubehaget av snikfilming og fordi det er en ekstremt utakknemlig jobb. Det er bare kritikk fra alle hold hele tiden ennå mange faktisk gjør en god jobb. Så mistenker at denne dokumentaren også bidrar til å tråkke ned en arbeidsplass som allerede sliter, samt gjøre det ennå mindre attraktivt. Hvem vil filmes og hele tiden få høre at man aldri settes pris på?

Igjen, jeg sier ikke folk der er feilfrie. Men en måte å løfte hjemmesykepleiens kvalitet på er blant annet å få folk til å føle at det de gjør blir satt pris på. At det har en verdi. 

 

Tror og en annen ting som ikke kommer frem er hvor mentalt belastende det kan være å jobbe i hjemmesykepleien alene i folks hjem. Man er veldig utsatt og alene i situasjoner. Dette er en av jobbene innen helse som har flest sykemeldinger. 

 

Bacteria skrev (10 timer siden):

Akkurat. 
Det er som ei påpekte forskjell på å oppføre seg ordentlig og å tilpasse atferd til mindsettet til de som skal se opptakene. Har pårørende all innsikt til å vurdere hva som er faglig forsvarlig?

Dessuten får ofte en pleier og beboer som kjenner hverandre godt en spesiell tone. Noe er på kanten, noe er (sort) humor. Prøv å stelle en gammel sjøulk uten svart og litt på kanten humor. Det går ikke. 
Den tonen som gjør seg på Dagsnytt er den du må bruke på en fin gammel frue. 
Hvis du tar lydopptak av meg som steller gamle kaptein Hansen fex, og tar ting som blir sagt ut av sammenheng høres det ikke bra ut, men det er det som skal til for å tune seg inn på ham. 

Jeg tenker mer at det rettes lys mot dere som er en sterk ressurs. Dere vil jo uansett ikke vises på TV eller bli hengt ut! Kanskje dere skiller dere ut og får høyere lønn? Eller dere kan være et eksempel på hvordan man skal opptre. Så jeg vil tro at dere får positiv respons!

Dersom man blir kjent og har en spesiell tone så tviler jeg på at brukeren selv ønsker å henge noen ut! Man trenger flere som dere, så ikke bekymre dere tenker jeg ❤️

Jeg er enig. Løsningen er jo å øke bemanningen og bedre vilkårene for sykepleiere og hjelpepleiere slik at det blir mer attraktivt å jobbe. Det er ikke forsvarlig at en sykepleier har ansvar for 44 brukere alene! Dette, og heve kunnskapsnivået og hyre inn mennesker som behersker norsk slik at bruker og pleier forstår hverandre. Kanskje en del av opplegget for bedring er å sørge for at ansatte får grundig norskopplæring før de begynner å jobbe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (20 timer siden):

Problemet er at sykepleiere og helsefagarbeidere finner seg i det. Dere vet at landet stopper fullstendig opp om dere streiker - allikevel er det politikere/byråkrati som pålegger dere tvungen lønnsnemd. Og dere gir etter. Så får dere ta til takke med klapping under krisesituasjoner. 
 

Hva mener du vi skal gjøre da når det blir tvungen lønnsnemnd? Lovlig sett er det ikke noe vi kan gjøre.  Bortsett fra å si opp. Men som aksjonsgruppen er det også ulovlig å organisere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 minutter siden):

Hva mener du vi skal gjøre da når det blir tvungen lønnsnemnd? Lovlig sett er det ikke noe vi kan gjøre.  Bortsett fra å si opp. Men som aksjonsgruppen er det også ulovlig å organisere 

Det er to sektorer som ikke får lov å bruke sin streikerett i dette landet - helsesektoren og oljesektoren. Hvorfor? Fordi landet er fullstendig avhengig av tjenestene sektoren tilbyr. Så hvor burde makten egentlig ligge?
Hva man kan gjøre? Snu trenden og ta tilbake arbeiderens makt? La være å gå på jobb til betingelsene blir bedre? 
Hvorfor skal betingelsene bli bedre når man allikevel slipper unna med tvungen lønnsnemd, og «dyp forståelse for situasjonen»? 
Så må man få sterkere ledere i fagforeningene - og kreve noe tilbake som organisert. Dere er i deres fulle rett til å kreve en anstendig lønn og gode arbeidsbetingelser.

Hvorfor er ikke forbundene mer synlige nå etter Brennpunkt dokumentaren? Hvorfor blir ikke situasjonen utnyttet? 
 

Bruk egenmelding, sykemelding, det som må til for at staten skal forstå at sektoren er i krise. Og rapporter underbemanning - hver eneste gang! Ikke spring raskere for å rekke mer. 
Eller som mange andre - slutt, og finn en arbeidsplass som ikke utnytter deg og helsen din. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra det blir fokus på dette og at faktiske forhold kommer fram. 

Tror nok det finnes noen som er uegnet til jobben men det meste skyldes kanskje manglende ressurser og opplæring/kompetanse. 

Jeg håper jo de fleste skjønner at de som ble filmet og fremstilt her ikke er brukt for å vise at slik det er i dag så fungerer det ikke OG at det er systemet som er feil - ikke at de skal stå personlig ansvarlig og skal bli uthengt.  Så får de som er med forhåpentligvis både oppfølging og mer støtte/opplæring. 

Jeg tror nok mange selv kan ta ansvar for alderdommen hvis det legges til rette for type bofelleskap/områder hvor man kan bo for seg selv men har ressurser/aktivitetstilbud ++ tilgjengelig nærme. Noen av disse vil da være i privat regi men noen av disse må også være offentlige. Hvis det skal fungere at folk skal kunne bo "hjemme" må det nesten være på denne måten. 

Man vil trenge hjelp til pleie men som mange har påpekt det er veldig mye praktiske ting man også trenger hjelp til . Bor man et sted hvor mange boliger er samlet kan man ha vaktmestertjeneste osv. 

Men at det er løsningen og ønske fra mange at man skal bo hjemme lengst mulig tror jeg ikke er riktig. 

Tror det sitter veldig mange eldre / andre som trenger hjelp i dag alene og ikke har det bra. Virker som om ingen av de kommunale tjenestene er koordinert i det hele tatt - for de fleste vil jo trenger hjelp på ulike områder når de først trenger hjelp. Stakkars de i hjemmesykepleien for de ser jo dette og i mange tilfeller så gjør de nok flere oppgaver enn de skal. Når de skriver ned dette så er det jo ingen som fanger det opp . Så litt bedre koordinering mellom ulike hjelpetiltak må man jo også få til. 

Jeg tror man må lage litt nye løsninger/alternativer for hvordan man skal løse eldrebølgen som kommer. 

Noen steder legger de til rette for at yngre kommer og "sosialiserer" med de som er på sykehjem. Jeg vil tror mye av livskvaliteten til de vil økes hvis de får litt mer sosial kontakt. Da lærer yngre seg også at eldre har mye å by på. 

Kanskje noen arbeidsoppgaver ale dette  kan utføres av de som nå er utenfor arbeidslivet og ikke fungerer i vanlige jobber ? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...