Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Som sykepleier selv er det tungt å se på. Nå jobber jeg ikke lenger selv, 3 måneder klarte jeg som nyutdanna å stå i det. Det er nesten utelukkende dårlig bemanning og for lav kompetanse over hele linja, men samtidig skal det sies at i mange sykehjem og mange steder med hjemmetjeneste så er det med verdighet, nok folk med god tid og omsorg. Likevel er det også steder som er verre enn dette, mye verre. Hvor mange ganger jeg har sagt fra til kollegaer, pasienter som gråter fordi de opplever og ikke bli forstått.. Pasienter som sulter seg selv for å dø raskere.. Pasienter som gråter av ensomhet og smerter, som blir flyttet på sykehjem flere timer unna hjemkommunen fordi det er fullt og for lite bemanning. Nei det er helt forferdelig, og dette har blitt ropt om lenge. Når skal det bli tatt tak??? Jeg gruer meg til foreldrene mine blir gamle.

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående snikfilming, når jeg er på jobb oppfører jeg meg alltid overfor beboere som om alt jeg gjør blir filmet og tatt lydopptak av. Det vet jeg har blitt gjort i enkelte tilfeller, nemlig.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Luka_S said:

Angående snikfilming, når jeg er på jobb oppfører jeg meg alltid overfor beboere som om alt jeg gjør blir filmet og tatt lydopptak av. Det vet jeg har blitt gjort i enkelte tilfeller, nemlig.

Så denne erfaringen komme.
Kan også se for meg at det kommer opp kameraer i kjølvannet av denne dokumentaren.  

Selv ville jeg aldri jobbet hvor jeg mistenkte kameraovervåkning på den måten.

Det er stor forskjell på å lakmustesten "kan jeg stå for det jeg gjør og sier" til å modifisere atferd fordi man mistenker eller vet man blir overvåket. 
 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vare på min slagrammede mor, som kun kan ordne en brødskive selv, og null husarbeid (lam i en arm/bein). Hun bor heldigvis nært. Men kjenner at det er slitsomt etter 5 år. Får bare hjelp av hjemmesykepleie om det er noe akutt sykdom/fallskader. Hjemmehjelp vasker hver 14 dag. Støttekontakt en gang i uka. Ellers leier hun inn hjelp til hage og storrengjøring. Man går og er bekymret dag og natt. Men heller hjemme enn på sykehjem. Skremmende å se hvor dårlig det står til der.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var ferdig med det merkelige sykepleierhatet her på KG, men jaggu meg er folk still going strong. Sykepleiere klager for mye over lønn og arbeidsforhold, faktisk. Ja, tenk at sykepleiere synes en femtilapp ekstra i timen for å jobbe lørdag kveld er noe lusent. Og tenk at de synes at det å være for seg selv som sykepleier med ansvar for 44 pasienter er litttt overkill. De pasientene har en tendens til å plutselig dø, nemlig. Til å få slag. Til å ramle og brekke lårhalsen. Til å dælje til medpasienten sin. Til å plutselig utvikle blodforgiftning. Til å spytte ut medisinene sine. Det er du, arme sykepleierkrek, som skal fange opp alt dette og iverksette tiltak. Pasienten som greier å snakke ber pent om å få legge seg kl 18, etter å sittet og sovet i rullestol hele dagen, forteller assistenten, men du kvier deg. Du vet at pasienten synes det er deilig å legge den vonde kroppen på en god avlastningsmadrass i senga, strekke ut beina skikkelig. Smøre baken og hælene, og få lagt seg i en god trykkavlastende stilling.  Men du vet at pårørende misliker det, de vil at Mor skal sitte og se ferdig gullrekka før hun legger seg, selv om Mor da sitter og henger med hodet og får med seg null og nada. 

Om noen få år vil Norge mangle 28000 sykepleiere, håper noen fra KG tar ansvar og forteller de stakkarene som er igjen da at Halløy her, dere er jaggu meg en storforlangende gjeng. 

Tar du utfordringen, @Embla Othea

 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 minutt siden):

Trodde vi var ferdig med det merkelige sykepleierhatet her på KG, men jaggu meg er folk still going strong. Sykepleiere klager for mye over lønn og arbeidsforhold, faktisk. Ja, tenk at sykepleiere synes en femtilapp ekstra i timen for å jobbe lørdag kveld er noe lusent. Og tenk at de synes at det å være for seg selv som sykepleier med ansvar for 44 pasienter er litttt overkill. De pasientene har en tendens til å plutselig dø, nemlig. Til å få slag. Til å ramle og brekke lårhalsen. Til å dælje til medpasienten sin. Til å plutselig utvikle blodforgiftning. Til å spytte ut medisinene sine. Det er du, arme sykepleierkrek, som skal fange opp alt dette og iverksette tiltak. Pasienten som greier å snakke ber pent om å få legge seg kl 18, etter å sittet og sovet i rullestol hele dagen, forteller assistenten, men du kvier deg. Du vet at pasienten synes det er deilig å legge den vonde kroppen på en god avlastningsmadrass i senga, strekke ut beina skikkelig. Smøre baken og hælene, og få lagt seg i en god trykkavlastende stilling.  Men du vet at pårørende misliker det, de vil at Mor skal sitte og se ferdig gullrekka før hun legger seg, selv om Mor da sitter og henger med hodet og får med seg null og nada. 

Om noen få år vil Norge mangle 28000 sykepleiere, håper noen fra KG tar ansvar og forteller de stakkarene som er igjen da at Halløy her, dere er jaggu meg en storforlangende gjeng. 

Tar du utfordringen, @Embla Othea

 

Jeg vet ikke hvordan det er i eldreomsorgen men jeg vet hvordan det er i psykiatrien. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er i eldreomsorgen men jeg vet hvordan det er i psykiatrien. 🙂

Ok! Du skrev "sykepleiere", og spesifiserte ikke at du snakker om psykiatrien her. Ser du får masse likes da, så poenget står seg, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 minutt siden):

Ok! Du skrev "sykepleiere", og spesifiserte ikke at du snakker om psykiatrien her. Ser du får masse likes da, så poenget står seg, tenker jeg. 

Jeg er ikke opptatt av likes. Jeg mente ikke spesifikt psykiatrien. Jeg holdt det åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke opptatt av likes. Jeg mente ikke spesifikt psykiatrien. Jeg holdt det åpent.

Så du holder fremdeles på at sykepleiere, generelt, klager for mye på lønn og arbeidsforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (5 minutter siden):

Trodde vi var ferdig med det merkelige sykepleierhatet her på KG, men jaggu meg er folk still going strong. Sykepleiere klager for mye over lønn og arbeidsforhold, faktisk. Ja, tenk at sykepleiere synes en femtilapp ekstra i timen for å jobbe lørdag kveld er noe lusent. Og tenk at de synes at det å være for seg selv som sykepleier med ansvar for 44 pasienter er litttt overkill. De pasientene har en tendens til å plutselig dø, nemlig. Til å få slag. Til å ramle og brekke lårhalsen. Til å dælje til medpasienten sin. Til å plutselig utvikle blodforgiftning. Til å spytte ut medisinene sine. Det er du, arme sykepleierkrek, som skal fange opp alt dette og iverksette tiltak. Pasienten som greier å snakke ber pent om å få legge seg kl 18, etter å sittet og sovet i rullestol hele dagen, forteller assistenten, men du kvier deg. Du vet at pasienten synes det er deilig å legge den vonde kroppen på en god avlastningsmadrass i senga, strekke ut beina skikkelig. Smøre baken og hælene, og få lagt seg i en god trykkavlastende stilling.  Men du vet at pårørende misliker det, de vil at Mor skal sitte og se ferdig gullrekka før hun legger seg, selv om Mor da sitter og henger med hodet og får med seg null og nada. 

Om noen få år vil Norge mangle 28000 sykepleiere, håper noen fra KG tar ansvar og forteller de stakkarene som er igjen da at Halløy her, dere er jaggu meg en storforlangende gjeng. 

Tar du utfordringen, @Embla Othea

 

Er så enig 😭 selv har jeg vært borti mange pasienter som jeg la «for tidlig» rett og slett fordi de hadde det bedre i en god seng enn å dingle med hodet i rullestolen. Med koselig musikk jeg vet de likte og regelmessig snuing. Så tok vi kveldsstellet etter kveldsmat kl 20/20:30 og sløkte lyset når det ble natt ☺️ sengene nå til dags er gode, og pasienten satt godt oppreist under måltid og kveldspuss. De som måtte på toalettet brukte forflytningsheis, de som var helt inkontinente ble byttet på i senga. Noen likte også å legge seg tidlig og se TV en stund 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett brennpunkt om de eldre, orker ikke se det for vet hvordan eldreomsorgen (ikke) har fungert i flere tiår. En ting er å lese om skrekkhistorier som har kommet frem i media i flere tiår, men de fleste pårørende og de med tilhørighet til/kjenner eldre som bor i byer/tettsteder vet dessverre om hvor tragisk dette har vært uansett hvem som er sta(t)sminister fra de forskjellige partiene. Kanskje det er bedre på små steder? Det er så nedverdigende når eldre sitter ensomme hjemme og gråter og tør ikke bevege seg for de er livredde for å falle. Eldre som må ligge til sengs hjemme og også er ensomme og prisgitt hjemmetjenesten som kommer raskt innom nå og da. Folk som ønsker seg på hjem hvor de i utgangspunktet er trygge men får ikke plass. Det er utallige triste historier. Og de har det heller ikke spesielt bra på mange hjem har det vist seg, men muligens litt bedre enn hjemme. Eller kanskje ikke. Kunne skrevet bok om alle triste skjebner som bekjent og ikke minst som familie og pårørende av flere. Det er så nedverdigende for de søte og snille gamle som har jobbet og slitt et langt liv og tror de vil bli tatt vare på når de trenger det som eldre. Og som opplever at sånn er det absolutt ikke. Det har vært en veldig tristhet når de oppdager dette. At de føler seg lurt av fagre løfter men bare er en byrde som ikke er verdt en verdig alderdom. Som alle regjeringspartier snakker varmt om. Har sagt det utallige ganger i flere tråder i flere år at jeg synes det er trist at uverdighet er takken for slitet i livet. Vet dessverre også om flere eldre som har tatt livet av seg hjemme på bestialske måter for å slippe uverdigheten.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 timer siden):

Trodde vi var ferdig med det merkelige sykepleierhatet her på KG, men jaggu meg er folk still going strong. Sykepleiere klager for mye over lønn og arbeidsforhold, faktisk. Ja, tenk at sykepleiere synes en femtilapp ekstra i timen for å jobbe lørdag kveld er noe lusent. Og tenk at de synes at det å være for seg selv som sykepleier med ansvar for 44 pasienter er litttt overkill. De pasientene har en tendens til å plutselig dø, nemlig. Til å få slag. Til å ramle og brekke lårhalsen. Til å dælje til medpasienten sin. Til å plutselig utvikle blodforgiftning. Til å spytte ut medisinene sine. Det er du, arme sykepleierkrek, som skal fange opp alt dette og iverksette tiltak. Pasienten som greier å snakke ber pent om å få legge seg kl 18, etter å sittet og sovet i rullestol hele dagen, forteller assistenten, men du kvier deg. Du vet at pasienten synes det er deilig å legge den vonde kroppen på en god avlastningsmadrass i senga, strekke ut beina skikkelig. Smøre baken og hælene, og få lagt seg i en god trykkavlastende stilling.  Men du vet at pårørende misliker det, de vil at Mor skal sitte og se ferdig gullrekka før hun legger seg, selv om Mor da sitter og henger med hodet og får med seg null og nada. 

Om noen få år vil Norge mangle 28000 sykepleiere, håper noen fra KG tar ansvar og forteller de stakkarene som er igjen da at Halløy her, dere er jaggu meg en storforlangende gjeng. 

Tar du utfordringen, @Embla Othea

 

Dette var spot on.

Pårørende legger ofte sine egne behov over på pasienten. 
Du blir sliten av fex å sitte i en rullestol hele dagen. Da er senga et godt alternativ, selv om gullrekka kanskje ikke er ferdig. 
 

Ser for meg at det blir mer fare for snikfilming nå, og at pårørende blir enda mer mistenksomme. Altså, fordi en gammel legger seg tidlig betyr ikke det automatisk at det er feil?!

Glad jeg ikke jobber direkte med pleie mer. Hvis jeg skal bli snikfilma hadde jeg ikke gått på arbeid. Ikke fordi jeg gjør en dårlig jobb, men av prinsipp.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blinkie

Jeg har nettopp sett de to episodene som har kommet ut av denne serien. Jeg blir både trist og lei meg når jeg ser hvordan de eldre blir behandlet :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg lurer litt på er personvernet til den enkelte ansatt på disse sykehjemmene + hjemmetjenester som er omtalt i programmet. Det er helt korrekt at det finnes udugelige arbeidstagere, men som oftest er ansatte i hjemmetjenester og sykehjem offer for et mye større system. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig for de ansatte å yte mer enn de allerede gjør. Det finnes ikke nok ansatte og det er ikke mer tid. Løsningen er selvfølgelig flere ansatte pg høyere lønn. 

Dette problemet blir bare større og større for hvert år. Når skal det handles?!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Embla Othea skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke opptatt av likes. Jeg mente ikke spesifikt psykiatrien. Jeg holdt det åpent.

Beklager til deg hvis jeg tok deg litt for hardt i går. Jeg er bare litt "fornøyd" av hele denne greia vi diskuterer her. Du skrev riktignok denne ytringen din i en helt annet tråd hvor du predikerte at sykepleiere klager for mye over lønn og arbeidsforhold. Da kokte det litt over. Jeg jobber som spesialsykepleier i hjemmetjenesten nå, og har tidligere jobbet på sykehjem. Du har ikke filla peiling på virkeligheten hvis du faktisk tror dette. Men, du har lov til å ha dine egne meninger og skulle ikke blitt outet i denne tråden slik du ble. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (Akkurat nå):

Beklager til deg hvis jeg tok deg litt for hardt i går. Jeg er bare litt "fornøyd" av hele denne greia vi diskuterer her. Du skrev riktignok denne ytringen din i en helt annet tråd hvor du predikerte at sykepleiere klager for mye over lønn og arbeidsforhold. Da kokte det litt over. Jeg jobber som spesialsykepleier i hjemmetjenesten nå, og har tidligere jobbet på sykehjem. Du har ikke filla peiling på virkeligheten hvis du faktisk tror dette. Men, du har lov til å ha dine egne meninger og skulle ikke blitt outet i denne tråden slik du ble. 

Skjønner at man kan bli litt ivrig. Dette er tydeligvis viktig for deg. Det går fint. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange triste skjebner rundt omkring, og dårlig behandling av pasienter i mange tilfeller. Jeg vet det er underbemannet mange steder, lav lønn, travelt og følelsen av å aldri strekke til.  Når det er sagt, så syns jeg det er trist at ikke de gode historiene kommer fram også. Selv om det er dårlig mange steder, så er det synd at alle som har sett dokumentaren kan anta at det er likt overalt, noe det ikke er. Jeg håper ikke at dokumentaren har fått alle pårørende til å bli mer bekymret for sine egne, og tror alle eldre på sykehjem blir behandlet dårlig.  Det er faktisk bra noen steder også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 timer siden):

Dette var spot on.

Pårørende legger ofte sine egne behov over på pasienten. 
Du blir sliten av fex å sitte i en rullestol hele dagen. Da er senga et godt alternativ, selv om gullrekka kanskje ikke er ferdig. 
 

Ser for meg at det blir mer fare for snikfilming nå, og at pårørende blir enda mer mistenksomme. Altså, fordi en gammel legger seg tidlig betyr ikke det automatisk at det er feil?!

Glad jeg ikke jobber direkte med pleie mer. Hvis jeg skal bli snikfilma hadde jeg ikke gått på arbeid. Ikke fordi jeg gjør en dårlig jobb, men av prinsipp.

Ja, nettopp. Mange pårørende vil gjerne at Mor skal sitte oppe og se Nytt på nytt på fredagene fordi det likte hun så godt for 20 år siden. Det er bare det at Mor har ikke kognitiv kapasitet nå til annet enn å trygle om å få legge seg så tidlig som mulig. Tv og latter og flimring blir slitsomt støy. De har ikke det samme behovet for stimuli og folk og trall og sang på kvelden som før. Å få legge seg i et svalt soverom på en god madrass er mye bedre. 

Jeg er enig i at vedkommende pasient på det sykehjemmet som ble vist i dokumentaren ikke skulle vært lagt så tidlig i det gitte tilfellet der. Å legge seg kl 16 er selvfølgelig ikke ok uansett. Men fra kl 18 kan det absolutt være greit at noen får legge seg, rent faglig sett. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...