Gå til innhold

Brennpunkt: omsorg bak lukkede dører


Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

6 hours ago, LeonoraI said:

Ja, men sånn som det er nå er de jo alene døgnet rundt. Er ikke det bedre å ha noen i hus etter arbeidstid enn ikke i det hele tatt? Da får de i det minste spist frokost og stelt seg for dagen om ikke annet. Altså jeg mener selvfølgelig at de burde ha fått sykehjemsplass mye før, men samtidig er vi i en eldrebølge. Det er bare å stålsette seg for at pårørende må gjøre mer for sine kjære.

Om du tror det bare handler om å gi sine gamle foreldre mat og tak over hodet så antar jeg du aldri har vært i en situasjon hvor du må hjelpe et kroniskt sykt menneske som ikke klarer noe selv. Det er en stor fysisk og psykisk påkjenning og kan føre til at man blir syk selv om det ikke er noe ekstern oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dette er en villet politikk og når man skal spare til benet så blir det slik. Nytter ikke å basere eldreomsorgen på  ufaglært arbeidskraft fra NAV og tro at tilbudet skal være forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er ung dement, med en atypisk demens som ikke oppfører seg som de mer vanlige demensformene. Jeg er nærmeste pårørende og jeg må si at det er hjemmesykepleien som har gitt meg størst sorg. Jeg har en lang liste med punkter å klage på, men enkelte mennesker i hjemmesykepleien har vist sånne personlighetstrekk at jeg tør ikke klage inn til Statsforvalteren før de ikke lenger har omsorg for mamma. Nå er hun "heldigvis" straks klar for sykehjem.

Jeg ble ikke sjokkert av denne saken, for å si det sånn.

  • Liker 2
  • Hjerte 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (16 minutter siden):

Men dette er en villet politikk og når man skal spare til benet så blir det slik. Nytter ikke å basere eldreomsorgen på  ufaglært arbeidskraft fra NAV og tro at tilbudet skal være forsvarlig.

Nettopp. Lave lønninger, lav status og dårlige arbeidsvilkår gjør at hjemmesykepleien består av en stor andel ufaglærte. Mange kommer fra NAV for å «lære seg språket» eller er på omskoleringstiltak. Opplæring og kompetanseheving er det hverken tid eller ressurser til, og faglærte flykter fra tjenesten. Trist. 

Endret av Bing1
.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blomstre skrev (4 minutter siden):

Min mor er ung dement, med en atypisk demens som ikke oppfører seg som de mer vanlige demensformene. Jeg er nærmeste pårørende og jeg må si at det er hjemmesykepleien som har gitt meg størst sorg. Jeg har en lang liste med punkter å klage på, men enkelte mennesker i hjemmesykepleien har vist sånne personlighetstrekk at jeg tør ikke klage inn til Statsforvalteren før de ikke lenger har omsorg for mamma. Nå er hun "heldigvis" straks klar for sykehjem.

Jeg ble ikke sjokkert av denne saken, for å si det sånn.

Jeg håper du klager, det er viktig! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dingeldangel

Dette er vel konsekvensen av at det ikke finnes personal nok til å gjøre denne jobben. Og verre vil de bli…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Misselue said:

Det er ikke bra å være uten tilsyn i så mange timer i løpet av dagen. 

Demente som bor hjemme har ofte et dagtilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig. Jeg ble skikkelig lei meg når jeg så programmet. At det var så ille trodde jeg ikke….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeonoraI skrev (6 timer siden):

Det er mulig, men så var ikke alle i denne dokumentaren demente heller da. Bl.a. hun som var så redd for å falle 😕

Forstår hva du mener, men samfunnet er rett og slett ikke familievennlig, hverken for småbarnsfamilier eller for de som har gamle foreldre å ta seg av. Gi omsorg er liksom en greie man kan drive med på fritiden. Det skal jobbes må vite! Det er det viktigste bidraget til samfunnet enhver kan yte. Jobbe, bygge karriere og bidra mest mulig i pengemølla og hamsterhjulet.

Her er vi begge i 100% jobb. Mellom barn i barnehagealder, bikkje og enkelte fåfengte forsøk på å ivareta egen psykisk helse må jeg si det for meg er helt umulig å ha mine gamle foreldre boende med oss når de blir for gamle og syke til å ta vare på seg selv. Det har jeg rett og slett ikke overskudd til uten selv å gå til grunne.

Det er med gru jeg ser hvordan formen deres blir dårligere og dårligere nå etter passerte 80. Regner med kampen mot det offentlige, hjemmesykepleien og sykehjemsplasser er like rundt hjørnet.

  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bing1 said:

Nettopp. Lave lønninger, lav status og dårlige arbeidsvilkår gjør at hjemmesykepleien består av en stor andel ufaglærte. Mange kommer fra NAV for å «lære seg språket» eller er på omskoleringstiltak. Opplæring og kompetanseheving er det hverken tid eller ressurser til, og faglærte flykter fra tjenesten. Trist. 

Ja, svært trist. Vi står fremfor en varslet katastrofe, men det hjelper lite når det ikke er noen politisk vilje til å faktisk endre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sirah said:

Helt forferdelig. Jeg ble skikkelig lei meg når jeg så programmet. At det var så ille trodde jeg ikke….

Det er toppen av isfjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, blomstre said:

Min mor er ung dement, med en atypisk demens som ikke oppfører seg som de mer vanlige demensformene. Jeg er nærmeste pårørende og jeg må si at det er hjemmesykepleien som har gitt meg størst sorg. Jeg har en lang liste med punkter å klage på, men enkelte mennesker i hjemmesykepleien har vist sånne personlighetstrekk at jeg tør ikke klage inn til Statsforvalteren før de ikke lenger har omsorg for mamma. Nå er hun "heldigvis" straks klar for sykehjem.

Jeg ble ikke sjokkert av denne saken, for å si det sånn.

Om det er snakk om omsorgssvikt så kan man kanskje politianmelde? Ingen grunn til å late som eller være hyggelig mot sånne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (16 minutter siden):

Forstår hva du mener, men samfunnet er rett og slett ikke familievennlig, hverken for småbarnsfamilier eller for de som har gamle foreldre å ta seg av. Gi omsorg er liksom en greie man kan drive med på fritiden. Det skal jobbes må vite! Det er det viktigste bidraget til samfunnet enhver kan yte. Jobbe, bygge karriere og bidra mest mulig i pengemølla og hamsterhjulet.

Her er vi begge i 100% jobb. Mellom barn i barnehagealder, bikkje og enkelte fåfengte forsøk på å ivareta egen psykisk helse må jeg si det for meg er helt umulig å ha mine gamle foreldre boende med oss når de blir for gamle og syke til å ta vare på seg selv. Det har jeg rett og slett ikke overskudd til uten selv å gå til grunne.

Det er med gru jeg ser hvordan formen deres blir dårligere og dårligere nå etter passerte 80. Regner med kampen mot det offentlige, hjemmesykepleien og sykehjemsplasser er like rundt hjørnet.

Jeg er helt enig i det. Jeg bare ser ikke helt for meg at det kommer til å bli bedre i fremtiden, snarere tvert imot. Uansett vilje er det jo en realitet av eldrebølgen skyller over oss, og at det vil bli enda større knapphet på ressursene.
Jeg ser heller ikke for meg hvordan man klarer å bare se på at sin egen mor er livredd for å være hjemme alene, og likevel reise fra henne for å dra hjem. Uansett hvordan ting burde ha vært.. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere som føler at velferdsstaten vår er i ferd med å kollapse?

- Barnehagene er kanskje den eneste institusjonen vi har hvor jeg har inntrykk av at det er ganske velfungerende? (Har ikke barn selv, så mulig jeg tar feil).

- Lærerne har fått mer og mer krav til høyere utdannelse, men lønna følger ikke etter. Det er blitt et langt tøffere yrke enn tidligere og mange slutter.

- Samme med helsevesenet. Jeg har selv gått til private helsetjenester det siste året, noe som aldri var aktuelt før, bare for å få et minimum av hjelp.

Hvordan skal dette løses når det bare skal kuttes og kuttes i bemanning, enda befolkningen vår blir eldre og eldre?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (1 time siden):

Om du tror det bare handler om å gi sine gamle foreldre mat og tak over hodet så antar jeg du aldri har vært i en situasjon hvor du må hjelpe et kroniskt sykt menneske som ikke klarer noe selv. Det er en stor fysisk og psykisk påkjenning og kan føre til at man blir syk selv om det ikke er noe ekstern oppfølging.

Igjen foreslår jeg ikke å kutte ut sykehjem eller hjemmesykepleie. Jeg snakker om tiden mens man venter på sykehjemsplass. Det er vel og bra å snakke om hva man burde få, og hva man har krav på, men man må også forholde seg til realiteten. I dokumentaren ser du ensomme og redde mennesker med høy fallfare og fare for underernæring. Skal man bare etterlate seg sin egen mor eller far alene i en rotete og skitten leiligheten fordi at kommunen BURDE ta seg av de?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, LeonoraI said:

Igjen foreslår jeg ikke å kutte ut sykehjem eller hjemmesykepleie. Jeg snakker om tiden mens man venter på sykehjemsplass. Det er vel og bra å snakke om hva man burde få, og hva man har krav på, men man må også forholde seg til realiteten. I dokumentaren ser du ensomme og redde mennesker med høy fallfare og fare for underernæring. Skal man bare etterlate seg sin egen mor eller far alene i en rotete og skitten leiligheten fordi at kommunen BURDE ta seg av de?

Tiden man venter på sykehjemsplass kan være svært lang og det er feil å fremstille det som om dette handler om å forlate hjelpeløse gamle i en skitten leilighet.

Snakker man om demente så er det en 24/7 jobb om de har blitt så dårlige at det er søkt om sykehjemsplass. Du snakker om dette som det er enkel logistikk og det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke fått sett programmet, men hørt om det fra flere brukere og skal få sett det.

Jeg jobber selv i hj. spl., og er «kun» pleiemedarbeider, men er heldig å ha en kollega som har en lang historikk med å jobbe med mennesker med demens og har lært utrolig mye av henne. 
Jeg unngår ja/nei spørsmål, velger heller «nå skal jeg lage mat til deg, kom så ser vi hva du har som du har lyst på» eller «i dag skal vi dusje, eller.. ikke jeg *latter*, men du skal, jeg skal bare passe på deg». 
Og det fungerer, stort sett.
Kanskje ikke alltid, men taktikken er bedre enn ja/nei spørsmål, og brukerne får gjøre mer selv.
Man planter også et frø tilnærmer man seg på riktig måte, og da er det også viktig med samarbeid mellom kollegaer slik at man gjør likt.

  • Liker 17
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonobilis
7 hours ago, Haugenjenta said:

Jeg har ikke fått sett programmet, men hørt om det fra flere brukere og skal få sett det.

Jeg jobber selv i hj. spl., og er «kun» pleiemedarbeider, men er heldig å ha en kollega som har en lang historikk med å jobbe med mennesker med demens og har lært utrolig mye av henne. 
Jeg unngår ja/nei spørsmål, velger heller «nå skal jeg lage mat til deg, kom så ser vi hva du har som du har lyst på» eller «i dag skal vi dusje, eller.. ikke jeg *latter*, men du skal, jeg skal bare passe på deg». 
Og det fungerer, stort sett.
Kanskje ikke alltid, men taktikken er bedre enn ja/nei spørsmål, og brukerne får gjøre mer selv.
Man planter også et frø tilnærmer man seg på riktig måte, og da er det også viktig med samarbeid mellom kollegaer slik at man gjør likt.

Høres ut som du har en god tilnærming til yrket. I programmet ser man flere ansatte med rett og slett sjokkerende oppførsel, bl.a. ei som snakker i telefonen på annet språk under hele oppholdet hos pasient og ei annen ansatt som truer pasienten med å dra når pasienten blir "kravstor". En annen gjenganger er å spørre (!!) en dement pasient om hun vil ha mat... NRK sitter på usladdet opptak så jeg håper arbeidsgiver har tatt tak i disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig av NRK å ikke tematisere bofellesskap jeg. Er mange som ser dette og blir sååå sjokkerte, og vil at de søte gamle menneskene som har bygd landet SELVFØLGELIG må få komme på sykehjem tvert og pronto. For hvert år man lever på et sykehjem koster det Norge over 1,3 millioner. Hvert år, for hver enkelt person. Som f.eks han på 96, som hadde masse pårørende som så etter han, han var relativt kognitivt frisk, normalvektig, men kjeda seg og hadde lange dager. Han ville på sykehjem for å bo med hun demente kona. De søkte og styra og brukte media, og bingo så fikk han jo plass etter mye "mas". Sterke pårørende lønner seg. Men, så var ikke det bra nok heller, for han fikk jo ikke bo på den skjerma enheten med kona. Han hadde jo fint kunne hatt en omsorgsbolig tett inntil det sykehjemmet han. Han hadde kosta rundt en mill mindre i året da.

Mange kommuner både har og bygger bofellesskap nå, bemannede omsorgsboliger. De bemannes da gjerne på lavere nivå, med faste fagarbeidere, og så kanskje en sykepleier på jobb der på dagtid, noen dager eller alle dager etter behov. Pasientene har egne fastleger, så det ansettes ikke tilsynslege. Alle som roper om !SYKEHJEM! tvert en gammel og søt pasient synes at dagene er lange bør vurdere denne boformen her først. A/S Norge har ikke økonomi til at alle gamle skal på sykehjem. Folk lever LENGE! Sykehjem må faktisk bebos av de uten språk, med frontallappdemens, alvorlige endringer i personlighet, døende. Hvis ikke vi skal bruke alt av budsjetter på de gamle og ingenting på barn og unge f.eks, så må det bli sånn.

Og lykke til med å finne nok sykepleiere. 

  • Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler for alle som trenger helsehjelp i dette landet. Det er det et velferdssamfunn er. Det betyr ikke at vi ikke kan og bør stille spørsmål om hva som er best mulig hjelp for ulike pasientgrupper, men å klage over at folk lever for lenge når de er pleietrengende eller demente, er helt uakseptabelt etter min mening. Jeg mener ikke verken at alle eldre bør stuses vekk på eldresentere, eller at vi burde slutte i jobben, for å ta vare på eldre familiemedlemmer. Vi må finne løsninger som passer hver enkelt pasient og hver enkelt familie. Jeg vet ikke om dere har sett denne:?

https://tv.nrk.no/program/KMTE30000717

Et kroneksempel på at folk blir et regneark i stedet for å se verdien av mennesker, engasjement og tid.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...