Gå til innhold

Penger til barnehospicet Andreas hus har gått til designmøbler etc


Magrat

Anbefalte innlegg

MalloryK skrev (2 timer siden):

Har det skjedd noe mer i denne saken, eller er alt bare tilgitt og glemt siden de har lagt ned?

Vi må vente på granskningens resultater. Det vil nok ta litt tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener selv at for syke og døende barn, er det klart at det de trenger mest er roen og trøsten som kommer av å være hjemme i sin egen seng, med hjelpearbeidere som kjenner barnet. Jeg ville da trodd at barn blir sykere av å tvinges ut på en lang reise, for så å bo på et fremmed sted, med fremmede lyder, lukter og mennesker. 
 

Andreas hus er et initiativ med bare gode hensikter, men jeg forstår ikke hva et døende barn får ut av det. 
Kanskje et slit tilbud burde eksistert for søsken av døende barn. Er det noen som trenger spa, svømmebasseng og litt luksus, så er det vel de?

Nå har ikke jeg et sykt barn, og kan derfor bare snakke for meg selv. Men jeg kan ikke tenke meg at det jeg ville ønsket i en slik situasjon er spabehandling og rødvin på taket. 
Jeg ser for meg at det som ville hjulpet meg i en slik situasjon er nettopp at barnet mitt fikk tilstrekkelig tilsyn og smertebehandling i vante omgivelser. Og hadde jeg hatt flere barn, ville jeg hatt masse dårlig samvittighet over å ikke kunne fylle deres behov med et døende søsken i hus. Da ville jeg fått mye hjelp av å kunne sende mann og barn av gårde i 2-4 uker for å kose seg sammen. 
 

Men så er jo selvsagt dette en subjektiv forestilling av hva jeg tror mine behov ville vært. At NP ønsket noe annet når hun sto i den situasjonen, kan jeg selvsagt ikke si noe på. Vi vet jo alle best hva som passer for oss.

Jeg er bare overbevist om at disse pengene kunne gjort mer nytte om de hadde vært tildelt og øremerket palliativ behandling og psykisk oppfølging for nettopp døende barn og foreldre/søsken på lokalsykehusene.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det og kommet frem at de har kjøpt tjenester for nesten en million kroner fra et selskap kona eier halvparten av.

Godt mulig alt er fra gode intensjoner, men fy fader for en dårlig vurderingsevne og selvinnsikt.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plusskatten

Meget interessant sak:


https://www.nrk.no/sorlandet/foreningen-for-barnepalliasjon-kjopte-tjenester-fra-kona-til-natasha-pedersen-1.16146520
 

Sitat:

NRK kan nå avsløre at foreningen har brukt rundt 990.000 offentlige kroner på «Reklamestasjonen», der Natasha Pedersens kone er daglig leder.

Foreningen sponset også håndballaget mens kona satt i styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg ler. Men kunne ikke de brukt et annet bilde av hun fra Helsedirektoratet? Det var ikke et helt heldig bilde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vill pengebruk og mangel på dømmekraft. Og null selvkritikk. Designsofa til 80 000 er jo ingenting mot nesten 700 000 i spons av et håndballag. Sofaen kommer i det minste barna og familiene til gode. Hvor mange andre offentlige sykehus sponser håndballklubber, idrettslag (eller korps  for den saks skyld)? Hvordan går det an å skusle bort offentlige penger på den måten?

Og det å nekte å svare på spørsmål om pengebruk? Det vil jo komme fram etter hvert, uansett. Litt etter litt, i små drypp, som gnir inn hvordan pengene er sløst bort. Jeg lurer på om politikerne fortsatt vil stå fram og støtte prosjektet etter hvert som skandalene rulles opp. Frp og Høyre liker jo å gi penger til private, og nå ser vi hvordan det går om man ikke stiller strenge krav til bruk og etiske vurderinger. Tenk så mye barnepalliasjon man kunne fått for de 90 millionene der barna faktisk bor, og der de trenger dey? 680 000 ville også gjort mye for familier i stedet for å gå til en håndballklubb. Jeg blir kvalm!

 

"I den samme perioden brukte foreningen rundt 680.000 offentlige kroner på å sponse håndballaget Vipers, ifølge nye opplysninger."

"Pedersen forteller at Reklamestasjonen har vært den rimeligste leverandøren, og at styrene i begge selskap har vært godt kjent med relasjonen.

Hun understreker at de også har brukt andre reklamefirmaer på Sørlandet.

 Reklamestasjonen har ikke vært en foretrukken leverandør, mener Pedersen.

(...) NRK har også spurt foreningen om hvor mye de har brukt på disse leverandørene.

De har ikke ønsket å svare på dette. De peker på at dette er «enkeltposter som hver for seg ikke skaper et riktig helhetlig inntrykk».

Det ene firmaet NRK har snakket med, opplyser at foreningen har kjøpt tjenester for drøyt 100.000 kroner."

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

plusskatten skrev (3 timer siden):

Meget interessant sak:


https://www.nrk.no/sorlandet/foreningen-for-barnepalliasjon-kjopte-tjenester-fra-kona-til-natasha-pedersen-1.16146520
 

Sitat:

NRK kan nå avsløre at foreningen har brukt rundt 990.000 offentlige kroner på «Reklamestasjonen», der Natasha Pedersens kone er daglig leder.

Foreningen sponset også håndballaget mens kona satt i styret.

Åh…..dette er så ille 😳😨

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Nå er det og kommet frem at de har kjøpt tjenester for nesten en million kroner fra et selskap kona eier halvparten av.

Godt mulig alt er fra gode intensjoner, men fy fader for en dårlig vurderingsevne og selvinnsikt.

Så ekkelt.

De gode intensjonene var å berike seg selv. 

Det virker ikke som at Pedersen forstår problemet.

Hun burde aldri fått de pengene.

Her burde Helsedirektorat og alle forvaltere av offentlige penger lære at man ikke kan stole på noen. Alle er i utgangspunktet skyldige og fristes av å misbruke offentlige midler og må derfor sjekkes jevnlig underveis.

 

Nå skal de søke penger for å drive et nedlagt prosjekt.

https://www.nrk.no/sorlandet/har-vaert-i-mote-med-ordforeren-1.16161302

Foreningen sier i en epost til NRK at de fastholder vedtaket om nedleggelse, men at de vil vurdere å søke

Var det ikke nok millioner å misbruke?

 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 timer siden):

Nå skal de søke penger for å drive et nedlagt prosjekt.

https://www.nrk.no/sorlandet/har-vaert-i-mote-med-ordforeren-1.16161302

Foreningen sier i en epost til NRK at de fastholder vedtaket om nedleggelse, men at de vil vurdere å søke

 

Foreningen opplyser også til NRK at de har stilt Helsedirektoratet en rekke spørsmål. – Det er naturlig at vi vurderer å søke, men avklaringene på spørsmålene våre er avgjørende, skriver styreleder Lisbeth Andersen.

Spørsmål: "Ehh ja, altså, vi er nedlagt, men lurer på om vi kan søke om penger allikevel? Sånn i tilfelle vi bestemmer oss for å ikke være nedlagt?"

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (41 minutter siden):

Foreningen opplyser også til NRK at de har stilt Helsedirektoratet en rekke spørsmål. – Det er naturlig at vi vurderer å søke, men avklaringene på spørsmålene våre er avgjørende, skriver styreleder Lisbeth Andersen.

Spørsmål: "Ehh ja, altså, vi er nedlagt, men lurer på om vi kan søke om penger allikevel? Sånn i tilfelle vi bestemmer oss for å ikke være nedlagt?"

 

 

Nei, nei. Det står at de fastholder vedtaket om nedleggelse. Så pengene er nok ment til noe annet. Mer reklame at de har lagt ned? :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, her kommer det frem hva pengene har blitt brukt til. En mill til kona osv. Og mer kommer nok frem i lyset fremover. Tenk at de har så lite kontroll på penger som blir brukt i hytt og pine. Både innenlands og utenlands. Tillitsprinsippet burde de ha avskrevet for noen tiår siden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (5 minutter siden):

Jada, her kommer det frem hva pengene har blitt brukt til. En mill til kona osv. Og mer kommer nok frem i lyset fremover. Tenk at de har så lite kontroll på penger som blir brukt i hytt og pine. Både innenlands og utenlands. Tillitsprinsippet burde de ha avskrevet for noen tiår siden. 

Det blir som: Vær så god disse 90 millionene, bruk de som du vil på hva du vil, vi stoler 100% på deg og dine dømmekraft og moral! Hilsen, staten

Det åpner for misbruk i stor, stor skala. Det kommer flere avsløringer og forhåpentligvis vil påtalemyndigheten gjøre sin egen vurdering. Pluss at styret bør bli dømt i det minste å betale tilbake millionene som ble misbrukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Nei, nei. Det står at de fastholder vedtaket om nedleggelse. Så pengene er nok ment til noe annet. Mer reklame at de har lagt ned? :vetikke:

Eller kanskje litt sponsing av Vipers, sånn for sikkerhets skyld?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønt blad skrev (14 timer siden):

Eller kanskje litt sponsing av Vipers, sånn for sikkerhets skyld?

Nei, kona sitter ikke i styret lenger, leste jeg et sted, så det er ikke like lukrativt. Det må være reklame og enda mer reklame. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

plusskatten skrev (6 minutter siden):

Blir fysisk kvalm når jeg leser denne artikkelen. Grådigheten har ingen grenser.

Ja, dette synes jeg er det verste som har kommet fram så langt!

Endret av AmelieA
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmelieA skrev (2 timer siden):

Ja, dette synes jeg er det verste som har kommet fram så langt!

Den viser jo hvilke holdninger hun har.

Totalt uforenelige med å motta statlige midler. 

Blinket ingen rød lampe allerede da hos de som mottok og behandlet klagen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...