Gå til innhold

Penger til barnehospicet Andreas hus har gått til designmøbler etc


Magrat

Anbefalte innlegg

plusskatten skrev (12 timer siden):

Nå er også Pedersen gift med en person som sitter i styret til dette håndballaget, Kristiansand Vipers. Dette blir bare mer og mer interessant.

 

plusskatten skrev (29 minutter siden):

Det står f.eks. her. https://agendamagasin.no/kommentarer/sorg-i-designsofaen/

sitat:

Blant annet har foreningen, som skal hjelpe familier med alvorlig syke og døende barn, brukt 340 000 kroner på å sponse håndballaget Vipers Kristiansand. Pedersens kone har for øvrig vært styremedlem i Vipers.

Viktig å skille mellom "sitter i styret" og "har for øvrig vært".

Men det lukter uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (På 15.10.2022 den 20.51):

Tror de fleste kan være enig om at her er penger brukt feil, men en burde ikke kutte bevilgningene til et så viktig prosjekt uansett, det finnes andre måter å sørge for god økonomistyring 

Mja, mange mener jo at penger heller burde brukes til team på sykehusene der folk faktisk bor.

4 plasser, hvor svært syke barn og utmattende foreldre må reise langt (for å sitte i vond designersofa) er ikke riktig bruk av midler. 
 

Folk som er alvorlig syke trenger omtrent alltid tilbud nært seg. De blir utkjørte av å reise for å få hjelp, og slike tilbud hjelper jo svært få.

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

plusskatten skrev (19 timer siden):

Nå er også Pedersen gift med en person som sitter i styret til dette håndballaget, Kristiansand Vipers. Dette blir bare mer og mer interessant.

Satt, men likevel. Tydelig interessekonflikt. Lukter råttent. 

Saken blir virkelig bare verre og verre. Litt som pendlerboligene til stortingspolitikerne og Hadia Tajik for eksempel hvor saken fikk nye opplysninger hele tiden og ble stadig verre og verre.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (11 timer siden):

Men designmøbler er ofte ikke så praktiske. Med sofa fra ikea kan enkelt og greit stoffet taes av og vaskes, evnt bytte stoff ved behov. Et behov som ganske sikkert kan oppstå når alvorlig syke mennesker skal benytte møblene.

En annen ting er at en sofa fra ikea er mye mer komfortabel enn en stilfull,hard designsofa. 

Vi må jo forutsette at sofaen er både behagelig og funksjonell. Jeg har sittet i både ubehagelige og svært behagelige designmøbler, og jeg har sittet i behagelige og ubehagelige ikea-møbler. Det er ikke gitt at sofaen er ubehagelig og ufunksjonell bare fordi den er en såkalt "designsofa" med forferdelig høy pris. 

Antakelig er det er del krav til tekstilet i sofaen, f.eks. at det skal være brannhemmende eller noe annet, og det i seg selv gjør at prisen blir høyere enn det vi som privatpersoner kan kjøpe i en hvilken som helst møbelbutikk. Men jeg synes også at 80 000 er vilt mye penger å bruke på en sofa. 

Pipaluk skrev (8 timer siden):

trenger flotte designmøbler å koste 80 000? Kan de ikke få noe fint for 10 000?

Jeg tenker at det viktigste er at sofaen er godt rustet til at en familie kan bruke den, og at den tåler vekta av mor og barn ( med eventuelle hjelpemidler). Dessuten bør trekket kunne vaskes tilfelle det skulle bli skittent, noe som nok er svært sannsynlig med tanke på det er snakk om døende barn.

Helt enig i at det viktigste er at sofaen er solid og fungerer godt til det den skal brukes til. Det må være en forutsetning uavhengig av om sofaen er fra IKEA, Skeidar eller "designsofa".

Samtidig synes jeg det er helt feil å si at det ikke spiller noen rolle hvordan sofaen ser ut så lenge den fungerer til det den skal brukes til. Det visuelle og taktile påvirker oss, og kvalitetsmøbler med god design kan være en del av dette. God design i god utførelse og kvalitet koster ofte litt mer enn det aller rimeligste.

Jeg synes også 80 000 er en forferdelig høy sum på en sofa, og tenker at det må være mulig å bruke mindre penger på møbler uten at det totale inntrykket blir vesentlig dårligere. Jeg tenker at økonomistyringen har vært helt hinsides, og at interiørarkitekten selv burde forstått at man ikke kan bruke midler fra fellesskapet uten mer tanke på pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (8 timer siden):

Synes det verre at de skal ha psykiatrisk avdeling som nabo til døende barn

Eh hvor har du lest dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaktusogsol skrev (23 minutter siden):

Lest? Jeg ser det hver dag? 

Hva er galt med å ha et psykiatrisk sykehus som nabo?

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Når det gjelder diverse kunst og designmøbler, så mener jeg at det er helt greit for private som betaler det selv.  I dette tilfellet burde det heller være riktig med god kvalitet til alminnelig pris. Jeg vet ikke hva nye, bra møbler koster, men ser jo at f.eks Hødnebø er mye brukt i «pene» hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med å ha et psykiatrisk sykehus som nabo?

Er litt ubehagelig for omgivelsene når de stikker av 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvem dette senteret er for i det hele tatt? Ser ikke for meg at noen ønsker å benytte det?
 

Kjenner flere familer med alvorlig syke barn- barn som ikke kommer til å bli voksne. De har alle et omfattende hjelpetilbud i hjemmet, med pleiere som kjenner dem og slik klarer å forstå og lese barnas behov. Det læres over tid og det er helt nødvendig for å iverksette riktige tiltak på riktig tid. Familiene følges opp av store team, og sykehusene de sokner til har innhentet spesialkompetanse for å følge opp familiene. Ofte er tilstande så komplekse at familene må følges opp av et av de store sykehusene i Oslo. Hvordan i all verden skal Andreas hus ha noe å tilby slike familier? De har jo ikke kompetansen på det enkelte barn? Kompetanse som over år er bygd opp i og gjennom teamet rundt disse barna?
 

Og hvorfor i all verden skulle disse familene ønske å reise 2 uker til Andreas hus. Det de vil er jo å være hjemme, med søsken, med tanter, onkler og besteforeldre. Med pleierne som kjenner familien og ikke minst barnet? Familene sloss jo og kjemper ofte mot kommunene de bor i for å få et godt tilbud i hjemmet, så de kan være nettopp hjemme. Ser for meg at den siste plassen jeg ville tatt med mitt døende barn var til totalt ukjente omgivelser, med totalt ukjente pleiere og leger? Man er vel aldri mer sårbar enn når man mister sitt barn, da trenger man det trygge og nære.

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (12 minutter siden):

Er litt ubehagelig for omgivelsene når de stikker av 

Javel. Tror du at de vil oppsøke de døende barna og familiene deres?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Javel. Tror du at de vil oppsøke de døende barna og familiene deres?

Tror du døende barn og familiene deres synes det er koselig med psyk-rømlinger utenfor vinduene?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaktusogsol skrev (3 minutter siden):

Tror du døende barn og familiene deres synes det er koselig med psyk-rømlinger utenfor vinduene?

Jeg ante ikke at det var noe stort problem for andre enn sykehuset. Hvilken institusjon er dette snakk om? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Jeg ante ikke at det var noe stort problem for andre enn sykehuset. Hvilken institusjon er dette snakk om? 

Er jo et problem for alle som er i nærheten? Eller vil du ha en rømt psyk-pasient i hagen din?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Jeg ante ikke at det var noe stort problem for andre enn sykehuset. Hvilken institusjon er dette snakk om? 

Den tilhører jo sykehuset. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kaktusogsol skrev (1 minutt siden):

Er jo et problem for alle som er i nærheten? Eller vil du ha en rømt psyk-pasient i hagen din?

Har aldri vært borti problemstillingen. Hvorfor skulle de gjemme seg i noens hage?  Er du sikker på at du ikke har sett for mye film nå?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Har aldri vært borti problemstillingen. Hvorfor skulle de gjemme seg i noens hage?  Er du sikker på at du ikke har sett for mye film nå?

Du har aldri vært borti det? Jeg jobber på området. Det skjer ja.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmelieA skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvem dette senteret er for i det hele tatt? Ser ikke for meg at noen ønsker å benytte det?
 

Kjenner flere familer med alvorlig syke barn- barn som ikke kommer til å bli voksne. De har alle et omfattende hjelpetilbud i hjemmet, med pleiere som kjenner dem og slik klarer å forstå og lese barnas behov. Det læres over tid og det er helt nødvendig for å iverksette riktige tiltak på riktig tid. Familiene følges opp av store team, og sykehusene de sokner til har innhentet spesialkompetanse for å følge opp familiene. Ofte er tilstande så komplekse at familene må følges opp av et av de store sykehusene i Oslo. Hvordan i all verden skal Andreas hus ha noe å tilby slike familier? De har jo ikke kompetansen på det enkelte barn? Kompetanse som over år er bygd opp i og gjennom teamet rundt disse barna?
 

Og hvorfor i all verden skulle disse familene ønske å reise 2 uker til Andreas hus. Det de vil er jo å være hjemme, med søsken, med tanter, onkler og besteforeldre. Med pleierne som kjenner familien og ikke minst barnet? Familene sloss jo og kjemper ofte mot kommunene de bor i for å få et godt tilbud i hjemmet, så de kan være nettopp hjemme. Ser for meg at den siste plassen jeg ville tatt med mitt døende barn var til totalt ukjente omgivelser, med totalt ukjente pleiere og leger? Man er vel aldri mer sårbar enn når man mister sitt barn, da trenger man det trygge og nære.

Og det er nettopp denne kritikken som har vært knyttet til senteret (før denne økonomibomben eksploderte). Hvem er senteret for? Fagmiljøet mener man heller bør styrke tilbudet der folk bor framfor ett eller noen  få hospice, men det er vanskeligere for politikere å sole seg i glansen av det enn en nyåpning av et flott privatsykehus.

Jeg er fullt og helt enig med deg.

Endret av Grønt blad
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plusskatten
AmelieA skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvem dette senteret er for i det hele tatt? Ser ikke for meg at noen ønsker å benytte det?
 

Kjenner flere familer med alvorlig syke barn- barn som ikke kommer til å bli voksne. De har alle et omfattende hjelpetilbud i hjemmet, med pleiere som kjenner dem og slik klarer å forstå og lese barnas behov. Det læres over tid og det er helt nødvendig for å iverksette riktige tiltak på riktig tid. Familiene følges opp av store team, og sykehusene de sokner til har innhentet spesialkompetanse for å følge opp familiene. Ofte er tilstande så komplekse at familene må følges opp av et av de store sykehusene i Oslo. Hvordan i all verden skal Andreas hus ha noe å tilby slike familier? De har jo ikke kompetansen på det enkelte barn? Kompetanse som over år er bygd opp i og gjennom teamet rundt disse barna?
 

Og hvorfor i all verden skulle disse familene ønske å reise 2 uker til Andreas hus. Det de vil er jo å være hjemme, med søsken, med tanter, onkler og besteforeldre. Med pleierne som kjenner familien og ikke minst barnet? Familene sloss jo og kjemper ofte mot kommunene de bor i for å få et godt tilbud i hjemmet, så de kan være nettopp hjemme. Ser for meg at den siste plassen jeg ville tatt med mitt døende barn var til totalt ukjente omgivelser, med totalt ukjente pleiere og leger? Man er vel aldri mer sårbar enn når man mister sitt barn, da trenger man det trygge og nære.

Fagmiljøet har vært mot etableringen, men det har sittet en rekke lokalpolitikere i Kristiansand som har drevet lobbyvirksomhet nasjonalt og heiet fram dette prosjektet for statens penger. 

sitat:

Én brukerorganisasjon har som et uttalt mål å etablere et privat barnehospice. For dem kommer denne utlysningen beleilig. Hvorvidt tette bånd til sentrale politikere har banet vei for en slik utlysning, vet ikke vi.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/05/07/skal-doende-barn-sendes-av-sted-til-et-hospice/

Endret av plusskatten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...