Gå til innhold

Penger til barnehospicet Andreas hus har gått til designmøbler etc


Magrat

Anbefalte innlegg

Tanker rundt dette?

Jeg så henne på Debatten, og ble sjokkert av denne reportasjen. 

Kun fire plasser og innleide gourmetkokker, spa og designmøbler.

Og hvorfor trengte de å reklamere for det?

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/penger-til-barnehospicet-andreas-hus-har-gatt-til-pr-konsulenter_-designmobler-og-reklame-1.16093552

 

Screenshot_20221015_204133.jpg

Screenshot_20221015_205119.jpg

Endret av Magrat
La til bilde
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de fleste kan være enig om at her er penger brukt feil, men en burde ikke kutte bevilgningene til et så viktig prosjekt uansett, det finnes andre måter å sørge for god økonomistyring 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun fremstår som særdeles lite ydmyk og skyver formålet med organisasjonen (som jo i utg.pkt er bra) foran forbruket. Et forbruk er under enhver kritikk. Finnes ikke unnskyldninger for de disposisjoner som er gjort. Det smarteste ville vært å legge seg flat. Mulig vi kommer dit etterhvert slik som politikerne blir drevet fra skanse til skanse når de blir ferska med hånda nedi godteposen. 

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal pengebruken undersøkes. Det blir både spennende og interessant. Men også trist. På hjemmesiden står det: "Huset har arkitektur, interiør, estetikk og et personale som styrker verdighet og respekt, lindrer lidelse, og gir veiledning, trøst og støtte i prosessen frem mot døden og i tiden etterpå."

Så kan man lure på om det må designermøbler til for å oppleve verdighet og respekt, og hvordan logo på håndballdrakter i Champions League bidrar til å lindre lidelse.

For meg fremstår det som at grunnleggeren har blandet sammen noe av det hun selv har savnet og ønsket seg i tiden med et alvorlig sykt barn, og det som objektivt skal til for å oppfylle de målene Andreas Hus har.

  • Liker 30
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stygt gjort.

De må selge designersofaen, lydanlegget og de andre dyre dingsene de aldri burde kjøpt som et første steg.

Pengene til PR-konsulenter er tapt, men bør trekkes fra styrets lønn.

Så bør de få økonomisk styring utenfra som neste steg.

Så bør de få innvilget penger å drifte stedet, men ikke mer enn det de trenger.

P.S. Nå leser jeg at de sponset det lokale håndballlaget med 340.000 kroner. Disse må også trekkes fra styrets lønn. Pedersen trenger ikke millionlønn. Hun klarer seg fint med halvparten.

 

Endret av Drizzt
  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel ikke helt sikkert at NRK sin reportasje medfører riktighet

Sjokkerende kutt kan stenge dørene på Andreas hus - Andreas Hus

 

Du setter lit til den skyldige sine egne ord?😂 legger du merke til at de ikke et eneste sted faktisk svarer på hvorfor de eksempelvis trengte designmøbler og ikke kunne klare seg med et rimeligere alternativ? De svarer faktisk ikke på et eneste spørsmål. Bare forsvar. Pinlig og ikke særlig styrkende for saken.

  • Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (21 minutter siden):

Nå er det vel ikke helt sikkert at NRK sin reportasje medfører riktighet

Sjokkerende kutt kan stenge dørene på Andreas hus - Andreas Hus

 

Har ikke lest artikkelen, så dette er mine tanker. 

Jeg synes de burde ventet med å skrive artikkelen til Andreas Hus fikk tid til å skrive et ordentlig tilsvar.   Det er skikk og bruk uansett påstander som kommer frem.  De kan ha brukt veldig mye penger i starten, med håp om at det lønner seg på sikt.  Jeg vet ikke om de følger et annet lands modell, som har brukt tilsvarende sum på interiør og reklame. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (20 minutter siden):

Du setter lit til den skyldige sine egne ord?😂 legger du merke til at de ikke et eneste sted faktisk svarer på hvorfor de eksempelvis trengte designmøbler og ikke kunne klare seg med et rimeligere alternativ? De svarer faktisk ikke på et eneste spørsmål. Bare forsvar. Pinlig og ikke særlig styrkende for saken.

Nei. Jeg sier bare at vi ikke kjenner sannheten i dag og at det kan være en annen sannhet enn den NRK presenterer.

Det skal jo sjekkes nå, så sannheten får vi greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (5 minutter siden):

Nei. Jeg sier bare at vi ikke kjenner sannheten i dag og at det kan være en annen sannhet enn den NRK presenterer.

Det skal jo sjekkes nå, så sannheten får vi greie på.

Jeg klarer ikke helt å se hvilken «sannhet» som kan forklare pengebruken. Forsvare en sofa til 80 000 eller flerfoldige hundre tusen i sponsormidler til et idrettslag. Eller millionlønn til lederen. Nei. Dette kan faktisk ikke bortforklares.

  • Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 16.10.2022 den 8.01):

 

Dessuten er jeg enig med familien som intervjues - det familier flest trenger, er hjelp i hjemmet. De fleste ønsker å være i sine kjente omgivelser, og trenger hjelp i hverdagen, 365 dager i året, ikke bare noen dager i året.

 

Hun tar ikke mye selvkritikk i dybdesaken fra NRK. Så litt vanskelig å se for seg at hun er i stand til å ha bedre økonomistyring.

De fleste ønsker å dø hjemme. Men når alt kommer til alt så er det ikke alltid hyggelig eller trygt å dø hjemme. Mange pårørende har angret på den avgjørelsen når de har innsett hvor mye smerter og lidelse den avdøde har hatt. Og hvor mye kaos det har vært i huset tiden før. Kanskje har barnet søsken som også følges opp.   Da er det  bedre å dø et sted med kompetente fagfolk som kan gi riktig smertelindring og kunne gi foreldre avlastning underveis. Det er trist å vite at barnet døde i det øyeblikket du gikk i dusjen fordi du ikke forsto hvor fort det gikk:(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se hvilken «sannhet» som kan forklare pengebruken. Forsvare en sofa til 80 000 eller flerfoldige hundre tusen i sponsormidler til et idrettslag. Eller millionlønn til lederen. Nei. Dette kan faktisk ikke bortforklares.

Du kan jo lese litt her:

NRK-sak om FFB - Foreningen for barnepalliasjon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (13 minutter siden):

De fleste ønsker å dø hjemme. Men når alt kommer til alt så er det ikke alltid hyggelig eller trygt å dø hjemme. Mange pårørende har angret på den avgjørelsen når de har innsett hvor mye smerter og lidelse den avdøde har hatt. Og hvor mye kaos det har vært i huset tiden før. Kanskje har barnet søsken som også følges opp.   Da er det  bedre å dø et sted med kompetente fagfolk som kan gi riktig smertelindring og kunne gi foreldre avlastning underveis. Det er trist å vite at barnet døde i det øyeblikket du gikk i dusjen fordi du ikke forsto hvor fort det gikk:(

Det hadde vert bedre å bruke pengene på å bygge ett par familieleiligheter i forlengelse av barneavdelingen på sykehuset.

  • Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av hele greia, og mister rett og slett troen på mennesker. 

Alle blir blind på penger når de får tilgang på masse av det.... 
 

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra at slike ting kommer fram i lyset! Hva med leiligheten som ble kjøpt til 5 millioner, var det ikke? Den ble utstyrt med inventar til 1 million, og det var visst der sofaen til 80 000,- står. Samt stol til 40 000 ++++

Og Andreas hus hadde plass til 24 personer? Var det ikke himmelsenger, gourmetkokker og vindrikking på takterrassen? 

Usmakelig dame som er blitt stor på det. Greit å bruke/sløse og være stormannsgal når hun har stort sugerør nedi Norges pengesekk!

  • Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (2 timer siden):

Nå er det vel ikke helt sikkert at NRK sin reportasje medfører riktighet

Sjokkerende kutt kan stenge dørene på Andreas hus - Andreas Hus

 

Har du lest artikkelen du linker til? Hva skrives helt innledningsvis? 

"Staten har investert 90 millioner i bygget..." I bygget!!! Nei. Staten har investert i sponsormidler, t-skjorter med logo, PR på TV2, reiser, en egen leilighet utenom Andreas Hus, som også er innredet med fasjonable møbler.

Videre står det at det er brukt totalt 165 millioner på prosjektet. Hvor kommer de pengene i fra? Du kan jo klikke deg inn på hjemmesiden og se under linken "Slik kan du bidra". Hvis du hadde bidradd, og så oppdaget den pengebruken som skisseres av NRK, ville du følt at det var helt ok? At det å sitte i en sofa til 80 000 helt sikkert gjorde avslutningen på livet bedre enn en sofa på 8000 fra Ikea.

Selvsagt synes de det er sjokkerende at pengene ikke kommer. Alle som går rundt og forventer penger misliker når pengene ikke kommer. Men de fleste med et minimum av økonomisk forståelse, setter penger til side, slik at de skal ha noe å gå på. En buffer.

I dette tilfellet skyves de syke og døende barna foran som et skjold i det som fremstår som en ansvarsfraskrivelse. Jeg synes artikkelen du linker til ikke bidrar positivt for Andreas Hus i den situasjonen de er kommet i. En innrømmelse av feile vurderinger, og en plan for hvordan styre bedre økonomisk i fremtiden hadde nok vært mer i deres favør.

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først hørte at de mistet støtte, ble jeg fly forbanna. For jeg visste ikke hva det var, annet enn ett hospice tilrettelagt for barn. Og hvem i all verden er så grusomme at de tar penger fra dem som vil hjelpe barn? 

Så kom NRK-artikkelen og jeg ble helt lamslått... Igjen... Hva i all verden? Hvordan skal en vase til 9000 hjelpe en familie som står i fare for å miste barnet sitt, i forhold til en vase til 300? Tror de fleste som må bo i sånne leiligheter ville vært mer enn fornøyd med Ikea (eller andre normalt/lavt prisede butikker). Hovedsaken er vel at de kan bo der tilnærmet normalt i en periode? Da er det viktigste en sofa, seng, tv og kjøkkenutstyr.. Forstår at de kan trenge leiligheter i tilknytning til hospitalet, men forstår IKKE behovet for designmøbler som koster skjorta.. Og forstår IKKE hva de skulle få ut av å sponse Vipers? Eller reklamere så mye? Burde da være nok at sykehusene vet om dem og informerer de familiene som har behov? 

Forstår også at de vil gjøre det koseligere for barna inne på selve hospicet enn det er på ett vanlig kjedelig sykehus, men allikevel... 

Denne pengebruken er helt vill, og jeg forstår godt at de må søke og dokumentere regnskap for å få videre drift. Med summene som har kommet, burde de hatt en solid buffer for flere års drift. 

  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (11 minutter siden):

Har du lest artikkelen du linker til? Hva skrives helt innledningsvis? 

"Staten har investert 90 millioner i bygget..." I bygget!!! Nei. Staten har investert i sponsormidler, t-skjorter med logo, PR på TV2, reiser, en egen leilighet utenom Andreas Hus, som også er innredet med fasjonable møbler.

Videre står det at det er brukt totalt 165 millioner på prosjektet. Hvor kommer de pengene i fra? Du kan jo klikke deg inn på hjemmesiden og se under linken "Slik kan du bidra". Hvis du hadde bidradd, og så oppdaget den pengebruken som skisseres av NRK, ville du følt at det var helt ok? At det å sitte i en sofa til 80 000 helt sikkert gjorde avslutningen på livet bedre enn en sofa på 8000 fra Ikea.

Selvsagt synes de det er sjokkerende at pengene ikke kommer. Alle som går rundt og forventer penger misliker når pengene ikke kommer. Men de fleste med et minimum av økonomisk forståelse, setter penger til side, slik at de skal ha noe å gå på. En buffer.

I dette tilfellet skyves de syke og døende barna foran som et skjold i det som fremstår som en ansvarsfraskrivelse. Jeg synes artikkelen du linker til ikke bidrar positivt for Andreas Hus i den situasjonen de er kommet i. En innrømmelse av feile vurderinger, og en plan for hvordan styre bedre økonomisk i fremtiden hadde nok vært mer i deres favør.

Har ikke skrevet annet enn at vi kjenner ikke sannheten. Staten har også gitt penger til informasjonsarbeid, ikke bare bygg.

Nrk har skrevet en artikkel. Foreningen mener den ikke er riktig.

Det skal sjekkes fra Helsedirektoratet nå, så jeg regner med at sannheten kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...