Gå til innhold

Penger til barnehospicet Andreas hus har gått til designmøbler etc


Magrat

Anbefalte innlegg

Eveliina skrev (4 minutter siden):


‘Døende barn…’

Det er greia. De har presentert prosjektet slik at folk - og politikere - har sett for seg at hit til dette huset skulle barn reise til for å dø.

De har hatt pr-rådgivere som anbefalte å bruke den vinklingen, for hvem kan si nei til barn som holder på å dø?

Realiteten er jo at dette skulle være mer som et 2 ukers ferieopphold for barn og familier med alvorlig syke barn som var i stand til å reise og ikke trengte kontinuerlig helsehjelp av helsepersonell som kjenner dem. Fint tiltak det også, men neppe noe som ville latt millionene sitte like løst.

Ingen barn skulle reise til Andreas hus for å dø.

Men ‘døende barn’ og personlige historier om barn som har vært veldig syk og dødd, det trumfer selvfølgelig sykehus og helseregioner som har mer grå og kjedelige prosjekt med fokus på kontinuerlige oppgaver rundt pleie av veldig syke barn.

Det er problemet når politikk blir populistisk, og faglige vurderinger og rapporter ses på som mindre relevant enn tåredryppende personlige historier.

 

Men de lagde jo også ett rom som ett auditorie hvor barnet kunne ligge i midten og dø mens alle satt rundt og fulgte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eveliina skrev (10 timer siden):


‘Døende barn…’

Det er greia. De har presentert prosjektet slik at folk - og politikere - har sett for seg at hit til dette huset skulle barn reise til for å dø.

De har hatt pr-rådgivere som anbefalte å bruke den vinklingen, for hvem kan si nei til barn som holder på å dø?

Realiteten er jo at dette skulle være mer som et 2 ukers ferieopphold for barn og familier med alvorlig syke barn som var i stand til å reise og ikke trengte kontinuerlig helsehjelp av helsepersonell som kjenner dem. Fint tiltak det også, men neppe noe som ville latt millionene sitte like løst.

Ingen barn skulle reise til Andreas hus for å dø.

Men ‘døende barn’ og personlige historier om barn som har vært veldig syk og dødd, det trumfer selvfølgelig sykehus og helseregioner som har mer grå og kjedelige prosjekt med fokus på kontinuerlige oppgaver rundt pleie av veldig syke barn.

Det er problemet når politikk blir populistisk, og faglige vurderinger og rapporter ses på som mindre relevant enn tåredryppende personlige historier.

 

Du har rett i mye av det du skriver.

Jeg husker prosjektet da det ble presentert, at det skulle være et sted hvor døende barn skulle dra for å dø i pene omgivelser.

Tydeligvis var det aldri meningen å være slik, bare noe som ble sagt for å ''selge'' ideen til politikerne og få de store pengene innvilget.

Det er et prosjekt som aldri burde blitt til. Et prosjekt basert på løgn og misbruk av penger.

Nå får kommunen bruke bygningen til noe annet og mest mulig av pengene må betales tilbake til staten. Pluss strafferettslige forfølgelser av enkelte personer.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (11 timer siden):

Men de lagde jo også ett rom som ett auditorie hvor barnet kunne ligge i midten og dø mens alle satt rundt og fulgte med.

Hva var det for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/sorlandet/andreas-hus_-styret-i-foreningen-for-barnepalliasjon-_ffb_-henla-varsel-om-kritikkverdige-forhold-1.16263037

 

Slo alarm om pengemisbruk på Andreas Hus – styret «henla» varselet etter tre dager

Styret ble varslet om sløseri og feil pengebruk. Generalsekretæren skal ha svart at det «bare var tull», og etter tre dager ble saken avsluttet.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste at  bare granskningen av Andreas Hus har kostet opp mot 1,5 mill ! 

Hvor mange i styret har vært kjent med denne sløsingen? Rart at ingen har satt ned foten tidligere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan et slikt krav om tilbakebetaling fungerer i praksis? Blir det rettet mot foreningen, som da bare kan slå seg selv konkurs (hvis de ikke har pengene liggende)? Har medlemmene i styret et ansvar?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønt blad skrev (36 minutter siden):

Noen som vet hvordan et slikt krav om tilbakebetaling fungerer i praksis? Blir det rettet mot foreningen, som da bare kan slå seg selv konkurs (hvis de ikke har pengene liggende)? Har medlemmene i styret et ansvar?

Gitt rapporten fra PwC vil de neppe komme noen vei juridisk. De kan ha lyst, men rapporten er vag, selv med store bokstaver. Fra et juridisk sted ser jeg faktisk ikke så mye håndfast.

Strengt tatt gir de foreningen en mulighet til å drive videre uten formål, så det man gjør er å sikre alle i styret fortsatt utbetaling og sanering av resten.

Og siden mesteparten er eid av kommunen, så er det bare å si opp alle ansatte og gjøre opp alle kontrakter.

Det store tapet er sikkert leiligheten, som sikkert var privat innsats. Så man får straffet noen.

Men det viktige budskapet er uansett hvor verdiløse vi som borgere er, og det er jo riktig idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2023 at 8:32 PM, Pipaluk said:

leste at  bare granskningen av Andreas Hus har kostet opp mot 1,5 mill ! 

Hvor mange i styret har vært kjent med denne sløsingen? Rart at ingen har satt ned foten tidligere

Man tror gjerne at menneske ikke vil sko seg om muligheten byr seg, men det stemmer aldri. Disse tjente sikkert godt på å holde munn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2023 at 12:45 AM, Druid said:

Gitt rapporten fra PwC vil de neppe komme noen vei juridisk. De kan ha lyst, men rapporten er vag, selv med store bokstaver. Fra et juridisk sted ser jeg faktisk ikke så mye håndfast.

Strengt tatt gir de foreningen en mulighet til å drive videre uten formål, så det man gjør er å sikre alle i styret fortsatt utbetaling og sanering av resten.

Og siden mesteparten er eid av kommunen, så er det bare å si opp alle ansatte og gjøre opp alle kontrakter.

Det store tapet er sikkert leiligheten, som sikkert var privat innsats. Så man får straffet noen.

Men det viktige budskapet er uansett hvor verdiløse vi som borgere er, og det er jo riktig idag.

Riktig, ingen har ansvar lenger for noenting. Derfor du ser vanstyre over alt. Et forsømt ansvar må i en bærekraftig verden kunne innebære økonomiske og strafferettslige konsekvenser.

Endret av frivis
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (2 timer siden):

Hva var sammenhengen? 

Med hva? Jeg beskrev at Andreas hus har ett eget rom som er laget kun til døden. Ett rom med tilskuerplass er slik du sitter på ett auditorie men hvor barnet skal ligge der hvor foreleseren pleier å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 minutt siden):

Med hva? Jeg beskrev at Andreas hus har ett eget rom som er laget kun til døden. Ett rom med tilskuerplass er slik du sitter på ett auditorie men hvor barnet skal ligge der hvor foreleseren pleier å stå.

Er det noe de har vist frem i media? Er det fra reklamefilmen? Det jeg forsøker å formidle er ; hvor har du det fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (15 minutter siden):

Er det noe de har vist frem i media? Er det fra reklamefilmen? Det jeg forsøker å formidle er ; hvor har du det fra?

skjermbilde-2021-06-15-kl-102714.png
 

(Jeg går ut ifra at alle vet at huset ER bygget og det ikke er dette pengene er ment å finansiere.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

skjermbilde-2021-06-15-kl-102714.png
 

(Jeg går ut ifra at alle vet at huset ER bygget og det ikke er dette pengene er ment å finansiere.)

Avskjedsbygg er helt meningsløst å ha  når man ikke aner når disse barna vil dø.  Hvis målgruppen var barn med leukemi så hadde det vært lettere å få en pekepinn på når døden inntreffer.  Men målgruppen er barn med nevrologiske tilstander hvor alt er uforutsigbart.  
En kompis jobber med mulitifunksjonshemmede. En dame lever femten år på overtid. Ingen trodde at hun skulle bli 18. Hun fikk Corona og taklet det helt greit ( til tross for at hun ikke er vaksinert).  
Det hadde vært interessant å vite hvilke planer AH har om barnas død. Skal foreldrene søke opphold når de vet at det nærmer seg? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 time siden):

Avskjedsbygg er helt meningsløst å ha  når man ikke aner når disse barna vil dø.  Hvis målgruppen var barn med leukemi så hadde det vært lettere å få en pekepinn på når døden inntreffer.  Men målgruppen er barn med nevrologiske tilstander hvor alt er uforutsigbart. 

Så vidt jeg har forstått er målgruppen ALLE som har kort levetid. 

Det går selvfølgelig an å mene dette er meningsløst, men nå er det slik at dette er det dokumenterte prosjektet det er satt av penger til, hvilket tilsier at noen har sett verdien.

frivis skrev (10 timer siden):

Riktig, ingen har ansvar lenger for noenting. Derfor du ser vanstyre over alt. Et forsømt ansvar må i en bærekraftig verden kunne innebære økonomiske og strafferettslige konsekvenser.

Vel, min oppfatning er ansvaret ligger på offentlig tildelingsmyndighet, eller offentlig forvaltning.

Man har søkt om midler, og fått tildelt 3*30 millioner. 

Man kan argumentere for at prosjektet har fått for mye penger, eller ikke skulle fått penger i det hele tatt, men hele DET ansvaret ligger på tildelingsmyndighet, ikke søker.

Det er funnet regnskapsrot og PwC har «ment» noe: jeg ser ikke noe annet enn forvaltnings-vanstyre, og forsøk på å demonisere et prosjekt som har blitt utsatt for et angrep fra pressen.

For jeg tror ikke du finner mange offentlige organisasjoner som ikke gjør eksakt det samme , for de eksakt samme årsakene med jevne mellomrom, noe vi stilletiende aksepterer fordi det er grunnleggende fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/29/2023 at 10:46 PM, Druid said:

Så vidt jeg har forstått er målgruppen ALLE som har kort levetid. 

Det går selvfølgelig an å mene dette er meningsløst, men nå er det slik at dette er det dokumenterte prosjektet det er satt av penger til, hvilket tilsier at noen har sett verdien.

Vel, min oppfatning er ansvaret ligger på offentlig tildelingsmyndighet, eller offentlig forvaltning.

Man har søkt om midler, og fått tildelt 3*30 millioner. 

Man kan argumentere for at prosjektet har fått for mye penger, eller ikke skulle fått penger i det hele tatt, men hele DET ansvaret ligger på tildelingsmyndighet, ikke søker.

Det er funnet regnskapsrot og PwC har «ment» noe: jeg ser ikke noe annet enn forvaltnings-vanstyre, og forsøk på å demonisere et prosjekt som har blitt utsatt for et angrep fra pressen.

For jeg tror ikke du finner mange offentlige organisasjoner som ikke gjør eksakt det samme , for de eksakt samme årsakene med jevne mellomrom, noe vi stilletiende aksepterer fordi det er grunnleggende fornuftig.

Ja, enig i at ansvaret må til syvende og sist ligge tyngst på den som har godtatt søknaden. Søkerne er kanskje noen empatiløse skurker og burde få sin straff de også, men her bør straffen selvsagt være hos den som tilbyr skurkene penger de ikke har rett på.

Det som irriterer meg er at ingen får noen straff. Alle leker dum, og alle skylder på hverandre også er denne saken glemt og dette kan fortsette å skje år etter år.

Endret av frivis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at adressen til barnehospicet er Andreas Kjærs vei 90.  Hvordan får man en gate oppkalt etter seg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...