Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så trist at det er en kraftig nedgang av søkere til dette yrket. Eneste som kunne ha hjulpet er vel en lønnsøkning, så her har politkerene en viktig jobb å gjøre. det er barna og fremtiden vår vi har med å gjøre og det burda ha blitt prioritert så uendelig mye mer enn hva det gjør. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

Det hjelper lite med grei lønn når arbeidsforholdene er så dårlige at stor andel blir utbrent. 
 

Kan krysse av mange punkter på denne listen over årsak og risikofaktorer:

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/utbrenthet/?page=4

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

Si det til politikerne du, det er jo de som setter kravene.

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så trist at det er en kraftig nedgang av søkere til dette yrket. Eneste som kunne ha hjulpet er vel en lønnsøkning, så her har politkerene en viktig jobb å gjøre. det er barna og fremtiden vår vi har med å gjøre og det burda ha blitt prioritert så uendelig mye mer enn hva det gjør. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

For meg hadde ikke lønnsøkning hjulpet noe særlig. Jeg tjente 570 000,- da jeg sa opp i fjor. Med 23 års ansiennitet i KS-systemet. Hadde jeg tatt jobb i Oslo kommune, med 30 min kjørevei hadde årslønn vært ca. 634 000,-. Men en årslønn på 700 tusen hadde ikke fått meg tilbake i barnehagen. En økt bemanningsnorm med to pedagoger og to fagarbeidere/assistenter pr gruppe på 9 småbarn (0-3 år) og 18 storebarn (3-6 år) samt spes.ped ressurs på min. 50% pr barnehage er mitt håp for fremtidens barnehage. Da ville man vært mindre sårbar for fravær, kunne samarbeide bedre på tvers og ivaretatt alle barns behov for nære og varme voksne.

Anonymkode: eaf72...588

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg hadde ikke lønnsøkning hjulpet noe særlig. Jeg tjente 570 000,- da jeg sa opp i fjor. Med 23 års ansiennitet i KS-systemet. Hadde jeg tatt jobb i Oslo kommune, med 30 min kjørevei hadde årslønn vært ca. 634 000,-. Men en årslønn på 700 tusen hadde ikke fått meg tilbake i barnehagen. En økt bemanningsnorm med to pedagoger og to fagarbeidere/assistenter pr gruppe på 9 småbarn (0-3 år) og 18 storebarn (3-6 år) samt spes.ped ressurs på min. 50% pr barnehage er mitt håp for fremtidens barnehage. Da ville man vært mindre sårbar for fravær, kunne samarbeide bedre på tvers og ivaretatt alle barns behov for nære og varme voksne.

Anonymkode: eaf72...588

Helt enig med det!!! Jobber som barnehagelærer selv på storbarnsavdeling. Vi er 3 på 18 barn. 1 barn med spesielle behov, vi har ikke fått ressurs. Med lang åpningstid, møter, plantid og pauseavvikling er vi så og si bare 2 voksne på 18 barn (der det ene barnet har spesielle behov). Det er ikke til å holde ut!!!! søker meg også bort. Høyere lønn får meg ikke til å bli, men bedre arbeidsforhold som gjør det utholdelig å jobbe i barnehage!!! 

Anonymkode: 626da...736

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig naivt sagt. Du tror barn med språkvansker, atferdsvansker, fysiske vansker, samspillsvansker osv. trenger snille voksne? De trenger voksne med kompetanse. Om du skal ha ansvar for opptil 20 barn og 2 medarbeidere så hjelper det ikke å være "kun" snill.

Anonymkode: fb271...137

Hvor er alle disse folkene med KOMPETANSE? Et papir beviser ingenting, det som spiller noen rolle er hvordan du er som menneske. Jeg har møtt massevis av mennesker med såkalt kompetanse, men hva BETYR egentlig kompetanse, når de nevnte menneskene er særdeles alminnelige? Jeg tror bare det bidrar til en falsk ego booster til allerede reduserte individer, noe som gjør dem desto mer uspiselige. Jeg driter i kompetanse, som regel betyr det at noen er høye på pæra, men et frihetselskende godt og snilt menneske, som er trygg og tillitsfull - JA TAKK. Jeg er lei av kompetansemennesker som plukker og hakker og som ikke bidrar til noe som helst, utenom at de selv FØLER at de bidrar og gjør noe riktig. De dyktigste pedagogene jeg vet om er de som er de beste menneskene, de hadde ikke trengt å lese pedagogikk for å være dyktige, de har det i seg.

Anonymkode: a2c22...d2a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelper dessverre lite så lenge det ikke er lovpålagt å sette inn vikar ved sykdom 

Anonymkode: 9775f...7f6

Det er jo noe dritt, spesielt i bhg der det er mye og ofte sykdom. er ikke forsvarlig med tanke på sikkerhet. Og går utover planlagte aktiviteter, noe som gjør at bhg tilbudet blir dårligere. 

Tenker at det kommer til å gå så langt, at politikerne må ta tak. Når folk slutter å søke seg inn i bhg yrket, ikke tar utdanning,slutter i jobben. Jeg har jobbet som ped leder i 7 år nå. Det er en intens jobb, og har lite overskudd igjen på fritiden. Jeg er på utkikk etter en annen type jobb. Har begynt som ringevikar et annet sted, og med en gang det kommer ut noe fast 100 som er attraktivt for meg, så er jeg ikke i bhg lengre. 

Anonymkode: c23c2...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har arbeida i barnehage i 14 år, det begynte som assistent når eg var 18 år. Tok så utdanninga, etter det arbeida eg som pedagogisk leiar i mange år. Siste fire år har eg vore barnehagestyrar. Det største problemet er at folk blir ikkje i yrket uavhenig av utdanning, det handlar mykje om løn og bemanning. Kommuner køyrer som regel bemanninga på det som er kravet til punkt og prikke. Vår kommune sette heldigvis alltid inn vikar når folk er vekke også på dag ein, men det er ikkje alltid man får tak i vikar. Det hjelper faktisk ikkje med vikar i mange tilfeller også (går på det relasjonelle). Ekstra hender er fint, men det er grådig slitsomt med lynopplæring. Barna teste meir grenser når det er vikar også.

Det er mange ekstremt flinke folk som velje seg noko anna å gjera på grunn av løn og arbeidspress over tid. Spesielt dei som er ufaglærte, timeløn ligge ofta på 166-170kr timen, det er ikkje attraktivt. Sjukefraværet er enormt også, alle stadar eg har arbeida hadde det sånn. Mi tolkning er at det blir for slisomt fysisk og psykisk over tid, det som man kaller for sirkulært sjukefråvær. For andre handle det om at dei føle at dei ikkje greie levera god nok kvalitet, det er ikkje godt nok over tid å berre overleva dag til dag. Dei vil noko meir, fokus på faglig utvikling over tid.

Sjølv kjem eg til å bli i yrket, det er fantastisk meiningsfult.

 

Anonymkode: 8a959...65a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at vi et heldige med barnehagen til barnet vårt ut i fra denne tråden.

Der er de fire(fem/lærling) på avdelingen med 13 barn. Så fort en er syk, så er det vikar eller styrer stepper inn. De er riktig nok tre(fire) frem til kl08 og etter kl15, men det er veldig få barn som kommer så tidlig/blir hentet sent. 

Vi/styrer har også sendt søknad om tilskudd pga mitt barns matallergi, som vi nylig fikk godkjent, som vil si et par ekstra hender.

Og dette er en kommunal barnehage, med fem avdelinger med opptil 20 barn per avdeling. 🤔

Så det må jo være noe med arbeidsplassen også? Kan ikke bare være yrket?

Anonymkode: 04b4a...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 time siden):

Jeg har sett en del påstander ja, men jeg savner fortsatt noen mer konkrete størrelser som sier noe om de faktiske endringene. 

Barnehagebrølet. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/sammen-med-en-annen-ansatt-fikk-barnehagelarer-eivor-ansvar-for-24-barn-da-hun-meldte-ifra-reagerte-ingen-6.158.721773.f4168334f3

 

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenker det samme som dere. Noe som har endret seg er større krav til dokumentasjon. Men de som klager over alt papirarbeidet det medfører er sjeldent konkrete på hva slags papirarbeid som bør kuttes ut.  Dette papirarbeidet er jo også ment for å sikre at man kan dokumentere hva slags tilbud  og oppfølging brukerne av velferdsstaten har fått, hva slags arbeidsmiljø de ansatte har og hva staten faktisk bruker penger på. Å bare fjerne papirarbeidet og la offentlig ansatte få gjøre som de ønsker er jo noe som er totalt uaktuelt. Det er jo oppskriften for å sørge at det er umulig å finne ut om folk har fått rettighetene de har krav på, at abeidsmiljøet er er forsvarlig og at skattebetalernes penger faktisk brukes på det skattebetalerne ønsker de skal brukes på. 

Er regelmessig i nyhetene saker som viser hvor viktig dokumentasjon kan være.  Baneheia-saken, Jonatan-saken, osv. Og i alle tilfellene så var det selvsagt bekvemmelig for de offentlig ansatte at dokumentasjonen manglet, men veldig leit for de som lever på statens nåde. Og selv om de færreste av oss havner i fengsel. Så går man på offentlig skole, man havner på offentlig sykehus, osv. Den dagen man merker at man ikke har fått rettighetene ens blir det helt umulig å bevise det om de offentlig ansatte ikke har dokumentert hva de har gjort. Da kommer de til å lyve for å dekke sine egne feil. 

Anonymkode: 0a45b...421

Man må selvsagt ha dokumentasjon på mange områder av flere årsaker, men du er gjerne inne på noe i innlegget ditt når du snakker om folk som ikke får rettighetene sine. 

Synes det har blitt et ekstremt fokus på hva man har krav på i befolkningen de siste 10-15 årene, og motsatt mindre fokus på å yte og bidra. Kanskje det er en del av bildet. Jeg husker f.eks. en sak for noen år siden hvor en relativt ung dame fikk mye støtte fordi hun kun fikk 16 timer BPA (eller noe i den dur, husker ikke 100 prosent nøyaktig) og ikke 24. Var da veldig mye snakk om hvor urimelig det var, og forsvinnende lite fokus på hva det koster samfunnet om vi skal bruke 3+ årsverk på å hjelpe én person. 

Jeg har også en fetter som jobber i på en slags institusjon for utviklingshemmede. Der har de 1:1-bemanning på de fleste, og 2:1 på enkelte. En venninne av meg jobber i skolen, og i klassen hennes er det 2 elever som har egen assistent på fulltid, mens hun selv da sitter med eneansvar for de resterende 25 elevene. En venninne av meg dro også på legevakten en ettermiddag fordi hun hadde hanglet litt en stund (type alminnelig forkjølelsesymptomer), og var redd det kunne være bronkitt - det sier seg jo selv at det blir kø og sprengt kapasitet på legevakten om folk renner dem ned med sykdommer som 1) primært behandles med ro og hvile noen dager, eller 2) uansett kan vente til fastlegen en dag eller to senere  

Det er mye bra og riktig i rettigheter, men det har også en kostnad for oss som samfunn når et fåtall mennesker skal trekke svært mye av ressursene, eller folk krever å få bruke ressursene på den måten som passer de best, og ikke slik at det blir mest mulig effektivt for oss alle.  Sier ikke at det er feil at disse rettighetene finnes, men det er overraskende like oppmerksomhet rundt hva det gjør med tilbudet for majoriteten og de som bemanner slike funksjoner. 

Anonymkode: 9f496...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner at vi et heldige med barnehagen til barnet vårt ut i fra denne tråden.

Der er de fire(fem/lærling) på avdelingen med 13 barn. Så fort en er syk, så er det vikar eller styrer stepper inn. De er riktig nok tre(fire) frem til kl08 og etter kl15, men det er veldig få barn som kommer så tidlig/blir hentet sent. 

Vi/styrer har også sendt søknad om tilskudd pga mitt barns matallergi, som vi nylig fikk godkjent, som vil si et par ekstra hender.

Og dette er en kommunal barnehage, med fem avdelinger med opptil 20 barn per avdeling. 🤔

Så det må jo være noe med arbeidsplassen også? Kan ikke bare være yrket?

Anonymkode: 04b4a...c7b

Ekstra personell pga matallergi?

Her må du utbredelse kjenner jeg... vi har hatt flere barn med såpass alvorlige allergier at vi har epipenn + opplæring på samtlige ansatte. Hvofor i alle dager skulle man sette inn ekstra personell? 

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bilstripe skrev (1 time siden):

Så hva vil forskjellen være for det autistiske barnet være? At en pedagog vil få barnet til å snakke, men en ufaglært ikke vil klare det samme. Forstår at dere klapper hverandre på ryggen og snakker om hvor viktige dere pedagoger er.

Men barnet vil ikke miste diagnosen sin. Virker som om dere er høye på dere selv.

Sorry, men det er hva jeg føler.

Du ser virkelig ikke verdien av at et barn lærer seg språk så den lettere kan kommunisere med omverdenen?

Vet du ikke at kommunikasjon løser mange personlige problemer for individet? At det å ha dårlig språk og kommunikasjon kan føre til store psykiske problemer og mer utagering?

Hadde du vært pedagog hadde du skjønt at viktigheten, så der har du jo motbevist egen teori om at pedagoger ikke er viktige.

Man snakker uansett ikke om å kurere autisme her, men gi den autistiske et verdig liv og et liv hvor individet trenger mindre hjelp i hverdagen. Det koster altså samfunnet mindre å lære personen språk, enn å ha to ansatte fulltid på et voldelig voksent og sterkt menneske med sinneproblemer pga innebygget frustrasjon pga dårlig kommunikasjonsevner.

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor er alle disse folkene med KOMPETANSE? Et papir beviser ingenting, det som spiller noen rolle er hvordan du er som menneske. Jeg har møtt massevis av mennesker med såkalt kompetanse, men hva BETYR egentlig kompetanse, når de nevnte menneskene er særdeles alminnelige? Jeg tror bare det bidrar til en falsk ego booster til allerede reduserte individer, noe som gjør dem desto mer uspiselige. Jeg driter i kompetanse, som regel betyr det at noen er høye på pæra, men et frihetselskende godt og snilt menneske, som er trygg og tillitsfull - JA TAKK. Jeg er lei av kompetansemennesker som plukker og hakker og som ikke bidrar til noe som helst, utenom at de selv FØLER at de bidrar og gjør noe riktig. De dyktigste pedagogene jeg vet om er de som er de beste menneskene, de hadde ikke trengt å lese pedagogikk for å være dyktige, de har det i seg.

Anonymkode: a2c22...d2a

Dette innlegget viser også årsak til barnehagelærernes flukt fra yrket. Håpløst å jobbe med kollegaer som ikke respekterer faget og ikke ønsker å veiledning.

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner at vi et heldige med barnehagen til barnet vårt ut i fra denne tråden.

Der er de fire(fem/lærling) på avdelingen med 13 barn. Så fort en er syk, så er det vikar eller styrer stepper inn. De er riktig nok tre(fire) frem til kl08 og etter kl15, men det er veldig få barn som kommer så tidlig/blir hentet sent. 

Vi/styrer har også sendt søknad om tilskudd pga mitt barns matallergi, som vi nylig fikk godkjent, som vil si et par ekstra hender.

Og dette er en kommunal barnehage, med fem avdelinger med opptil 20 barn per avdeling. 🤔

Så det må jo være noe med arbeidsplassen også? Kan ikke bare være yrket?

Anonymkode: 04b4a...c7b

Og - hvor gamle er barna åå avdelingen? 

Anonymkode: 9775f...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det enkleste tiltaket for å øke bemanningen er vel kanskje at de ansatte jobber full dag? De har jo betalt pause, så da skulle man jo tro at de jobbet 7.5 timer pr.dag.

Men ehh, nei, de jobber vel nærmere 6 timer pr dag, avhengig av ulike avtaler for plantid.

Så slutt å syt og jobb like lenge som de fleste andre arbeidstakere! Da hadde dere kanskje plutselig forstått hvorfor vi som har 8 timers arbeidsdag må ha barna våre i barnehagen nesten hele åpningstiden...

Anonymkode: d5990...dc5

Plantid er jo ikke fritid. PLANtid, det ligger i ordet.

Anonymkode: cac33...485

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så trist at det er en kraftig nedgang av søkere til dette yrket. Eneste som kunne ha hjulpet er vel en lønnsøkning, så her har politkerene en viktig jobb å gjøre. det er barna og fremtiden vår vi har med å gjøre og det burda ha blitt prioritert så uendelig mye mer enn hva det gjør. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

Nei, vi trenger flere folk. En bemanningsnorm som er mer et minstekrav. Lønna er ikke så verst.

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor er alle disse folkene med KOMPETANSE? Et papir beviser ingenting, det som spiller noen rolle er hvordan du er som menneske. Jeg har møtt massevis av mennesker med såkalt kompetanse, men hva BETYR egentlig kompetanse, når de nevnte menneskene er særdeles alminnelige? Jeg tror bare det bidrar til en falsk ego booster til allerede reduserte individer, noe som gjør dem desto mer uspiselige. Jeg driter i kompetanse, som regel betyr det at noen er høye på pæra, men et frihetselskende godt og snilt menneske, som er trygg og tillitsfull - JA TAKK. Jeg er lei av kompetansemennesker som plukker og hakker og som ikke bidrar til noe som helst, utenom at de selv FØLER at de bidrar og gjør noe riktig. De dyktigste pedagogene jeg vet om er de som er de beste menneskene, de hadde ikke trengt å lese pedagogikk for å være dyktige, de har det i seg.

Anonymkode: a2c22...d2a

Så utdannelse er motsetning til kompetanse etter din mening? Jeg har nok en pedagog i magen og det føltes rett da jeg startet som assistent i 1995, men tre år på skolebenken, praksis og utallige kurs har definitivt gjort meg bedre. Ja takk begge deler! 

Anonymkode: eaf72...588

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor er alle disse folkene med KOMPETANSE? Et papir beviser ingenting, det som spiller noen rolle er hvordan du er som menneske. Jeg har møtt massevis av mennesker med såkalt kompetanse, men hva BETYR egentlig kompetanse, når de nevnte menneskene er særdeles alminnelige? Jeg tror bare det bidrar til en falsk ego booster til allerede reduserte individer, noe som gjør dem desto mer uspiselige. Jeg driter i kompetanse, som regel betyr det at noen er høye på pæra, men et frihetselskende godt og snilt menneske, som er trygg og tillitsfull - JA TAKK. Jeg er lei av kompetansemennesker som plukker og hakker og som ikke bidrar til noe som helst, utenom at de selv FØLER at de bidrar og gjør noe riktig. De dyktigste pedagogene jeg vet om er de som er de beste menneskene, de hadde ikke trengt å lese pedagogikk for å være dyktige, de har det i seg.

Anonymkode: a2c22...d2a

Papiret viser at du er kvalifisert til å utføre arbeidet du skal gjøre. Å undergrave utdannelsen til viktige yrkesgrupper er ikke veien å gå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...