Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ekstra personell pga matallergi?

Her må du utbredelse kjenner jeg... vi har hatt flere barn med såpass alvorlige allergier at vi har epipenn + opplæring på samtlige ansatte. Hvofor i alle dager skulle man sette inn ekstra personell? 

Anonymkode: 9775f...7f6

Ja, vi har nå fått det innvilget, jeg vet ikke hvorfor. 

Styrer spurte om hun kunne sende søknad, vi sa ja, og ga det vi måtte.

Og da blir det et par ekstra hender. 

Hva skal jeg si? Jeg aner ikke hvorfor vi fikk det innvilget, eller hvorfor det ble slik. 

Anonymkode: 04b4a...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har der travelt på jobb som b&u i barnehagen, løper stort sett hele dagen og er utmattet etter jobb, har også ekstremt mange løft pr dag.

Anonymkode: 0fe3b...ed9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si som min søster som er pedagogisk leder for en stor barnehage og har jobbet med dette i snart 30 år.

Alt var egentlig ganske bra tidligere, men så kom denne 1990 generasjonen for å jobbe. Hun har aldri før vært vitne til så mye egenmeldinger og sykemeldinger som de som er født etter 1990. 

Skal dere gjøre noe med bemanningen, så se først inn i dere selv. Langt over halvparten av egenmeldt sykefravær er helt sikkert totalt unødvendig. Bare der får dere hender og hoder til å ta unna det arbeidspresset de gjenstående føler på. 

Anonymkode: 624af...a54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og man får ikke mindre sykefravær av å høyne kravene og kutte i ressursene.

Anonymkode: cac33...485

Man får mindre sykefravær av bedring holdning til arbeidslivet. Det i tillegg burde alle disse velferdsordningene revurderes.

Karensdag de første tre dager hadde gjort underverker. 

Anonymkode: 624af...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken master har du tatt? Trenger tips! 

Anonymkode: 27a5a...f89

Spesialpedagogikk med fordypning i psykososiale vansker ✌️

Anonymkode: c46a8...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får mindre sykefravær av bedring holdning til arbeidslivet. Det i tillegg burde alle disse velferdsordningene revurderes.

Karensdag de første tre dager hadde gjort underverker. 

Anonymkode: 624af...a54

Nei, det hadde diskriminert kvinner da de oftest jobber tett på andre mennesker og er derfor mer utsatt for sykdom.

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

karensdag er jo idiotisk. da kommer jo folk som ikke burde vært på jobb og smitter andre fordi de ikke har råd til å være syk hjemme

Endret av Ænema
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Synes det har blitt et ekstremt fokus på hva man har krav på i befolkningen de siste 10-15 årene, og motsatt mindre fokus på å yte og bidra. Kanskje det er en del av bildet. Jeg husker f.eks. en sak for noen år siden hvor en relativt ung dame fikk mye støtte fordi hun kun fikk 16 timer BPA (eller noe i den dur, husker ikke 100 prosent nøyaktig) og ikke 24. Var da veldig mye snakk om hvor urimelig det var, og forsvinnende lite fokus på hva det koster samfunnet om vi skal bruke 3+ årsverk på å hjelpe én person. 

Jeg tror alle kravene til offentlige tjenester kommer til å ødelegge oss som samfunn. Og det går utover bl.a. barnehageansatte. 

Anonymkode: 6cebe...ecf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man ett forbund som man kan gå til som barnehageansatt? Jeg går første året på barnehagelærer nå og heldigvis så er vi mange oppegående flotte damer/jenter på samme kullet, men samtlige øksner å ta master enten i familieterapi eller spesialpedagogikk. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

har man ett forbund som man kan gå til som barnehageansatt? Jeg går første året på barnehagelærer nå og heldigvis så er vi mange oppegående flotte damer/jenter på samme kullet, men samtlige øksner å ta master enten i familieterapi eller spesialpedagogikk. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

Utdanningsforbundet 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke helt hvor det skal ende - enten det er lønn eller flere ansatte, så ropes det konstant om «mer» fra utrolig mange steder. Fra lærere, sykepleiere, fastleger, politifolk, barnehageansatte, sykehjemsansatte, og så videre og så videre. Jeg skjønner ikke helt hvordan alt dette i så fall skal finansieres. Kanskje det er på tide at vi slutter å stille konstant høyere krav til kvaliteten på offentlige tjenester, for kostnadene til dem kan jo ikke øke i det uendelige heller. 

Anonymkode: 9f496...fe0

Dette er et godt poeng. Med disse økte kravene fra alle hold er velferdssystemet under press, og om noen år vil dette ende slik det ender i de fleste land. Det offentlige tilbudet vil bli dårligere og dårligere til det blir så dårlig at folk som har råd til det vil kjøpe tjenestene som ikke leveres til den standarden de forventer, ex. barnehage og skole. Vi er allerede der med helsetjenester, flere og flere benytter seg av private tilbud. 

Akkurat når det gjelder barnehager, folk får jo færre og færre barn så det vil kanskje løse seg selv. Barn av innvandrere er jo i stor grad hjemme med mor.

Anonymkode: b8f2c...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får si som min søster som er pedagogisk leder for en stor barnehage og har jobbet med dette i snart 30 år.

Alt var egentlig ganske bra tidligere, men så kom denne 1990 generasjonen for å jobbe. Hun har aldri før vært vitne til så mye egenmeldinger og sykemeldinger som de som er født etter 1990. 

Skal dere gjøre noe med bemanningen, så se først inn i dere selv. Langt over halvparten av egenmeldt sykefravær er helt sikkert totalt unødvendig. Bare der får dere hender og hoder til å ta unna det arbeidspresset de gjenstående føler på. 

Anonymkode: 624af...a54

Ja dette sa min mor og før hun ble pensjonert. Hun var helt sjokkert over den dårlige arbeidsmoralen, og folk som sitter og regner på hvor mange egenmeldingsdager de har igjen. Som de skal bruke.

Men hun sa og at barnegruppene er blitt  mye større og det er tøffere å være på jobb. Likevel hun sykemeldte seg aldri de siste 20 årene.

Anonymkode: 85226...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk burde heller bare slutte på jobben enn å sutre på KG. Politikerne bryr seg ikke så lenge dere fortsatt er på jobb. I det dere slutter, det er da politikerne tar action og faktisk gjør en endring. 

Anonymkode: 94bb2...a33

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 timer siden):

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

I min kommune ble det for en del år siden behov for kutt. Det ble bestemt at det spesialpedagogiske tilbudet skulle begrenses kraftig. De gjorde et anslag og regnet med at per 18 barn ville tre barn (alder 3-6) som tidligere fikk spes.ped.hjelp ikke lenger få dette. De skulle nå favnes av det ordinære tilbudet.
 

Legg i potten at vikarbudsjettet nå går tomt (før hadde vi ikke en absolutt maksgrense) det fortsatt finnes barn på avd som har krav om spes.ped. og feks krav til dokumentasjon øker, så har du grunnen til at jeg ga meg. Jeg hadde en meningsfylt jobb med variasjon, glede og store, faglige utfordringer. På slutten av min barnehagefaglige karriere kunne jeg ikke stå inne for tilbudet barna fikk. Det ble for mye byråkrati, kamp om midler og «oppbevaring» fremfor pedagogisk tilbud. 
 

Jeg tror ikke min erfaring er unik, dessverre. Det kan godt kalles en anekdote, men det er fortsatt et bilde på situasjonen i en av landets største kommuner. Det er forankret i politiske vedtak uten forståelse for ringvirkningene det vil gi, i lang tid fremover. 

Anonymkode: ec205...a9a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides om pedagoger er bra eller ikke for barna.

Jeg tror pedagoger er skadelig for barna.

Det barna trenger er kjærlighet og trygghet.

De trenger ikke å bli analysert av en pedagog som skal leke psykiater og finne noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bilstripe skrev (3 minutter siden):

De lærde strides om pedagoger er bra eller ikke for barna.

Jeg tror pedagoger er skadelig for barna.

Det barna trenger er kjærlighet og trygghet.

De trenger ikke å bli analysert av en pedagog som skal leke psykiater og finne noe feil.

Nå kan ikke pedagoger/barnehagelærere stille diagnoser på barn, så å leke psykiater tviler jeg på at de gjør. Det pedagoger/barnehagelærere kan gjøre er å melde inn bekymring angående et barn så vil et tverrfaglig team av eventuelt leger, spesialpedagoger, logoped, fysioterapeut osv. finne ut av om barnet har en diagnose/særskilt behov. 

Hovedoppgaven til en barnehagelærer er å skape trygghet og utvikling for barn/barnegrupper. 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilstripe skrev (10 minutter siden):

De lærde strides om pedagoger er bra eller ikke for barna.

Jeg tror pedagoger er skadelig for barna.

Det barna trenger er kjærlighet og trygghet.

De trenger ikke å bli analysert av en pedagog som skal leke psykiater og finne noe feil.

ahh herlige uvitenhet. Når man tror man vet noe så viser det seg at man tar så feil. Vet du hva jeg lærer som kommende pedagog? jeg lærer faktisk mye om naturen, arter osv. som jeg skal lære videre til barna fordi de skal føle en tilknytning til naturen og at vi må ta vare på den, jo mer du vet om en ting jo mer bryr du deg. Dette er også pedagogisk, man skal lære vekk. hjelpes

Anonymkode: 6e7ac...36f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er 32 år, utdannet barnehagelærer og har jobbet som det i 11 år. Men nok er nok. Nå er min tid i norske barnehager over og jeg har begynt å søke andre yrker. Slik som VELDIG mange andre barnehageansatte også gjør. Gode, varme barnehageansatte som virkelig brenner for at barnehager skal være et godt sted for alle barn, er totalt utbrent og utslitt. Vi møter veggen og blir syke av å jobbe i barnehage og slik SKAL det ikke være. Er det slike barnehager vi ønsker for barna våre? Gode, varme barnehageansatte forsvinner ut av barnehagene én etter én fordi de ikke makter mer. Skal samfunnet bare stå og se på? Om vi skrur 5-10 år frem i tid så har vi et JÆ**A stort problem og kvaliteten for norske småbarn i barnehager vil bare synke og synke. Hvem skal ta vare på barna våre i fremtiden? Om bemanning og arbeidsforhold i barnehager ikke blir noe bedre så er det i hvertfall ikke meg.

 

PS: dette er ingen debatt om mer lønn. For mer lønn hjelper ikke når hverdagen er uutholdelig. Vi ønsker økt bemanning og bedre arbeidsforhold. 

Anonymkode: fb271...137

Ikke uvanlig å skifte jobb/karriere så kanskje det ikke var jobben for deg. En av de dumme konsekvensene av maxpris er nettopp at det går utover bemanningen, selv om barnehagene var langt dyrere før var i det minste bemanningen bedre (i det minste i de bhg jeg hadde mine eldste i)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at dette skjer. Men barnehager har den høyeste andelen sykemeldte. Dette er en viktig grunn til de problemene vi ser, det blir en ond sirkel. 

Anonymkode: df683...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...