Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/pedagogisk-virksomhet/ekstra-stotte/

Det er dette som er vårt regelverk å forholde oss til. 

Som du ser, står det ikke et eneste sted at det settes inn ekstra bemanning til disse barna. 

Det som er realiteten: som åå vår barnegruppe. 19 barn, 3 voksne. 1 person må settes av til barn m spesielle behov, 2 voksne har da ansvar for 18 barn. (Igjen: i perioden hvor vi er fullt bemannet.)

Når vi ikke er fullt bemannet, må vi velge mellom å ikke gi barnet med spesielle behov det hen trenger, eller å la resten av barnegruppa gå for lut og kaldt vann 

Anonymkode: 9775f...7f6

sykt. og ingen kjemper for dere slik som de gjør for sykepleiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnnePåLande skrev (11 minutter siden):

Du har gjerne fått er lite innblikk i yrket og ser nå hvorfor ansatte flykter fra barnehagene?

Jeg har sett en del påstander ja, men jeg savner fortsatt noen mer konkrete størrelser som sier noe om de faktiske endringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett en del påstander ja, men jeg savner fortsatt noen mer konkrete størrelser som sier noe om de faktiske endringene. 

Påstander? Du er blitt fortalt om arbeidshverdagen i barnehagene av ansatte med erfaring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/pedagogisk-virksomhet/ekstra-stotte/

Det er dette som er vårt regelverk å forholde oss til. 

Som du ser, står det ikke et eneste sted at det settes inn ekstra bemanning til disse barna. 

Det som er realiteten: som åå vår barnegruppe. 19 barn, 3 voksne. 1 person må settes av til barn m spesielle behov, 2 voksne har da ansvar for 18 barn. (Igjen: i perioden hvor vi er fullt bemannet.)

Når vi ikke er fullt bemannet, må vi velge mellom å ikke gi barnet med spesielle behov det hen trenger, eller å la resten av barnegruppa gå for lut og kaldt vann 

Anonymkode: 9775f...7f6

@herzeleid

Ser dette ut som en forsvarlig måte å drive en barnehage?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og derfor er innvandring så viktig 🙂  De må fylle de jobbene som nordmenn ikke vil ha, slik som barnehageansatte.

Anonymkode: d5ca9...675

Jævlig morsomt. Kvalitet er ikke noe du tenker på, forstår jeg.

Anonymkode: 000ef...606

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker noe av det største samfunnsproblemet er den arrogante og nedlatende holdningen enkelte utviser når en yrkesgruppe forteller om arbeidshverdagen sin.  Når ansatte flykter fra yrket, er det fordi arbeidsmengden er for belastende. Dette er ikke noe som har skjedd over natten, men over tid. Når ansatte ikke klarer å stå i jobben må politikerne lytte og gjøre noe med det. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jævlig morsomt. Kvalitet er ikke noe du tenker på, forstår jeg.

Anonymkode: 000ef...606

Viser bare hvor lite respekt vedkommende har for yrket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (9 minutter siden):

Påstander? Du er blitt fortalt om arbeidshverdagen i barnehagene av ansatte med erfaring. 

Blant annet, men det fortelles om ganske konkrete endringer det hevdes gjelder generelt for barnehager som det ville vært interessant å se omfanget av. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Viser bare hvor lite respekt vedkommende har for yrket.

dessverre mange som ikke har det. rart når det er de som passer barna deres, så da kan de ikke bry seg så mye om hvordan barna deres har det da. så lenge det er greit at de som skal ta vare på de er utslitt. slik at barna ikke får den stimulien de skulle hatt. goddag mann økseskaft tankegang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (2 minutter siden):

Viser bare hvor lite respekt vedkommende har for yrket.

Det er noe av problemet til dette yrket. Folk forstår ikke hva pedagogisk arbeid innebærer.

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig synd at det er sånn. Og synes det er rart ikke dette er noe foreldre ønsker å kjempe for og.

Jeg var nok veldig heldig da mine gikk i barnehage, de gikk i en privat med veldig god råd, så der var de alltid mange ansatte. Jeg satt selv i styret de årene jeg hadde barn der, så jeg vet jo at både de ansatte og barna hadde det bra. Men sånn er det dessverre ikke overalt.

Anonymkode: 41aa0...51c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/pedagogisk-virksomhet/ekstra-stotte/

Det er dette som er vårt regelverk å forholde oss til. 

Som du ser, står det ikke et eneste sted at det settes inn ekstra bemanning til disse barna. 

Det som er realiteten: som åå vår barnegruppe. 19 barn, 3 voksne. 1 person må settes av til barn m spesielle behov, 2 voksne har da ansvar for 18 barn. (Igjen: i perioden hvor vi er fullt bemannet.)

Når vi ikke er fullt bemannet, må vi velge mellom å ikke gi barnet med spesielle behov det hen trenger, eller å la resten av barnegruppa gå for lut og kaldt vann 

Anonymkode: 9775f...7f6

@herzeleid

Jeg prøver igjen; Ser dette ut som en forsvarlig drift av en barnehage? Dette er hverdagen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe av problemet til dette yrket. Folk forstår ikke hva pedagogisk arbeid innebærer.

Anonymkode: 847d2...dfd

Det er åpenbart. Tenker de dette gjelder kan Google hva pedagogisk arbeid i bhg innebærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

@herzeleid

Jeg prøver igjen; Ser dette ut som en forsvarlig drift av en barnehage? Dette er hverdagen!

Jeg tror kanskje ikke du helt forstod det jeg skrev. Det kan godt hende driften ikke er forsvarlig i barnehagen det er snakk om, men det jeg etterlyste var noen konkrete størrelser når det gjelder endringer og underbemanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke,som flere skriver,ikke bare unge, men ganske mange. Det er et slags stille opprør hvor folk ikke gidder mer. Enig i at det ikke handler om lønn,men vilkår. Jeg er sliten etter 17 år i bhg og søker andre jobber selv. Arbeidsmengden, arbeidsvilkårene (det er jo aldri nok folk på jobb). Alle tar master eller søker seg bort. Hvordan har politikerne tenkt at dette skal ende??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ressursene ikke finnes, må kravene senkes. Jeg jobber ikke i barnehage, men er lærer. Det er nok litt samme greia fordi barn har flere rettigheter nå enn før, i tillegg til at mer skal måles og dokumenteres. Skal noe inn, må noe annet ut. 

Anonymkode: 15195...f2c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kanskje ikke du helt forstod det jeg skrev. Det kan godt hende driften ikke er forsvarlig i barnehagen det er snakk om, men det jeg etterlyste var noen konkrete størrelser når det gjelder endringer og underbemanning. 

Det kan godt hende.. nei, det er ikke forsvarlig. Ansatte sliter seg ut og slutter i yrket. 

Du får lese hva folk skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om ressursene ikke finnes, må kravene senkes. Jeg jobber ikke i barnehage, men er lærer. Det er nok litt samme greia fordi barn har flere rettigheter nå enn før, i tillegg til at mer skal måles og dokumenteres. Skal noe inn, må noe annet ut. 

Anonymkode: 15195...f2c

Om ressursene ikke finnes er det du som må tilpasse opplæringen. Det er du som får den jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (2 minutter siden):

Det kan godt hende.. nei, det er ikke forsvarlig. Ansatte sliter seg ut og slutter i yrket. 

Du får lese hva folk skriver.

Mulig du ikke helt forstår hva jeg etterlyser, gitt at svarene ikke treffer så godt. En håndfull historier fra arbeidshverdagen vil nødvendigvis ikke gi noe tall på omfanget av nedskjæringer eller underbemanning, ei heller endringen over tid. Å "lese hva folk skriver" virker da som en litt malplassert oppfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Mulig du ikke helt forstår hva jeg etterlyser, gitt at svarene ikke treffer så godt. En håndfull historier fra arbeidshverdagen vil nødvendigvis ikke gi noe tall på omfanget av nedskjæringer eller underbemanning, ei heller endringen over tid. Å "lese hva folk skriver" virker da som en litt malplassert oppfordring. 

Nå gjør du deg bare vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...