Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ænema skrev (32 minutter siden):

sykt. og ingen kjemper for dere slik som de gjør for sykepleiere.

Tja  nå er det i det minste en teoretisk bemanningsnorm i barnehager, noe det IKKE er f eks på sykehjem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnnePåLande said:

Om ressursene ikke finnes er det du som må tilpasse opplæringen. Det er du som får den jobben. 

Men når det ikke går da? 

Anonymkode: 15195...f2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (7 minutter siden):

Jeg har sett en del påstander ja, men jeg savner fortsatt noen mer konkrete størrelser som sier noe om de faktiske endringene. 

https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/barnehagedekning-for-og-na

Dekning før og nå, samt info om hvor gamle barna var

https://www.ssb.no/statbank/table/12093/tableViewLayout1/

Informasjon om økt pedagogtetthet 

Dokumentasjon på økt oppholdstid 

https://www.ssb.no/statbank/table/09169/tableViewLayout1/

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men når det ikke går da? 

Anonymkode: 15195...f2c

Regner med det følger med en iop og uttalelser fra sakkyndige om hva eleven har krav på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Mulig du ikke helt forstår hva jeg etterlyser, gitt at svarene ikke treffer så godt. En håndfull historier fra arbeidshverdagen vil nødvendigvis ikke gi noe tall på omfanget av nedskjæringer eller underbemanning, ei heller endringen over tid. Å "lese hva folk skriver" virker da som en litt malplassert oppfordring. 

1. Kravene i norske barnehager har økt. Mer skal dokumenteres. Flere tverrfaglige prosjekter. Mer krav til innhold i barnas hverdag, derav mer organisering. Mer kartlegging av enkeltbarn. Listen er lang. 

2. Barn med tilpasset opplæring/særskilte behov har ikke lenger krav om ekstra ressurser, men skal følges opp av de ressurser som er der fra før. Derav mer jobb og flere krav til de som allerede jobber der. 

3. Flere barn i barnehagene enn tidligere og lengre åpningstider. Bemanningsnormen er den samme som før. 

4. Flere og flere barn med særskilte behov. Ulike diagnoser (psykiske/fysiske), kulturforskjeller, minoritetsbarn med annet morsmål osv. 

5. Flere langtidssykemeldinger blant barnehageansatte enn tidligere. 

6. Flere praktiske arbeidskrav enn tidligere. Før var det godt nok å servere den kneipskiva med leverpostei, mens nå er variert kosthold et krav i alle barnehager. Det er barnehageansatte som må lage og servere denne maten. 

7. Praktiske gjøremål. Leker skal vaskes ukentlig. Kjøleskap skal vaskes ukentlig. Bilder skal taes og legges ut. Barna skal sjekkes inn og ut digitalt. Krav om at diverse møter skal gjennomføres daglig/ukentlig. Og nærmest alle gjøremål skal dokumenteres. Er de og de lekene vasket så skal det dokumenteres skriftlig i permer. 

 

Dette gjelder for alle. Konkret nok for deg? 

 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner jo godt de rønmer yrket. Er stemor til ei som startet i barnehage etter endt utdanning.  Og har vært på samme sted siden 19 år. Er straks 27år. Og har ennå ikke fått fast arbeid. I privat sektor hadde hun fått fast jobb etter 6mnd. Med mindre man er permisjon vikar. Hun er veldig flink med barn, men vurderer stadig å bytte jobb. Problemet er at det passer bra med egne barn og arb tid. Men vet jo aldri hva stillings % er neste år. Og har i perioder fått lite timer og dårlig råd. Det er jo ingen trygghet å jobbe sånn. Samtidig nå hun se at slektninger av ledere går foran i ansettelse køen og noen av de har fått fast jobb der, rett etter endt skolegang.  Når man behandler folk som dritt, kan man ikke forvente å holde på dem. Hun er der også pga angst, og sliter med å tenke på å bytte jobb fra noe hun kjenner til noe ukjent.

Anonymkode: 93430...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilstripe skrev (7 minutter siden):

Vi trenger ikke utdanna pedagoger i barnehagene. Så lenge det er snille mennesker som jobber der så har barna det bra.

Utrolig naivt sagt. Du tror barn med språkvansker, atferdsvansker, fysiske vansker, samspillsvansker osv. trenger snille voksne? De trenger voksne med kompetanse. Om du skal ha ansvar for opptil 20 barn og 2 medarbeidere så hjelper det ikke å være "kun" snill.

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utrolig naivt sagt. Du tror barn med språkvansker, atferdsvansker, fysiske vansker, samspillsvansker osv. trenger snille voksne? De trenger voksne med kompetanse. Om du skal ha ansvar for opptil 20 barn og 2 medarbeidere så hjelper det ikke å være "kun" snill.

Anonymkode: fb271...137

Bullshit.

Vis til noe forskning siden du kan så mye om temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

Er helt enig og jeg har jobbet 5 år som pedleder tidligere. Overpedagogisering av barnehagen har ødelagt mye. Jeg rømte fra yrket, tok masterutdanning og har i dag kontorjobb i enhet for skole og bhg i kommunen, en jobb som er utrolig mye bedre for min fysiske og psykiske helse!

Anonymkode: c46a8...de2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morgenkåpedyret skrev (1 time siden):

TS. Du lurer på i hvilken grad dette er blitt verre? La meg si det sånn at løpet av mine 11 år i barnehage så har arbeidsmengden KUN økt. Flere krav fra byråkratiet, fra foreldre og fra ledere. Å jobbe i barnehage er ikke bare å fylle barns primærbehov, men det er en uendelig liste av krav til dokumentasjon, planer, oppfølging og ikke minst alle praktiske gjøremål som å ta oppvasken etter 20 barn og vaske leker ukentlig. Summen av alt gjør at det å jobbe i barnehage består av usunt stress for både store og små. 

Det er identisk i sykepleieryrket. Man skal utføre alt fra intrikate og krevende oppgaver til forefallende arbeid som å koste gulv og servere mat. Det man trenger er et kjempedigert inntog av helsefagarbeidere både på sykehus, sykehjem, skoler og barnehager. Da har man flere hender til å gjøre de trivielle tingene, mens de med høyest utdannelse kan gjøre spesialarbeidet som er skreddersydd til dem. 

Anonymkode: 203ad...5e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner jo godt de rønmer yrket. Er stemor til ei som startet i barnehage etter endt utdanning.  Og har vært på samme sted siden 19 år. Er straks 27år. Og har ennå ikke fått fast arbeid. I privat sektor hadde hun fått fast jobb etter 6mnd. Med mindre man er permisjon vikar. Hun er veldig flink med barn, men vurderer stadig å bytte jobb. Problemet er at det passer bra med egne barn og arb tid. Men vet jo aldri hva stillings % er neste år. Og har i perioder fått lite timer og dårlig råd. Det er jo ingen trygghet å jobbe sånn. Samtidig nå hun se at slektninger av ledere går foran i ansettelse køen og noen av de har fått fast jobb der, rett etter endt skolegang.  Når man behandler folk som dritt, kan man ikke forvente å holde på dem. Hun er der også pga angst, og sliter med å tenke på å bytte jobb fra noe hun kjenner til noe ukjent.

Anonymkode: 93430...19e

Skjønner at det er problematisk men dette er mer et personlig problem mer enn systemnivå. Det er ikke vanskelig å få fast jobb i barnehage sånn generelt.

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilstripe skrev (1 minutt siden):

Bullshit.

Vis til noe forskning siden du kan så mye om temaet.

Forskning? En trenger faktisk ikke vise til forskning for å forstå noe så enkelt. Et autistisk barn uten talespråk og lekekompetanse, hva ville du tilbudt? En snill voksen som gir barnet en leke og sier "Ha det gøy med den du!". 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det viktigste er at det iallfall alltid er pedagoger på jobb. OG flere assistenter pr barn. tror ikke det er nødvendig at alle hodene er pedagog utdannet, men at det må være flere på jobb samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskning? En trenger faktisk ikke vise til forskning for å forstå noe så enkelt. Et autistisk barn uten talespråk og lekekompetanse, hva ville du tilbudt? En snill voksen som gir barnet en leke og sier "Ha det gøy med den du!". 

Anonymkode: fb271...137

Så hva vil forskjellen være for det autistiske barnet være? At en pedagog vil få barnet til å snakke, men en ufaglært ikke vil klare det samme. Forstår at dere klapper hverandre på ryggen og snakker om hvor viktige dere pedagoger er.

Men barnet vil ikke miste diagnosen sin. Virker som om dere er høye på dere selv.

Sorry, men det er hva jeg føler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilstripe skrev (4 minutter siden):

Så hva vil forskjellen være for det autistiske barnet være? At en pedagog vil få barnet til å snakke, men en ufaglært ikke vil klare det samme. Forstår at dere klapper hverandre på ryggen og snakker om hvor viktige dere pedagoger er.

Men barnet vil ikke miste diagnosen sin. Virker som om dere er høye på dere selv.

Sorry, men det er hva jeg føler.

https://www.barnehage.no/forskning-goban/forsket-pa-kvalitet-i-barnehagen--litt-overrasket-over-utfordringene/137984

Du får dokumentere føleriene dine.. det er mer enn nok dokumentasjon på at kvaliteten øker i takt med pedagogtetthet 

Og! Om du virkelig ikke ser verdien i at et menneske skal lære seg å kommunisere, slik at det kan delta i samfunnet og lære seg å være i relasjon med andre mennesker, unngår isolasjon og depresjon..  ja, da er det håpløst å diskutere med deg 🤷‍♀️

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er helt enig og jeg har jobbet 5 år som pedleder tidligere. Overpedagogisering av barnehagen har ødelagt mye. Jeg rømte fra yrket, tok masterutdanning og har i dag kontorjobb i enhet for skole og bhg i kommunen, en jobb som er utrolig mye bedre for min fysiske og psykiske helse!

Anonymkode: c46a8...de2

Hvilken master har du tatt? Trenger tips! 

Anonymkode: 27a5a...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er identisk i sykepleieryrket. Man skal utføre alt fra intrikate og krevende oppgaver til forefallende arbeid som å koste gulv og servere mat. Det man trenger er et kjempedigert inntog av helsefagarbeidere både på sykehus, sykehjem, skoler og barnehager. Da har man flere hender til å gjøre de trivielle tingene, mens de med høyest utdannelse kan gjøre spesialarbeidet som er skreddersydd til dem. 

Anonymkode: 203ad...5e0

Hva skal helsefagarbeidere i barnehagen/skolen  å gjøre når vi har barne-og ungdomsarbeidere? Det er de som er pedagogisk personale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/barnehagedekning-for-og-na

Dekning før og nå, samt info om hvor gamle barna var

https://www.ssb.no/statbank/table/12093/tableViewLayout1/

Informasjon om økt pedagogtetthet 

Dokumentasjon på økt oppholdstid 

https://www.ssb.no/statbank/table/09169/tableViewLayout1/

Anonymkode: 9775f...7f6

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilstripe skrev (1 minutt siden):

Så hva vil forskjellen være for det autistiske barnet være? At en pedagog vil få barnet til å snakke, men en ufaglært ikke vil klare det samme. Forstår at dere klapper hverandre på ryggen og snakker om hvor viktige dere pedagoger er.

Men barnet vil ikke miste diagnosen sin. Virker som om dere er høye på dere selv.

Sorry, men det er hva jeg føler.

Nei, barnet vil aldri miste diagnosen sin. Men barnet skal LEVE et opptil fullverdig liv med den. Så et barn uten talespråk har ikke rett til individuell tilpasning og det å lære å uttrykke seg mener du? Eller et barn med atferdsvansker har ikke rett til tilpasset oppfølging for å lære å regulere seg? 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...