Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år, utdannet barnehagelærer og har jobbet som det i 11 år. Men nok er nok. Nå er min tid i norske barnehager over og jeg har begynt å søke andre yrker. Slik som VELDIG mange andre barnehageansatte også gjør. Gode, varme barnehageansatte som virkelig brenner for at barnehager skal være et godt sted for alle barn, er totalt utbrent og utslitt. Vi møter veggen og blir syke av å jobbe i barnehage og slik SKAL det ikke være. Er det slike barnehager vi ønsker for barna våre? Gode, varme barnehageansatte forsvinner ut av barnehagene én etter én fordi de ikke makter mer. Skal samfunnet bare stå og se på? Om vi skrur 5-10 år frem i tid så har vi et JÆ**A stort problem og kvaliteten for norske småbarn i barnehager vil bare synke og synke. Hvem skal ta vare på barna våre i fremtiden? Om bemanning og arbeidsforhold i barnehager ikke blir noe bedre så er det i hvertfall ikke meg.

 

PS: dette er ingen debatt om mer lønn. For mer lønn hjelper ikke når hverdagen er uutholdelig. Vi ønsker økt bemanning og bedre arbeidsforhold. 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 16
  • Hjerte 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare skjønner ikke helt hvor det skal ende - enten det er lønn eller flere ansatte, så ropes det konstant om «mer» fra utrolig mange steder. Fra lærere, sykepleiere, fastleger, politifolk, barnehageansatte, sykehjemsansatte, og så videre og så videre. Jeg skjønner ikke helt hvordan alt dette i så fall skal finansieres. Kanskje det er på tide at vi slutter å stille konstant høyere krav til kvaliteten på offentlige tjenester, for kostnadene til dem kan jo ikke øke i det uendelige heller. 

Anonymkode: 9f496...fe0

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er leit 😕 Vi er mange som er avhengige av barnehage for å kunne jobbe.

Anonymkode: 688be...caf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en villet politikk som våre aktive og tidligere politikere må ta det fulle og hele ansvaret for. Enten det er snakk om helse eller oppvekst! 

Anonymkode: 2151b...580

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke bare unge barnehageansatte, dessverre. Jeg er førskolelærer, og har nå stått i yrket i omtrent 25 år. Nå er jeg over 50, og kjenner at det er grenser for hvor lenge jeg klarer dette, og det bekymrer meg. Hvem vil ansette en utslitt 50+ førskolelærer til noe som helst hvis jeg ikke klarer dette lenger? Alle omsorgsyrker utgår, så da vet jeg neimen ikke. 

Jeg har aldri klaget på lønn, synes faktisk jeg tjener ganske bra. Det som sliter en ut er kronisk underbemanning, stadig høyere krav til opplegg, dokumentasjon, faglig utvikling, veiledning, for store barnegrupper, sjelden vikar ved sykdom, flere barn med særskilte behov, flere barn med utagerende atferd, og et stressnivå og arbeidspress som suger livsgnisten ut av en. 

Barnehageopprøret førte ikke frem. Politikerne bryr seg ikke om hvordan barna våre har det i hverdagen, det er kun pengene som styrer. Det har vært nok veldig, veldig lenge.

Anonymkode: 8e3f7...353

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor er innvandring så viktig 🙂  De må fylle de jobbene som nordmenn ikke vil ha, slik som barnehageansatte.

Anonymkode: d5ca9...675

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke helt hvor det skal ende - enten det er lønn eller flere ansatte, så ropes det konstant om «mer» fra utrolig mange steder. Fra lærere, sykepleiere, fastleger, politifolk, barnehageansatte, sykehjemsansatte, og så videre og så videre. Jeg skjønner ikke helt hvordan alt dette i så fall skal finansieres. Kanskje det er på tide at vi slutter å stille konstant høyere krav til kvaliteten på offentlige tjenester, for kostnadene til dem kan jo ikke øke i det uendelige heller. 

Anonymkode: 9f496...fe0

Jeg tenker det samme, og jeg lurer også på i hvilken grad dette er reelt og forholdene har blitt verre enn de var. Generelt tror jeg arbeidslivet og rettighetene en har som arbeidstager har blitt bedre, så jeg lurer på i hvilken grad det er kravene fra arbeidstagerne som har økt eller om det er blitt så vanlig å klage på forholdene at det går litt på autopilot. En del av problemet kan kanskje være at det er så mange flere som er yrkesaktive i dag enn før, og at en del av de mest misfornøyde for noen tiår siden ikke ville vært i full jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte trenger færre barn pr voksen. noen steder har jo ekstremt mange barn. ikke rart de blir utslitt. er som i helsevesenet. blir bare flere og flere barn/pasienter og færre og færre ansatte

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det samme, og jeg lurer også på i hvilken grad dette er reelt og forholdene har blitt verre enn de var. Generelt tror jeg arbeidslivet og rettighetene en har som arbeidstager har blitt bedre, så jeg lurer på i hvilken grad det er kravene fra arbeidstagerne som har økt eller om det er blitt så vanlig å klage på forholdene at det går litt på autopilot. En del av problemet kan kanskje være at det er så mange flere som er yrkesaktive i dag enn før, og at en del av de mest misfornøyde for noen tiår siden ikke ville vært i full jobb. 

Du kan gjerne spørre deg undrende til on der virkelig er så ille å jobbe i barnehage, men det er tydelig at du aldri har hatt ansvar for 15 barn alene i 2 timer fordi ansatt nr 2 er syk og nr 3 har senvakt, og du har et barn med autisme + utviklingshemning på avdeling som stikker av, gråter og sparker/slår/biter deg i ett sett. Vikar settes ikke inn, for det har man ikke råd til.

Og ja, dette er fullt reelt, har skjedd gjentatte ganger.

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og derfor er innvandring så viktig 🙂  De må fylle de jobbene som nordmenn ikke vil ha, slik som barnehageansatte.

Anonymkode: d5ca9...675

neppe. innvandrerene får flere barn enn norske. så da trengs enda flere barnehager når disse skal jobbe. og vi får et enda større problemer. dessuten kan man ikke tvinge innvandrere til å jobbe i barnehage.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem allerde nå. Jeg har kastet inn håndkle og søker nå nye jobber, etter 25 år som pedagogisk leder. Mange av mine beste kollegaer har allerede sluttet og flere gjør som meg og søker nye jobber nå. Vi mangler, for første gang,  pedagoger i den barnehagen jeg jobber i. Ene og alene fordi det ikke er noen som er villige til å ta jobben. 

Anonymkode: e217c...f92

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan gjerne spørre deg undrende til on der virkelig er så ille å jobbe i barnehage, men det er tydelig at du aldri har hatt ansvar for 15 barn alene i 2 timer fordi ansatt nr 2 er syk og nr 3 har senvakt, og du har et barn med autisme + utviklingshemning på avdeling som stikker av, gråter og sparker/slår/biter deg i ett sett. Vikar settes ikke inn, for det har man ikke råd til.

Og ja, dette er fullt reelt, har skjedd gjentatte ganger.

Anonymkode: 9775f...7f6

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist utvikling, er veldig spent på hvordan barnehagebransjen ser ut om 10 års tid. Stadig flere krav, økende åpningstid, yngre barn/babyer starter i bhg, barn med spesielle behov skal få hjelp innen «normalgruppa» og bemanningen. 
 

Jeg holdt ut som ped.leder i 23 flotte og krevende år, før jeg byttet til skole i fjor. Å jobbe i barnehage etter fylte 50 år ble en «umulig» tanke, jeg var på randen, men klart meg i over 20 år uten langvarig sykemelding. Synd, for det er barna og deres foreldre som vil lide.

Anonymkode: eaf72...588

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et problem allerde nå. Jeg har kastet inn håndkle og søker nå nye jobber, etter 25 år som pedagogisk leder. Mange av mine beste kollegaer har allerede sluttet og flere gjør som meg og søker nye jobber nå. Vi mangler, for første gang,  pedagoger i den barnehagen jeg jobber i. Ene og alene fordi det ikke er noen som er villige til å ta jobben. 

Anonymkode: e217c...f92

TS. Ja, problemet har allerede startet for lengst. Men virker ikke som våre politikere tenker det. Bare det at søkertallene på barnehagelærerstudiene er latterlig lave burde være nok til å gjøre noe med utviklingen, men den gang ei. Nå kan jo nærmest hvem som helst komme inn på barnehagelærerstudie og det kommer en nok til å merke fremover. Å være barnehagelærer er LANGT i fra noe som er lett og som passer for alle. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker det samme, og jeg lurer også på i hvilken grad dette er reelt og forholdene har blitt verre enn de var. Generelt tror jeg arbeidslivet og rettighetene en har som arbeidstager har blitt bedre, så jeg lurer på i hvilken grad det er kravene fra arbeidstagerne som har økt eller om det er blitt så vanlig å klage på forholdene at det går litt på autopilot. En del av problemet kan kanskje være at det er så mange flere som er yrkesaktive i dag enn før, og at en del av de mest misfornøyde for noen tiår siden ikke ville vært i full jobb. 

Det var flere ansatte i barnehagene før. Man fikk oftere tiltak på barna og det var ikke uvanlig at man var 5 ansatte på en avdeling iløpet av dagen.

Nå får man ikke hjelp med mindre man er 1 av 3 igjen på avdelingen ved sykdom. Og da får man ikke vikar, den ekstra voksne tas fra annen avdeling som da også blir 2 istedenfor 3. Er det sykdom på flere avdelinger og ingen å ta av så får man vikar om man er alene den dagen, men hvor lett er det å være eneste faste ansatte og en ukjent vikar med 18 unger tror du?

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

Før hadde mann fått hjelpetiltak i form av en ansatt ekstra på den utviklingshemmede, en ekstra ansatt på den med autisme osv osv. Nå får man ikke slike ressurser lenger. Bare dét er en skam og et svik mot barnet som hadde trengt mer oppfølging.

Det verste er at kravene bare øker samtidig som ressursene synker. Hadde man gått tilbake til å kalle barnehagene for oppbevaring så hadde det jo vært greit egentlig. Men i dag har alle barn rett på individuell oppfølging og vi skal møte enormt mange krav. Det er umulig. Rett og slett.

Anonymkode: cac33...485

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

Det har blitt verre fordi:

Barnegruppene er større, som fører til flere konflikter og mer kaos for barna. Det blir mer sårbart ved sykdom og fravær av ansatte

Flere barn som har spesielle behov skal ha tilpasset tilbud, uten at man får tilført ressurser til det 

Det er høyere krav ifht utdanning, og med dette fører med arbeidsoppgaver. Som eksempel: på min avdeling er det 19 barn og 3 voksne. Tidligere ville sette blitt dekt opp av 2 assistenter + 1 pedagog, hvor pedagogen har 4 timer ubundet tid i uka. Nå er det derimot pedagognorm, som gjør at på min avdeling er vi 1 assistent og 2 pedagoger. Da forsvinner plutselig 8 timer i uka til ubundet tid, og mindre tid med barna, mer slitasje på assistenten som er igjen. 

Det er høyere krav ifht psykososialt miljø og kartlegging av barn 

Barnegruppen er annerledes, mtp at vi har flere innvandrere, flere kulturer som krever mye og tett samarbeid med foreldrene for å få integrert barna inn ifht hvilke krav som rettes mot barna i det norske samfunnet. Vi bruker også MYE tid på å lære barna norsk. Dette var ikke en så stor problemstilling tidligere. 

Anektdoter fra min hverdag har derfor ikke begrenset verdi. Barnet med autisme + PU ville tidligere blitt sendt i spesialavdeling, eventuelt fått 1 person 100 % ekstra. I dag skal barnet integreres sammen med resten, men vi får ikke inn tilstrekkelig personell for å gjøre jobben.

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39, barnehagelærer og har jobbet i barnehage i 15 år. Jeg er snart der du er ts. Jeg kommer ikke til å stå i yrket frem til pensjonsalder, det er helt sikkert. 
Da jeg startet å jobbe i barnehage var det ikke like krevende som det er nå. Det var faktisk flere ansatte per barn. Det var heller ikke like mange krav som det er i dag. Barna var ikke like krevende som de er i dag. Ikke foreldrene heller. 
Det vi trenger er flere ansatte. Det er umulig å møte alle dagens krav med dagens bemanning. 

Anonymkode: 27a5a...f89

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke helt hvor det skal ende - enten det er lønn eller flere ansatte, så ropes det konstant om «mer» fra utrolig mange steder. Fra lærere, sykepleiere, fastleger, politifolk, barnehageansatte, sykehjemsansatte, og så videre og så videre. Jeg skjønner ikke helt hvordan alt dette i så fall skal finansieres. Kanskje det er på tide at vi slutter å stille konstant høyere krav til kvaliteten på offentlige tjenester, for kostnadene til dem kan jo ikke øke i det uendelige heller. 

Anonymkode: 9f496...fe0

Godt poeng. Det er alle krav som har bidratt til å gjøre arbeidsplassen ulevelig. 

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

TS. Du lurer på i hvilken grad dette er blitt verre? La meg si det sånn at løpet av mine 11 år i barnehage så har arbeidsmengden KUN økt. Flere krav fra byråkratiet, fra foreldre og fra ledere. Å jobbe i barnehage er ikke bare å fylle barns primærbehov, men det er en uendelig liste av krav til dokumentasjon, planer, oppfølging og ikke minst alle praktiske gjøremål som å ta oppvasken etter 20 barn og vaske leker ukentlig. Summen av alt gjør at det å jobbe i barnehage består av usunt stress for både store og små. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...