Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg vet det. Men OM det ikke var det..

Anonymkode: b66a1...c56

Vi må forholde oss til virkeligheten her. Ikke ønsketenkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Vi må forholde oss til virkeligheten her. Ikke ønsketenkninger.

Virker som vedkommende har en visjon om barnepass som hen ikke har kunnskap til å forstå konsekvensen av.

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hoppet av og jobber nå et annet sted enn barnehage. Skal nok ikke tilbake. Vet om noen fra studietiden som har gjort det samme selv. Kunne vært interessant å se statistikk på hvor mange fra mitt kull som fortsatt jobbet i barnehage...

Anonymkode: 530f2...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette blir for dumt. Du sier det selv, for 50 år siden! Aner du hva som har skjedd med samfunnet siden den gang? Og hva slags kompetanse et barn trenger for å greie seg på skole, sosialt, i samfunnet, og senere utdanning og jobb i dag?

Anonymkode: 847d2...dfd

Do not feed the troll!! 

Anonymkode: eaf72...588

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste tiltaket for å øke bemanningen er vel kanskje at de ansatte jobber full dag? De har jo betalt pause, så da skulle man jo tro at de jobbet 7.5 timer pr.dag.

Men ehh, nei, de jobber vel nærmere 6 timer pr dag, avhengig av ulike avtaler for plantid.

Så slutt å syt og jobb like lenge som de fleste andre arbeidstakere! Da hadde dere kanskje plutselig forstått hvorfor vi som har 8 timers arbeidsdag må ha barna våre i barnehagen nesten hele åpningstiden...

Anonymkode: d5990...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Do not feed the troll!! 

Anonymkode: eaf72...588

Ironien her er jo at personen selv henviser til en rapport som er basert på goban, og bruker dette for å underbygge sitt eget argument for å undergrave pedagogene viktighet 😂 

(For uinnvidde: goban-undersøkelsen viste at barnehager med god kvalitet øker også kvaliteten på barns utvikling og videre livskvalitet. Gode barnehager forhindrer at barn havner på skråplanet, forhindrer mobbing og ute forska. Utdannede pedagoger var en viktig del i dette arbeidet, viste goban) 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnnePåLande said:

Men, det er ikke slik verden fungerer i skoleverket. Læreplanene må og skal følges. Det er lovpålagt. Du kan ikke unnlate å kartlegge elvene og ikke gi dem vurdering i et fag dette halvåret. 
Pedagogiske rapporter skal skrives og IOP skal følges. Jeg ønsker å bruke tiden min på å utføre jobben min, ikke så mye tid på rapporter og dokumentasjon. Elevene skal videre i skolesystemet og få seg en utdanning etterhvert. 

Du kan ikke alltid snu om i klasserommet da Anna, Per og Olav ikke takler endringer og går fullstendig i vranglås. 
 

Poenget mitt er at det burde være ok å lempe litt på kravene, hvis man ikke skal gi slike yrker fler ressurser. Hvorfor kan ikke fks lærerne selv bestemme når og hvilke kartlegginger som skal gjøres? Hvorfor MÅ alle ta nasjonale prøver? I en perfekt verden fungerer alle sånne krav som du nevner. Men det er det ikke nok tid og ressurser til. Det er allerede elever som sliter i skolen. Det hjelper ikke å si til en allerede utslitt kontaktlærer at "du får tilpasse undervisningen bedre".

Anonymkode: 15195...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det enkleste tiltaket for å øke bemanningen er vel kanskje at de ansatte jobber full dag? De har jo betalt pause, så da skulle man jo tro at de jobbet 7.5 timer pr.dag.

Men ehh, nei, de jobber vel nærmere 6 timer pr dag, avhengig av ulike avtaler for plantid.

Så slutt å syt og jobb like lenge som de fleste andre arbeidstakere! Da hadde dere kanskje plutselig forstått hvorfor vi som har 8 timers arbeidsdag må ha barna våre i barnehagen nesten hele åpningstiden...

Anonymkode: d5990...dc5

Dette må du dokumentere. Høres herlig ut!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at det er en kraftig nedgang av søkere til dette yrket. Eneste som kunne ha hjulpet er vel en lønnsøkning, så her har politkerene en viktig jobb å gjøre. det er barna og fremtiden vår vi har med å gjøre og det burda ha blitt prioritert så uendelig mye mer enn hva det gjør. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så trist at det er en kraftig nedgang av søkere til dette yrket. Eneste som kunne ha hjulpet er vel en lønnsøkning, så her har politkerene en viktig jobb å gjøre. det er barna og fremtiden vår vi har med å gjøre og det burda ha blitt prioritert så uendelig mye mer enn hva det gjør. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

Pedagoger i Oslo kommune har en startlønn på 509.000

Joda, kunne sikkert tjent mer. Men færre barn pr voksen og flere ansatte!

Anonymkode: 530f2...013

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det enkleste tiltaket for å øke bemanningen er vel kanskje at de ansatte jobber full dag? De har jo betalt pause, så da skulle man jo tro at de jobbet 7.5 timer pr.dag.

Men ehh, nei, de jobber vel nærmere 6 timer pr dag, avhengig av ulike avtaler for plantid.

Så slutt å syt og jobb like lenge som de fleste andre arbeidstakere! Da hadde dere kanskje plutselig forstått hvorfor vi som har 8 timers arbeidsdag må ha barna våre i barnehagen nesten hele åpningstiden...

Anonymkode: d5990...dc5

Eg jobber i kommunal barnehage og har ikke betalt pause. Og plantid er ikke fri. Men 4 timer i uka har barnehagelærere plantid som  brukes på dokumentasjon, organisering, skriftlige planer, foreldresamarbeid osv. Mange bruker gjerne MER enn 4 timer også for å rekke over alt og dermed jobber gratis. 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pedagoger i Oslo kommune har en startlønn på 509.000

Joda, kunne sikkert tjent mer. Men færre barn pr voksen og flere ansatte!

Anonymkode: 530f2...013

de fleste som søker høyere utdanning idag søker på utdanninger som gir en lønn på 600.000 og oppover. 

Anonymkode: 6e7ac...36f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pedagoger i Oslo kommune har en startlønn på 509.000

Joda, kunne sikkert tjent mer. Men færre barn pr voksen og flere ansatte!

Anonymkode: 530f2...013

Pedagoger i Oslo har høyere startlønn enn andre steder fordi de strever vanvittig med rekruttering.

Rundt om alle andre steder ligger startlønn på ca 430

Screenshot_20220918-190229_Samsung Internet.jpg

 

Screenshot_20220918-190329_Samsung Internet.jpg

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, herzeleid said:

Jeg tenker det samme, og jeg lurer også på i hvilken grad dette er reelt og forholdene har blitt verre enn de var. Generelt tror jeg arbeidslivet og rettighetene en har som arbeidstager har blitt bedre, så jeg lurer på i hvilken grad det er kravene fra arbeidstagerne som har økt eller om det er blitt så vanlig å klage på forholdene at det går litt på autopilot. En del av problemet kan kanskje være at det er så mange flere som er yrkesaktive i dag enn før, og at en del av de mest misfornøyde for noen tiår siden ikke ville vært i full jobb. 

Tenker det samme som dere. Noe som har endret seg er større krav til dokumentasjon. Men de som klager over alt papirarbeidet det medfører er sjeldent konkrete på hva slags papirarbeid som bør kuttes ut.  Dette papirarbeidet er jo også ment for å sikre at man kan dokumentere hva slags tilbud  og oppfølging brukerne av velferdsstaten har fått, hva slags arbeidsmiljø de ansatte har og hva staten faktisk bruker penger på. Å bare fjerne papirarbeidet og la offentlig ansatte få gjøre som de ønsker er jo noe som er totalt uaktuelt. Det er jo oppskriften for å sørge at det er umulig å finne ut om folk har fått rettighetene de har krav på, at abeidsmiljøet er er forsvarlig og at skattebetalernes penger faktisk brukes på det skattebetalerne ønsker de skal brukes på. 

Er regelmessig i nyhetene saker som viser hvor viktig dokumentasjon kan være.  Baneheia-saken, Jonatan-saken, osv. Og i alle tilfellene så var det selvsagt bekvemmelig for de offentlig ansatte at dokumentasjonen manglet, men veldig leit for de som lever på statens nåde. Og selv om de færreste av oss havner i fengsel. Så går man på offentlig skole, man havner på offentlig sykehus, osv. Den dagen man merker at man ikke har fått rettighetene ens blir det helt umulig å bevise det om de offentlig ansatte ikke har dokumentert hva de har gjort. Da kommer de til å lyve for å dekke sine egne feil. 

Anonymkode: 0a45b...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt er at det burde være ok å lempe litt på kravene, hvis man ikke skal gi slike yrker fler ressurser. Hvorfor kan ikke fks lærerne selv bestemme når og hvilke kartlegginger som skal gjøres? Hvorfor MÅ alle ta nasjonale prøver? I en perfekt verden fungerer alle sånne krav som du nevner. Men det er det ikke nok tid og ressurser til. Det er allerede elever som sliter i skolen. Det hjelper ikke å si til en allerede utslitt kontaktlærer at "du får tilpasse undervisningen bedre".

Anonymkode: 15195...f2c

Det er ikke lærene som bestemmer når kartlegging skal skje eller når elevsamtaler skal gjennomføres. Det er ikke lærene som bestemmer kompetansemålene i de ulike fagene, eller hva de skal lære. 
Jeg er kontaktlærer og det er jobben min å tilpasse undervisningen.  
 

For å avdekke hvilke elever som sliter må jeg kartlegge dem både faglig og sosialt. Angående nasjonale prøver, igjen det er ikke lærere som har bestemt at de skal gjennomføres. Jeg er nødt å forholde meg til lovverket. Politikerne som kjører på med krav etter krav, hører ikke på oss! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Virker som vedkommende har en visjon om barnepass som hen ikke har kunnskap til å forstå konsekvensen av.

Anonymkode: 847d2...dfd

Ta å gi beng i å tillegge meg meninger og visjoner du. Jeg vet bare at barn tar ikke skade av å leke seg. Det blir tidsnok alvor når de kommer på skolen. 

Anonymkode: b66a1...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det enkleste tiltaket for å øke bemanningen er vel kanskje at de ansatte jobber full dag? De har jo betalt pause, så da skulle man jo tro at de jobbet 7.5 timer pr.dag.

Men ehh, nei, de jobber vel nærmere 6 timer pr dag, avhengig av ulike avtaler for plantid.

Så slutt å syt og jobb like lenge som de fleste andre arbeidstakere! Da hadde dere kanskje plutselig forstått hvorfor vi som har 8 timers arbeidsdag må ha barna våre i barnehagen nesten hele åpningstiden...

Anonymkode: d5990...dc5

Det enkleste er vel at du søker jobb i en barnehage og tester ut denne geniale ideen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var flere ansatte i barnehagene før. Man fikk oftere tiltak på barna og det var ikke uvanlig at man var 5 ansatte på en avdeling iløpet av dagen.

Nå får man ikke hjelp med mindre man er 1 av 3 igjen på avdelingen ved sykdom. Og da får man ikke vikar, den ekstra voksne tas fra annen avdeling som da også blir 2 istedenfor 3. Er det sykdom på flere avdelinger og ingen å ta av så får man vikar om man er alene den dagen, men hvor lett er det å være eneste faste ansatte og en ukjent vikar med 18 unger tror du?

Anonymkode: cac33...485

Sånn er det ikke det jeg jobber.Er en syk, så får vi sette inn vikar. Vi har hatt utfordringer med at vi ikke har nok vikarer å ta av. Men er lite sykdom i bhg der jeg jobber. Men ser utfordringen med grunnbemanningen. Burde vært færre barn per voksen 

 

Anonymkode: c23c2...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er det ikke det jeg jobber.Er en syk, så får vi sette inn vikar. Vi har hatt utfordringer med at vi ikke har nok vikarer å ta av. Men er lite sykdom i bhg der jeg jobber. Men ser utfordringen med grunnbemanningen. Burde vært færre barn per voksen 

 

Anonymkode: c23c2...4a9

Hjelper dessverre lite så lenge det ikke er lovpålagt å sette inn vikar ved sykdom 

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...