Gå til innhold

Unge barnehageansatte rømmer fra yrket sitt - et fremtidig samfunnsproblem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

Jeg har vært i «bransjen» siden 1996 og det er ikke tvil om at det har blitt travlere og tøffere. I 1996 gikk 60% av alle norske barn i barnehage. I dag går nesten 98% av barna i bhg. Det betyr yngre barn, minoritetsspråklige barn, barn med spesialpedagogiske behov etc. på et helt annet nivå. Vi fikk i 2017 ny rammeplan med 98 punkter barnehagen SKAL gjennomføre som erstattet det vi i følge rammeplan fra 1995. 

Anonymkode: eaf72...588

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og derfor er innvandring så viktig 🙂  De må fylle de jobbene som nordmenn ikke vil ha, slik som barnehageansatte.

Anonymkode: d5ca9...675

Ja ikkesant. Det blir fantastisk med arbeidsinnvandring i barnehagen, særlig med tanke på språkutvikling.

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (12 minutter siden):

Det stemmer, men som jeg skrev er jeg usikker på i hvilken grad dette er noe som har blitt verre, og i hvilken grad arbeidsbelastningen er høyere enn før og andre steder. En anekdote fra egen hverdag er da av begrenset verdi. 

Og ikke minst:

Da jeg gikk i barnepark for 25 år siden, måtte barna være 3 år før de fikk begynne. Åpningstiden var fra 9-15.

I dag begynner barn fra 9 mnd alder, og åpningstiden kan være fra 6.30-17.15, uten at bemanningen har økt. Under pandemien var det åpningstid fra 8-16, og vi var fullt bemannet hele åpningstiden. Det var HELT fantastisk, og vi rakk over absolutt alt vi skulle. 

Nå? Vi er fullt bemannet fra 9.30-14. Inni der har vi 1 time med pause. Så reelt sett: 3,5 timer med full bemanning 

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var flere ansatte i barnehagene før. Man fikk oftere tiltak på barna og det var ikke uvanlig at man var 5 ansatte på en avdeling iløpet av dagen.

Nå får man ikke hjelp med mindre man er 1 av 3 igjen på avdelingen ved sykdom. Og da får man ikke vikar, den ekstra voksne tas fra annen avdeling som da også blir 2 istedenfor 3. Er det sykdom på flere avdelinger og ingen å ta av så får man vikar om man er alene den dagen, men hvor lett er det å være eneste faste ansatte og en ukjent vikar med 18 unger tror du?

Anonymkode: cac33...485

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Før hadde mann fått hjelpetiltak i form av en ansatt ekstra på den utviklingshemmede, en ekstra ansatt på den med autisme osv osv. Nå får man ikke slike ressurser lenger. Bare dét er en skam og et svik mot barnet som hadde trengt mer oppfølging.

Det verste er at kravene bare øker samtidig som ressursene synker. Hadde man gått tilbake til å kalle barnehagene for oppbevaring så hadde det jo vært greit egentlig. Men i dag har alle barn rett på individuell oppfølging og vi skal møte enormt mange krav. Det er umulig. Rett og slett.

Anonymkode: cac33...485

Er dette en generell og anerkjent praksisendring i barnehager generelt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

Det får du ta med regjeringen.

Apropos plantid (åpenbart at du er en furten assistent): når skal man rekke å legge tiltaksplaner for barna som har spesielle behov slik de får oppnådd sitt potensial, rapporter til eksterne instanser, samarbeid med eksterne instanser, skrive månedsbrev og drive med foreldresamarbeid? 

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Er dette en generell og anerkjent praksisendring i barnehager generelt?

 

 

Praksisendring? 

At alle uansett behov skal involveres er et krav fra regjeringshold 

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

TS. Hadde vi gjort "kun" dette så hadde vi faktisk ikke gjort jobben vår. Det er ikke sånn at vi kan drite i og legge vekk alt plantid for da hadde vi ikke gjort det arbeidsplassen ber om. Jeg skulle mer enn gjerne hatt enda bedre tid til å være med barna, men alt av planer, organisering og dokumentasjon lager seg ikke selv. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Er dette en generell og anerkjent praksisendring i barnehager generelt?

 

 

Det er i tiden å tenke systemisk rundt barn med utfordringer. At det er systemet rundt som må tilrettelegges, i stedet for å gi barn som trenger det ekstra ressurser. I praksis betyr det å prøve å gjøre den samme jobben uten ekstra ressurser. 

Anonymkode: 27a5a...f89

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker det samme, og jeg lurer også på i hvilken grad dette er reelt og forholdene har blitt verre enn de var. Generelt tror jeg arbeidslivet og rettighetene en har som arbeidstager har blitt bedre, så jeg lurer på i hvilken grad det er kravene fra arbeidstagerne som har økt eller om det er blitt så vanlig å klage på forholdene at det går litt på autopilot. En del av problemet kan kanskje være at det er så mange flere som er yrkesaktive i dag enn før, og at en del av de mest misfornøyde for noen tiår siden ikke ville vært i full jobb. 

Jeg ser at du ikke har arbeidserfaring og har derfor ikke kjennskap til arbeidsforholdene ansatte står i hver dag. Tenker pipen hadde fått en annen lyd om du hadde arbeidserfaring som barnehagelærerer, fagarbeider eller assistent. Du ville da skjønt hvordan arbeidsforholdene har endret seg som fører til at ansatte flykter fra yrket. 
Dette må tas på alvor!

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

Barnehagen er en pedagogisk institusjon.. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker det samme, og jeg lurer også på i hvilken grad dette er reelt og forholdene har blitt verre enn de var. Generelt tror jeg arbeidslivet og rettighetene en har som arbeidstager har blitt bedre, så jeg lurer på i hvilken grad det er kravene fra arbeidstagerne som har økt eller om det er blitt så vanlig å klage på forholdene at det går litt på autopilot. En del av problemet kan kanskje være at det er så mange flere som er yrkesaktive i dag enn før, og at en del av de mest misfornøyde for noen tiår siden ikke ville vært i full jobb. 

Du kan jo bare gå inn på NAV og se hvor mange ledige stillinger i barnehager det finnes rundt om i hele landet. Tilfeldig? Neppe. 

Anonymkode: fb271...137

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (8 minutter siden):

Er dette en generell og anerkjent praksisendring i barnehager generelt?

 

 

Innleggene du siterte er hverdagen i barnehagene rundt omkring i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå får jeg en haug med arge kjerringer på nakken men det takler jeg ; hvis barnehagen kunne la barn være barn og ikke ha det så veldig pedagogisk så hadde det blitt enklere. Plantid tar ansatte vekk fra avdelingene og assistenter blir alene med flere. Og å organisere all lek og aktivitet ihjel krever mye mer krefter og ressurser enn fri lek. 

Anonymkode: b66a1...c56

Du har absolutt ett poeng. Men alt dette er pålagt ovenfra og ikke noe man kan velge bort. Hensikten er å skape kvalitet, men hvor mye kvalitet får man uten personale?

Anonymkode: 847d2...dfd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Praksisendring? 

At alle uansett behov skal involveres er et krav fra regjeringshold 

Anonymkode: 9775f...7f6

Jeg tenker mer på påstandene om at det er færre ansatte og færre på tiltak. 

AnnePåLande skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at du ikke har arbeidserfaring og har derfor ikke kjennskap til arbeidsforholdene ansatte står i hver dag. Tenker pipen hadde fått en annen lyd om du hadde arbeidserfaring som barnehagelærerer, fagarbeider eller assistent. Du ville da skjønt hvordan arbeidsforholdene har endret seg som fører til at ansatte flykter fra yrket. 
Dette må tas på alvor!

Det stemmer at jeg ikke har erfaring fra disse yrkene, derav spørsmålene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bare skal slutte å kreve høyere utdanning av folk i de fysiske velferdsyrkene. Det ser ut til at kravet om kulturmarxistisk indoktrinering ikke er forenelig med kravet om arbeidskapasitet. De lærde kan undres.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har absolutt ett poeng. Men alt dette er pålagt ovenfra og ikke noe man kan velge bort. Hensikten er å skape kvalitet, men hvor mye kvalitet får man uten personale?

Anonymkode: 847d2...dfd

Blir ikke mye kvalitet nei. Driften er ikke så ansvarlig heller og det går over stokk og stein noen ganger. Jeg snakket med en førskolelærer for noen år siden som var PPU student og i praksis på skolen jeg er ansatt. Hun var frustrert og satt og gråt da hun var utslitt. Mye fravær grunnet sykdom og ingen vikarer å oppdrive, gjorde jobben uholdbar. «Hadde bare foreldrene visst hvor gale dette er..» Ytret hun til meg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker mer på påstandene om at det er færre ansatte og færre på tiltak. 

Det stemmer at jeg ikke har erfaring fra disse yrkene, derav spørsmålene. 

 

Du har gjerne fått er lite innblikk i yrket og ser nå hvorfor ansatte flykter fra barnehagene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det var flere ansatte i barnehagene før. Man fikk oftere tiltak på barna og det var ikke uvanlig at man var 5 ansatte på en avdeling iløpet av dagen.

Nå får man ikke hjelp med mindre man er 1 av 3 igjen på avdelingen ved sykdom. Og da får man ikke vikar, den ekstra voksne tas fra annen avdeling som da også blir 2 istedenfor 3. Er det sykdom på flere avdelinger og ingen å ta av så får man vikar om man er alene den dagen, men hvor lett er det å være eneste faste ansatte og en ukjent vikar med 18 unger tror du?

Anonymkode: cac33...485

dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker mer på påstandene om at det er færre ansatte og færre på tiltak. 

Det stemmer at jeg ikke har erfaring fra disse yrkene, derav spørsmålene. 

 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/pedagogisk-virksomhet/ekstra-stotte/

Det er dette som er vårt regelverk å forholde oss til. 

Som du ser, står det ikke et eneste sted at det settes inn ekstra bemanning til disse barna. 

Det som er realiteten: som åå vår barnegruppe. 19 barn, 3 voksne. 1 person må settes av til barn m spesielle behov, 2 voksne har da ansvar for 18 barn. (Igjen: i perioden hvor vi er fullt bemannet.)

Når vi ikke er fullt bemannet, må vi velge mellom å ikke gi barnet med spesielle behov det hen trenger, eller å la resten av barnegruppa gå for lut og kaldt vann 

Anonymkode: 9775f...7f6

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...