Gå til innhold

Folk som lever over evne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva har dere da i inntekt? Vi har over 5 mill i lån og vi greier oss ok.

Anonymkode: ac840...4ee

Vi har ca 1 mill i samlet inntekt. 
vi klarer oss godt, men vi prioriterer å spare i fond. 

Anonymkode: 449f9...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende de har tjent på aksjer? Denne mannen har en vanlig lønn, men har tjent stort på aksjemarkedet: https://e24.no/naeringsliv/i/zGWGy9/rekordaar-for-skipselektriker-i-aksjemarkedet-passerte-100-mill-for-foerste-gang

Synes forøvrig det er trist lesning å se hvor mye hets TS får i denne tråden…☹️. Det må da være lov til å lure, uten at det skal skrikes opp om misunnelse rundt hver sving!

Jeg mener det er innafor å spørre folk rett ut. En kollega av min mann (offentlig ansatt = ikke rik) spurte om hvordan vi har råd til fin bil, båt og to hytter, og mannen svarte som sant er at vi tjener helt gjennomsnittlig og har arvet hyttene. Synes ikke det var frekt av ham å spørre, og at han er nysgjerrig betyr ikke automatisk at han er misunnelig.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På seeiendom hadde de 17 mill i lån i mars 2022. 
Men på inntektstoppen står det at mannen har ca 3 mill i formue i 2021

hvordan går det an? Hus og hytte ble bygd i 2019. 

Merkelig 

Når jeg går innpå våre eiendommer får jeg kun opp kjøpspris og pant, men det er ikke gjelden vår

Anonymkode: eebcd...cf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Det kan hende de har tjent på aksjer? Denne mannen har en vanlig lønn, men har tjent stort på aksjemarkedet: https://e24.no/naeringsliv/i/zGWGy9/rekordaar-for-skipselektriker-i-aksjemarkedet-passerte-100-mill-for-foerste-gang

Synes forøvrig det er trist lesning å se hvor mye hets TS får i denne tråden…☹️. Det må da være lov til å lure, uten at det skal skrikes opp om misunnelse rundt hver sving!

Jeg mener det er innafor å spørre folk rett ut. En kollega av min mann (offentlig ansatt = ikke rik) spurte om hvordan vi har råd til fin bil, båt og to hytter, og mannen svarte som sant er at vi tjener helt gjennomsnittlig og har arvet hyttene. Synes ikke det var frekt av ham å spørre, og at han er nysgjerrig betyr ikke automatisk at han er misunnelig.

Jeg synes ikke det er innafor å lage tråd på kv om økonomi til venner, blir ordentlig sjokkert over at noen gjør det faktisk

Anonymkode: dc5c0...014

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tjener du 5M for den saks skyld, så lever man over evne med 17M i lån

Anonymkode: 8e47e...9a3

Hvorfor det? Hva skal man ellers svi av nesten 300.000 i mnd på? Å investere de i varige verdier må jo være bedre enn å shoppe drit? Renta er fremdeles lav nok til at det absolutt ikke er et problem å få høyere avkastning på pengene enn lånerenta andre steder. Så å bruke alle sparepengene på å bli gjeldfri er jo også en relativt lite nødvendig ring å gjøre. Folk med så mye lån har uansett gjerne vesentlige verdier plassert her og der som de kan realisere om de syns lånerenta blir for høy. Syns dere som mener de må leve over evne høres relativt økonomisk uforstående ut - og har null problem med å forstå at dere syns det er vanskelig å forstå hvordan disse får til å leve slik, de er bare økonomisk mye mer fornuftige/risikokalkulerende enn dere evner å få til. 

Anonymkode: da409...490

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de har 17 mill i lån har de garantert høy inntekt. De hadde jo ikke fått så høyt lån ellers. Og da er det jo ikke nødvendigvis over evne da. En bilselger kan vel fort tjene mye hvis han er dyktig. 

Jeg har flere (flere ja, sier litt om min familie 😆) i nær slekt som har levd slik og alle i familien har stusset på hvor i all verden disse pengene har kommet fra. Han ene drev eget selskap, men det var likevel suspekt. Han andre hadde vanlig jobb. 

Surprise surprise, begge var involvert i salg av narkotika. Livet deres ser ganske annerledes ut nå... Og familier som er fullstendig ødelagte. 

Men de hadde jo ikke store banklån, de kunne jo ikke fått høye banklån finansiert av svarte penger. 

Anonymkode: 63b2f...697

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert tjent seg søkkrik på Bitcoin. 

Anonymkode: 3d30c...94f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei de har ikke det.  Vet de har 17 mill i lån. På hus og hytte. 

Å herregud…. Får helt vondt i magen. Kjenner typen- og enig med deg. Forstår meg ikke på de som lever på den måten… 

trist egentlig,… Jeg tenker at folk med disse behovene har noen mangler i selvfølelsen eller noe.  Mange som selv har vokst opp i fattigdom OL kan bli sånn som du forklarer. 

Anonymkode: 151c6...e6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tror du har rett der. 
Da vi gikk på skolen hadde hun veldig mye merkeklær, men da jobbet hun ved siden av skolen. Hun er kjempepen og har alltid vært litt over oss andre, men hun er veldig snill og empatisk. 
Vet bare at da vi var på stranda sammen for en god del år siden ringte tlf hennes, og hun ropte til meg; bare ta den. Det var inkassobyrå. Hørte hun sa at hun ikke hadde hentet posten på en stund siden hun ikke var hjemme. Jeg sa ingenting, synes det var ubehagelig. Like etter hadde hun hodepine og dro hjem. 
Så tenker hun hvertfall den tiden levde litt over evne. Vi fikk baby samtidig og hun hadde mange vogner, både til byvandring og trening. Det var samme tid hun fikk den tlf. 
Babyen hadde alt av beste merke ull, og dyre skinn og leker/ utstyr. 
Jeg hadde bare ei vogn jeg. 
Hun er alltid glad, positiv, energisk, empatisk og snill. 

Én telefon fra et inkassobyrå er ikke noe bevis på at hun lever over evne. Jeg gjør ikke det, men det har da hent at noe har havnet hos inkasso likevel. Enten har jeg glemt en regning, ellers så var jeg uenig i regningen. 

Anonymkode: 8f96f...2d3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å undervurdere hvor langt høye inntekter faktisk rekker når man sitter med en helt vanlig gjennomsnittsinntekt selv. 

Når mannen i dette paret har fått et lån på 17 millioner (han har lånet alene, sier ts), må han nødvendigvis ha en svært høy inntekt, 3 - 4 millioner. (Jeg aner ikke hva som er vanlig i bilsalg, men her er det tydelig i dette området.) Har han 1,5 millioner igjen etter skatt er det 125 000 per måned, og sannsynligvis er det snakk om mer. Det er så mye at selv etter at renter og avdrag på 17 millionerslånet er betalt blir det flust igjen. I tillegg kan ts' venninne bruke hele sin inntekt på rent forbruk ettersom hun slipper boligutgifter. 

Dersom det skulle bli slutt, vil kona naturligvis måtte redusere livsstilen sin, men hun vil få en del av boet og barnebidrag så lenge barna er mindreårige. Det blir neppe så ille.

Anonymkode: 32958...e75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan ikke se på seeiendom hvor mye lån folk har.

Man kan derimot se er hvor mye pant det er tatt ut på eiendommen, men dette sier ikke noe om hvor mye man faktisk har lånt.

Mange banker setter så kjempehøy pant selv om man langt fra låner så mye, da slipper man å pantsette på nytt dersom man refinansierer.

Så, det kan faktisk stå 17 millioner på seeiendom, selv om man har mye lavere lån.

Anonymkode: 32eb1...280

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? Hva skal man ellers svi av nesten 300.000 i mnd på? Å investere de i varige verdier må jo være bedre enn å shoppe drit? Renta er fremdeles lav nok til at det absolutt ikke er et problem å få høyere avkastning på pengene enn lånerenta andre steder. Så å bruke alle sparepengene på å bli gjeldfri er jo også en relativt lite nødvendig ring å gjøre. Folk med så mye lån har uansett gjerne vesentlige verdier plassert her og der som de kan realisere om de syns lånerenta blir for høy. Syns dere som mener de må leve over evne høres relativt økonomisk uforstående ut - og har null problem med å forstå at dere syns det er vanskelig å forstå hvordan disse får til å leve slik, de er bare økonomisk mye mer fornuftige/risikokalkulerende enn dere evner å få til. 

så fint at du forklarer det for alle oss dumme, da, det er jo nettopp det som er hensikten med tråden. Men klarer du det uten den nedlatende tonen? det er vel en ærlig sak å spørre om noe man ikke har greie på. Det finnes sikkert ting du ikke har greie på også? tenk så fint om det var et sted du kunne spørre og få svar fra folk som kan noe du ikke kan!

Anonymkode: 4b10f...ee2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk har blitt helt stormannsgale og tar opp lån i øst og vest for å investere. Det som til slutt blir konsekvensen av sånt overforbruk er det vi blant annet ser nå. Og det skaper problemer for alle.

De med litt økonomisk forståelse vet at dette ikke går til evig tid og går på bekostning av andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Folk har blitt helt stormannsgale og tar opp lån i øst og vest for å investere. Det som til slutt blir konsekvensen av sånt overforbruk er det vi blant annet ser nå. Og det skaper problemer for alle.

De med litt økonomisk forståelse vet at dette ikke går til evig tid og går på bekostning av andre. 

Folk må bare leve og bruke penger for min del. Men synes det er litt kleint å dele alt på på some og insta og snap til en hver tid. 
Det å skryte av at man har mye penger og lever godt er det mange får noe ut av å gjøre. Jeg synes det vitner om et sterkt behov for beundring og bekreftelse. 
Jeg for min del har vasket ned hele huset i sommer fra topp til tå og fått ryddet og sortert i alle skuffer og skap. Det føles deilig og jeg er stolt av egen innsats, men jeg legger det ikke ut til folk. 
Mitt barn kjøpte seg ps5 på ferie i sommer etter å ha tjent alle pengene selv på sommerjobb. Men holder kjeft om det, nettopp fordi det er dyrt og det er mange i Norge som ikke får tak i dette, og fordi folk kan bli irritert. 
Da some kom delte jeg alt mulig 😅 men av en alder av 40 kjenner jeg på behovet for privatliv. Kan dele naturbilder, enkle uskyldige ting. Men deler ikke av barna, da de ikke ønsker det. Hele verden trenger ikke vite at mannen kjøper blomster. Føler for å verne om privatlivet vårt til en viss grad. 
samme med snapkart. Kun nærmeste familie som har oss på snapkartet. Alle trenger ikke vite og overvåke hvor folk er til en hver tid 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han tjener nok veldig bra. Ingenting står på henne. 
Kjempebra for de at han har ei så god inntekt og at de kan realisere drømmene sine. 
De er fantastiske mennesker. 
Forstår bare ikke hvorfor vise all luksusen og pengene på sosiale medier hver eneste dag. Det er jo for å imponere og vise seg frem. Det kan virke provoserende for andre. Trenger ikke handle om misunnelse eller sjalusi, da de aller fleste er fornøyd med sitt. Men en sammenligner seg jo ofte med andre om man vil eller ei. 
Han har sikkert gode investeringer og gjør det bra. 
Unner de absolutt å ha det bra 

Du blir jo bare bedre og bedre. Det er visst ingen grense for hvor stort innsyn du har i deres økonomi🤣

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, jeg søker ikke opp folk på skattelistene, det er ikke min stil. Synes bare det er fascinerende at folk lever som Paris Hilton på ei lærerlønn og bilselger 

Nei, stilen din er å baksnakke de på KG🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Sjekket nå vår eiendom for ordensskyld og der ligger pantedokumentet. Har ca. 2,5 i rammelån. Ramma er fylt opp og har i tillegg en utleieleilighet i storby som er nedbetalt og flere milioner i aksjer. Pluss huset til 5 mill. Så på likningen har jeg grei formue selv med lån. I og med at huset formuebeskattes lavt så har han nok mye høyere bruttoformue enn 3 mill. Så ville nok satt igjen med en god del om han solgte alt og betalte ned lånet. Tror ikke livsstilen er lånefinansiert, for penger har han. Sier allikevel ikke at det er noe beundringsverdig over livsstilen og ikke slik jeg velger å leve.

Anonymkode: e7d16...696

AnonymBruker
Skrevet

Lite er mer usmakelig enn folk som undrer seg over andres økonomi så til de grader at de går til det skritt å opprette en tråd om det på et offentlig forum. Pass dine egne saker og din egen bankkonto, ts. 

Anonymkode: 39eb1...018

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lite er mer usmakelig enn folk som undrer seg over andres økonomi så til de grader at de går til det skritt å opprette en tråd om det på et offentlig forum. Pass dine egne saker og din egen bankkonto, ts. 

Anonymkode: 39eb1...018

Det er jo det Ts gjør. Passer sine egne saker og er fornøyd med sin egen situasjon. Come on, det må være lov å undre seg over andres forbruk. 

Anonymkode: d5ebf...5c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...