AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #41 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange som lever over evne. Jeg kjenner noen som gjør det og det er utrolig hvor lenge de kan holde på sånn. Det går i oppussing, dyre reiser, dyre biler, masse shopping og sløsing. Lurer på kår den bobla sprekker. Anonymkode: 99022...9e4 Ja det er det jeg også tenker. Når sprekker det? Til og med alle barna har flere par med RayBan solbriller og Okley skibriller. den må jo sprekke en gang. En klarer jo ikke ha den livsstilen over tid? Nå har de levd slik i 20 år greit han tjener bra, men hun har ikke jobbet fullt. Har 60% lærerjobb. med den livsstilen blir det lite rom for sparing slik jeg ser det. Jeg og henne har samme utdanning og jeg tjener mer siden jeg jobber 100% og mannen min tjener mye mer enn meg allikevel har vi ikke så god råd Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #42 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun gjorde hvertfall det da. Den gangen hadde de ei leilighet. Dette var før de bygde huset. Alt av hus og hytter står på han. Mulig hun ikke får lån? Jeg jobbet innen salg for en del år siden og der ble alle kundene kredittsjekket før de fikk abo. Jeg har hatt dårlig råd i perioder da jeg var student og måtte snu på krona og knipe igjen overalt, men jeg klarte meg og har aldri hatt inkassovarsel. Da denne venninnen min studerte fortalte hun på en venninnekveld at hun var med i en klubb, da reiste de på konserter, spa, hotell med spa hver mnd. Husker det var en som kommenterte; hvordan har du råd til det som student? Da husker jeg hun sa at hun sendte regningen til pappa. Da var det snakk om 40.000 kr på spa og kos. Virker som hun vil være en «rikmannsjente» og være litt bedre enn de andre. For pappaen hennes er ikke rik. Han jobber på byggern som lagermann. Det er jo fint hvis pappaen betaler for luksus, men jeg er stolt av å ha klart meg selv etter jeg flyttet ut og har aldri spurt foreldrene mine om penger. Om jeg hadde vært i knipe hadde de nok hjulpet oss, men det har sittet langt inne. Men å be pappa og mamma å betale for spa og luksus ?? Hadde dødd av skam. Hadde ikke skjedd Anonymkode: 449f9...a85 Du er virkelig uspiselig altså, kan ikke faren være rik fordi han "jobber på byggern som lagermann"? Kanskje er det det han har lyst til? Kanskje har han millioner på konto men vil ikke ha en stressjobb? En studiekamerat av meg hadde en viktig og kjent jobb, kjente alle i miljøet, var den som kunne fikse ting i siste liten, hjelpe til med et forretningsbesøk eller redde feilslått stemning, men det var en jobb med mye stress og aldri helt fri. Så vant kona i lotto, han sa opp jobben og har siden jobbet i en ufaglært jobb ala lagermann på byggern. Null stress, lite ansvar, gjør jobben og kan gå hjem etterpå, kjekke kolleger og høy trivsel. De færreste vet at hus og hytte er nedbetalt, de de tjener nå er kun til å leve på, og da har man råd til ganske mye. Du må slutte å tro du vet alt, det gjør du ikke. Anonymkode: 3a40e...f6d 14 1
Callisto83 Skrevet 12. juli 2022 #43 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei de har ikke det. Vet de har 17 mill i lån. På hus og hytte. Anonymkode: 449f9...a85 😵 Tenk hvis renta går opp til 5%... 850 000,- kroner i året, bare på renter. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #44 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kan være en av de er utrolig flinke til å finne billige reiser, og så er de vel økonomisk smarte. Det er ingen kunst. Anonymkode: 86240...e35 Ja, vi reiste litt med 4 barn. Det var fordi vi fant veldig billige reiser. Det er noen år siden nå. Anonymkode: a9128...702
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #45 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan vet du at en av dem ikke har rike foreldre? Flere mangemillionærer lever nokså nøkterne liv og er hvilken som helst nabo Anonymkode: 3ae3f...95d Foreldrene er vennepar med mine foreldre, vi er vokst opp sammen. Far jobber som lagermann på byggern, og mor jobber i offentlig barnehage Anonymkode: 449f9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #46 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er det jeg også tenker. Når sprekker det? Til og med alle barna har flere par med RayBan solbriller og Okley skibriller. den må jo sprekke en gang. En klarer jo ikke ha den livsstilen over tid? Nå har de levd slik i 20 år greit han tjener bra, men hun har ikke jobbet fullt. Har 60% lærerjobb. med den livsstilen blir det lite rom for sparing slik jeg ser det. Jeg og henne har samme utdanning og jeg tjener mer siden jeg jobber 100% og mannen min tjener mye mer enn meg allikevel har vi ikke så god råd Anonymkode: 449f9...a85 Næh, dette tror jeg ikke på. En lærer bør vite forskjellen på "hun" og "henne", jeg og hun har samme utdanning, ikke jeg og henne. Anonymkode: 3a40e...f6d 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #47 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så lende de kan betale det de skylder så lever de ikke over evne, selv om bitre og misunnelig deg (for det er du!) syns det. Du aner for øvrig ikke noe om andres økonomiske situasjon. Jeg er en av de som folk tror "lever over evne", fordi jeg har dyr leilighet i et svært populært og dyrt område, bil, fritidsbolig, spiser mye ute, nyter det livet har å by på, men er singel i en relativt normal stilling med normal lønn i det offentlige. Faktum er at jeg er god på å disponere pengene mine, har spart fra tidlig alder, hadde periodevis flere jobber mens energien og overskuddet var der for å betale ned lån, og i perioder har investert og fått avkastning. Dette snakker jeg ikke med folk om, de blir lilla av misunnelse, men fordekker det som "skepsis og undring" sånn som du forsøker deg på. Har også en kollega som eier hus, hytte, fritidsbolig, båt og bil, reiser og lever livet. Alle tror hun har kjøpt sammen med noen, men også hun har i perioder jobbet mye ekstra for å ha råd (som de fleste på jobb ikke vet) og er god på pengedisponering. Folk takler dårlig at andre har bedre økonomi enn dem selv, spesielt når de ikke kan skylde på arv eller ekstra godt betalt jobb, men kun disponering og ting man styrer selv. Anonymkode: 3a40e...f6d Som alene og singel kan man jobbe så mye man orker og har minimale utgifter til en person. Som familie kan man ikke jobbe mer enn vanlig da man må ta seg av barn. Og barn koster mye. Som singel jobbet jeg doble vakter og hadde ikke fri en eneste dag en hel sommer og tjente nok til å finansiere en ganske bra bil. Men du verden så sliten jeg var. Hadde ikke gjort det igjen for å si det sånn. Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #48 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Næh, dette tror jeg ikke på. En lærer bør vite forskjellen på "hun" og "henne", jeg og hun har samme utdanning, ikke jeg og henne. Anonymkode: 3a40e...f6d Mente henne, ikke han. Er ikke norsklærer, underviser på videregående i yrkesfag Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #49 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er det jeg også tenker. Når sprekker det? Til og med alle barna har flere par med RayBan solbriller og Okley skibriller. den må jo sprekke en gang. En klarer jo ikke ha den livsstilen over tid? Nå har de levd slik i 20 år greit han tjener bra, men hun har ikke jobbet fullt. Har 60% lærerjobb. med den livsstilen blir det lite rom for sparing slik jeg ser det. Jeg og henne har samme utdanning og jeg tjener mer siden jeg jobber 100% og mannen min tjener mye mer enn meg allikevel har vi ikke så god råd Anonymkode: 449f9...a85 Noen ganger tar jeg meg i å bli fristet til å glemme all fornuft og leve livet jeg og, men så tenker jeg at det ikke kan være så lurt på sikt. Disse folka må vel med tid og stunder betale tilbake iallfall noe av det, og blir sittende med et minimumsbeløp tilslutt når kreditorer får nok. Så blir de svartelistet hos alle banker og kan glemme kredittkort etterhvert når de har bygget seg opp sånn historikk hos bankene. Anonymkode: 99022...9e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #50 Skrevet 12. juli 2022 Callisto83 skrev (6 minutter siden): 😵 Tenk hvis renta går opp til 5%... 850 000,- kroner i året, bare på renter. Fy sørn! Ja det er de med store lån som får kjenne mest på rentestigningen. Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #51 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg og hun har samme utdanning for å være pirkete: "hun og jeg". God tone å ikke sette seg selv først i utsagnet. Anonymkode: dbb8c...16b 9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #52 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Næh, dette tror jeg ikke på. En lærer bør vite forskjellen på "hun" og "henne", jeg og hun har samme utdanning, ikke jeg og henne. Anonymkode: 3a40e...f6d Og på høflig vis heter det helst hun og jeg. Anonymkode: 99022...9e4 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #53 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen ganger tar jeg meg i å bli fristet til å glemme all fornuft og leve livet jeg og, men så tenker jeg at det ikke kan være så lurt på sikt. Disse folka må vel med tid og stunder betale tilbake iallfall noe av det, og blir sittende med et minimumsbeløp tilslutt når kreditorer får nok. Så blir de svartelistet hos alle banker og kan glemme kredittkort etterhvert når de har bygget seg opp sånn historikk hos bankene. Anonymkode: 99022...9e4 Samme her. Jeg kan også dra til byen etter lønning og tenke at nå skal jeg unne meg noe, men så tar jeg meg i det at pengene skal holde helt til neste lønn. Jeg er oppvokst i en familie som er nøktern når det gjelder penger, og begge mine foreldre har god råd. Foreldrene til venninnen min er også jordnære og kjøper mye på bruktbutikker og har ei gammel hytte de trives i. De er helt vanlig Ola og Kari. Men datteren har alltid vært litt mer. Søsteren til venninnen miner også litt slik, men ikke fullt så ille. Anonymkode: 449f9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #54 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kan ikke du bare la være å svare her, og la TS lure på det TS ønsker å lure på! Det må være lov å lure på hvordan andre klarer ting, uten at folk skal beskyldes for å blande seg! Anonymkode: 24ef8...708 Andre klarer det med å innhente penger, dette kan være i form av lønn, arv, gevinster på lotteri, gevinst på salg av bolig, aksjemarkede eller gevinst av valutasalg. Sikkert mange andre måter å tjene penger på også... Jeg og mannen har ordinære jobber, men har inntekt langt over snittet. Men ikke på selve lønningene våre. Vi er begge medeiere i selskaper som vi tar utbytte fra, vi eier boliger som vi leier ut og er aktive i aksjemarkedet. Vi er helt sikkert et par der folk tenker at vi lever over evner dersom man tar utgangspunkt i hva vi arbeider med, men er det noe vi har så er det penger. Og er det noe vi er flinke til så er det å få penger til å vokse. De som tjener mye gjør det nødvendigvis ikke via jobben sin. Jeg solgte noen aksjer jeg kjøpte i et oppdrettselskap for noen år siden, jeg tjente over 1 million kun på denne investeringen. Jeg tok 150.000 av pengene, resterende reinvesterte jeg i andre aksjer. Jobben min har jeg fordi den gir meg mye i form av kolleger og faglige utfordringer, men inntektsmessig hadde jeg greid meg uten. Anonymkode: 0af64...602 5
Gjest Adobyen Skrevet 12. juli 2022 #55 Skrevet 12. juli 2022 (endret) Det finnes nok slike tilfeller, og vi har sett noen på luksusfellen. Jeg er ikke misunnelig, men bekymret. Tenk om de har fått familie til å garantere for lån, og så raser det når de ikke lenger klarer å betale. Det går ut over flere. De sitter jo på store verdier, men likevel. Jeg kjenner heldigvis ikke noen slike tilfeller, men til og med inkassobransjen hadde en bekymret advarsel for litt siden. Da var det angående det mange sliter med nå, strømregninger, matvarepriser, drivstoff osv.. Ellers er jeg veldig glad for at jeg ikke vet så mye om folk jeg kjenner og motsatt. Endret 12. juli 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #56 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du trenger ikke svare i tråden hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med Anonymkode: 449f9...a85 Skjerp deg! Man har ikke noe med venners økonomi. For alt man vet kan de ha tjent mye på investeringer eller arvet. Ufint å insinuere at folk lever over evne når ikke noe tyder på det. De har det romslig økonomisk. Hele hovedinnlegget oser av misunnelse. Det er heller ikke normalt å bry seg om hvor mye venner har i lån. Anonymkode: ec06b...121 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #57 Skrevet 12. juli 2022 Hvordan kan du vite at de ikke har arvet? Er ikke så uvanlig å arve 5-10mill totalt i et ekteskap. Anonymkode: 320de...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #58 Skrevet 12. juli 2022 Fru Uperfekt skrev (39 minutter siden): Pusset opp (rev alt og bygget opp ny stue på 35 kvm, la nytt sikring kun til stue spotter osv osv) totalpris (kun brukt håndtverkere) 150k pusset opp ene barnerommet, her gjorde vi tingene selv 12kvm i materialer litt under 10k Ny sykkel, med gir, til ene ungen 1,5k (fra sportsbutikk) Mao alt er ikke så himla dyrt Jeg tenker at det å huske så detaljert om andres pengebruk vitner om at du har tenkt mye på dette. Kan det være et snev av sjalusi her? Skjønner ikke kritikken eller interessen i andres økonomi om de får det til å gå rundt… Anonymkode: f399c...c00 3
Gjest Ghostface Skrevet 12. juli 2022 #59 Skrevet 12. juli 2022 Vet ikke. Kjenner dem ikke. De har nok funnet en løsning som passer for dem?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #60 Skrevet 12. juli 2022 Lærere kan vanskelig ta seg ferie utenom skoleferiene. De er pliktig til å avspasere i skoleferiene, ha ordinær ferie i juli. Jobber hun deltid i tillegg? Og de må ha hatt det virkelig hektisk hittil i sommer, med all den reisinga klemt inn på drøye tre uker. Og hvordan kan foreldre til fire barn ha tid til å spise på dyre restauranter flere dager i uka, og i tillegg er den ene på vinkvelder flere dager i uka? Og hvordan kan en venninne vite størrelse på lån, ca lønn, detaljer om hus og hytte, og så mye om hverdagen deres, uten å kunne spørre om hvordan de har så god råd? Litt for mye detaljer tenker jeg. Hvis dette stemmer er det klart de lever over evne, men jeg ville nå lurt på hvordan de fire barna har det mens foreldrene reiser ig drikker vin. Anonymkode: c9480...e29 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå