AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #21 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være en av de er utrolig flinke til å finne billige reiser, og så er de vel økonomisk smarte. Det er ingen kunst. Anonymkode: 86240...e35 Jo, det er det. Noen er det, andre ikke. Anonymkode: 8796d...987 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #22 Skrevet 12. juli 2022 17 millioner i lån?!? For å få lån til alt det der er de nødt til å ha noen verdier et eller annet sted. Bankene er vel ikke såå rause med lån heller. Anonymkode: 9aabf...065 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #23 Skrevet 12. juli 2022 Når du skriver «de lever over evne» insinuerer du at de står på randen av personlig konkurs. Har du sett namsmannen på døra? Hvis ikke burde du holde deg for god til å spekulere rundt andres økonomi HI! Det er frekt, smakløst og noe du ikke har noe med. Anonymkode: ec06b...121 11 1
Sofakona Skrevet 12. juli 2022 #24 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være en av de er utrolig flinke til å finne billige reiser, og så er de vel økonomisk smarte. Det er ingen kunst. Anonymkode: 86240...e35 Det er sant...men om de begge jobber så må de oftest ta ferie i fellesferien ( lærer) og selv med 30 tusen i lån hver mnd hjelper billige ferie om de er ute og spiser hele tiden og bruker masse penger
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #25 Skrevet 12. juli 2022 Sofakona skrev (5 minutter siden): Det er sant...men om de begge jobber så må de oftest ta ferie i fellesferien ( lærer) og selv med 30 tusen i lån hver mnd hjelper billige ferie om de er ute og spiser hele tiden og bruker masse penger Maldivene og LA er ikke billige ferier. De bor på luksus hotell og spiser gourmet mat. Anonymkode: 449f9...a85 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #26 Skrevet 12. juli 2022 Er ikke Norge omtrent det landet i Europa der folk lever mest over evne da? Det er jo ingen nasjon som er så opptatt av å ha pene hus både innvendig og utvendig som oss. Vi bruker enorme summer på oppussing, interiør og hage. Hvis man er i forskjellige europeiske land og er på besøk hos lokalbefolkningen/borettslag der, er det bare høyere middelklasse som lever sånn som oss nordmenn. Jeg har bodd både i København og i England og standarden er mye lavere. En av grunnene til at vi nordmenn bruker så mye penger på boligen vår, er jo fordi vi har et røft klima og oppholder oss mye mer innendørs enn mange andre land, dessuten er det ekstremt vanlig å eie sin egen bolig i Norge men ikke så vanlig i våre naboland. Mange lever over evne fordi det er så viktig for de å vise at de lever vellykkede liv. Anonymkode: edc9c...f0a 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #27 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når du skriver «de lever over evne» insinuerer du at de står på randen av personlig konkurs. Har du sett namsmannen på døra? Hvis ikke burde du holde deg for god til å spekulere rundt andres økonomi HI! Det er frekt, smakløst og noe du ikke har noe med. Anonymkode: ec06b...121 Du trenger ikke svare i tråden hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med Anonymkode: 449f9...a85 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #28 Skrevet 12. juli 2022 Når jeg leser sånne innlegg tenker jeg at jeg må passe på hvor åpen jeg er med venninner. Synes dette var veldig detaljert og ubehagelig for din venninne hvis hun skulle komme over. Detaljer om deres økonomiske situasjon og alle steder hun har vært i sommer osv. Anonymkode: 99022...9e4 16 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #29 Skrevet 12. juli 2022 Tja. Hvis dem har 17 mill i lån så må dem jo tjene over 3.4 mill. Man får ikke låne mer enn 5 ganger inntekt Anonymkode: 6728a...cc9 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #30 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke Norge omtrent det landet i Europa der folk lever mest over evne da? Det er jo ingen nasjon som er så opptatt av å ha pene hus både innvendig og utvendig som oss. Vi bruker enorme summer på oppussing, interiør og hage. Hvis man er i forskjellige europeiske land og er på besøk hos lokalbefolkningen/borettslag der, er det bare høyere middelklasse som lever sånn som oss nordmenn. Jeg har bodd både i København og i England og standarden er mye lavere. En av grunnene til at vi nordmenn bruker så mye penger på boligen vår, er jo fordi vi har et røft klima og oppholder oss mye mer innendørs enn mange andre land, dessuten er det ekstremt vanlig å eie sin egen bolig i Norge men ikke så vanlig i våre naboland. Mange lever over evne fordi det er så viktig for de å vise at de lever vellykkede liv. Anonymkode: edc9c...f0a Det er så sant. I andre land har de det de trenger og ikke så opptatt av flotte hus. I England bor folk gjerne i rekkehus og alle husene er lik. Bare ulik farge på døra. Vi i Norge pusser opp og bygger på og har det veldig flott. Men som du sier er vi mye inne, og vi besøker hverandre hjemme. I England er det mer vanlig å møtes ute. har også bodd noen år i England under studiene. Anonymkode: 449f9...a85 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #31 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg leser sånne innlegg tenker jeg at jeg må passe på hvor åpen jeg er med venninner. Synes dette var veldig detaljert og ubehagelig for din venninne hvis hun skulle komme over. Detaljer om deres økonomiske situasjon og alle steder hun har vært i sommer osv. Anonymkode: 99022...9e4 Jeg har jo selvfølgelig gjort om litt på detaljene da. Så det ikke er gjenkjentbart Anonymkode: 449f9...a85 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #32 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja. Hvis dem har 17 mill i lån så må dem jo tjene over 3.4 mill. Man får ikke låne mer enn 5 ganger inntekt Anonymkode: 6728a...cc9 Ja det må de. Men hun tar seg mye fri iløpet av året for å reise. Utenom feriene. Så da taper de jo inntekt Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #33 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det må de. Men hun tar seg mye fri iløpet av året for å reise. Utenom feriene. Så da taper de jo inntekt Anonymkode: 449f9...a85 Hun har nok råd til det. Om hun jobber som lærer så er det ikke hun som bringer inn mesteparten av inntekten. Ergo taper ikke så mye på at hun tar fri. Om han er selger kan han nok også ta fri innimellom og allikevel forhandle avtaler. Ville ikke tenkt noe særlig over det. Høres ut som dem klarer seg fint og lever livet. Anonymkode: 6728a...cc9 3 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. juli 2022 #34 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja det vil jeg tro, hvis de ikke bare betaler renter på lånet da. Jeg synes alt er så dyrt. Bare å pusse opp et rom i huset, kjøpe ny sykkel til barna, gå ut å spise er jo kjempedyrt. Så slike ting kan vi bare gjøre en sjelden gang. Selv om vi har helt ok inntekt. Anonymkode: 449f9...a85 Pusset opp (rev alt og bygget opp ny stue på 35 kvm, la nytt sikring kun til stue spotter osv osv) totalpris (kun brukt håndtverkere) 150k pusset opp ene barnerommet, her gjorde vi tingene selv 12kvm i materialer litt under 10k Ny sykkel, med gir, til ene ungen 1,5k (fra sportsbutikk) Mao alt er ikke så himla dyrt 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #35 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis ikke dette er å leve over evne hva er da å leve over evne? for noen dager siden var det ei som opprettet en tråd her om en Europa ferie hun hadde vært på og var fornøyd med, og hun fikk sider opp og sider med med dritt fordi hun «skrøyt» nå er det motsatt? Anonymkode: 449f9...a85 Så lende de kan betale det de skylder så lever de ikke over evne, selv om bitre og misunnelig deg (for det er du!) syns det. Du aner for øvrig ikke noe om andres økonomiske situasjon. Jeg er en av de som folk tror "lever over evne", fordi jeg har dyr leilighet i et svært populært og dyrt område, bil, fritidsbolig, spiser mye ute, nyter det livet har å by på, men er singel i en relativt normal stilling med normal lønn i det offentlige. Faktum er at jeg er god på å disponere pengene mine, har spart fra tidlig alder, hadde periodevis flere jobber mens energien og overskuddet var der for å betale ned lån, og i perioder har investert og fått avkastning. Dette snakker jeg ikke med folk om, de blir lilla av misunnelse, men fordekker det som "skepsis og undring" sånn som du forsøker deg på. Har også en kollega som eier hus, hytte, fritidsbolig, båt og bil, reiser og lever livet. Alle tror hun har kjøpt sammen med noen, men også hun har i perioder jobbet mye ekstra for å ha råd (som de fleste på jobb ikke vet) og er god på pengedisponering. Folk takler dårlig at andre har bedre økonomi enn dem selv, spesielt når de ikke kan skylde på arv eller ekstra godt betalt jobb, men kun disponering og ting man styrer selv. Anonymkode: 3a40e...f6d 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #36 Skrevet 12. juli 2022 Hvordan vet du at en av dem ikke har rike foreldre? Flere mangemillionærer lever nokså nøkterne liv og er hvilken som helst nabo Anonymkode: 3ae3f...95d 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #37 Skrevet 12. juli 2022 Forbrukslån så klart. Slik som resten av befolkningen 😄 Fasaden ryker fort i årene som kommer nå 🤫 Anonymkode: 9ebfb...a35 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #38 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her har du svaret. De lever over evne, som du selv sier. Anonymkode: 8796d...987 Hun gjorde hvertfall det da. Den gangen hadde de ei leilighet. Dette var før de bygde huset. Alt av hus og hytter står på han. Mulig hun ikke får lån? Jeg jobbet innen salg for en del år siden og der ble alle kundene kredittsjekket før de fikk abo. Jeg har hatt dårlig råd i perioder da jeg var student og måtte snu på krona og knipe igjen overalt, men jeg klarte meg og har aldri hatt inkassovarsel. Da denne venninnen min studerte fortalte hun på en venninnekveld at hun var med i en klubb, da reiste de på konserter, spa, hotell med spa hver mnd. Husker det var en som kommenterte; hvordan har du råd til det som student? Da husker jeg hun sa at hun sendte regningen til pappa. Da var det snakk om 40.000 kr på spa og kos. Virker som hun vil være en «rikmannsjente» og være litt bedre enn de andre. For pappaen hennes er ikke rik. Han jobber på byggern som lagermann. Det er jo fint hvis pappaen betaler for luksus, men jeg er stolt av å ha klart meg selv etter jeg flyttet ut og har aldri spurt foreldrene mine om penger. Om jeg hadde vært i knipe hadde de nok hjulpet oss, men det har sittet langt inne. Men å be pappa og mamma å betale for spa og luksus ?? Hadde dødd av skam. Hadde ikke skjedd Anonymkode: 449f9...a85 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #39 Skrevet 12. juli 2022 Mange som lever over evne. Jeg kjenner noen som gjør det og det er utrolig hvor lenge de kan holde på sånn. Det går i oppussing, dyre reiser, dyre biler, masse shopping og sløsing. Lurer på kår den bobla sprekker. Anonymkode: 99022...9e4 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #40 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så lende de kan betale det de skylder så lever de ikke over evne, selv om bitre og misunnelig deg (for det er du!) syns det. Du aner for øvrig ikke noe om andres økonomiske situasjon. Jeg er en av de som folk tror "lever over evne", fordi jeg har dyr leilighet i et svært populært og dyrt område, bil, fritidsbolig, spiser mye ute, nyter det livet har å by på, men er singel i en relativt normal stilling med normal lønn i det offentlige. Faktum er at jeg er god på å disponere pengene mine, har spart fra tidlig alder, hadde periodevis flere jobber mens energien og overskuddet var der for å betale ned lån, og i perioder har investert og fått avkastning. Dette snakker jeg ikke med folk om, de blir lilla av misunnelse, men fordekker det som "skepsis og undring" sånn som du forsøker deg på. Har også en kollega som eier hus, hytte, fritidsbolig, båt og bil, reiser og lever livet. Alle tror hun har kjøpt sammen med noen, men også hun har i perioder jobbet mye ekstra for å ha råd (som de fleste på jobb ikke vet) og er god på pengedisponering. Folk takler dårlig at andre har bedre økonomi enn dem selv, spesielt når de ikke kan skylde på arv eller ekstra godt betalt jobb, men kun disponering og ting man styrer selv. Anonymkode: 3a40e...f6d Som skrevet i HI trenger du ikke dra misunnelse kortet, da jeg er fornøyd med hva jeg har. Anonymkode: 449f9...a85 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå