Gå til innhold

Folk som lever over evne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vet du hva "over evne" betyr? 

Anonymkode: a4d78...30b

Har du en spesiell definisjon på det?

Selv ser jeg det sånn at har man gjeld, og spesielt over 3 ganger sin egen inntekt, så lever man over evne. Man sitter med noe man i utgangspunktet egentlig ikke har råd til hvis man må låne.

Anonymkode: 8e47e...9a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du en spesiell definisjon på det?

Selv ser jeg det sånn at har man gjeld, og spesielt over 3 ganger sin egen inntekt, så lever man over evne. Man sitter med noe man i utgangspunktet egentlig ikke har råd til hvis man må låne.

Da forstår du ingenting av økonomi.

Anonymkode: 2e5b9...39f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det gjør jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Sorry men ingen lærer og bilselger har råd til en så overdådig livsstil. Enten er historien muffens eller inntektskilden til disse.

Anonymkode: f4dce...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skriver du som anonym da? kan du ikke heller stå for det du sier?🤨

Tråden handler om å leve over evne, ikke klima.

det var du som begynte å harselere med de som inspirerer hverandre til å bruke mindre, så du trenger ikke dra den om hva tråden handler om. Jeg har ingen problemer med å stå for mine standpunkter om dette temaet, men nå begynte jeg å delta i tråden som AB, og da er det regelbrudd å fortsette med brukeren sin. Du har uansett ingenting med mine grunner for å bruke AB.

Anonymkode: 4b10f...ee2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sorry men ingen lærer og bilselger har råd til en så overdådig livsstil. Enten er historien muffens eller inntektskilden til disse.

En bilselger kan tjene godt, og med investeringer og godt salg gjør de det. 
Hvis du ser på bloggerne eller andre kjendis program lever de en overdådig livsstil, men de lever av dette og det er deres inntekt. 
Når vanlige folk som ikke lever av some legger ut dyre design ting for å imponere så lurer jeg på hvordan de EGENTLIG har det. 
Jeg jobber med ungdom. Hadde jeg gått med dyre merkeklær på jobb og LV pc veske, hadde jeg vært et dårlig forbilde for elevene mine. 
Det handler om hvordan du vil være som mennesker, hvordan du ønsker p fremstå og hvilke rollemodell en ønsker å være for barna sine og omgivelsene. 
Hadde jeg fortalt elevene mine at jeg skal reise på luksus ferie til Dubai hadde noen blitt imponert, mens andre hadde kjent på et stikk. 

Anonymkode: 449f9...a85

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

det var du som begynte å harselere med de som inspirerer hverandre til å bruke mindre, så du trenger ikke dra den om hva tråden handler om. Jeg har ingen problemer med å stå for mine standpunkter om dette temaet, men nå begynte jeg å delta i tråden som AB, og da er det regelbrudd å fortsette med brukeren sin. Du har uansett ingenting med mine grunner for å bruke AB.

Så når man snobber nedover kalles det å «Inspirere»…😄. Jaha, ja.. 

Du misset poenget uansett, så det er ikke noe vits i å dra digresjonen videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 18.12):

Nei de har ikke det.  Vet de har 17 mill i lån. På hus og hytte. 

Mes de jobbene vil jo det være umulig om de ikke har arvet eller vunnet. Lærer og bilselger? Kanskje de har max 1,8 mill samlet i inntekt. 700 k på henne og 1 mill på han. 

Jeg og mannen får max 3,5 mill i lån og vi tjener 1,2 mill i året. 

Jeg skjønner ikke hvordan får det til altså 

Anonymkode: 2fdd4...591

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Så når man snobber nedover kalles det å «Inspirere»…😄. Jaha, ja.. 

Du misset poenget uansett, så det er ikke noe vits i å dra digresjonen videre.

latterlig argumentasjon. Snobbe nedover er ikke et ord engang, det er en selvmotsigelse. Gå og les en avis - du trenger det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 18.57):

Ja det må de. Men hun tar seg mye fri iløpet av året for å reise. Utenom feriene. Så da taper de jo inntekt 

En lærer kan faktisk ikke det, her er det noe muffens. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En lærer kan faktisk ikke det, her er det noe muffens. 

Bo det kan lærere. Hun jobber 60% og er ikke kontaktlærer. Hun tar seg ulønnet fri 

Skrevet

Jeg har lett for å leve litt over evne. Når jeg er trist så kjøper jeg meg mange dyre ting som influencere har på kredittkort. Når det skal betales må jeg gå til pappa eller mannen min for å få betalt regningen.

Vet jeg ikke burde gjøre det, men klarer ikke å la være.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

latterlig argumentasjon. Snobbe nedover er ikke et ord engang, det er en selvmotsigelse. Gå og les en avis - du trenger det.

Hva er hensikten å snakke så nedlatende til folk? 
Når du ser verden er det mye fattigdom og mange som sliter for å få endene til å møtes. Derfor er det viktig å nøytralisere forbruk og ikke framstå som en ego i samfunnet. 
Det handler om respekt for medmennesker. 
Du setter deg heller ikke ned med en uteligger og nyter en saftig biff foran nesa på han. Dette vil jeg rett og slett sammenligne med de som legger ut rikdom og flasher på sosiale medier. 
Har man råd skal man kose seg, reise og oppleve verden, kjøpe seg det en ønsker seg. Mener selvfølgelig at de kan vise frem det de er stolt av og folk må også lære seg å glede seg på andres vegne. Men det er en balanse og det finne grenser. Dette er min mening 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
LessMiserable skrev (5 minutter siden):

Jeg har lett for å leve litt over evne. Når jeg er trist så kjøper jeg meg mange dyre ting som influencere har på kredittkort. Når det skal betales må jeg gå til pappa eller mannen min for å få betalt regningen.

Vet jeg ikke burde gjøre det, men klarer ikke å la være.

Da handler det om et destruktivt mønster, og en kortvarig lykke der og da for å lindre indre smerte. Men som koster mye av både anger og skam i ettertid. 
Og det er jo noe en må jobbe med. Finne strategier for å komme ut av tristheten uten å handle destruktivt. 
Samtidig så forstår jeg hvorfor du i øyeblikket tenker det er ei god løsning. 
Følelsen du får når du har shoppet er som en kortvarig lykkerus, som gir deg glede og tilfreds der og da, og det er ikke vanskelig å forstå. 
Er alltid happy etter å ha shoppet jeg også. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje du skal lese en bok isteden?

Ordboka, for eksempel: https://ordbokene.no/bm,nn/snobbe nedover

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg snille absolutt hatt mye penger og hatt økonomisk frihet til å reise hvor jeg vil, kjøpe det jeg vil og investere i det jeg vil. Er vel ingen som takker nei til full konto. 
Da hadde jeg jobbet deltid og nytt livet. 
Men hadde uansett ikke trykt luksusen min opp i ansiktet på folk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der sa du det. De spiser angivelig ute mange ganger i uka og hun har vinkvelder mange ganger i uka. Og hun legger ut bilder av hva hun gjør 10 ganger om dagen. For ikke å snakke om alle turene i ferien. Høres ut som at det ikke er nok dager i uka eller timer i døgnet til alt dette.

Ærlig talt, kjenner noen en yrkesaktiv firebarnsmor som har tid eller overskudd til halvparten av dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så nedlatende… norske tomater som dyrkes i drivhus er ikke spesielt miljøvennlige.

Vennligst spesifiser. Etter hvordan jeg definerer nedlatende har jeg ikke skrevet noe av den slags. 

Jeg har heller ikke påstått at tomater i drivhus i Norge er miljøvennlige? Her må du oppklare litt.

Anonymkode: 09206...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og du som nettopp satt deg i offerrollen og kalte teksten min nedlatende? 

Anonymkode: 09206...438

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...