AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #81 Skrevet 12. juli 2022 Hvis de har vanlige jobber er det egentlig bare 3 alternativer 1) gode investeringer, 2) kriminalitet, 3) arv Anonymkode: 320de...a3a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #82 Skrevet 12. juli 2022 Du kan vel bare sjekke dem i skattelistene? Om alt står på ham er det vel naturlig å tro at han har veldig høy inntekt og/eller har arvet eller investert. Om det er høy provisjon og han selger veldig godt kan man kanskje tjene mye som bilselger? Du kan også søke opp navnet hans på proff.no, så får du se om han står som eier i noen bedrifter, kan hende han tar ut utbytte. Anonymkode: a932b...36f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #83 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan vel bare sjekke dem i skattelistene? Om alt står på ham er det vel naturlig å tro at han har veldig høy inntekt og/eller har arvet eller investert. Om det er høy provisjon og han selger veldig godt kan man kanskje tjene mye som bilselger? Du kan også søke opp navnet hans på proff.no, så får du se om han står som eier i noen bedrifter, kan hende han tar ut utbytte. Anonymkode: a932b...36f Han tjener nok veldig bra. Ingenting står på henne. Kjempebra for de at han har ei så god inntekt og at de kan realisere drømmene sine. De er fantastiske mennesker. Forstår bare ikke hvorfor vise all luksusen og pengene på sosiale medier hver eneste dag. Det er jo for å imponere og vise seg frem. Det kan virke provoserende for andre. Trenger ikke handle om misunnelse eller sjalusi, da de aller fleste er fornøyd med sitt. Men en sammenligner seg jo ofte med andre om man vil eller ei. Han har sikkert gode investeringer og gjør det bra. Unner de absolutt å ha det bra Anonymkode: 449f9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #84 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan vel bare sjekke dem i skattelistene? Om alt står på ham er det vel naturlig å tro at han har veldig høy inntekt og/eller har arvet eller investert. Om det er høy provisjon og han selger veldig godt kan man kanskje tjene mye som bilselger? Du kan også søke opp navnet hans på proff.no, så får du se om han står som eier i noen bedrifter, kan hende han tar ut utbytte. Anonymkode: a932b...36f Nei, jeg søker ikke opp folk på skattelistene, det er ikke min stil. Synes bare det er fascinerende at folk lever som Paris Hilton på ei lærerlønn og bilselger Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #85 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange som lever over evne. Jeg kjenner noen som gjør det og det er utrolig hvor lenge de kan holde på sånn. Det går i oppussing, dyre reiser, dyre biler, masse shopping og sløsing. Lurer på kår den bobla sprekker. Anonymkode: 99022...9e4 Jeg har ei venninne med mann som jeg mistenker lever over evne. Det tok plutselig helt av med kjøp av bare dyre ting. ... dunjakker, merkeklær, sykkel m alt av nyeste tilbehør til mannen, golvmatter i dyrt merke, ny hjørnesofa, ny paviljong, sketchers og hoka sko, selskapsfeiring der alt ble satt bort til et Hotell, flunke ny el-bil, Sup m tilbehør og full fjellski-pakke til tenåringsgutten, spanderer på gutten og to kompiser å dra ut å spise på restaurant, spanderer lunsj på meg. Kommer ikke på mer akkurat nå. Dette forbruket startet med at de måtte ta opp lån for gjøre en reperasjon på huset de eier. Mannen jobber i butikk og hun er i 40% jobb og har 60% uføregrad. Alt dette er kjøpt siden januar i år. Jeg fatter ikke hvordan de klarer å betale for alt. Og nei, jeg må si som trådstarter, jeg er IKKE misunnelig på livsstilen deres. Jeg er fornøyd med min situasjon. Forbruk etter inntekt. Jeg bare undrer meg over det plutselige forbruket deres. Og synes det er trist hvis det er med lånte penger dem lever slik. Anonymkode: d5ebf...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #86 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei, jeg søker ikke opp folk på skattelistene, det er ikke min stil. Synes bare det er fascinerende at folk lever som Paris Hilton på ei lærerlønn og bilselger Anonymkode: 449f9...a85 Helt "fantastisk" for et forbruk dem har. Jeg sniker heller ikke i skattelister. Har noen i nær omgangskrets som lever som om dem har ubegrenset med penger. Var ikke sånn før så mulig dem har vunnet i lotto. 😬 blir dyrt hvis det er lånte penger dem sløser med. Grøss og gru sier jeg. Anonymkode: d5ebf...5c2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #87 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når jeg leser sånne innlegg tenker jeg at jeg må passe på hvor åpen jeg er med venninner. Synes dette var veldig detaljert og ubehagelig for din venninne hvis hun skulle komme over. Detaljer om deres økonomiske situasjon og alle steder hun har vært i sommer osv. Anonymkode: 99022...9e4 Er ikke vits med åpenhet, synes jeg. Jeg gidder ikke å gå i bresjen når det er så mange ugne folk der ute. Hva ender det opp med da? At alle skal skrive kontrakt før de får komme inn til noen? Anonymkode: ba789...a1e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #88 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ei venninne med mann som jeg mistenker lever over evne. Det tok plutselig helt av med kjøp av bare dyre ting. ... dunjakker, merkeklær, sykkel m alt av nyeste tilbehør til mannen, golvmatter i dyrt merke, ny hjørnesofa, ny paviljong, sketchers og hoka sko, selskapsfeiring der alt ble satt bort til et Hotell, flunke ny el-bil, Sup m tilbehør og full fjellski-pakke til tenåringsgutten, spanderer på gutten og to kompiser å dra ut å spise på restaurant, spanderer lunsj på meg. Kommer ikke på mer akkurat nå. Dette forbruket startet med at de måtte ta opp lån for gjøre en reperasjon på huset de eier. Mannen jobber i butikk og hun er i 40% jobb og har 60% uføregrad. Alt dette er kjøpt siden januar i år. Jeg fatter ikke hvordan de klarer å betale for alt. Og nei, jeg må si som trådstarter, jeg er IKKE misunnelig på livsstilen deres. Jeg er fornøyd med min situasjon. Forbruk etter inntekt. Jeg bare undrer meg over det plutselige forbruket deres. Og synes det er trist hvis det er med lånte penger dem lever slik. Anonymkode: d5ebf...5c2 Tror det er mange som får litt ekstra lån i banken, og da kjøper de alt de har lyst på utover det prosjektet de har. Det som er fint med det er at de får investert i de tingene de trenger, faren er at en legger seg til en livsstil som er hard å legge fra seg når pengene er borte. Som skrevet har jeg fått en del penger i arv nå, som jeg velger å betale ned lån med. Om jeg bruker de på reiser og shopping kan jeg leve i sus og dus i 5 år. Jeg har ikke behov for å leve slik, og er mer fornøyd med å betale ned på lånet og sikre meg der. Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #89 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt "fantastisk" for et forbruk dem har. Jeg sniker heller ikke i skattelister. Har noen i nær omgangskrets som lever som om dem har ubegrenset med penger. Var ikke sånn før så mulig dem har vunnet i lotto. 😬 blir dyrt hvis det er lånte penger dem sløser med. Grøss og gru sier jeg. Anonymkode: d5ebf...5c2 Ingen vinner i Lotto, det er like stor sjanse for å vinne jackpot i Lotto som at et helikopter styrter ned i boligen din Anonymkode: 449f9...a85
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #90 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke vits med åpenhet, synes jeg. Jeg gidder ikke å gå i bresjen når det er så mange ugne folk der ute. Hva ender det opp med da? At alle skal skrive kontrakt før de får komme inn til noen? Anonymkode: ba789...a1e Når folk deler LV vesker i hytt og gevær, legger ut gourmet middager flere ganger i uka, merkeklær, restaurantbesøk, vinkvelder, besøke vingårder i Italia, alle reisene, alle barna i hver sin kano, hver sin el sykkel, hver sin nyeste iPhone, hver sin «alt som er dyrt som andre barn bare kan drømme om» bygging av hus, bygging av hytter, bilder av 16 par slalombriller i ulike farger bare til barna… osv. osv. listen er lang. Og når de legger ut at konfirmanten har fått lettmotorsykkel, vannscooter og 180.000 til konfirmasjon på sosiale medier ja, da legger du opp til at folk ser at du har penger og liker å vise det. Og ja da blir det også snakk. Mine barn fikk nye sykler i sommer, men det ligger hverken på sosiale medier eller andre steder. Jeg snapper heller ikke om det. Anonymkode: 449f9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #91 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når folk deler LV vesker i hytt og gevær, legger ut gourmet middager flere ganger i uka, merkeklær, restaurantbesøk, vinkvelder, besøke vingårder i Italia, alle reisene, alle barna i hver sin kano, hver sin el sykkel, hver sin nyeste iPhone, hver sin «alt som er dyrt som andre barn bare kan drømme om» bygging av hus, bygging av hytter, bilder av 16 par slalombriller i ulike farger bare til barna… osv. osv. listen er lang. Og når de legger ut at konfirmanten har fått lettmotorsykkel, vannscooter og 180.000 til konfirmasjon på sosiale medier ja, da legger du opp til at folk ser at du har penger og liker å vise det. Og ja da blir det også snakk. Mine barn fikk nye sykler i sommer, men det ligger hverken på sosiale medier eller andre steder. Jeg snapper heller ikke om det. Anonymkode: 449f9...a85 Så flink du er da! Hvis du i tillegg kunne slutte å fokusere så enormt på hva andre legger ut, så tenker jeg det blir bra. Anonymkode: 2e5b9...39f 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #92 Skrevet 12. juli 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Helt "fantastisk" for et forbruk dem har. Jeg sniker heller ikke i skattelister. Har noen i nær omgangskrets som lever som om dem har ubegrenset med penger. Var ikke sånn før så mulig dem har vunnet i lotto. 😬 blir dyrt hvis det er lånte penger dem sløser med. Grøss og gru sier jeg. Anonymkode: d5ebf...5c2 Er ikke poenget med åpne skattelister at folk skal kunne sjekke når naboen begynner å leve som rikfolk til tross for vanlige jobber, slik at man kan melde fra til politiet eller økokrim eller hvem det nå er? Hvis de har arvet eller vunnet i lotto blir det jo ingen sak, men om de driver med underslag eller menneskesmugling via hytta eller hva vet jeg, så bør jo noen finne ut av det. Anonymkode: a932b...36f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #93 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så flink du er da! Hvis du i tillegg kunne slutte å fokusere så enormt på hva andre legger ut, så tenker jeg det blir bra. Anonymkode: 2e5b9...39f Trådstarter har flere ganger forklart at hun ikke er misunnelig. Hun liker folkene og beskriver dem som positive og greie. Hva vet vi om hun fokuserer så gærnt på hva andre legger ut? - DET er jo ikke akkurat til å unngå å få med seg hvis alle oppdateringene handler om hva dem har brukt penger på samt hva det koster. Jeg forstår TS sin undring. 🤗 Anonymkode: d5ebf...5c2 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #94 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke poenget med åpne skattelister at folk skal kunne sjekke når naboen begynner å leve som rikfolk til tross for vanlige jobber, slik at man kan melde fra til politiet eller økokrim eller hvem det nå er? Hvis de har arvet eller vunnet i lotto blir det jo ingen sak, men om de driver med underslag eller menneskesmugling via hytta eller hva vet jeg, så bør jo noen finne ut av det. Anonymkode: a932b...36f Det handler nok mest om at inntekt er offentlig og ikke privat. Det gir trygghet i samfunnet, at like yrkesgrupper blir likestilt. Om min lærer kollega fikk 1 mill i lønn siden han er kompis med sjefen og jeg får min vanlige lønn ? Anonymkode: 449f9...a85 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #95 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er ikke poenget med åpne skattelister at folk skal kunne sjekke når naboen begynner å leve som rikfolk til tross for vanlige jobber, slik at man kan melde fra til politiet eller økokrim eller hvem det nå er? Hvis de har arvet eller vunnet i lotto blir det jo ingen sak, men om de driver med underslag eller menneskesmugling via hytta eller hva vet jeg, så bør jo noen finne ut av det. Anonymkode: a932b...36f Unnskyld meg, men hvordan skal du finne ut av det ved hjelp av skattelistene? Lurer oppriktig. Anonymkode: 2e5b9...39f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #96 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det handler nok mest om at inntekt er offentlig og ikke privat. Det gir trygghet i samfunnet, at like yrkesgrupper blir likestilt. Om min lærer kollega fikk 1 mill i lønn siden han er kompis med sjefen og jeg får min vanlige lønn ? Anonymkode: 449f9...a85 Hæ? Tuller du? Anonymkode: 2e5b9...39f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #97 Skrevet 12. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Hæ? Tuller du? Anonymkode: 2e5b9...39f Om vedkommende tuller, så er det i hvertfall ikke helt riktig så vidt jeg kan google meg til på to minutter. Men jeg hadde heller ikke helt rett, selv om effekten blir litt den samme. Wikipedia er som regel ikke kremen av kilder, men tross alt bedre enn kvinneguiden: "I Norge er skattelistene tilgjengelige for offentligheten. Privatpersoner kan dermed få innsikt i hva andre privatpersoner har i alminnelig inntekt, nettoformue og utlignet skatt for et gitt år. Hensikten bak offentliggjøringen var i utgangspunktet å kontrollere at alle oppgav riktige opplysninger til skattemyndighetene for å være sikre på at korrekt beløp ble betalt i skatt." Anonymkode: a932b...36f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #98 Skrevet 12. juli 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Unnskyld meg, men hvordan skal du finne ut av det ved hjelp av skattelistene? Lurer oppriktig. Anonymkode: 2e5b9...39f Naboen din som er lærer har plutselig råd til hytte, villa, båt, dyre ferieturer og lever generelt som storkar. Oppført inntekt og formue i skattelisten er lav. Du melder fra til skatteetaten om at her er det noe som virker rart, om de har tid til å gjøre noe annet enn å prøve å finne ut av hvilke stortingspolitikere som har glemt å betale skatt de siste ti årene så kanskje de undersøker nærmere? Vet du, jeg aner ikke, men trodde altså dette var hensikten med åpne skattelister. Anonymkode: a932b...36f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #99 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Naboen din som er lærer har plutselig råd til hytte, villa, båt, dyre ferieturer og lever generelt som storkar. Oppført inntekt og formue i skattelisten er lav. Du melder fra til skatteetaten om at her er det noe som virker rart, om de har tid til å gjøre noe annet enn å prøve å finne ut av hvilke stortingspolitikere som har glemt å betale skatt de siste ti årene så kanskje de undersøker nærmere? Vet du, jeg aner ikke, men trodde altså dette var hensikten med åpne skattelister. Anonymkode: a932b...36f Ha ha, tviler på at noen melder ifra til skattemyndighetene fordi naboen har kjøpt hytte. Han kan for eksempel ha LÅNT penger, noe som vil senke inntekten på skattelistene. For der står nettoinntekt, ikke brutto. Eller han kan ha arvet eller solgt et hus eller en hytte. Anonymkode: 2e5b9...39f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #100 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Naboen din som er lærer har plutselig råd til hytte, villa, båt, dyre ferieturer og lever generelt som storkar. Oppført inntekt og formue i skattelisten er lav. Du melder fra til skatteetaten om at her er det noe som virker rart, om de har tid til å gjøre noe annet enn å prøve å finne ut av hvilke stortingspolitikere som har glemt å betale skatt de siste ti årene så kanskje de undersøker nærmere? Vet du, jeg aner ikke, men trodde altså dette var hensikten med åpne skattelister. Anonymkode: a932b...36f Mange inntekter er ikke skattbare. Og har han store fradrag så vil jo nettoinntekten være lav. Anonymkode: 2e5b9...39f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå