Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Sorry, men vi har alle et ansvar for våre reaksjoner. Man er temmelig dum når man reagerer voldelig på noen som sier "du er voldelig du!". Da viser man bare at provokatøren har rett.

Da SIAN holdt på utenfor Stortinget, husker ikke helt når det var, så oppførte noen av muslimene seg akkurat slik SIAN sier at de gjør. Med vold, med utbrudd, med sinne og hat. Tenk om muslimene som var voldelige heller hadde stått stille med roser i hendene. Kanskje sunget noe greier. Virkningen av noe sånt ville jo vært ekstrem sammenlignet med det oppstyret som ble.

Jepp. Husker det der godt. Det var skremmende.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Likevel kan ingen provokasjon kvalifisere til vold og drapsforsøk. Det går en grense.

Det som er provokasjon for noen er ytringsfrihet for en annen. Provokasjon er en subjektiv opplevelse hos den provoserte på lik linje med krenkelsen for den krenkede. Så lenge det ikke er forbudt med lov å ødelegge et symbol for noe, så kan man ødelegge så mye man vil. Er det smart? Nei. er det dumt? Ja. Men det er ikke ulovlig og skal ikke føre til at man blir utsatt for vold. Provoser tilbake da, men ikke bruk vold.

Jeg blir provosert av muslimene som ropte Allahu akbar og jublet at noen de er uenige med ble forsøkt drept, men det gir meg ingen rett å bli voldelig mot dem. 

Du kan ikke jobbe målretta for å provosere fram vold, og så bruke denne "volden" for å nå et politisk mål.. Hvis jeg ønsket å fremstille bergensere som voldelige, og derfor reiste til bergen med ropert for å snakke på torget om hvor elendig brann er, og hvor stygg byen bergen er så vil reaksjonene komme.. Antakeligvis sterkere hver gang. Jeg utnytter bevisst noe som ligger innebygd i mange mennesker for å oppnå en reaksjon. Når jeg får den reaksjonen så bruker jeg den til å underbygge min mening, og bevise at min fordom mot bergensere stemmer. SIAN er ekstremister de også... Håper fornuftige muslimer, og ikke muslimer i norge tar avstand fra både dem, og den uforsvarlige handlingen til damen som kjørte bilen.

• Liker 4
Skrevet

Dette er bare uendelig trist å se fra begge parter. Hva blir det neste.💔

• Liker 1
Skrevet
ltfutt skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg ønsket å fremstille bergensere som voldelige, og derfor reiste til bergen med ropert for å snakke på torget om hvor elendig brann er, og hvor stygg byen bergen er så vil reaksjonene komme..

Da bør bergensere bare trekke opp skuldrene og ignorere deg. Eller hvis det kommer reaksjon, så bør den være av typen ''Er du gal/dum/idiot, eller?'', at du blir ropt tilbake på. Men ikke vold. Aldri vold. Vold er kun berettiget i direkte selvforsvar eller direkte forsvar av andre som blir utsatt for vold. Å krasje i en annen bil ''i selvforsvar'' når denne bilen ikke truer deg viser bare at den som uttalte gullkornet ikke vet hva selvforsvar er. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hun gjorde er helt uakseptabelt, det kunne ha endt mye verre - og mange flere kunne blitt berørt. Vitner om ELENDIG dømmekraft, håper hun får en skikkelig straff og at det blir lenge til vi ser henne på veien igjen 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MAGEROST skrev (3 timer siden):

Hva faen.....

Full video: Dramaet starter rundt 1t.58m.

https://www.facebook.com/alternativmedia.no/videos/1697250127275876

jeg støtter virkelig ikke de som har gjort dette, men han bør jo tenke seg om flere ganger før han gjør det han gjør også.

jeg liker heller ikke utlandske veldig godt,men lar være og blande meg opp i det

• Liker 2
Skrevet
cas12 skrev (1 minutt siden):

jeg støtter virkelig ikke de som har gjort dette, men han bør jo tenke seg om flere ganger før han gjør det han gjør også.

jeg liker heller ikke utlandske veldig godt,men lar være og blande meg opp i det

Uansett hvor mange bøker han brenner, så er det feil å forsøke å drepe ham. Å reagere med vold mot en ikke-voldelig handling er alltid feil.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Uansett hvor mange bøker han brenner, så er det feil å forsøke å drepe ham. Å reagere med vold mot en ikke-voldelig handling er alltid feil.

som sagt jeg støtter ikke de som har gjort dette,men det blir jo sinne rettet mot han og ting kan dessverre skje

Skrevet

Sto det ikke å lese i VG at prideflagg var blitt brent under en bro i natt, og dette etterforskes som hat kriminalitet. Men å brenne Koranen på Mortensrud er ikke hat kriminalitet? Nå må det bli like regler for alle. 

En åpenbar provokasjon fra Sian med intensjon om et lignende resultat som dette. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
cas12 skrev (På 2.7.2022 den 20.33):

som sagt jeg støtter ikke de som har gjort dette,men det blir jo sinne rettet mot han og ting kan dessverre skje

De bør ikke skje. Helt greit å være sint, men da skal man svare med ord, ikke med vold. 

Jaimatadi skrev (På 2.7.2022 den 20.34):

Sto det ikke å lese i VG at prideflagg var blitt brent under en bro i natt, og dette etterforskes som hat kriminalitet. Men å brenne Koranen på Mortensrud er ikke hat kriminalitet? Nå må det bli like regler for alle. 

En åpenbar provokasjon fra Sian med intensjon om et lignende resultat som dette. 

Kanskje fordi kritikk mot religion ses på som mer akseptabel enn kritikk mot seksuell legning? Altså, i det ene tilfelle rammer det mennesker direkte, i det andre tilfelle rammer det en religion.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Gjest Optimo
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Så brent Koran kvalifiserer for drapsforsøk på veien litt senere? 

Fredens religion noen? :balltre:

1) Selvfølgelig ikke. 

2) Har du sett mer av videoen enn bare påkjørselen? Under brenningen på Mortensrud var det en kar som tok det ganske greit, snakket om at vi ikke oppnår harmoni med den fremgangsmåten SIAN bruker. Ikke noe vold der i gården. Er han en dårligere muslim enn hun i bilen? 

Det bor en del tusen muslimer på Mortensrud. Hvis religionen var problemet, og ikke enkelte lettkrenka gærninger, så burde vel Thorsen og gjengen hatt en hel konvoi med biler etter seg? 

Skrevet
Fru Solsikke skrev (15 minutter siden):

Helt uenig. Det er de som utfører handlingene som er ansvarlige for dem. 

Det blir som å skylde på voldtektsofferet fordi skjørtet var for kort. 

Nå blander du snørr og bart. 

SIAN vil at noe skal skje, de vil at noen skal reagere og de gjør alt i sin makt for å få noen til å gjøre det for å etterpå si, seeee, muslimene er akkurat som vi sier de er. 

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi kritikk mot religion ses på som mer akseptabel enn kritikk mot seksuell legning? Altså, i det ene tilfelle rammer det mennesker direkte, i det andre tilfelle rammer det en religion.

Jeg syns det er akkurat det samme. Begge deler er en slags bevegelse som omfatter grupper av mennesker og enkelt individer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Det er jo det som er problemet - at hver gang det brukes vold mot SIAN, så er det bare 1 som vinner på det. Nettopp SIAN.

Nå skal jeg ganske snart reise på ferie, så kommer ikke til å følge godt med saken, men håper folk oppdaterer tråden med relevant info om sakens utvikling :)

Det er et forbanna uløselig problem. Hva skal vi med disse idiotene, som dedikerer livet sitt til å brenne andres religiøse tekster? Litt grunnleggende respekt burde man kunne lære dem.

• Liker 4
Skrevet
Jaimatadi skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er akkurat det samme. Begge deler er en slags bevegelse som omfatter grupper av mennesker og enkelt individer. 

Det er jeg vel egentlig enig i, forsåvidt. Man velger strengt tatt ikke sin religion.

• Liker 1
Skrevet
Optimo skrev (1 minutt siden):

1) Selvfølgelig ikke. 

2) Har du sett mer av videoen enn bare påkjørselen? Under brenningen på Mortensrud var det en kar som tok det ganske greit, snakket om at vi ikke oppnår harmoni med den fremgangsmåten SIAN bruker. Ikke noe vold der i gården. Er han en dårligere muslim enn hun i bilen? 

Det bor en del tusen muslimer på Mortensrud. Hvis religionen var problemet, og ikke enkelte lettkrenka gærninger, så burde vel Thorsen og gjengen hatt en hel konvoi med biler etter seg? 

Jeg så hele videoen, ja.

Jeg synes det er riktig måte å reagere på. Hvorfor skal han være en dårligere muslim enn hun i bilen (hvis hun er muslim, hun er mørkhudet, men usikkert om hun er muslim).

Det er religionen som er problemet. At noen velger å ikke la religionen styre eget liv er bare positivt. Men de lettkrenka gærningene følger religionen bokstavelig og alle oppfordringer der til vold mot de som krenker profeten eller islam generelt. De tar det personlig. Det er vel hovedforskjellen mellom moderate religiøse og ekstreme religiøse. Graden de lar religionen styre livet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (15 minutter siden):

Da bør bergensere bare trekke opp skuldrene og ignorere deg. Eller hvis det kommer reaksjon, så bør den være av typen ''Er du gal/dum/idiot, eller?'', at du blir ropt tilbake på. Men ikke vold. Aldri vold. Vold er kun berettiget i direkte selvforsvar eller direkte forsvar av andre som blir utsatt for vold. Å krasje i en annen bil ''i selvforsvar'' når denne bilen ikke truer deg viser bare at den som uttalte gullkornet ikke vet hva selvforsvar er. 

Du veit like godt som alle andre at provoserer en lenge nok så er det alltid noen som går over grensa. Vi veit alle at vold ikke er svaret.. Derfor må en verken bruke vold, eller gjøre handlinger som framprovoserer det.

• Liker 3
Gjest Storebror
Skrevet
Jaimatadi skrev (På 2.7.2022 den 20.34):

Tipper politiet etterforsker brenningen av prideflagget som hatkriminalitet fordi de ser det i sammenheng med terrorangrepet. 

Men generelt regnes hverken brenning av prideflagg eller relgiøse bøker som hatkriminalitet. 

Veldig på siden, men forståelse for ytringsfriheten burde være krav for å bestå statsborgertesten. Det burde være eksplisitt spørsmål om man forstår at det er straffefritt å brenne religiøse bøker og lage karikaturer av religiøse personer i Norge. Om man ikke forstår det så skal man heller ikke ha norsk statsborgerskap. 

Skrevet
cas12 skrev (14 minutter siden):

Blasfemi er heldigvis fullt lovlig. Kun tåper tyr til vold for å forsvare guden sin. Den dagen vi forbyr blasfemi, river vi også ned grunnmuren i demokratiet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

SIAN ypper til bråk og griner når de blir banka opp. Ikke no nytt her. 

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...