Gå til innhold

Fikk ubesvart anrop av barndomsvenninne. Ikke hatt kontakt på 22 år, føltes invaderende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker at dersom det var noe alvorlig/ dødsfall hadde hun jo ikke hatt smiley bak første SMS. Og hun kunne hintet til hva det gjaldt på SMS. Kunne skrevet: «Det gjelder en rettsak/ dødsfall etc.). 
 

Men, ja jeg tar selvkritikk. Men folk er forskjellige.

TS

Anonymkode: 1c211...2d8

Hvorfor i alle dager svarer du ikke bare tilbake og spør hva hun vil??

Anonymkode: b89ec...e3c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er her, men sov lenge før kveldsvakt i dag. Var våken 2 timer i natt.

Nei, jeg har ikke planer om å ringe tilbake. Det lukter som sagt pyramidesalg her. Hun hadde smiley bak SMS’en (den første av ti SMS’er). 

Anonymkode: 1c211...2d8

😱 alt håp er jo ute fordi hun brukte en smiley! Verden står ikke til påske nå!🤯

Anonymkode: a2ecc...840

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan forstå at det virker rart med folk som ringer etter så mange år. Hadde kanskje passet bedre med en SMS. Men ikke noe å få helt sjokk over med mindre du ikke hadde noe bra forhold med den personen.

Jeg gjorde noe av det samme med folk jeg har gått i klasse med. Sendt melding om hvordan det går, selv om det ikke virker så naturlig. Kan jo være fint å ha noe kontakt hvis det ikke er slitsomt.

Anonymkode: 86ba9...fc7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men kanskje jeg er sær. Jeg er en ganske privat og introvert person. 

Er man det, så skaffer man seg et hemmelig nummer.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor akkurat nå liksom og ikke for 15-20 år siden?

Har selv barndomsvenner hvor vi gikk hvert til vårt, og som jeg ikke har snakket med siden. Ting går kanskje litt i sykluser, men nå er det flere av de jeg lurer på hvordan det gikk med. Kanskje ikke verre enn som så?

Anonymkode: c614a...50f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Jeg er lovpålagt og informere mennesker  om ganske viktige ting av og til i jobben min. Det hender postadressen ikke virker som den skal å da må jeg prøve telefon, som jo er helt umulig fordi de fleste ser ut til og være enig med deg i dette. Det kan skje at noen kontakter deg for og fortelle noe du burde vite, så man risikerer å gå glip av viktig informasjon når man ikke vil svare på telefoner. Pluss at det er utrolig irriterende å måtte bruke så mye tid på folk som bare ikke vil svare😅 

Det er egentlig ironisk at det blir sett på som uhøflig og ringe.  Hvor mer teknologi vi har til å hjelpe oss med å ta kontakt, hvor mindre akseptabelt er det å ta kontakt.

Det er ikke uhøflig å ringe. Det er heller ikke uhøflig å ikke svare fordi man ikke kjenner igjen nummeret. 

Det burde ikke være noe problem for deg å sende en automatisk, generisk sms om noen ikke svarer på telefonen. Det tar bare et sekund, og informerer personen om hva det gjelder og at de må ringe deg opp. Null stress

Anonymkode: 07f72...088

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke uhøflig å ringe. Det er heller ikke uhøflig å ikke svare fordi man ikke kjenner igjen nummeret. 

Det burde ikke være noe problem for deg å sende en automatisk, generisk sms om noen ikke svarer på telefonen. Det tar bare et sekund, og informerer personen om hva det gjelder og at de må ringe deg opp. Null stress

Anonymkode: 07f72...088

Vi sender ikke sms. De får jo ubesvart anrop på telefonen, så de vet jo at noen prøver og få tak i de. Svarer de ikke og gidder de ikke sjekke nummeret på 1881 å ringe opp så er det deres eget ansvar.
 

 Jeg synes bare det er irriterende  når det  tar så mye ekstra tid. Så er det merkelig med voksne mennesker som ikke er mer bekymret for å gå glipp av viktig informasjon. Det er jo ikke slik at alle viktige samtaler kan planlegges på forhånd. 
 

Samtidig pleier jeg og sjekke 1881 før jeg ringer op selv også, så jeg irriterer sikkert andre som jobber med å få tak i meg også😂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte burde vel heller benytte seg av røyksignaler, Mail og personlig korrespondanse. For hva skal en med mobil om en ikke svarer når det ringer og heller ikke kan ringe tilbake.

Anonymkode: 04418...13b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt absurd å føle seg invadert av noe sånt. Kanskje din tidligere venninne ønsket å strekke ut en hånd og være et godt medmenneske. Selv er jeg ensom og hadde bare blott glad hvis noen fra min fortid tok kontakt. Jeg burde absolutt vært flinkere til det selv. 

Synes det var utrolig fint gjort av henne faktisk. 

Anonymkode: 07fea...856

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at dersom det var noe alvorlig/ dødsfall hadde hun jo ikke hatt smiley bak første SMS. Og hun kunne hintet til hva det gjaldt på SMS. Kunne skrevet: «Det gjelder en rettsak/ dødsfall etc.). 
 

Men, ja jeg tar selvkritikk. Men folk er forskjellige.

TS

Anonymkode: 1c211...2d8

Ja, folk er forskjellige, noen (få??) er faktisk normale. Svarer når telefonen ringer, når en kollega kommer bort for å spørre om noe, når naboen hilser, når noen kommer på besøk, når man møter en bekjent på gata. 
Jeg skjønner at noen har sosial angst, men det kan da umulig gjelde 90 % av befolkningen!

Ser dessuten at du er i jobb, så jeg regner med at du ikke sitter innestengt og musestille og isolert inne i huset ditt til enhver tid. Oppfør deg voksent og normalt neste gang, ta telefonen….

Anonymkode: 0ffdd...fd3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også man fint kan forvente å få en sms i forkant så man får en pekepinn på hva det dreier seg om. Nei, dødsfall passer best å ta over telefon men hun kunne skrevet en sms lignende dette, "Det gjelder en litt sensitiv sak som passer best å ta over telefon etc." så får TS en pekepinn på hva det gjelder. 

Skjønner meg ikke på dere som ikke kan respektere at en del mennesker foretrekker SMS over telefon. Dere må jo ringe så mye dere orker men ikke forvent svar hvis dere av rent prinsipp ikke kan gi en "heads up" per melding først. Det tar 1 minutt, for guds skyld! 

TS, jeg kan jo sende noe lignende: "Hei! Hyggelig å høre fra deg! Jeg venter en telefon akkurat nå så jeg er ikke tilgjengelig for samtale for øyeblikket, men send meg gjerne en SMS også kan jeg ringe deg opp senere :) Mvh Kari"

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes også man fint kan forvente å få en sms i forkant så man får en pekepinn på hva det dreier seg om. Nei, dødsfall passer best å ta over telefon men hun kunne skrevet en sms lignende dette, "Det gjelder en litt sensitiv sak som passer best å ta over telefon etc." så får TS en pekepinn på hva det gjelder. 

Skjønner meg ikke på dere som ikke kan respektere at en del mennesker foretrekker SMS over telefon. Dere må jo ringe så mye dere orker men ikke forvent svar hvis dere av rent prinsipp ikke kan gi en "heads up" per melding først. Det tar 1 minutt, for guds skyld! 

TS, jeg kan jo sende noe lignende: "Hei! Hyggelig å høre fra deg! Jeg venter en telefon akkurat nå så jeg er ikke tilgjengelig for samtale for øyeblikket, men send meg gjerne en SMS også kan jeg ringe deg opp senere :) Mvh Kari"

Anonymkode: e7ba7...337

Du skulle det stå :) 

Anonymkode: e7ba7...337

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes også man fint kan forvente å få en sms i forkant så man får en pekepinn på hva det dreier seg om. Nei, dødsfall passer best å ta over telefon men hun kunne skrevet en sms lignende dette, "Det gjelder en litt sensitiv sak som passer best å ta over telefon etc." så får TS en pekepinn på hva det gjelder. 

Skjønner meg ikke på dere som ikke kan respektere at en del mennesker foretrekker SMS over telefon. Dere må jo ringe så mye dere orker men ikke forvent svar hvis dere av rent prinsipp ikke kan gi en "heads up" per melding først. Det tar 1 minutt, for guds skyld! 

TS, jeg kan jo sende noe lignende: "Hei! Hyggelig å høre fra deg! Jeg venter en telefon akkurat nå så jeg er ikke tilgjengelig for samtale for øyeblikket, men send meg gjerne en SMS også kan jeg ringe deg opp senere :) Mvh Kari"

Anonymkode: e7ba7...337

Det hadde jo sikkert vært lettere for venninnen og respektere at TS ønsket en slik sms om TS hadde informert om det. Hvordan skal hun vite at TS vill ha en sms når TS ikke sier hva hun vill?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er både sær og oppfattes som blottet for normal høflighet. Helt greit at du ikke tok telefonen, men å nekte å ringe opp igjen etter en presentasjon er helt hinsides. Det er ikke som at hun har slått opp telt på plenen din og flyttet inn heller. 🙄

Kjenner mange introverte, og selv om de synes det er ubehagelig har de folkeskikk til å ta en telefonsamtale når det er påkrevd. Din reaksjon plasserer deg mer på autismespekteret i mine øyne. Jeg synes også det er mer realt med en telefon enn sms, etter så mange år. 

Anonymkode: 59f71...7b9

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes også man fint kan forvente å få en sms i forkant så man får en pekepinn på hva det dreier seg om. Nei, dødsfall passer best å ta over telefon men hun kunne skrevet en sms lignende dette, "Det gjelder en litt sensitiv sak som passer best å ta over telefon etc." så får TS en pekepinn på hva det gjelder. 

Skjønner meg ikke på dere som ikke kan respektere at en del mennesker foretrekker SMS over telefon. Dere må jo ringe så mye dere orker men ikke forvent svar hvis dere av rent prinsipp ikke kan gi en "heads up" per melding først. Det tar 1 minutt, for guds skyld! 

 

Anonymkode: e7ba7...337

Men vi kan jo ikke vite at den vi ringer er en sånn særing som ikke ringer opp når de ser de blir oppringt av et seriøst nummer?! De fleste folk svarer faktisk, eller ringer opp igjen. Det er normalen. Jeg hadde syns det var veldig snålt om alle som ringer meg skulle sendt sms først. 🤨 Finnes det ingen grense for hvor kalde vi nordmenn skal bli, det vi ikke en gang kan bruke mobilen til det den faktisk ble oppfunnet for? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo invaderende at folk ringer. Gi meg en sms når som helst! 

Anonymkode: bc444...8f9

Synes det er litt alarmerende at en slik holdning har blitt mer vanlig. Folk som sier det er frekt å ringe uten å sende melding først, folk som har angst for telefonsamtaler etc. Hvor skjøre er det mulig å bli? Opplever til og med at enkelte på internett hisser seg opp fordi en telefonoppringning "gjør krav på tiden deres".

Anonymkode: e58d6...f0f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Albbas said:

Men vi kan jo ikke vite at den vi ringer er en sånn særing som ikke ringer opp når de ser de blir oppringt av et seriøst nummer?! De fleste folk svarer faktisk, eller ringer opp igjen. Det er normalen.  

 

 

Jeg ringer aldri opp ukjente nummer hvis jeg ikke rekker å ta telefonen. Jeg forventer at de ber meg ta kontakt i en påfølgende SMS hvis det er viktig. Jeg lar ikke være å ta telefonen hvis det er ukjent nummer, men jeg tar selvfølgelig ikke telefonen hvis jeg sitter i møter, eller er opptatt med andre ting. Hvis jeg ikke blir bedt om å ringe tilbake antar jeg at det er telefonsalg og det gidder jeg ikke. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

r0llz skrev (3 timer siden):

Jeg har fundert på om jeg skal kontakte  min gamle barndomsvenninne fra 20 år siden ..for jeg kunne tenke meg å ga kontakt med henne igjen  men nå vet jeg ikke om jeg tørr . Edit Jeg hadde tenkt å sende melding da ikke ringe og en melding ikke 20 🙄skumm leste kommentarer her nå

Det er bare koselig å få melding fra noen fra gamle dager. 

Jeg tror mange kommenterer sånn fordi det rett og slett har blitt sånn at man ikke ringer folk ut av det blå. De eneste tilfellene jeg kommer på fra eget liv eller folk rundt meg, er MLM eller noen som har havnet litt utpå og er desperat etter penger. 

Jeg synes TS overreagerer litt, samtidig har jeg null tro på at denne gamle venninnen ringer bare for å få kontakt igjen. For da hadde hun skrevet det i meldingen hun sendte etter at TS ikke svarte. 

Denne greia med å ikke skulle avsløre noe før samtalen er veldig MLM, fordi folk skal føle seg pushet til å si ja til noe de egentlig ikke vil, og det gjør de ikke via melding. Mange synes det er vanskelig å si nei til noen de kjenner face to face eller i en telefon, og det skal utnyttes for det det er verdt. 

Jeg har overhørt salgsmøter i MLM hvor de tipser hverandre om denne geniale metoden. 

Om noe så er det MLM-folka som bidrar til at folk blir redd for å ta telefonen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pleide å ta telefonen da et ukjent nummer ringte, men det er 98% av tiden scammere eller markedsundersøkelse, så det har jeg sluttet med. Jeg har absolutt ingen telefonvegring, men forventer at et ukjent nummer enten ringer opp igjen eller sender en melding med hva det gjaldt hvis jeg ikke tok telefonen. Jeg jobber turnus og kan sove til litt rare tider av døgnet. Har blitt vekket av "Microsoft" mange ganger sånn i 11-tiden etter nattevakt og jeg har glemt å sette mobilen på lydløs.

Men hadde jeg blitt stresset over at en barndomsvenninne ringte? Absolutt ikke. Det hadde bare vært koselig. Jeg hadde svart "Beklager, jeg regnet med at det var selger eller scammer siden jeg ikke kjente nummeret. Ringer deg i kveld sånn i 20-tiden."

Anonymkode: 45d61...cea

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har absolutt ingen telefonvegring, men forventer at et ukjent nummer enten ringer opp igjen eller sender en melding med hva det gjaldt hvis jeg ikke tok telefonen.

Samme her. Ofte når ukjente ringer fra mobiltelefon gir jeg autosvar med beskjed ala "Jeg kan ikke svare nå. Send SMS eller ring tilbake senere" men det er svært sjeldent eller aldri de ringer tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (8 timer siden):

Noen ganger skjønner jeg absolutt ingenting av det jeg leser her inne. Jeg innrømmer det glatt selv om det er litt nederlag å ikke forstå ting. Her skjønner jeg nada!

HVA er problemet her, sånn egentlig? MÅ folk sende meld før de ringer, og hvorfor??

Jeg hadde blitt nysgjerrig og svart, selvfølgelig. Var det bare for å ville ta opp kontakt, så hadde jeg blitt glad! Det er jo superkoselig at folk tenker på en etter mange år! 

Nei, jeg må bare innse at det ikke er alt en skal forstå... jez

Heilt einig. No er rett nok folk ulike, men stussar over kva som skal gjerast til eit problem.

Om kem som helst frå mi fortid hadde tatt kontakt med meg enten med oppringing, sms eller SoMe så hadde dei fått eit svar frå meg. Det framstår ikkje av TS som at det er meir enn at dei glei frå kvarandre som gjorde at kontakten enda så ikkje noko negative minner eller noko som skulle legge hinder for å svare. Men igjen... folk er ulike.

Anonymkode: f4e17...da3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send henne en sms tilbake å spør om det er noe spesielt?

Anonymkode: 11b67...1d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...