Gå til innhold

Fikk ubesvart anrop av barndomsvenninne. Ikke hatt kontakt på 22 år, føltes invaderende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du beskriver her er ikke introvers men ekstrem sosial angst.  

Anonymkode: ad5fe...003

Nei, men det viser bare hvor vanskelig det er for dere som ringer i vilden sky å forstå at denne telefonen er vanskelig. 

Jeg er aktiv og sosial, har en stor vennekrets og en jobb jeg stadig treffer nye folk i. Å ringe venner eller ta jobbtelefoner er uproblematisk. 

Jeg skriver om den telefonen ts må ta i følge «dere», og beskriver hvorfor den telefonen kan være nærmest umulig ta for (noen) introverte, inkludert henne og meg. Det nekter «dere andre» for, og slenger på merkelapper som «ekstrem sosial angst».

Det bare understreker det jeg innledet originalinnlegget mitt med: dere kommer aldri til å forstå det. Kan dere ikke bare akseptere at ikke alle er like, uten å ty til drittslenging eller diagnoser? 

Anonymkode: 30003...1ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det du beskriver her er ikke introvers men ekstrem sosial angst.  

Anonymkode: ad5fe...003

Du har helt rett om at det ikke har noe å gjøre med å være introvert, men jeg synes ikke du skal slenge rundt deg med diagnoser på denne måten. Det er med på å vanne ut begrepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
Pippi Lotta skrev (På 4.1.2022 den 9.20):

Det kan jo handle om noe som er vanskelig for barndomsvenninne og, muligens hun synes det er lettere å snakke end å skrive det. Er ikke alt som passer i sms form heller.

Da bør hun skrive det. At hun har noe hun skulle ha tatt opp som er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da hadde jeg i alle fall hevet meg på telefonen med en gang. Og hatt en vanvittig ubehagelig følelse frem til jeg fikk svar. 

Har fått dødsbudskap på jobb to ganger, det går fint. Ene gangen var det mamma, da måtte jeg ringe (glad hun ikke har telefonskrekk🤣) en god kollega som hentet tingene mine og møtte meg ved bilen.

Livet skjer. Og viktige beskjeder skal gis over telefon. Men har forstått at vi som er 30+ har vokst opp med at ikke alt må pakkes inn i bomull, og uten å bli krenka for den minste ting, så det gjør mulig hverdagen enklere. 

Anonymkode: fcb81...499

Folk er forskjellig. Det handler ikke om å pakke inn i bomull, eller å bli krenka (hva er greia med å rope "krenka" hver gang noen har et annet syn enn en selv? 🤦‍♀️) Det handler heller ikke om alder, er 40+ selv.

Og det at du hadde hevet deg på telefonen med en gang er riktig for deg. Det hadde ikke vert riktig for meg å få telefon med dødsbudskap mens jeg hadde ansvaret for 15 sfo-barn på jobb, påkrevd å ha privattelefon på meg i arbeidstiden. (Unntaket hadde vert kanksje ti personer jeg ville visst om så fort som mulig.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C8H10N4O2 skrev (7 minutter siden):

Og det at du hadde hevet deg på telefonen med en gang er riktig for deg. Det hadde ikke vert riktig for meg å få telefon med dødsbudskap mens jeg hadde ansvaret for 15 sfo-barn på jobb, påkrevd å ha privattelefon på meg i arbeidstiden. (Unntaket hadde vert kanksje ti personer jeg ville visst om så fort som mulig.)

 

Og hvordan skal du vite at det ikke er en av disse 10 personene om personen sender en melding først om "at noe trist har skjedd, så du måtte ringe tilbake når du hadde ro"? Ville du ikke da vært dypt fortvilet om du 6 timer senere kom hjem fra jobb, ringte på igjen, og så fikk vite at moren din døde for 4 timer siden?

Anonymkode: fcb81...499

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang at en ungdomsvenn av meg ringte meg slik etter mange år. Da viste det seg at en av mine tidligere venninner på videregående hadde stukket av for å ta selvmord. Så det kan jo være alvorlig også. Han lurte bare på om jeg hadde hatt noe kontakt med vedkommende og om jeg viste om vedkommende oppbevarte seg. Jeg tok telefonen med en gang. Var høflig og fikk svar på hvorfor han ringte med en gang. 

Anonymkode: a9cf9...431

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det du beskriver her er ikke introvers men ekstrem sosial angst.  

Anonymkode: ad5fe...003

Enig. Jeg er introvert og ringer helst ikke til andre (sender melding til venner og prøver å finne frisører osv med online booking…)

 Men jeg har NULL problem med å ta tlf når den ringer, selv med ukjent nummer. Er det telefonselger sier jeg bare nei takk og legger på. Er virkelig null problem. 

Anonymkode: 26c75...818

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg opplevde en gang at en ungdomsvenn av meg ringte meg slik etter mange år. Da viste det seg at en av mine tidligere venninner på videregående hadde stukket av for å ta selvmord. Så det kan jo være alvorlig også. Han lurte bare på om jeg hadde hatt noe kontakt med vedkommende og om jeg viste om vedkommende oppbevarte seg. Jeg tok telefonen med en gang. Var høflig og fikk svar på hvorfor han ringte med en gang. 

Anonymkode: a9cf9...431

Da burde han jo også lett kunne sendt en SMS med "har du hatt noe kontakt med XXX" om han du ikke svarte på telefonen. 

I mine øyne er det det som er svaret her. Nei, det er ikke krise at en barndomsvenninne forsøker å ringe etter mange, mange år. Men det er heller ikke uhøflig å ikke svare når ukjente nummer ringer på telefonen. 
Om man etter et søk på nummeret finner ut hvem det er, kan man sende en SMS og spørre hva det gjaldt. 
Men det mest naturlige vil være om den som ringte sendte en melding og forklarte hvem det var, og hva det gjaldt. 

Folk som ringer meg og ikke får svar, som ikke sender melding eller på annen måte forsøker å ta kontakt igjen, kan lett avvises hos meg med "det var sikkert ikke noe viktig". 

Anonymkode: 3f417...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og hvordan skal du vite at det ikke er en av disse 10 personene om personen sender en melding først om "at noe trist har skjedd, så du måtte ringe tilbake når du hadde ro"? Ville du ikke da vært dypt fortvilet om du 6 timer senere kom hjem fra jobb, ringte på igjen, og så fikk vite at moren din døde for 4 timer siden?

Anonymkode: fcb81...499

Fordi en gammel klassekamerat neppe hadde gitt meg beskjed om noe angående kona mi eller foreldrene mine, besteforeldre, eller bror og hans familie.  

Jeg vil helst slippe å få telefon om at Oscar jeg var i teatergruppe med for fem år siden eller gamle tante Anna, er død, mens jeg er på jobb eller sitter på bussen på veg til en avtale.

Familien min har vett til å vente med beskjed om 89 år gamle Anna til det sømmer seg, men ringe når som helst på døgnet om det var snakk om at mamma eller noen i tilsvarende nær familie.

Trine fra teateret kan sende en melding først.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (1 minutt siden):

Fordi en gammel klassekamerat neppe hadde gitt meg beskjed om noe angående kona mi eller foreldrene mine, besteforeldre, eller bror og hans familie.  

Jeg vil helst slippe å få telefon om at Oscar jeg var i teatergruppe med for fem år siden eller gamle tante Anna, er død, mens jeg er på jobb eller sitter på bussen på veg til en avtale.

Familien min har vett til å vente med beskjed om 89 år gamle Anna til det sømmer seg, men ringe når som helst på døgnet om det var snakk om at mamma eller noen i tilsvarende nær familie.

Trine fra teateret kan sende en melding først.

 

Ok. Så om Trine fra teateret som fortsatt bor å hjemstedet er den som tilfeldigvis kommer over din mor i det hun falt om på fortauet, og tilkaller ambulanse, og i farten kun husker ditt navn, så må hun sende en melding om at noe trist har skjedd før hun ringer. Det er jo helt logisk. 

Anonymkode: fcb81...499

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Så om Trine fra teateret som fortsatt bor å hjemstedet er den som tilfeldigvis kommer over din mor i det hun falt om på fortauet, og tilkaller ambulanse, og i farten kun husker ditt navn, så må hun sende en melding om at noe trist har skjedd før hun ringer. Det er jo helt logisk. 

Anonymkode: fcb81...499

Eksempelet ditt er verdiløst. Nødetatene varsler alltid pårørende. 

Anonymkode: 3d223...6de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Så om Trine fra teateret som fortsatt bor å hjemstedet er den som tilfeldigvis kommer over din mor i det hun falt om på fortauet, og tilkaller ambulanse, og i farten kun husker ditt navn, så må hun sende en melding om at noe trist har skjedd før hun ringer. Det er jo helt logisk. 

Anonymkode: fcb81...499

Nå leiter du etter scenarier her. Det blir for dumt. Folk flest ser da forskjellen på dødsbudskap når det gjelder nær familie, og gamle venner man ikke har like god kontakt med lenger. Nå var saken at Trine hadde beskjeden om Oscar, ikke om mamma.

Trine hadde enten ringt, eller sendt melding med konkret hvem det gjaldt hvis hun var først på stedet om mamma falt om. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg plutselig kom over at moren til en gammel venninne falt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eksempelet ditt er verdiløst. Nødetatene varsler alltid pårørende. 

Anonymkode: 3d223...6de

Kun registrerte nærmeste pårørende. Og først etter ankomst sykehus når de har kontroll på hvem og hva.

Ambulansen har ikke informasjon, ingen rettigheter, og heller ikke tid. 

Og de ringer ikke ut over registrerte pårørende. Da de må respektere pasientens ønsker. 

Har dessverre en god del praktisk erfaring. 

Anonymkode: fcb81...499

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, men det viser bare hvor vanskelig det er for dere som ringer i vilden sky å forstå at denne telefonen er vanskelig. 

Jeg er aktiv og sosial, har en stor vennekrets og en jobb jeg stadig treffer nye folk i. Å ringe venner eller ta jobbtelefoner er uproblematisk. 

Jeg skriver om den telefonen ts må ta i følge «dere», og beskriver hvorfor den telefonen kan være nærmest umulig ta for (noen) introverte, inkludert henne og meg. Det nekter «dere andre» for, og slenger på merkelapper som «ekstrem sosial angst».

Det bare understreker det jeg innledet originalinnlegget mitt med: dere kommer aldri til å forstå det. Kan dere ikke bare akseptere at ikke alle er like, uten å ty til drittslenging eller diagnoser? 

Anonymkode: 30003...1ed

Nei, men å bare overse den som ringer (sms er en mulighet) og beskrive vedkommende som frekk, er respektløst og har ingenting med introvers å gjøre. Enten er man da blottet for normal folkeskikk og/eller man strever selv 

Anonymkode: 30703...028

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 2.43):

Jeg er en dame på ca. 37/ 38 år (anonymiserer, men er en av disse to aldre). Nå nylig fikk jeg to ubesvarte anrop som jeg først trodde var telefonsalg. Jeg blokkerte derfor nummeret. Så fikk jeg en SMS hvor det står: «Hei. Det er xx (hennes navn). Kan du ringe meg når du har mulighet?». Jeg svarer da at: «Du må ha ringt feil, jeg kjenner ingen med det navnet». Da svarer hun: «Det er xx fra barndommen». 
 

Altså, jeg ble helt satt ut. Vi har ikke hatt kontakt eller sett hverandre på 22 år, også forventer hun at jeg bare skal snakke med henne sånn helt ut av det blå? Er det ikke vanlig høflighet å i det minste skrive en lengre SMS der man forklarer hvorfor man ønsker kontakt etter så mange år? Hva tenker dere? For meg blir det utrolig sært å gjenoppta kontakten etter så mange år. Jeg føler ikke for å fortelle om meg og mitt liv til en barndomsvenninne jeg ikke har sett på 22 år. Må si jeg stusser veldig over dette. 

Anonymkode: 1c211...2d8

Hvis dere ikke hadde et spesielt godt vennskap å du ikke ønsker å gjenoppta kontakten , hadde jeg svart hyggelig men litt svevende . Som i : «Har travle dager nå, men skal prøve å få ringt deg . Hva gjelder det? 😊»  så får du en anelse om hva hun vil . Er det noe du ønsker å snakke m henne om , ringer du etter å få vite hva d gjelder . Evnt bare fader du ut. Jeg er som deg , liker best meldinger , hater å snakke i tlf 😝 . Min erfaring er at folk skriver : ring meg , d gjelder …./ haster , hvis det er noe VIKTIG. 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kun registrerte nærmeste pårørende. Og først etter ankomst sykehus når de har kontroll på hvem og hva.

Ambulansen har ikke informasjon, ingen rettigheter, og heller ikke tid. 

Og de ringer ikke ut over registrerte pårørende. Da de må respektere pasientens ønsker. 

Har dessverre en god del praktisk erfaring. 

Anonymkode: fcb81...499

Og barn av pasienten er regnet som nærmeste pårørende. Nå var det dessuten dette eksempelet personen skisserte i eksempelet sitt.

Anonymkode: 75969...f30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
16 hours ago, AnonymBruker said:

Eksempelet ditt er verdiløst. Nødetatene varsler alltid pårørende. 

Anonymkode: 3d223...6de

Og når folk ikke vil svare telefonen så gjør de hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eksempelet ditt er verdiløst. Nødetatene varsler alltid pårørende. 

Anonymkode: 3d223...6de

Det fungerer ikke alltid i praksis, men du kan gjerne tro det. Har derimot stikk motsatt erfaring.

Anonymkode: 04418...13b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...