Gå til innhold

Fikk ubesvart anrop av barndomsvenninne. Ikke hatt kontakt på 22 år, føltes invaderende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Trykker aldri liker og hjerte på sånt, for vet at jeg ikke kan følge opp. 

Anonymkode: bc444...8f9

Det er nok veldig få av de som trykker liker og hjerter som faktisk følger opp, det handler mest om å se ut som et godt menneske på facebook. 

Anonymkode: 701fe...0ee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er snakk om noe så dagligdags å ta telefonen å prate med et annet menneske. De aller fleste klarer det. 

Dette tror jeg det må tenkes litt nøyere over. Noe så dagligdags som...hva som helst...er det alltid noen som ikke gjør av en eller annen årsak. Du personlig har ingen problemer med det, men kanskje du har problemer med å forstå noe så enkelt og dagligdags som at...noen har probemer med ting? Mange trenger å øve seg i å være tolerante for andre menneskers måte å være menneske på. :) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Dette tror jeg det må tenkes litt nøyere over. Noe så dagligdags som...hva som helst...er det alltid noen som ikke gjør av en eller annen årsak. Du personlig har ingen problemer med det, men kanskje du har problemer med å forstå noe så enkelt og dagligdags som at...noen har probemer med ting? Mange trenger å øve seg i å være tolerante for andre menneskers måte å være menneske på. :) 

Herregud. Mener du det er dagligdags å ha problemer med å ta telefonen.

Har man så store problemer med å ta telefonen er det psykisk og unormalt. 

Slutt å prøv og forstå ihjel syk atferd.

Anonymkode: 1a2dc...f45

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Dette tror jeg det må tenkes litt nøyere over. Noe så dagligdags som...hva som helst...er det alltid noen som ikke gjør av en eller annen årsak. Du personlig har ingen problemer med det, men kanskje du har problemer med å forstå noe så enkelt og dagligdags som at...noen har probemer med ting? Mange trenger å øve seg i å være tolerante for andre menneskers måte å være menneske på. :) 

Mens andre kan trene litt på å sette krav til alminnelig oppførsel hos folk. Vi kan ikke akseptere at folk ikke følger samfunnets minimumskrav til vanlig funksjon uten at de får beskjed om å skjerpe seg.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud. Mener du det er dagligdags å ha problemer med å ta telefonen.

Har man så store problemer med å ta telefonen er det psykisk og unormalt. 

Slutt å prøv og forstå ihjel syk atferd.

Anonymkode: 1a2dc...f45

Jeg aksepterer at det er det for den det gjelder for. Jeg møter det som et medmenneske som ikke fordømmer.

Brunello skrev (1 minutt siden):

Mens andre kan trene litt på å sette krav til alminnelig oppførsel hos folk. Vi kan ikke akseptere at folk ikke følger samfunnets minimumskrav til vanlig funksjon uten at de får beskjed om å skjerpe seg.

Du syns det. Jeg syns noe annet. :) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

TS her. Jeg kunne selv aldri ha funnet på å ringe noen etter så mange år. Jeg er enig i at jeg overreagerte, men jeg ble nok litt provosert over sms’en: «Kan du ringe meg når du har mulighet», som om vi skulle vært nære kjente. 
 

Det skal sies at vi ikke var sammen på ungdomsskolen. Vi har ikke vært sammen privat siden 6. Klasse, men møttes tilfeldig på Oslo city i år 2000. Det var siste gangen vi pratet. Så jeg kjente at jeg ikke har lyst til å prate med henne. I hvert fall ikke uten en oppklarende sms først. 

Anonymkode: 1c211...2d8

Jeg skjønner hva du mener, det er noe litt provoserende ved at hun skrev det - her er det hun som vil deg noe, og da får hun prøve til hun når deg, ikke gjøre det til din oppgave å komme til henne. 
Hvis det er veldig viktig ringer hun nok igjen, og hvis det er helt krise-viktig så sender hun til slutt en melding om hva det gjelder.

Du har intet ansvar her - ring hvis vil, hvis ikke lar du være. 

Anonymkode: 37770...583

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Jeg aksepterer at det er det for den det gjelder for. Jeg møter det som et medmenneske som ikke fordømmer.

Du syns det. Jeg syns noe annet. :) 

Er ikke mye medmenneskelig å la folk grave seg ned i en egen verden. De trenger hjelp, ikke puter under armene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hva dette har med å være introvert å gjøre, som mange argumenterer med. Dette kommer mer i kategorien for sosial angst. 
Siden ex-venninna formulerer seg som hun gjør, er det mest sannsynlig noe konkret hun vil. Og som det er vanskelig å ta på melding. At det er slengt på et smilefjes betyr ikke at budskapet ikke er alvorlig. 
Skjønner meg ikke på folk som lager en slik sak av at noen henvender seg til dem på telefon? Hadde vært enig i at det er (litt) invaderende om venninna hadde troppet opp på døra, men en telefon?!

Er dere ikke på jobb eller noe? Har selv en jobb der jeg stundom må ringe og informere om alvorlige ting, det har jeg gjort siden jeg var tyve. Det er problematisk med folk som ikke tar telefonen, får ikke gjort jobben min. Å takle en telefon, finne ut hvem som har ringt, finne ut hva greia er må da voksne mennesker greie?  Er en del av voksenkompetansen som er nødvendig for å være en del av samfunnet…etter mitt syn.
Hvis venninna vil verve ts til noe er det da zero problem å høflig avvise, ev prate det bort? 


 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som sagt føler jeg ikke for å gjenoppta kontakten. Opplevde jo dette som meget sært. Hvorfor akkurat nå liksom og ikke for 15-20 år siden? Jeg reagerer også på måten det ble gjort på. Dersom hun sendte en lengre og forklarende SMS med oppfordring til kontakt, blir det litt høfligere synes jeg. 

Men kanskje jeg er sær. Jeg er en ganske privat og introvert person. 
 

TS

Anonymkode: 1c211...2d8

Hva er det som er så uhøflig med å ringe? Synes du høres mer sær ut enn henne som opplever en telefon som invaderende 🙄. Jeg er enig i at det er litt rart å plutselig ta kontakt nå etter så lang tid, og jeg hadde nok blitt litt satt ut selv, men ville ikke gått så langt som å si at det er invaderende og uhøflig 😮.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden):

Jeg aksepterer at det er det for den det gjelder for. Jeg møter det som et medmenneske som ikke fordømmer.

Du syns det. Jeg syns noe annet. :) 

Handler ikke om å dømme.

Må være lov å reagere når folk oppfører seg stygt og har total mangel på folkeskikk.

Gidder ikke møte folk som oppfører seg stygt som et medmenneske. Det blir for dumt å bare gjatte med. Ikke rart vi har fått det krenkelsessamfunnet vi har, når man skal ha forståelse for alt.

Anonymkode: 1a2dc...f45

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det rart?

 Altså man skal da ikke så langt tilbake før man levde godt med telefoner som ringte og man ikke visste hva som ventet når man sa hallo. Hva i all verden er man redd for ved å ta telefonen uten at man vet hvem det er, de kommer jo ikke gjennom telefonen om man sier hallo, er det noe man ikke er interessert i så sier man nei takk eller at det ikke passer.

Jeg er introvert og pleide før ikke alltid å ta telefonen til enkelte av søsknene mine engang. Kom helt ann på hvem av dem, noen er jeg nærmere enn andre. Jeg tar heller aldri ukjent nr, men søker dem opp rett etter for å se. Finner jeg ikke noe, så sender jeg en melding og spør hvem det er. Finner jeg ut hvem, så hender det jeg ringer, men pleier også sende melding da, om at jeg er opptatt men, at vedkommende gjerne kan skrive hva det gjelder på melding, så kan jeg ringe opp senere.

Jeg forstår det å ikke ville ta tlf, jeg er ikke redd på noen måte.. men det er en ekstra stressende situasjon enkelte dager. MEN utrolig sært av ts å reagere med at venninnen er uhøflig og omtrent har gjort no feil. Det blir for dumt. Bare skriv en melding hvor du spør hva hun ønsket å prate om, og at du er litt opptatt nå, men gjerne ringer henne eller svarer tilbake på sms på hva hun ønsket. 

Anonymkode: 2e34b...8ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 10 sider med kg'ere som lurer på hva venninnen til TS ville, er ikke det mer invaderende enn et spørsmål om å ringe. Ser ikke poenget med å involvere hele Norge i saken hvis du ikke vil sende en sms og spørre hva det gjaldt.

Anonymkode: 701fe...0ee

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden):

"Poteito - Potato". Jeg har sagt mitt. :goodbye: 

Det betyr noe helt annet. Da er man jo egentlig enige. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er da bare å ringe opp. Hva er det du er så redd for? At hun skal spise deg opp?

Anonymkode: 6f4e3...15b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er introvert og pleide før ikke alltid å ta telefonen til enkelte av søsknene mine engang. Kom helt ann på hvem av dem, noen er jeg nærmere enn andre. Jeg tar heller aldri ukjent nr, men søker dem opp rett etter for å se. Finner jeg ikke noe, så sender jeg en melding og spør hvem det er. Finner jeg ut hvem, så hender det jeg ringer, men pleier også sende melding da, om at jeg er opptatt men, at vedkommende gjerne kan skrive hva det gjelder på melding, så kan jeg ringe opp senere.

Jeg forstår det å ikke ville ta tlf, jeg er ikke redd på noen måte.. men det er en ekstra stressende situasjon enkelte dager. MEN utrolig sært av ts å reagere med at venninnen er uhøflig og omtrent har gjort no feil. Det blir for dumt. Bare skriv en melding hvor du spør hva hun ønsket å prate om, og at du er litt opptatt nå, men gjerne ringer henne eller svarer tilbake på sms på hva hun ønsket. 

Anonymkode: 2e34b...8ae

Jeg tror du må lenger tilbake i tid enn det.

Vi hadde en eneste fasttelefon hjemme, uten nummervisning. 

Ringte den måtte jeg jo ta den. Det var jo omverdenens eneste kontakt med hele familien vår, med mindre de skulle sende brev. 

Det kunne være beskjed om at bestemor var død. Det kunne være læreren som ville ha mamma inn til et møte på grunn av dårlig oppførsel. Det kunne være gutta i klassen som tulleringte. Det kunne være ei venninne som ville prate. 

Mulig derfor jeg ikke eier telefonskrekk. Den gangen måtte man jo bare 😅

Anonymkode: fcb81...499

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner deg ts. Det er veldig invaderende. Jeg for min del hadde ikke svart. Ihvertfall ikke ringt. 

Hun kan sende en meld og si hva det gjelder ellers er det bare og la det være. Veldig frekt av henne. 

Anonymkode: beab4...53a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er en dame på ca. 37/ 38 år (anonymiserer, men er en av disse to aldre). Nå nylig fikk jeg to ubesvarte anrop som jeg først trodde var telefonsalg. Jeg blokkerte derfor nummeret. Så fikk jeg en SMS hvor det står: «Hei. Det er xx (hennes navn). Kan du ringe meg når du har mulighet?». Jeg svarer da at: «Du må ha ringt feil, jeg kjenner ingen med det navnet». Da svarer hun: «Det er xx fra barndommen». 
 

Altså, jeg ble helt satt ut. Vi har ikke hatt kontakt eller sett hverandre på 22 år, også forventer hun at jeg bare skal snakke med henne sånn helt ut av det blå? Er det ikke vanlig høflighet å i det minste skrive en lengre SMS der man forklarer hvorfor man ønsker kontakt etter så mange år? Hva tenker dere? For meg blir det utrolig sært å gjenoppta kontakten etter så mange år. Jeg føler ikke for å fortelle om meg og mitt liv til en barndomsvenninne jeg ikke har sett på 22 år. Må si jeg stusser veldig over dette. 

Anonymkode: 1c211...2d8

Personlig skulle det vært noe meget spesielt for at jeg hadde ringt noen etter så mange år, men det er da ikke frekt av den grunn. Jeg er jo litt sær sånn og liker det ikke, men Ja, er ikke frekt å snakke til folk enten det er fremmede eller kjente eller gamle kjente. 

Men om du lurer på hva det er og ikke har så lyst til å ringe så kan du vell bare skrive en sms med spørsmål om hva det gjelder. Tenker det er mer sannsynlig at det er noe spesielt enn at hun ut av det blå vil bli bestiser igjen typ. Med mindre det er en årsak til at du ikke ønsker kontakt med vedkommende, fordi det er noe vondt blod eller noe der. 

 

Ellers er det vell ikke farlig å kommunisere liksom og du trenger jo ikke å brette ut om ting du ikke vil dele uansett. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er frekt med folk som ringer meg uten å ha sendt meg brev med saksliste en uke på forhånd. Hva feiler sånne folk?

 

Anonymkode: 17c9d...f14

Vet. De eier ikke respekt for andres tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen ringte en jeg jeg ikke har snakket med på over 20 år. Jeg er 40, og dette var en barndomsvenn. Han var i min by og hadde plutselig litt tid og tenkte på meg. Så ringte han (han måtte si både for- og etternavn pluss sted for at jeg skulle skjønne hvem han var). Han kom innom meg på en kaffe. Veldig hyggelig! ☺️

Anonymkode: 26c75...818

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...