Gå til innhold

Fikk ubesvart anrop av barndomsvenninne. Ikke hatt kontakt på 22 år, føltes invaderende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Skogsalv
Albbas skrev (1 time siden):

Nei men man jo bare "suck it up" og tåle ubehaget de få minuttene det varer. Eller sende en sms og spørre hva det gjelder. 

Jeg er sånn selv. Men jeg vet jo at det er JEG som er sær og vanskelig, og kan da ikke bli sur fordi folk flest faktisk synes det er enklere å ringe enn å dille med sms-er. 

Her er det TS som er sær, men hun vrir det om til at venninnen er sær og uhøflig. Foreløpig er ikke venninnen det. Det er ikke alt som egner seg på sms. 

Er man sær, som meg, må man jobbe med særhetene sine og innimellom tilpasse seg samfunnet bittelitt. Første steg er å stikke fingeren i jorda og spørre seg hvem som faktisk er den vanskelige her. 

Ja. Forklarte bare særheten  pga det rare stresset som oppstår. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo invaderende at folk ringer. Gi meg en sms når som helst! 

FrøkenMånestråle skrev (9 timer siden):

Utrolig merkelig og ikke ta telefonen...er jo bare å legge på om det er reklame eller salg. 

Hadde vært nysgjerrig på hva hun ville jeg, om hun vil bli venner og treffes for strikk og drikk eller om hun vil invitere til gjenforening spiller jo ingen rolle. Ta nå kontakt å hør hva hun vil, greit å være sær men det har jo sine grenser det og. Er ikke slikt at du må fortelle om deg og ditt bare fordi hun ringer liksom.

Utrolig merkelig? Det er rarere at folk tar tlf uten å vite hvem det er. 

Anonymkode: bc444...8f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes det lukter MLM her...

Anonymkode: d8eae...5e3

Min første tanke også. 

Anonymkode: f32b9...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utrolig merkelig? Det er rarere at folk tar tlf uten å vite hvem det er. 

Anonymkode: bc444...8f9

Hvorfor er det rart?

 Altså man skal da ikke så langt tilbake før man levde godt med telefoner som ringte og man ikke visste hva som ventet når man sa hallo. Hva i all verden er man redd for ved å ta telefonen uten at man vet hvem det er, de kommer jo ikke gjennom telefonen om man sier hallo, er det noe man ikke er interessert i så sier man nei takk eller at det ikke passer.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det rart?

 Altså man skal da ikke så langt tilbake før man levde godt med telefoner som ringte og man ikke visste hva som ventet når man sa hallo. Hva i all verden er man redd for ved å ta telefonen uten at man vet hvem det er, de kommer jo ikke gjennom telefonen om man sier hallo, er det noe man ikke er interessert i så sier man nei takk eller at det ikke passer.

Nei, det takler ikke jeg. Ikke alltid jeg tar den hvis jeg ser hvem det er heller. Sjøl om jeg har blokkert en del. 

Anonymkode: bc444...8f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig av ho det vel, spesielt nå i denne koronatiden. Du bør jo ikke bli bestevenn med ho men synes du kan ringe i det minste

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det du som er sær. Er det mulig! Det kan være invitasjon til gjenforeningsfest eller hva som helst. Er du ikke voksen nok til å kunne si på en vennlig måte at behovet for kontakt igjen ikke er der, om det er det hun vil? Ikke hennes feil at du er introvert og må ha tilrettelegging hit og dit. Er selv introvert, men har normale sosiale skills. Verden er gal....

Anonymkode: 30703...028

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Utrolig merkelig? Det er rarere at folk tar tlf uten å vite hvem det er. 

Anonymkode: bc444...8f9

Helt enig i denne. Nå er det mye telefonsalg og spørreundersøkelser, mobilkapring og wangiri, for å nevne noen. Med mindre man har en jobb hvor man kan forvente masse oppringninger fra ukjente numre (da har man gjerne en jobbtelefon), så er det absolutt ingen grunn til å ta telefonen hver gang det ringer. Jeg tar aldri telefonen om det er et ukjent nummer. Jeg søker opp nummeret først. 

Dessuten, jeg stopper ikke med det jeg driver med for å ta telefonen. Ingen har rett på min tid akkurat når de ønsker det. Det er ingen grunn til å skulle være tilgjengelig for alle og hvermann 24/7.

Ts, jeg ser det som at du blir stresset av situasjonen, og derfor blir defensiv. Det kan være en god grunn til hvorfor hun tar kontakt. Det kan også være noe tull for eksempel MLM. Det beste er å få svar på det med én gang, for da slipper du å stresse. Send melding tilbake og si "Så hyggelig å høre fra deg! Jeg er veldig opptatt for øyeblikket. Var det noe spesielt?"

Da gir hun forhåpentligvis litt mer informasjon som gjør det lettere for deg å vite om du skal gidde å ringe henne opp eller ikke. 

Anonymkode: 07f72...088

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er vanlig med pyramidespill, unnskyld men usedvanlig teit råd.

Selvsagt skal ts være høffelig å ta telefonen.

Anonymkode: 1a2dc...f45

Det er faktisk ikke så uvanlig, som du ser i denne tråden. Jeg opplevde også dette. Riktignok med noen jeg hadde hatt kontakt med byligere enn for over 20 år siden. Men det var veldig likt.

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres ut som en som har begynt med pyramidespill. De kontakter rubbel og bit for å prøve å rekuttere nye medlemmer. Og de vil aldri si hva de skal snakke om. De vil alltid møtes først.

Anonymkode: da734...ee2

Jess, det her: «Ne-ei, det må vi snakke om ansikt til ansikt. Det er veldig, veldig viktig. Møt meg der og der.» Og plutselig sitter du i et salgsmøte med et tilfeldig MLM-selskap.

Hadde det vært nesten hvilken som helst annen forespørsel er det normalt å gi noen hint - spesielt når den man kontakter ber om det. Hvis hun ikke vil si noe om hva det gjelder, så hadde jeg faktisk oversett i dette tilfellet.

Anonymkode: 5a6ba...21f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Nei men man jo bare "suck it up" og tåle ubehaget de få minuttene det varer. Eller sende en sms og spørre hva det gjelder. 

Jeg er sånn selv. Men jeg vet jo at det er JEG som er sær og vanskelig, og kan da ikke bli sur fordi folk flest faktisk synes det er enklere å ringe enn å dille med sms-er. 

Her er det TS som er sær, men hun vrir det om til at venninnen er sær og uhøflig. Foreløpig er ikke venninnen det. Det er ikke alt som egner seg på sms. 

Er man sær, som meg, må man jobbe med særhetene sine og innimellom tilpasse seg samfunnet bittelitt. Første steg er å stikke fingeren i jorda og spørre seg hvem som faktisk er den vanskelige her. 

Jeg synes også at telefonsamtaler er vanskelig, men i denne situasjonen er det vel mulig å bare sende en sms med "Hei. Jeg er ikke så glad i å snakke i telefonen. Kan du si noe om hva det gjelder?". Her er TS den rare, og må innse at hun må selv være den som tilpasser seg. Ikke tilpasser seg som i å presse seg til å gjøre ubehagelige ting hele tiden, men for eksempel fortelle at hun ikke har lyst til å snakke i telefonen. Det er ikke verken frekt eller innvaderende å ønske kontakt med noen, med mindre man vet på forhånd at de ikke vil. Og nei, du trenger ikke å utlevere hele livet ditt til noen, heller ikke om du snakker med dem. Og heller ikke selv om de spør. 

Og det er mange i denne tråden som tydeligvis ikke vet hva introvert betyr. 
Når man er introvert så koster det mye energi å være sosial med andre, og man trenger tid alene til å hente seg inn igjen, og "lade batteriene". Man er ikke nødvendigvis usosial eller mannevond selv om man er introvert. Man er ikke nødvendigvis innadvent eller sjenert heller. 

Anonymkode: 99b3f...cad

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er vanskelig og utakknemlig. Er vel hyggelig med en telefon hvis dette er et ok menneske.

Anonymkode: 1a011...de1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstroverte kommer aldri til å forstå hvor vondt det med telefon kan være for introverte. Det å ta en telefon til et menneske man ikke har hatt kontakt med på mangfoldige år, og ikke aner hva det gjelder, ligger for mange introverte ekstremt høyt på lista over hva man bare ikke makter å gjøre. Det er et faktum dere ekstroverte ikke klarer å ta inn over dere.

TS, jeg ville svart noe sånn som at «Jeg liker ikke å snakke i telefon. Kan du skrive noe om hva dette gjelder?»

Som introvert ville jeg aldri vært så, i mine øyne, frekk at jeg ba et menneske jeg ikke hadde snakket med på tjue år om å ringe meg. Jeg hadde sendt en melding og forklart hva det gjaldt, så kunne vedkommende svart om hen ønsket det. 

Anonymkode: 30003...1ed

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe av det verste i livet mitt var å få et tapt anrop …

Anonymkode: e679c...bc2

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ekstroverte kommer aldri til å forstå hvor vondt det med telefon kan være for introverte. Det å ta en telefon til et menneske man ikke har hatt kontakt med på mangfoldige år, og ikke aner hva det gjelder, ligger for mange introverte ekstremt høyt på lista over hva man bare ikke makter å gjøre. Det er et faktum dere ekstroverte ikke klarer å ta inn over dere.

TS, jeg ville svart noe sånn som at «Jeg liker ikke å snakke i telefon. Kan du skrive noe om hva dette gjelder?»

Som introvert ville jeg aldri vært så, i mine øyne, frekk at jeg ba et menneske jeg ikke hadde snakket med på tjue år om å ringe meg. Jeg hadde sendt en melding og forklart hva det gjaldt, så kunne vedkommende svart om hen ønsket det. 

Anonymkode: 30003...1ed

Jeg klarer å ta det innover meg- jeg er ekstrovert og HATER å snakke på telefon. 

Anonymkode: 437dd...930

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig i denne. Nå er det mye telefonsalg og spørreundersøkelser, mobilkapring og wangiri, for å nevne noen. Med mindre man har en jobb hvor man kan forvente masse oppringninger fra ukjente numre (da har man gjerne en jobbtelefon), så er det absolutt ingen grunn til å ta telefonen hver gang det ringer. Jeg tar aldri telefonen om det er et ukjent nummer. Jeg søker opp nummeret først. 

Dessuten, jeg stopper ikke med det jeg driver med for å ta telefonen. Ingen har rett på min tid akkurat når de ønsker det. Det er ingen grunn til å skulle være tilgjengelig for alle og hvermann 24/7.

 

Anonymkode: 07f72...088

Jeg er lovpålagt og informere mennesker  om ganske viktige ting av og til i jobben min. Det hender postadressen ikke virker som den skal å da må jeg prøve telefon, som jo er helt umulig fordi de fleste ser ut til og være enig med deg i dette. Det kan skje at noen kontakter deg for og fortelle noe du burde vite, så man risikerer å gå glip av viktig informasjon når man ikke vil svare på telefoner. Pluss at det er utrolig irriterende å måtte bruke så mye tid på folk som bare ikke vil svare😅 

Det er egentlig ironisk at det blir sett på som uhøflig og ringe.  Hvor mer teknologi vi har til å hjelpe oss med å ta kontakt, hvor mindre akseptabelt er det å ta kontakt.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som sagt føler jeg ikke for å gjenoppta kontakten. Opplevde jo dette som meget sært. Hvorfor akkurat nå liksom og ikke for 15-20 år siden? Jeg reagerer også på måten det ble gjort på. Dersom hun sendte en lengre og forklarende SMS med oppfordring til kontakt, blir det litt høfligere synes jeg. 

Men kanskje jeg er sær. Jeg er en ganske privat og introvert person. 
 

TS

Anonymkode: 1c211...2d8

Det er ikke sært av barndomsvenninnen din. Det er heller ingenting å reagere på. Så heller mot at det er du som er sær og særdeles introvert her ja. Og ønsker du ikke kontakt med henne, så gjør du ikke noe mer med dette. Da tar du ikke kontakt med henne. Men det er overhodet ingenting å reagere negativt på.

Anonymkode: 5bd58...f22

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ekstroverte kommer aldri til å forstå hvor vondt det med telefon kan være for introverte. Det å ta en telefon til et menneske man ikke har hatt kontakt med på mangfoldige år, og ikke aner hva det gjelder, ligger for mange introverte ekstremt høyt på lista over hva man bare ikke makter å gjøre. Det er et faktum dere ekstroverte ikke klarer å ta inn over dere.

TS, jeg ville svart noe sånn som at «Jeg liker ikke å snakke i telefon. Kan du skrive noe om hva dette gjelder?»

Som introvert ville jeg aldri vært så, i mine øyne, frekk at jeg ba et menneske jeg ikke hadde snakket med på tjue år om å ringe meg. Jeg hadde sendt en melding og forklart hva det gjaldt, så kunne vedkommende svart om hen ønsket det. 

Anonymkode: 30003...1ed

Jeg er mer introvert en de fleste, men om noen tok kontakt på denne måten hadde jeg ikke blitt fornærma. Tror ikke du kan skylde telefon angst på introvert alene hvertfal. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle dager..   Det syns jeg var veldig spesielt av deg. Jeg måtte ta kontakt med noen bekjente fra for lenge siden sist år. Vi mistet en felles venninne brått, og mor ønsket at venner ble informert først med hjelp fra meg. Jeg ringte til dem jeg fant nummer til, og sendte melding om de kunne ringe meg tilbake. For hadde ikke planer om å bare sende en melding med "Hei Åse. Jeg vil bare si at Kari er død". Enkelte ting er bedre på telefon enn melding 

 

 

 

Anonymkode: 7302f...fc4

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har skrevet, det kan være så mangt. 

Ønske om å komme i kontakt med deg, invitasjon/informasjon om gjenforeningsfest, ønske om å bruke deg som intervjuobjekt til utredning, spørsmål om ting som har skjedd i barndommen, osv. Hvem vet! 

Ville bare svart høflig, og avtalt tidspunkt å snakke. Kan være ting som vedkommende ikke føler er lett å skrive om, og gjerne vil snakke - uten at det trenger å være noe dramatiske greier. 

Anonymkode: f28bc...b62

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...