AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #121 Skrevet 6. desember 2021 Jeg elsker et godt glass øl, vin eller sprit, men det kunne likevel aldri falt meg inn å drikke rundt barn. Er ikke så avhengig av alkohol at jeg ikke klarer å ha det like fint uten. Anonymkode: b2f0b...e47
Cole Skrevet 6. desember 2021 #122 Skrevet 6. desember 2021 Brunello skrev (22 minutter siden): En voksen mann er i snitt 180 og veier 85 kilo. Det hjelper lite når Trygve er 1.60 og veier 60 kg.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #123 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fem enheter? Jeg ville ha ligget og kavet på gulvet. 🤭Folk har tydeligvis forskjellig tåleransegrense 🙂 Anonymkode: b2d7b...031 Det stemmer nok. Jeg kan drikke en sixpack uten å merke noe i nærheten av beruselse. Men så er jeg også en mann på godt over 100 kg som er glad i øl, og gjerne koser meg med det til lørdagsmiddagen eller fotballkampen. Og det hadde vært en ekstrem nedtur å komme i et juleselskap og kun bli tilbudt brus. Heldigvis har både min egen familie og svigerfamilien et normalt forhold til alkohol, så vi voksne kan nyte noe godt i glasset med barn til stede uten at det er noe krise. Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #124 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er så godt som avholds, men skjønner jo at de aller fleste mennesker ikke blir ruset av ett glass vin til maten. Hvis de blir det, er det noe galt fysiologisk. Nikotin og koffein er vel også "rusmidler"... Når det gjelder familien der de drikker fem enheter, så er jeg noe skeptisk til om det er noe gøy for barna å være vitne til. Sikkert topp steming for de voksne, men etter å ha drukket såpass vil barna godt merke at foreldrene oppfører seg annerledes vil jeg tro. Anonymkode: b2d7b...031 Regner med det er min familie du sikter til da. Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg merker knapt at jeg har drukket etter fem enheter. Har selv vokst opp med at de voksne koste seg med alkohol uten å måtte telle enheter, og syntes det ikke gjorde noe i det hele tatt. Vi var opptatt av gavene, ikke om de voksne koste seg med noen øl. Anonymkode: 8bfa9...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #125 Skrevet 6. desember 2021 Brunello skrev (2 timer siden): En voksen mann som drikker fem enheter fordelt over en hel kveld kan kjøre bil kl 0500. 👏 Anonymkode: 8bfa9...e4e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #126 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Regner med det er min familie du sikter til da. Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg merker knapt at jeg har drukket etter fem enheter. Har selv vokst opp med at de voksne koste seg med alkohol uten å måtte telle enheter, og syntes det ikke gjorde noe i det hele tatt. Vi var opptatt av gavene, ikke om de voksne koste seg med noen øl. Anonymkode: 8bfa9...e4e Tenker at selv om dere voksne ikke merker noen endring, så kan det være at barna legger merke til at dere endrer dere ... til å bli litt ekstra høyrøstet kanskje, og mer lattermilde, litt mer uten filter.. Tenker på disse filmene som vises hvert år, med at barna blir usikre når de voksne oppfører seg annerledes etter å ha drukket. Blir sikkert en vane å se at voksne blir mer happy i selskap, men noen barn er mer sensitive enn andre.... Bra at du ikke hadde noe imot at de voksne drakk da du var barn 🙂 Anonymkode: b2d7b...031
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #127 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker at selv om dere voksne ikke merker noen endring, så kan det være at barna legger merke til at dere endrer dere ... til å bli litt ekstra høyrøstet kanskje, og mer lattermilde, litt mer uten filter.. Tenker på disse filmene som vises hvert år, med at barna blir usikre når de voksne oppfører seg annerledes etter å ha drukket. Blir sikkert en vane å se at voksne blir mer happy i selskap, men noen barn er mer sensitive enn andre.... Bra at du ikke hadde noe imot at de voksne drakk da du var barn 🙂 Anonymkode: b2d7b...031 Men om man blir mer lattermild, trenger det å være negativt da? Hadde skjønt folks skepsis om vi hadde blitt dritafulle, kranglet og det ble en generelt ubehagelig stemning, men dette er altså ikke tilfelle hos oss, og var heller ikke tilfelle da jeg vokste opp. Det må være lov for voksne å nyte jula også, og for mange innebærer det å nyte god drikke til julematen. Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #128 Skrevet 6. desember 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Men om man blir mer lattermild, trenger det å være negativt da? Hadde skjønt folks skepsis om vi hadde blitt dritafulle, kranglet og det ble en generelt ubehagelig stemning, men dette er altså ikke tilfelle hos oss, og var heller ikke tilfelle da jeg vokste opp. Det må være lov for voksne å nyte jula også, og for mange innebærer det å nyte god drikke til julematen. Anonymkode: 8bfa9...e4e Jeg syntes faktisk akkurat det var ganske ubehagelig da jeg var barn. Vet ikke helt hvorfor... Men tror ikke jeg tok skade av det likevel da. Anonymkode: d5e1d...b3c
Tuppeluri Skrevet 6. desember 2021 #129 Skrevet 6. desember 2021 På mamma sin side er jeg oppvokst med 0 alkohol, mens min far sin side litt for mye alkohol. Starter gjerne i det små med 2 øl til maten og 1-3 akevitt før det blir noe Cherry cognac til dessert, gjerne baileys til kaffen også. Også balla det bare på seg. Hos min familie på 3 blir det ikke sånn. Vi skal dog feire med svigers, og godtar 2 øl/vin til maten + akevitt eller cognac for de som liker det. Gjestene må ta med selv, for vi disker ikke opp med annen drikke enn gløgg, vann og brus. Skal de drikke mer enn det så får de reise hjem å fortsette..
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #130 Skrevet 6. desember 2021 Tuppeluri skrev (11 minutter siden): På mamma sin side er jeg oppvokst med 0 alkohol, mens min far sin side litt for mye alkohol. Starter gjerne i det små med 2 øl til maten og 1-3 akevitt før det blir noe Cherry cognac til dessert, gjerne baileys til kaffen også. Også balla det bare på seg. Hos min familie på 3 blir det ikke sånn. Vi skal dog feire med svigers, og godtar 2 øl/vin til maten + akevitt eller cognac for de som liker det. Gjestene må ta med selv, for vi disker ikke opp med annen drikke enn gløgg, vann og brus. Skal de drikke mer enn det så får de reise hjem å fortsette.. Dette er jo helt absurd. Å forvente at gjestene tar med alkohol selv er jo ganske på trynet. Hadde jeg blitt bedt i juleselskap, og så fått høre at jeg måtte ta med drikke selv, så hadde jeg begynt å lure Anonymkode: 8bfa9...e4e 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #131 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo helt absurd. Å forvente at gjestene tar med alkohol selv er jo ganske på trynet. Hadde jeg blitt bedt i juleselskap, og så fått høre at jeg måtte ta med drikke selv, så hadde jeg begynt å lure Anonymkode: 8bfa9...e4e Enig. Og HADDE jeg fått beskjed om det på forhånd så hadde jeg følt det som at siden ikke verten holder alkohol så vil de egentlig heller ikke ha alkohol der. Det er jo egentlig det de sier, de bare pakker det inn. Og så hadde jeg droppet å ta med i det hele tatt. Anonymkode: 5b190...a78
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #132 Skrevet 6. desember 2021 Tuppeluri skrev (19 minutter siden): Hos min familie på 3 blir det ikke sånn. Vi skal dog feire med svigers, og godtar 2 øl/vin til maten + akevitt eller cognac for de som liker det. Gjestene må ta med selv, for vi disker ikke opp med annen drikke enn gløgg, vann og brus. I praksis, hvordan løser du dette? Å godta hvor mye hver gjest får ha med. Er du oppi medbrakte poser og vesker og jakkelommer for å kontrollere og evnt konfiskere? Anonymkode: 5b190...a78 4
Pakini Skrevet 6. desember 2021 #133 Skrevet 6. desember 2021 Blir vin og akevitt til maten. Og tar gjerne et glass vin senere og.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #134 Skrevet 6. desember 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: I praksis, hvordan løser du dette? Å godta hvor mye hver gjest får ha med. Er du oppi medbrakte poser og vesker og jakkelommer for å kontrollere og evnt konfiskere? Anonymkode: 5b190...a78 Gjestene er jo svigerforeldrene hennes. Tviler på de prøver å smugle med seg ekstra drikke i jakkelommene... Anonymkode: d5e1d...b3c
Anonymburker Skrevet 6. desember 2021 #135 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns det er så rart, dette fokuset på alkohol. Det er ikke alkoholen som gjør at man ønsker øl/vin/akevitt til julematen, men først og fremst smaksopplevelsen og høytidsstemningen. Anonymkode: b8b4a...790 Kan kjøpe alkoholfritt da. Selv drikker jeg alkohol i jula, men her er det ingen barn. Hadde jeg hatt egne barn hadde jeg ikke sett behovet for å ruse meg i jula.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #136 Skrevet 6. desember 2021 Anonymburker skrev (8 minutter siden): Kan kjøpe alkoholfritt da. Selv drikker jeg alkohol i jula, men her er det ingen barn. Hadde jeg hatt egne barn hadde jeg ikke sett behovet for å ruse meg i jula. Nei hvis du kun forbinder alkoholholdig drikke med å ruse deg, så skjønner jeg det. Anonymkode: 409c8...f15 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #137 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 18.54): Spesiell tankegang. Hvorfor kan dere fint ta et glass andre dager, men ikke til jul? Gir jo ingen mening. Enten føler dere dere påvirket av det ene glasset til mat ellers så gjør dere det ikke. Dersom dere føler dere beruset av det, er det ikke noe bedre å gjøre det en torsdag i mai enn til jul. Da dropper man det med barn til stede uansett dag. Anonymkode: 409c8...f15 Ja mulig du syns det. Det kommer nok av egne assosiasjoner til jul og alkohol. Nå er ikke barna så små lenger så de tåler fint at vi tar et glass, det gjorde vi aldri når de var små. Drikker svært skjelden, så ingen fare for at barna skal oppleve ubehagelige ting med alkohol. Anonymkode: 61c2e...93f
Anonymburker Skrevet 6. desember 2021 #138 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei hvis du kun forbinder alkoholholdig drikke med å ruse deg, så skjønner jeg det. Anonymkode: 409c8...f15 Jeg forbinder alkohol med et rusmiddel, ja. Så velger å ikke drikke foran barn. Hvis man må ha alkohol for å kose seg og ikke kunne drikke alkoholfritt, så gjelder jo det de som drikker foran barna også. Å skjule seg bak smaksopplevelsen og høytidsstemningen er for dumt. Å drikke foran barna er på grensen til omsorgssvikt. I alle fall hvis begge foreldrene drikker samtidig. Hva hvis noe skjer og noen må kjøre til sykehuset? Vi vet jo at dette er fokus i mediene hver jul at mange barn har det vanskelig i julen fordi foreldrene drikker for mye. Syns ikke man skal bagatellisere alkoholbruken i julen. Nordmenn er ramme hva gjelder alkoholmisbruk og barna lider av det.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #139 Skrevet 6. desember 2021 Anonymburker skrev (4 minutter siden): Jeg forbinder alkohol med et rusmiddel, ja. Så velger å ikke drikke foran barn. Hvis man må ha alkohol for å kose seg og ikke kunne drikke alkoholfritt, så gjelder jo det de som drikker foran barna også. Å skjule seg bak smaksopplevelsen og høytidsstemningen er for dumt. Å drikke foran barna er på grensen til omsorgssvikt. I alle fall hvis begge foreldrene drikker samtidig. Hva hvis noe skjer og noen må kjøre til sykehuset? Vi vet jo at dette er fokus i mediene hver jul at mange barn har det vanskelig i julen fordi foreldrene drikker for mye. Syns ikke man skal bagatellisere alkoholbruken i julen. Nordmenn er ramme hva gjelder alkoholmisbruk og barna lider av det. Har ikke sett noen i tråden bagatellisere foreldre som drikker for mye eller de som lider under alkoholmisbruk. Du kan ikke sammenligne å ta et glass til maten med foreldre som bøtter nedpå for å ruse seg. Beklager. Svært få vil være enig med deg i at å drikke et glass vin til middagen er omsorgssvikt. Jeg må ikke ha alkohol for å kose meg. På ingen måte. Jeg står helt inne for mine egne valg som jeg baserer på egen tålegrense. Jeg drikker for eksempel ikke mer enn 2 enheter til maten. Alkoholholdig drikke kan smake godt til mat, men er det ikke noe som frister av utvalget hva gjelder smak, så velger jeg heller mineralvann, helst farris. Jeg vet godt at alkohol er et rusmiddel, men ønsker jeg rusen så er det uten barn til stede. Anonymkode: 409c8...f15 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #140 Skrevet 6. desember 2021 Jeg var sikkert passert 20 før jeg forstod at alkohol var «vanlig» på julaften. Har enda tilgode å feire en julaften med alkohol tilstede, og kan igrunn aldri tenke meg det kommer til å skje heller. Er nå 36, norsk og ikke religiøs. Anonymkode: d7eae...bbd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå