Gå til innhold

Jul, barn og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hos oss blir det servert øl og akevitt til maten, mannen tar vel gjerne et par-tre øl og en akevitt eller to i løpet av kvelden (da inkludert etter at barna har lagt seg). Kommer litt an på hvilket øl det er, fra butikk eller polet. Jeg tar gjerne et par øl, men etter å ha vært gravid og ammet en del juler så er jeg blitt veldig glad i alkoholfritt øl. Men ingen blir beruset hos oss, jeg har virkelig prøvd å se om jeg kan merke forskjell på mannen når jeg har drukket alkoholfritt. Både mannen og jeg har en forelder som var eller er alkoholiker og har et veldig avklart forhold til alkohol. 

Anonymkode: d3037...b6b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et glass blandt øvrig familie, ikke mer. Ingen glass for foreldrene 

Anonymkode: 0a483...6cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna?

Anonymkode: fb47c...2dd

Baby 8 mnd,rører ikke alkohol. Mannen drikker litt, et glass vin eller en øl til spesielle anledninger. En skal alltid være 100% edru rundt et barn synes jeg. Alkohol og barn er en så stygg kombo for meg. Ble avholds jeg etter jeg ble mor, drakk en del før. Kunne ikke tenke meg å ta meg av barnet mitt med bare et lite glass alkohol innabords. Føles helt feil. 

Bare dropp det synes jeg personlig.

Anonymkode: fa62a...29e

• Liker 4
Skrevet

blir nok vin eller øl til maten, vi feirer uten besteforeldre i år, så da gidder jeg ikke kjøpe inn akevitt. jeg syntes det er godt med juleøl, men blir så fort mett om jeg drikker det så har aldri opplevd å få i meg nok til at jeg blir brisen. Mannen min drikker mer enn meg, men det går fint, ingen som blir fulle. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er oppvokst med at de voksne tar seg ett glass eller to, har aldri opplevd noe skummelt/utrygt/leit av det. Har kun gode juleminner selv om det stod både øl/vin/akevitt på bordet. Alle har holdt seg på matta, selvsagt. Barnet mitt er bare 2 år, første året avsto jeg helt da han bare var 5 uker og jeg ammet. I fjor drakk jeg ett glass vin til maten og ser ingen problemer med det. I år skal vi til svigerinnen min og der er det totalavhold, noe som også er helt greit så klart. Et glass rødvin er godt til maten, men absolutt ikke noe jeg har tenkt å krangle på liksom. Julebrus er også godt.

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det ingen alkohol på julaften, det er knapt alkohol ellers i året også.. 

men det er oss 

Anonymkode: 3cab1...9b4

• Liker 3
Skrevet

Alkohol har ikke noe å gjøre på jul. Julaften er barnas dag 😊

Anonymkode: 63dd6...cde

• Liker 4
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna?

Null toleranse for alkohol med barn tilstede. Det skal ikke mange enheter til før barna merker du skifter litt personlighet. Er selv vokst opp med julefeiring der de voksne drakk, barn merker det lenge før du selv gjør. 

Skrevet

Mannen drikker ingenting. Jeg koser meg etter at ungene har sovnet. Jula er min også!

Anonymkode: 30d26...361

• Liker 3
Skrevet
Sirinna skrev (4 timer siden):

Barn på 8mnd og 3 år. Drikker vin og akevitt til julematen og noen glass vin utover kvelden etter at våre to er i seng.  Mannen tar seg noen øl. De fleste voksne hos oss tar seg noe godt å drikke i løpet av kvelden, med unntak av gravide osv. Det vil være 5 barn under 16 til stede. 

(Ingen av de voksne drikker seg overstadig beruset).

Ca. samme opplegg her også. Barna er 13 og 17.. 

Anonymkode: c2275...bf6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke hver dag barnas dag? Og hvor drar du sammenhengen mellom å drikke noen glass alkohol og barnas dag? Man skal selvsagt ikke drikke seg beruset foran barna, men det gjelder alle dager i året. Ikke bare julaften, eller andre dager du mener er barnas dag…

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drikker ikke alkohol når barna er tilstede. Det er dessverre pga min egen barndom 

Anonymkode: dc435...e30

Samme her.. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn av alkoholiker her. Samtlige spesielle anledninger ble igrunn farget av foreldrenes alkoholinntak. Som regel var det alkohol hver helg også. Vi barna lærte oss å lese når det var "trygt" å være i nærheten, og når vi måtte holde oss langt unna for å ikke få en skyllebøtte. Jeg har dessverre mange dårlige minner og kan ikke huske en eneste jul eller bursdag som har vært fin.

Derfor drikker vi ikke foran egne barn selv. De er såpass unge at de ikke ville skjønt hvorfor mamma eller pappa var annerledes. Gjester må gjerne ta seg en juleøl eller en akevitt, det tror jeg ikke barna ville reagert nevneverdig på. Heldigvis har vi ingen vi feirer med nå lenger som ikke klarer å begrense seg.

Anonymkode: 27f2b...55b

Trist å lese om flere som har opplevd dette.. 

rampenissen72 skrev (6 minutter siden):

Null toleranse for alkohol med barn tilstede. Det skal ikke mange enheter til før barna merker du skifter litt personlighet. Er selv vokst opp med julefeiring der de voksne drakk, barn merker det lenge før du selv gjør. 

🙌 Jepp! 

Selv så fatter jeg ikke hva alkohol har å gjøre rundt barn uansett om det er "bare" et glass, "bare" en øl osv. Jeg ser at min personlige mening er farget av oppvekst, samtidig som jeg ikke forstår hvorfor voksne absolutt "må" ha alkohol/nyte et glass eller to rundt barn.. Her blir det uten alkohol. 

Anonymkode: 51ff5...2cc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er ikke hver dag barnas dag? Og hvor drar du sammenhengen mellom å drikke noen glass alkohol og barnas dag? Man skal selvsagt ikke drikke seg beruset foran barna, men det gjelder alle dager i året. Ikke bare julaften, eller andre dager du mener er barnas dag…

Om du ikke klarer en dag uten alkohol, så bør du kanskje se litt på eget alkoholforbruk?

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner at jeg er ganske blanda her, faktisk, men det er nok fordi jeg selv alltid har opplevd "mye" alkohol ifbm julen og julaften helt siden jeg var barn. Barn merker ekstremt godt at voksne drikker og dermed endrer adferd, og de merker det gjerne før den det gjelder merker det... Igjen, snakker av erfaring.  Så i utg.pkt tenker jeg at man burde holde seg edru på julaften, men hvis man må ha, så ta et glass øl/aquavitt til maten hvis det er ekstremt viktig for deg, men stopp etter det. Og så tenker jeg at én voksen alltid burde være kjørbar.

Jeg har selv ikke barn, men tantebarn, samt at jeg drikker svært lite alkohol (les typ én - to ggr i året), da jeg for det første ikke syns det er spesielt godt, og for det andre så liker jeg ikke å "miste kontrollen" eller hemninger, noe man kan gjøre etter relativt lite inntak!  Det er godt mulig jeg hadde hatt et helt annet syn på det hvis jeg ikke selv satt med de erfaringene jeg gjør!  Nei, jeg kjenner at "hovedvekten går i barnas favør" og at barna burde slippe å forholde seg til voksne som drikker og dermed endrer væremåte som igjen kan gjøre barnet/barna utrygg! 

Anonymkode: dca60...058

• Liker 2
Skrevet

1-2 enheter er innafor 

Anonymkode: 793a0...2af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det er ikke barnas dag.

Anonymkode: 793a0...2af

• Liker 15
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hos oss er det ingen alkohol før barna har lagt seg. Dette gjelder gjestene også. Kun en av oss kan ta et par enheter etter at ungene har lagt seg. 

De er 1 og 3år.

Anonymkode: 321b8...c80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du ikke klarer en dag uten alkohol, så bør du kanskje se litt på eget alkoholforbruk?

Ikke meg du siterer, men: For et dumt argument! Du skjønner vel at vi som koser oss med litt ekstra god drikke til den ekstra gode maten til jul ikke drikker hver dag? Det er noe med kontekst her. Og når folk drar frem argumentet om at det er barnas dag, derfor drikker de ikke. Får barna lov til å bestemme menyen? Pynten? Når ting skal skje? Om ikke blir det jo ikke tatt 100% hensyn til barna, og det blir like feil for dere å kalle det barnas dag. Dere gjør jo ikke absolutt alt for barnas del. 

(Jeg drikker lite alkohol på julaften selv)

Anonymkode: d3037...b6b

• Liker 20
Skrevet

1 juleøl til maten, 1 akevitt for de som vil det, 1 øl mens vi åpner gavene, og 1 likør til kaffen. Det er så lite alkohol over mange timer at ingen blir synlig påvirket av det, faktisk viser utregning at man er under promillegrensen til sjøs hele kvelden, og nesten i stand til å kjøre bil hjem (hvilket man selvfølgelig ikke gjør).  Helt greit at noen ikke vil drikke alkohol sammen med sine barn, men barn har ikke vondt av å lære normal alkoholbruk og at voksne kan ta seg et par øl/glass vin uten at det betyr ranglefylla og spying i hver krok. 

Anonymkode: 488df...d05

• Liker 4
Skrevet

Vi har juleøl og akevitt. Det er jeg oppvokst med at de voksne drakk det. Har aldri opplevd noe negativt med det i oppveksten. 

Anonymkode: 45345...f23

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...