Gå til innhold

Jul, barn og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her har vi ikke alkohol til jul. Både jeg og mannen har opplevd å få mer en en julefeiring ødelagt av berusa foreldre😪 kan fint ta et glass vin eller øl til maten ved andre anledninger, men ikke til jul. 

Anonymkode: 61c2e...93f

Spesiell tankegang. Hvorfor kan dere fint ta et glass andre dager, men ikke til jul? Gir jo ingen mening. Enten føler dere dere påvirket av det ene glasset til mat ellers så gjør dere det ikke. Dersom dere føler dere beruset av det, er det ikke noe bedre å gjøre det en torsdag i mai enn til jul. Da dropper man det med barn til stede uansett dag. 

Anonymkode: 409c8...f15

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi drikker nesten ikke noe. Det vil si - jeg tar aldri noe. Jeg drikker Farris eller cola. Samboer tar kanskje 1-2 enheter i løpet av kvelden. 

Anonymkode: d0fbb...8f1

Skrevet

Jeg drikker ikke. Mannen tar seg en øl eller to ila kvelden.  Vi er opptatt av at det alltid er en av oss som kan kjøre, hvis noe skal skje. 

Min familie har vin og akevitt til maten, hans familie har ikke alkohol grunnet alkoholisert bestemor. 

Jeg har aldri drukket foran barna, men kan gjerne drikke på fest. Jeg liker ikke vin eller øl til maten uansett. 

Anonymkode: 43a87...8fd

Skrevet
Anonymburker skrev (1 time siden):

Har man barn dropper man alkoholen til jul..

begrunn gjerne svaret :) barn av de som nyter alkohol fornuftig, lærer mye av foreldrene mine. Jeg har tatt skade av at mine foreldre tok seg et glass vin, litt øl og akivitt, Jeg drikker et glass vin og et glass akivitt etter maten, tror ikke barna tar skade av det

Anonymkode: 84685...a7e

• Liker 2
Skrevet

Alkohol og barn hører ikke sammen. Julen er barnas høytid og enhver oppegående forelder burde klare å avstå fra alkohol av hensyn til barna.

Jeg blir skremt når jeg leser her at i noen hjem så drikker begge foreldrene samtidig. Uansett om det bare er et par glass hver... Én forelder burde i det minste være ansvarlig og edru. 

Anonymkode: 63a66...f74

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker aldri på julaften, det klarer jeg meg fint uten. Så det var aldri noe problem for barnet vårt i oppveksten å ha minst én edru forelder. Mannen min pleide å ta en øl til maten og en akevitt, så han var ikke beruset av det, men det var nok til at han ikke kunne kjøre bil etterpå.

Anonymkode: 6298c...80c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

begrunn gjerne svaret :) barn av de som nyter alkohol fornuftig, lærer mye av foreldrene mine. Jeg har tatt skade av at mine foreldre tok seg et glass vin, litt øl og akivitt, Jeg drikker et glass vin og et glass akivitt etter maten, tror ikke barna tar skade av det

Anonymkode: 84685...a7e

Eh... har du glemt et "ikke" her eller er du seriøs i innlegget ditt? Du har tatt skade av dine foreldres alkoholdrikking, men du drikker likevel selv og tror ikke DINE barn tar skade av det, slik du gjorde?

Skrevet

Jeg har vokst opp med akevitt til julematen, og kanskje at pappa drakk en øl. 

Selv drikker jeg kanskje en eller to glass med vin. 

Anonymkode: aed2e...fac

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alkohol og barn hører ikke sammen. Julen er barnas høytid og enhver oppegående forelder burde klare å avstå fra alkohol av hensyn til barna.

Jeg blir skremt når jeg leser her at i noen hjem så drikker begge foreldrene samtidig. Uansett om det bare er et par glass hver... Én forelder burde i det minste være ansvarlig og edru. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg drikker aldri på julaften, det klarer jeg meg fint uten. Så det var aldri noe problem for barnet vårt i oppveksten å ha minst én edru forelder. Mannen min pleide å ta en øl til maten og en akevitt, så han var ikke beruset av det, men det var nok til at han ikke kunne kjøre bil etterpå.

Men om dere mener at barnet merker alkohol selv i små mengder. Hvorfor er det da ok at en forelder drikker? Skaper ikke også det usikre barn? 

Anonymkode: d44f8...058

• Liker 1
Skrevet
Juligjen skrev (3 timer siden):

Ikke bruk alkohol når barna er tilstede.

For din del? For det går fint elles 

Anonymkode: 793a0...2af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei julen er for alle 

Anonymkode: 793a0...2af

• Liker 2
Skrevet

Dette er tredje jula med barn De to foregående har jeg enten amma hele natta eller vært gravid, så ingenting på meg. I år har vi baby igjen, jeg har drukket noen slurker vin, men det smaker ikke, så det blir alkoholfri jul på meg i år også. Mannen og andre voksne har drukket maks et glass øl og litt akevitt, noen har gått for alkoholfri øl for ikke å bli for påvirka av akevitten. 

Anonymkode: f37c1...6c0

Skrevet

Ser ikke problemet med å ta et glass for de som liker det. Øl og akevitt forbindes jo med julemat, og de fleste klarer jo å drikke uten å bli brisen/full. Jeg er alenemor og vi er sammen med besteforeldre og nærmeste familie julaften. Det serveres ikke alkohol. Jeg er ikke vant med at det drikkes til maten hjemme hos oss da jeg vokste opp. Foreldrene mine drikker lite, typ en øl fredagskvelden, som kveldskos til Gullrekka. Har aldri sett de beruset. Jeg drikker selv så godt som ingenting fordi jeg ikke liker smaken og fordi jeg ikke liker å bli surrete i hodet. Når vi er på besøk hos slekta ellers, så drikkes det heller ikke foran barna.  Tror ikke det er noe som er planlagt eller snakket om, virker å være selvsagt at likøren venter til etter barna har lagt seg. Varierer nok fra familie til familie. Som sagt, jeg synes det er helt greit at barna ser at foreldrene kan kose seg med et glass og drikke med måte. 🙂

Anonymkode: b2d7b...031

Skrevet

Skremt? Det er mange som ikke har bil også, blir du skremt av det? Man kan være like ansvarlig selv om man tar en øl til maten eller et glass vin som smaker godt til som drikke, så lenge man kjenner egen tåleevne. 

Anonymkode: 409c8...f15

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alkohol har ikke noe å gjøre på jul. Julaften er barnas dag 😊

Anonymkode: 63dd6...cde

Nei

Anonymkode: d3ff5...87d

• Liker 4
Skrevet

Nei

Anonymkode: d3ff5...87d

• Liker 4
Skrevet
rampenissen72 skrev (20 timer siden):

Null toleranse for alkohol med barn tilstede. Det skal ikke mange enheter til før barna merker du skifter litt personlighet. Er selv vokst opp med julefeiring der de voksne drakk, barn merker det lenge før du selv gjør. 

Enig!!! 

Anonymkode: d4841...cfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker å ta meg ett glass rødvin i helgene. Men julaften, den kvelden drikker jeg rød julebrus😋🥰 kun den dagen i året jeg nyter rød julebrus😅

Anonymkode: 4f54c...ed7

Skrevet

Jeg drikker vanligvis en øl / cider til maten og gjerne glass rødvin senere.

Er ikke glad i akevitt så det står jeg over. 

Anonymkode: 30fca...cdf

Skrevet

Drikker kanskje et lite glass vin de årene jeg ikke kjører så mannen kan ta en øl og en akevitt, jeg klarer meg fint med julebrus. Ingen rundt oss drikker mer enn enn maks to glass vin eller to små øl. Det er alltid noen som kjører så alltid noen som er helt edrue.  Etter middagen drikker ingen så det står ingenting på stuebordene.

Anonymkode: fcafc...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...