AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #81 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 21.38): Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna? Anonymkode: fb47c...2dd Tidligere 1-2 enheter i løpet av julekvelden: barn på 10 og 13. 0 enheter denne jula: barn på 11, 14 og ett på 3 mnd. Far: maks 1 eller 2 Anonymkode: 205ba...330
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #82 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eh... har du glemt et "ikke" her eller er du seriøs i innlegget ditt? Du har tatt skade av dine foreldres alkoholdrikking, men du drikker likevel selv og tror ikke DINE barn tar skade av det, slik du gjorde? Anonymkode: 6298c...80c sorry skrev feil, har ikke hatt skade av det skulle det selvsagt stå Anonymkode: 84685...a7e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #83 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Barn av alkoholiker her. Samtlige spesielle anledninger ble igrunn farget av foreldrenes alkoholinntak. Som regel var det alkohol hver helg også. Vi barna lærte oss å lese når det var "trygt" å være i nærheten, og når vi måtte holde oss langt unna for å ikke få en skyllebøtte. Jeg har dessverre mange dårlige minner og kan ikke huske en eneste jul eller bursdag som har vært fin. Derfor drikker vi ikke foran egne barn selv. De er såpass unge at de ikke ville skjønt hvorfor mamma eller pappa var annerledes. Gjester må gjerne ta seg en juleøl eller en akevitt, det tror jeg ikke barna ville reagert nevneverdig på. Heldigvis har vi ingen vi feirer med nå lenger som ikke klarer å begrense seg. Anonymkode: 27f2b...55b Stor klem ❤️ Begge mine foreldre er alkoholikere, men de har aldri drukket på julaften etter de fikk barnebarn, eller foran barnebarna. Dette har de valgt selv, uten at vi har måttet stille noen krav heldigvis. Vi koser oss likevel med ett glass vin/øk/akevitt til maten, og litt mer senere på kvelden etter barna har lagt seg, og selve feiringen er over. Ellers så tåler barna våre å se at vi drikker et glass vin eller 2, samt litt øl en fredagskveld eller lørdagskveld. Samme på ferie og i familielag med barn og unge. Selv om mine foreldre er alkoholikere, reagerte vi aldri på at de tok noen øl., det synes vi bare var artig, fordi de var i godt humør. Det var når de ble stupfull og begynte å krangle vi reagerte og ble redde. Når de vekket oss om natta for å fortelle at de skulle skilles, når VI våknet om natta og var alene for foreldrene våre var gått på fest…. Eller når vi kom hjem fra skolen, og de var fulle allerede da, og alt vare ble tull med middag osv. Vi unngikk å ringe foreldrene våre for å hente oss, da vi visste at de ikke kunne fordi de hadde drukket. De fleste barn tåler at mor og far drikker litt, det er ikke det de får traumer av, og vi har valgt å lære barna våre til at det ikke er farlig at mor eller far koser seg med alkohol Men vi har vært påpasselig med å alltid ha alt på stell, aldri kranglet eller gitt dem noen grunner til å føle seg utrygg. 3 av barna våre er godt voksne nå, og har et avslappet forhold til alkohol. Min erfaring var at det ikke var alkoholen i seg selv som gjorde oss søsken engstelig, men at foreldrene våre ikke klarte å stoppe i tide før det gikk til helvete. Barna våre har derfor opplevd foreldre som drikker av og til, men som har full kontroll og aldri blir fulle. Anonymkode: 924a5...198 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #84 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alkohol og barn hører ikke sammen. Julen er barnas høytid og enhver oppegående forelder burde klare å avstå fra alkohol av hensyn til barna. Jeg blir skremt når jeg leser her at i noen hjem så drikker begge foreldrene samtidig. Uansett om det bare er et par glass hver... Én forelder burde i det minste være ansvarlig og edru. Anonymkode: 63a66...f74 Ingen barn tar skade av at mor eller far drikker ett glad vin eller øl til maten! Barnas dag eller ei…. De fleste foreldre klarer å være ansvarlige selv om de begge har drukket ett glass hver. Det du sier her, vitner mer om hysteri i mine øyne. Anonymkode: 924a5...198 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #85 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ble automatisk helt avholds etter at jeg ble mor. Jeg ønsker å være en trygg og stabil person for barna mine, og jeg synes ikke alkohol bidrar til det Pappaen drikker noen øl og en akevitt til maten, og det gjør stort sett gjestene også. Anonymkode: 0db8e...b46 Så du har en utrygg og ustabil far til barna dine?? Anonymkode: 924a5...198 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #86 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg drikker aldri alkohol foran mitt barn. En sjelden gang kan min bedre halvdel ta en enhet, men da gjerne oppi en kopp i stedet for rett fra boksen/flaska. Da er det også alltid med meg til stede. Jeg mener at minst én person MÅ være edru rundt barna. Skjer det noe kan selvsagt taxi ringes, men i bygda i Norge er det ikke alltid like lett å få taxi til seg. Uansett MÅ alltid minst én være oppegående nok til å kunne blåse rent ved en eventuell alkotest fra politiet. Idéellt sett drikker ingen voksne alkohol i nærvær av barn. Vi er også preget av dårlig miks av alkohol og voksne fra barndom av. Anonymkode: 4d00e...d99 Hvis det skjer noe alvorlig, kan man ringe ambulanse… Hvis et av barna er syke, og vi kan risikere å måtte kjøre innover til legevakt, drikker vi selvsagt ikke. Vi er fullstendig oppegående selv etter ett glass vin eller øl… De fleste barn får ikke traumer av det…. Har selv foreldre som er alkoholikere, men er ikke blitt hysterisk av den grunn. Det som var fælt når vi var barn, var ikke at mor og far drakk noe i utgangspunktet, men at de aldri sluttet ved 3-4 øl osv…. Dette har ikke våre barn opplevd, men de har sett oss i alle pr tatt et glass vin/øl til mat, når vi har hatt venner på besøk osv… Måtehold er det vi lærer barna våre, og det har går helt fint. Men dere velger selvsagt det som dere synes er best, bare synd at mange tror foreldre er drita, ustabil osv etter 1 glass vin… Anonymkode: 924a5...198 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #87 Skrevet 5. desember 2021 Nulltoleranse for alkohol her hjemme. Vi drikker ikke når barn er tilstede eller hjemme (alltid kjørbar om noe skulle skje). Jeg er oppvokst med foreldre som drakk vin o.l nesten hver helg og ikke minst hver eneste dag på utenlandsreiser. Kan kun huske en gang en av dem var så overstadig beruset at det ikke var oppegående gange. Det er uansett ikke noe jeg ønsker at mine barn skal se eller oppleve fra foreldrene. Har 2 barn - 16 og 5. 16-åringen skjønner heldigvis at alkohol ikke er noe å trakte etter. Har minst 60 flasker vin og sprit, men drikker ikke annet enn maks 1 gang i året med jobben. Anonymkode: d37c6...e75 1
Anonymburker Skrevet 5. desember 2021 #88 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): begrunn gjerne svaret barn av de som nyter alkohol fornuftig, lærer mye av foreldrene mine. Jeg har tatt skade av at mine foreldre tok seg et glass vin, litt øl og akivitt, Jeg drikker et glass vin og et glass akivitt etter maten, tror ikke barna tar skade av det Anonymkode: 84685...a7e For å snu spørsmålet.. Hvorfor trenger man å drikke alkohol når barna er til stede? Det er selvsagt forskjell på om barnet er 4 eller 15 år. Det skal heller ikke mye til før barn merker en endring i adferd hos foreldre. En øl er alt som skal til. 1
minister-mio Skrevet 6. desember 2021 #89 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg drikker aldri alkohol foran mitt barn. En sjelden gang kan min bedre halvdel ta en enhet, men da gjerne oppi en kopp i stedet for rett fra boksen/flaska. Drikker han vin eller øl fra kopp? For å skjule det fra barna? 3
flusa Skrevet 6. desember 2021 #90 Skrevet 6. desember 2021 Vi har aldri smakt alkohol i nærheten av barna våre da de var små. Først etter de kom i tenårene,har vi en sjelden gang tatt oss en øl eller et glass vin/eller to. Aldri noe mer. Men på julaften drikker vi ikke alkohol. Med barn tilstede. er vokst opp med alkoholfri julaften fra barndoms av,heldigvis❤
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #91 Skrevet 6. desember 2021 Anonymburker skrev (5 timer siden): For å snu spørsmålet.. Hvorfor trenger man å drikke alkohol når barna er til stede? Det er selvsagt forskjell på om barnet er 4 eller 15 år. Det skal heller ikke mye til før barn merker en endring i adferd hos foreldre. En øl er alt som skal til. Nei for de aller fleste skal det mer enn en enhet til Anonymkode: 793a0...2af 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #92 Skrevet 6. desember 2021 flusa skrev (39 minutter siden): Vi har aldri smakt alkohol i nærheten av barna våre da de var små. Først etter de kom i tenårene,har vi en sjelden gang tatt oss en øl eller et glass vin/eller to. Aldri noe mer. Men på julaften drikker vi ikke alkohol. Med barn tilstede. er vokst opp med alkoholfri julaften fra barndoms av,heldigvis❤ Heldigvis har jeg vokst med foreldre som tok en eller to enheter på innimellom , også på julaften Anonymkode: 793a0...2af 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #93 Skrevet 6. desember 2021 Oppsummert ser det ut til at det som gjelder for de fleste er; alkoholisme og påvirkede voksne gjennom barndommen = nulltoleranse foreldre som var avholds = nulltoleranse foreldre og slekt som tok 1-3 enheter = drikker 1-3 enheter Tilhører selv siste kategori, og tenker man vet både hvordan barna tar det og hvordan dette fungerer, når man har fått erfaringen selv, og søsken har det, og mannen og svigersøsken har det. Og likevel tar samme valget. Anonymkode: d44f8...058 9
Skyblue7 Skrevet 6. desember 2021 #94 Skrevet 6. desember 2021 Drikker ett glass vin til maten, that’s it ☺️ Noen ganger blir det bare brus også. Er veldig glad i god vin til ett godt måltid (og julematen er ett av årets beste måltid!), men ingen «synlig» beruselse når barn er til stede. I år blir det jul kun med voksne, og da blir det nok litt mer vin ☺️
ValarMorghulis Skrevet 6. desember 2021 #95 Skrevet 6. desember 2021 Ser en tydelig trend i denne tråden (med enkelte unntak): 1. Folk som selv har vokst opp i familier der det ble tatt 1-3 enheter i løpet av juledagen, ingen ble synlig beruset foran barn. Trygg og fin jul uten dårlige minner. Disse fortsetter i samme spor med sine barn, og koser seg gjerne med litt godt i koppen til maten. 2. Folk som har vokst opp i hjem preget av overforbruk av alkohol i høytider, berusede foreldre og utrivelige julaftener som barn. Disse avstår helt, og har veldig sterke meninger om alkoholforbruk rundt barn på generell basis. Jeg tilhører gruppe 1, og synes det er helt greit å nyte et par enheter med barn til stede. Jeg mener ikke at de tar skade av det, men at det tvert imot er med på å bygge et sunt forhold til alkohol. Dette fordi de får se at det faktisk går an å drikke litt, og at man ikke må drikke seg fra sans og samling hver gang noen tar fram en ølboks eller vinflaske. Tenker uansett at vi alle her kan være enige om at berusede foreldre ikke hører hjemme noen steder, og at det viktigste i alle situasjoner er at barna skal føle seg trygge. Men dersom man drikker noen få enheter over flere timer så endrer man ikke atferd. For min del synes jeg det er utrolig godt med en øl til maten, og det hever smaksopplevelsen for meg. Er gravid med første barnet nå, men kommer absolutt til å ta meg en øl til julemiddagen i framtiden, og kanskje en senere også. 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #96 Skrevet 6. desember 2021 Hva synes DU er greit?🤷♀️ Er ganske lei sånne tråder, om alkohol og barn. Folk flest er vel enig om at man ikke skal være beruset foran barn, og at ingen tar skade av et par enheter. Anonymkode: cae7f...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #97 Skrevet 6. desember 2021 Med barn under 16 år tilstede, så synes jeg at man ikke skal drikke alkohol i det hele tatt. Anonymkode: 9a044...489 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #98 Skrevet 6. desember 2021 minister-mio skrev (6 timer siden): Drikker han vin eller øl fra kopp? For å skjule det fra barna? Hjemme hos oss har vi blitt enig i at mannen drikker vodka fra en XL1-flaske hvis han har behov for alkohol. Barna tror dette er vann. Anonymkode: 9a044...489 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #99 Skrevet 6. desember 2021 Vi blir 9 personer med 2 barn på 1 og 4 år. Kommer til å gjøre det som vi alltid har gjort det i alle år, også mens jeg vokste opp: Ikke noe alkohol før maten, men 1-2 juleøl og en skvett akevitt til de som vil ha. Så er det kaffe, vin og kaker til senere på kvelden. Selv pleier jeg ikke å drikke til maten, men tar meg som regel et glass rødvin senere på kvelden. Anonymkode: ad02f...81a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #100 Skrevet 6. desember 2021 Anonymburker skrev (11 timer siden): For å snu spørsmålet.. Hvorfor trenger man å drikke alkohol når barna er til stede? Det er selvsagt forskjell på om barnet er 4 eller 15 år. Det skal heller ikke mye til før barn merker en endring i adferd hos foreldre. En øl er alt som skal til. Jeg syns det er så rart, dette fokuset på alkohol. Det er ikke alkoholen som gjør at man ønsker øl/vin/akevitt til julematen, men først og fremst smaksopplevelsen og høytidsstemningen. Anonymkode: b8b4a...790 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå