AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna? Anonymkode: fb47c...2dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 vi tar et glass vin eller øl, og et lite glass akivitt etter maten, og så blir det med det, barna er snart 14, 9, snart 8 og 11mnd, kan bli litt mer etter de er lagt, selvom 14åring er oppe ca likt som oss Anonymkode: 84685...a7e 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 Normalt sett tar drikker jeg 1 enhet til maten. Mannen drikker kanskje 2-3 enheter fordelt på hele kvelden. Ungene er 8 og 10 år. I år blir den ingen alkohol, mine besteforeldre kommer og de er ikke så begeistret for alkohol. Helt greit for oss, det er ikke noe særlig viktig, men godt til maten da. Anonymkode: 73e1f...a92 1
Minlillelykke Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Hos oss er det begrenset. Mannen min drikker gjerne en øl og en aquavitt, jeg er 100% avholds. Eller pleier vi å ha ett rikt utvalg av alkoholfritt, både øl og mineralvann
Sirinna Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 Barn på 8mnd og 3 år. Drikker vin og akevitt til julematen og noen glass vin utover kvelden etter at våre to er i seng. Mannen tar seg noen øl. De fleste voksne hos oss tar seg noe godt å drikke i løpet av kvelden, med unntak av gravide osv. Det vil være 5 barn under 16 til stede. (Ingen av de voksne drikker seg overstadig beruset). 11
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 Jeg tar fjerne to glass rødvin, min mann tar en øl og en akevitt. Barna er under 5 år da, så de legger seg tidlig.etter de er lagt kan jeg ta en enhet til… Anonymkode: 9fe45...230 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 Det serveres ikke alkohol på julaften hos oss. Barna er 2, 5 og 7 år. Hvis vi er borte er det maks et par glass på enten far eller mor. Ingen har noensinne drukket seg brisen eller full med barn tilstede i noen sammenhenger i vår familie, heldigvis. Anonymkode: 0194d...e04 7
Zoega Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 Jeg har alltid vært "den edru, trygge tanta" mens tantebarna var mindre. Ikke at resten av familien er overstadig beruset, men det vil jo naturlig bli litt bedre stemning etter noen glass. Etter jeg fikk egne barn, har jeg også vært påpasselig. Drikker sjeldent mens barna er våkne, men kan ta et lite glass vin til maten hvis jeg føler for det. Alkohol er ikke noe must for meg, synes det er like godt med et glass iskaldt vann til maten. Synes også det er greit å ikke ose alkohol i tilfelle barna våkner midt på natta. Ikke bare i jula, men hele året rundt. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Det er vanlig med litt akevitt, og kanskje juleøl i min familie. Jeg opplevde det aldri som problematisk som barn. Men jeg hadde en onkel som ikke stoppet på litt, og er glad jeg aldri opplevde foreldrene mine som påvirket. Hverken mannen eller jeg liker hverken akevitt eller øl, så vi pleier ikke å drikke alkohol i jula. Kanskje et glass champagne på nyttårsaften. På den ene siden tenker jeg det er helt greit med litt alkohol, så lenge man ikke blir beruset. Jeg har altså aldri merket meg at foreldrene mine og andre voksne sannsynligvis var brisne i blant selv. Men selv syns jeg det er ubehagelig å drikke alkohol med barna mine til stede i tilfelle de skal merke en endring og oppleve det ubehagelig, så det har jeg til nå aldri gjort. Det kjennes også viktig for meg å være helt edru for å være til stede barna hvis vi er i en middag hvor det serveres alkohol. Mulig med den fulle onkelen min et sted i bakhodet. Anonymkode: d8595...a3d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 Vi tar som regel en øl eller et glass vin til julematen, og mannen tar en aquavit i tillegg. Det samme gjør de øvrige som er tilstede - en øl/vin pluss en aquavit for de som liker sånt (med mindre noen skal kjøre selvsagt). I år kommer jeg til å være nyforløst på julaften, så i år kommer jeg til å være edru, men rusa på søvnmangel og adrenalin antagelig. Har snart to barn, eldste er tre. Sjelden noen tar noe mer utover kvelden - blir i så fall et glass vin etter at alle gaver etc er åpnet og barnet er i seng. Ingen forskjell fra før vi fikk barn, eller fra vi var barn sjøl egentlig. Anonymkode: cb99d...262
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 Julaften er alkoholfri hos oss, selv de årene vi er bare voksne. Har bare alltid vært slik. Anonymkode: ae232...3fb 12
Alt blir ok Skrevet 4. desember 2021 #12 Skrevet 4. desember 2021 Jeg er oppvokst med voksne som har drukket alkohol til julematen, kanskje litt rødvinsgløgg før maten, og kanskje noe til kaffen. Har aldri opplevd noen fulle voksne eller noen som helst ubehageligheter med at de voksne tok seg noe å drikke. Vi skal feire hos oss i år og blir 13 personer, herunder 4 barn i alder 7-13. Et par av de voksne drikker ikke i det hele tatt på grunn av trening og helse. Vi andre voksne skal ta en velkomstdrink (musserende) eller rødvinsgløgg. Til maten blir det 1-2 glass rødvin eller 1-2 juleøl og en aquavit for de som liker sånt. Etter dette pleier vi ikke å innta særlig med alkohol før julekvelden er over og vi sitter og nyter at alt er over, med et glass rødvin. 15
Ulrikke Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 Har vokst opp med at det er en øl og en liten akevitt til maten, for eksempel, fra jeg var barn. Har aldri opplevd noe ubehagelig med det, hendte vel også at det var en liten konjakk eller noe til kaffen. Vokste opp med et helt naturlig, avslappet forhold til det. Som voksen liker jeg svært lite alkohol selv og drikker derfor minimalt. Altså ingen prinsippsak, men jeg har bare ikke lyst på. Vi serverer allikevel alkohol i de mengdene jeg har vokst opp med omtrent, til de som ønsker. Som regel er det en som kjører av de vi har på besøk, og hos oss drikker jo ikke jeg i 98% av tilfellene, og mannen drikker heller ikke mye. Synes det er uproblematisk i begrensede mengder selv om barna er våkne, synes ikke det er bedre om man drikker seg påvirket etter at de har lagt seg, de kan jo våkne. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 Drikker ikke alkohol når barna er tilstede. Det er dessverre pga min egen barndom Anonymkode: dc435...e30 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 Har ett barn på 9. Her blir det en øl og en akevitt til maten til de som vil ha, men ikke noe mer. Jeg drikker det ikke selv, men hadde ikke sett noe problem med at begge foreldre drakk såpass små mengder. Men da hun var mindre var jeg nøye på at en av oss skulle være helt edru til enhver tid. Det har aldri vært noe problem eller noe offer da, for jeg er ikke noe særlig glad i alkoholholdig drikke. Anonymkode: d5e1d...b3c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 Jeg er ikke så glad i smaken av øl og vin. Drikker derfor sjeldent. I tillegg har vi ett barn som har vært mye syk, sånn at en alltid måtte være edru. Det sitter litt igjen, så jeg drikker aldri med barn hjemme. Mannen liker øl, og vin. Han kan gjerne bruke tid på å finne den perfekte juleølen til årets julemiddag og drikker derfor en øl til maten. Helt ok. Hadde ikke gjort noe med ett glass til heller, men tror han glemmer det litt i all pakkestyr, nisse og rydde. Tenker at alkohol til mat etc er ok. Så lenge det ikke blir for mye Anonymkode: c2121...26a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 Vi drikker øl eller rødvin til maten - rødvin til mannen og meg, øl til de som vil ha det. Min far og svigerfar tar seg gjerne en akevitt også. De er blitt ganske gamle og blir ikke fulle, i så fall heller trøtte. Har aldri telt glass eller noe slikt, men har heller aldri opplevd at noen blir overstadig beruset. Vi bryter opp middagen for å begynne med gaver etterhvert, så ting begrenser liksom seg selv og det blir ikke "fest". Barna er 9 og 12. Anonymkode: ee6ab...69b 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 Hos oss har det alltid vært noe alkohol til maten. Litt vin til de som vil ha det, øl og akevitt. Det er da snakk om et glass eller to. Som barn har jeg absolutt aldri merket noe som helst til noe. Aldri noen som ble fulle. Jul var en koselig kveld. Som eldre, det andre har vært barn, har jeg heller ikke merket noe til at noen blir fulle, da det ikke handler om en fylle fest men litt til maten for de som liker smaken. Jeg er absolutt ikke for en fylle fest på julaften. Jeg mener det ikke er greit. Men at voksne kan ta seg et glass og to til maten, går helt fint uten at man blir noe særlig påvirket. Alkoholen ble alltid fjernet med maten. Om voksne evt. tok frem noe når vi barna var gått til sengs, det kan jeg ikke si noe på. Men det har aldri skjedd når jeg har vært i voksen alder, alle går til sengs når kvelden er over. Anonymkode: 9ed5c...2a7 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 Vi drikker aldri alkohol foran barna. Anonymkode: f2081...9d3 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 Barn av alkoholiker her. Samtlige spesielle anledninger ble igrunn farget av foreldrenes alkoholinntak. Som regel var det alkohol hver helg også. Vi barna lærte oss å lese når det var "trygt" å være i nærheten, og når vi måtte holde oss langt unna for å ikke få en skyllebøtte. Jeg har dessverre mange dårlige minner og kan ikke huske en eneste jul eller bursdag som har vært fin. Derfor drikker vi ikke foran egne barn selv. De er såpass unge at de ikke ville skjønt hvorfor mamma eller pappa var annerledes. Gjester må gjerne ta seg en juleøl eller en akevitt, det tror jeg ikke barna ville reagert nevneverdig på. Heldigvis har vi ingen vi feirer med nå lenger som ikke klarer å begrense seg. Anonymkode: 27f2b...55b 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå